Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Do konečné úpravy náhrady za válečné
škody a za škody způsobené mimořádnými
poměry lze poskytnouti ze státních prostředků
zálohu na náhradu za škody, které utrpěli
v době po 17, září 1938 českoslovenští
státní občané na území
republiky Československé nebo v cizině odcizením,
zavlečením mimo státní území,
zabráním, zničením, poškozením
nebo jinakou ztrátou věcí movitých
nebo nemovitých anebo jiným způsobem (na
výdělku, důchodu a pod.), jestliže tyto
škody byly způsobeny
a) jakýmkoli válečným činem nebo jinakým opatřením některé válčící strany, jejích bojových jednotek nebo příslušníků, nebo
b) při dočasné okupaci území republiky Československé orgány okupačních států nebo orgány jednajícími z jejich příkazů, persekucí z důvodů politických, národních nebo rasových, nebo
c) teroristickými akcemi organisací státu
nepřátelských nebo osob veřejně
nebezpečných..
Zálohu lze poskytnouti toliko na náhradu za škody,
které byly vyšetřeny a zjištěny,
a jen osobám sociálně slabým, které
osvědčí
1. u škod na věcech,
a) že neprodlené opatření nebo zřízení odcizené, zavlečené, zabrané, zničené nebo ztracené věci, po případě uvedení poškozené věci do dřívějšího stavu, bylo nebo je nezbytně nutné proto, aby se obnovila neb.o zachovala jejich existence, nebo aby se zabránilo dalším národohospodářským škodám, a
b) že náklady na opětné opatření
nebo zřízení věci, po případě
na její uvedení do dřívějšího
stavu, nemohou hraditi z vlastních prostředků;
2. u škod na výdělku, důchodu, hotovostech, cenných papírech, vkladech, jiných pohledávkách a pod.,
že poskytnutí zálohy je nezbytně nutné,
aby se obnovila nebo zachovala jejich existence.
Zálohu na náhradu za škodu lze poskytnouti
poškozenému, jakož i pozůstalým
po něm, měl-li poškozený vůči
nim podle zákona alimentační povinnost a
byla-li jejich výživa podstatně závislá
na jeho příjmu
Záloha na náhradu za škodu se poskytuje v penězích,
výjimečně též ve věcech
(in natura), nikoliv však v nemovitostech. Zálohu
ve věcech lze poskytnouti také v případech,
kdy se žádá o zálohu v penězích,
a naopak
(1) Řízení o poskytnutí zálohy
na náhradu za škodu se zavede na žádost
poškozeného nebo pozůstalých po něm
(§ 3). Žádost jest podati u okresního
národního výboru, příslušného
podle místa žadatelova bydliště. Byla-li
žádost podána před účinností
tohoto zákona u jiného orgánu (úřadu),
postoupí ji tento orgán (úřad) okresnímu
národnímu výboru, příslušnému
podle ustanovení předchozí věty.
(2) V žádosti jest zejména uvésti orgán
(úřad), po případě všechny
orgány (úřady), u nichž škoda nebo
její jednotlivé druhy byly přihlášeny,
a udati, zda z důvodu škody (§ 1) byla již
z veřejných prostředků přiznána
náhrada, záloha, podpora či jiná výpomoc
(zápůjčka, příspěvek
na její splácení, záruka za úvěr
a pod.), jakého druhu a v jaké výši
a kterým orgánem (úřadem). K žádosti
jest připojiti doklady o tom, že jsou splněny
podmínky pro přiznání zálohy
podle § 2, a podává-li žádost pozůstalý
po poškozeném, též doklady o tom, že
jsou splněny předpoklady podle § 3.
(1) Okresní národní výbor rozhodne
o poskytnutí zálohy, nepřesahuje-li zjištěná
škoda 250.000 Kčs. Jinak rozhodne zemský národní
výbor, na Slovensku pověřenectvo vnitra.
Proti rozhodnutí pověřenectva vnitra v I.
stolici lze se odvolati k ministerstvu vnitra.
(2) Výplatu přiznané zálohy provádí
zemský národní výbor, na Slovensku
pověřenectvo vnitra nebo orgán jím
určený.
Podrobnější směrnice o poskytování
záloh vydá ministerstvo vnitra v dohodě se
zúčastněnými ministerstvy. Tyto směrnice
stanoví zejména též pořadí
naléhavosti, v němž zálohy na náhradu
jednotlivých druhů škod mají býti
poskytovány.
(1) Z poskytnutí zálohy na náhradu za škodu
nevzniká straně právní nárok
na tuto náhradu. Nepřizná-li se náhrada
za přihlášenou škodu, bude strana povinna
zálohu ihned vrátiti na vyzvání orgánu,
který ji přiznal (§ 6, odst. 1), pokud tento
orgán straně neposkytne na řádně
odůvodněnou žádost v případech
hodných zvláštního zřetele přiměřené
úlevy při plnění této povinnosti.
(2) Ustanovení odstavce 1, věty druhé s výjimkou
ustanovení o poskytnutí úlevy platí
obdobně, byla-li záloha nepravdivými údaji
nebo jiným způsobem vylákána.
Soudy, úřady a orgány veřejné
správy jsou povinny spolupůsobiti při provádění
tohoto zákona.
Písemnosti a úřední úkony ve
věcech, upravených tímto zákonem,
jsou osvobozeny od poplatků a dávek za úřední
úkony ve věcech správních.
Kdo v žádosti o poskytnutí zálohy na
náhradu za škodu nebo v řízení
o ní učiní vědomě nesprávné
údaje nebo se jiným způsobem pokusí
vylákati nebo skutečně vyláká
poskytnutí zálohy, bude potrestán - nejde-li
o čin trestný soudně - okresním národním
výborem pro přestupek pokutou do 50.000 Kčs
nebo vězením (uzamčením) do šesti
měsíců nebo oběma těmito tresty.
Byla-li uložena pokuta, buď pro případ
její nedobytnosti zároveň vyměřen
náhradní trest vězení (uzamčení)
podle míry zavinění v mezích sazby
trestu na svobodě. Byl-li vedle pokuty uložen i trest
na svobodě, nesmí trest na svobodě spolu
s náhradním trestem vězení (uzamčení)
přesahovati šest měsíců.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti
osmého dne po vyhlášení.
(2) Týmž dnem pozbývají platnosti
a) dekret presidenta republiky ze dne 28. září 1945, č. 82 Sb., o zálohách na náhradu za některé válečné škody majetkové, a
b) nařízení Slovenské národní
rady ze dne 7. listopadu 1945, č. 130 Sb. n. SNR, o poskytování
zálohy na náhradu škod, způsobených
válečnými událostmi.
(3) Tento zákon provede ministr vnitra v dohodě
se zúčastněnými ministry.
I. Podle dekretu presidenta republiky ze dne 31. srpna 1945, č.
54 Sb., o přihlašování a zjišťování
válečných škod a škod způsobených
mimořádnými poměry, byl v zemích
českých proveden soupis válečných
a ostatních škod, způsobených za německé
okupace, resp. událostmi, které jí přímo
předcházely nebo po ní následovaly.
Soupis byl určen v prvé řadě pro účely
mírového jednání o německých
reparacích, byl však proveden tak, aby jeho výsledky
mohly býti zároveň podkladem pro budoucí
úpravu náhrady za uvedené škody. Sepisovány
byly škody osobní, majetkové a jiné,
které byly způsobeny československým
státním občanům buď válečnými
operacemi nebo jinými opatřeními kterékoliv
válčící strany, nebo politickou, národní
a rasovou persekucí, anebo teroristickými akcemi
organisací státu nepřátelských
(na př. "vlkodlaky") nebo osob veřejně
nebezpečných (na př. falešnými
partyzány, osobami vydávajícími se
neprávem za příslušníky spojeneckých
armád a pod.).
Potřeba okamžité pomoci osobám sociálně
slabým zejména při provádění
nejnaléhavějších rekonstrukčních
prací na jejich poškozeném majetku v případech,
v nichž provedení těchto prací naráželo
na nedostatek finančních prostředků,
vedla k vydání dekretu presidenta republiky ze dne
28, září 1945, č. 82 Sb., o zálohách
na náhradu za některé válečné
škody majetkové. Vzhledem k omezeným finančním
prostředkům, které státní správa
mohla uvolniti pro tento účel, omezil se tento dekret
jen na zálohování majetkových škod,
způsobených přímo válečnými
operacemi, zejména leteckým bombardováním.
Na Slovensku byly uvedené otázky upraveny samostatně
dvěma nařízeními Slovenské
národní rady. Nařízením ze
dne 3. července 1945, č. 67 Sb. n. SNR, o přihlášení
škod způsobených válečnými
událostmi, byl proveden soupis škod majetkových,
způsobených na území Slovenska válečnými
událostmi. Dalším nařízením
ze dne 7. listopadu 1945, č. 130 Sb. n, SNR, o poskytování
zálohy na náhradu škod, způsobených
válečnými událostmi, bylo pak na Slovensku
upraveno zálohování škod, jichž
soupis byl proveden nařízením č. 67/1945
Sb. n. SNR.
II. Úpravou záloh na válečné
škody, vyvolanou nutností okamžité pomoci
v nejnaléhavějších případech,
byla ovšem otázka likvidace válečných
škod řešena jen provisorně a částečně.
Nedostatek této úpravy je pociťován
zejména v tom směru, že se omezuje toliko na
určitý druh škod (na majetkové škody
způsobené válečnými činy)
a že výhod této úpravy nepožívají
osoby, které utrpěly jinakou škodu a potřebují
namnoze stejné, ne-li větší pomoci,
než osoby poškozené válečnými
operacemi.
Těchto i jiných nedostatků v oboru likvidace
válečných škod je si vláda vědoma
a velmi bedlivě proto uvažuje o všech řešeních,
která by mohla přispěti k odstranění
nebo alespoň částečnému zmírnění
válečných škod a která by zejména
zabezpečila jednotné, stejnoměrné,
účelné a spravedlivé financování
nákladů s tím spojených a v rámci
možnosti také poskytování spravedlivé
a slušné náhrady za utrpěné škody.
Otázka náhrady za válečné škody
souvisí ovšem úzce s otázkou finanční
úhrady. Pro tuto úhradu by přicházely
v úvahu především německé
a maďarské reparace, dále výnos z realisace
majetku, konfiskovaného Němcům, Maďarům
a zrádcům, dále odúmrtě z majetku
konfiskovaného okupanty našim občanům,
a po případě i jiné příjmové
zdroje, zejména hotové prostředky finanční,
které by státní správa mohla pro účely
odškodnění uvolniti. Skutečnost, že
německé a maďarské reparace, které
se prozatím nedají ani přesně vyčísliti,
postačí krýt jen nepatrný zlomek válečných
škod, dále okolnost, že nutno počítati
s poměrně pomalou a jen postupnou realisací
konfiskovaného majetku německého a maďarského
i se zdlouhavou restitucí majetku, konfiskovaného
okupanty, a konečně celková situace finančního
hospodářství státu, jehož veškeré
úsilí musí v dnešní době
směřovati především k upevnění
naší měny, jsou však překážkami,
které nedovolují přikročiti v přítomné
době k všeobecné definitivní likvidaci
válečných škod. Takovéto definitivní
řešení bude možno prozatím uskutečniti
jen v oboru škod osobních, a to v rámci připravovaného
zákona o péči o vojenské a válečné
poškozence, oběti války.a fašistické
persekuce. Naproti tomu definitivní odškodnění
majetkových a ostatních nutno odložiti z uvedených
důvodů na pozdější dobu a spokojiti
se prozatím jen s takovými opatřeními
k částečnému zmírnění
válečných škod, která jsou toho
času pro státní pokladnu únosná.
Jedním z takových opatření, které
státní pokladnu poměrně nejméně
zatěžuje, je přejímaní státní
záruky za zápůjčky, sjednávané
poškozenými na úhradu nákladů
na obnovu stavebních objektů, které byly
zničeny nebo poškozeny v souvislosti s válečnými
událostmi nebo s nepřátelskou persekucí,
jakož i poskytování státních
příspěvků na roční splátky
takto zaručených zápůjček.
Právní podklad pro udělování
této státní podpory na obnovu stavebních
objektů zjednal zákon ze dne 12. dubna 1946, č.
86 Sb. o stavební obnově.
Poskytnutí obdobné pomoci hospodářským
podnikům umožňuje též dekret presidenta
republiky ze dne 19. září 1945, č
78 Sb., o přechodném finančním zabezpečení
hospodářských podniků. Podle tohoto
dekretu [§ 4, odst. 1, písm. d)] může
stát převzíti záruku za úvěry,
poskytnuté podnikům nebo podnikatelům, postiženým
válkou nebo okupací, za účelem uvedení
podniku do provozu.
Další takové zmocnění obsahuje
konečně i finanční zákon na
r.ok 1946 (č 59/46 Sb.) v čl. XXIV, který
dovoluje přejímání státní
záruky za úvěry, poskytnuté ke splnění
nevyhnutelných důležitých veřejných
úkolů.
III. Uvedená opatření nelze však považovati
za postačující u osob sociálně
nejslabších, jimž nutno na obnovu nebo zachování
jejich existence, zničené nebo rozrušené
válkou a okupací, poskytnouti přímou
podporu, a to nejlépe ve formě zálohy na
vrub budoucího odškodnění. Tento cíl
sleduje předkládaný návrh zákona,
který v podstatě rozšiřuje dosah dekretu
č. 82/1945 Sb. na všechny majetkové škody,
které za války, okupace a v souvislosti s mimořádnými
poměry utrpěli českoslovenští
státní občané. Aby pak bylo zjištěno
jednotné, stejnoměrné a spravedlivé
poskytování záloh na náhradu za válečné
škody na celém státním území,
vydává se navrhovaná úprava s platností
celostátní.
Finanční zatížení, které
státní pokladně vzejde ze zálohování
válečných škod, nelze prozatím
ani přibližně vyčísliti, poněvadž
není dosud známa přesná výše
válečných škod. Zatím lze jen
uvésti, že v zemích českých bylo
podáno 550.000 přihlášek na všechny
škody, které byly předmětem soupisu
podle dekretu č. 54/1945 Sb., při čemž
výše přihlášených škod
v uvedených zemích činí téměř
178.5 miliardy Kčs, Podrobná data o jednotlivých
druzích přihlášených škod,
která podle podaných přihlášek
zjišťuje v zemích českých státní
úřad statistický, nebudou známa před
koncem měsíce srpna 1946. Na Slovensku dosahují
válečné škody podle přihlášek,
podaných do konce měsíce srpna 1945, částky
114.46 miliard Kčs; později podané přihlášky
nebyly dosud statisticky zpracovány. V přihláškách
škod jde ovšem jen o odhad škod provedený
samotnými poškozenými, resp. přihlašovateli.
Úřední ocenění škod, které
jedině může býti podkladem pro přiznání
zálohy, provedou postupně provádějí
smíšené komise, zřízené
podle dekretu č. 54/1945 Sb., na Slovensku pak okresní
národní výbory.
V mimořádném státním rozpočtu
na rok 1946 je preliminována částka 2 miliard
Kčs na poskytování záloh podle dekretu
č. 82/ 1945 Sb. Tato částka musí býti
opatřena úvěrem. Poněvadž tyto
rozpočtové prostředky nesnesou vzhledem k
omezeným úvěrovým možnostem dalšího
zvýšení, bude nutno s nimi vystačiti
v roce 1946 při poskytování záloh
na všechny škody, jejichž zálohování
dovoluje předkládaný zákon.
Totéž platí obdobně i pro Slovensko,
pro které je v mimořádném rozpočtu
na rok 1946 pamatováno na zálohy na válečné
škody rovněž částkou 2 miliard
Kčs.
K jednotlivým ustanovením navrhovaného zákona,
pokud vyžadují bližšího vysvětlení,
se poznamenává:
Zálohu bude nyní možno přiznati na všechny
škody, které se vyšetřuji a zjišťují
podle dekretu č. 54/1945 Sb., s výjimkou t. zv.
škody osobní; důvod této výjimky
byl již výše vysvětlen. To platí
i pro Slovensko. Pokud soupis válečných škod,
provedený tam nařízením č.
67/1945 Sb. n. SNR, nezahrnuje všechny škody, na které
bude možno podle předkládaného zákona
poskytovati zálohu, bude nutno učiniti potřebná
opatření ve smyslu čl. I. odst. 3 dohody
ze dne 28. června 1946.
Podle předkládaného zákona bude možno
nadále přiznávati i zálohu na škody
stavební, i když jejich obnova bude prováděna
se státní podporou podle zákona o stavební
obnově č. 86/1946 Sb. V tomto případě
musí však býti zálohy použito ke
snížení státem zaručené
zápůjčky, po případě
k jejímu úplnému nebo částečnému
splacení [srv. k tomu § 6, odst. 3, § 18, odst.
1, písm. a), § 20, odst. 4 a § 24, odst. 1, č.
1, písm. g) uvedeného zákona].
Za škodu podle § 1 se samozřejmě nepovažuje
újma, pro kterou mají postižení podle
platných předpisů nárok na náhradu
škody; sem spadají na př. plnění
ve prospěch čs. armády nebo spojeneckých
armád, pokud za ně přísluší
náhrada podle zákona o obraně státu,
podle zákonů o požadování dopravních
prostředků pro vojenské účely,
podle zákonů o ubytování vojska a
pod. Na újmy tohoto druhu nelze samozřejmě
zálohy podle navrhovaného zákona poskytovati.
Rovněž nespadají sem škody, spočívající
ve ztrátě majetkových hodnot, pro které
postiženým přísluší nárok
na restituci (zejména podle § 1 dekretu č.
5/1945 Sb.), pokud ovšem restituce je proveditelná.
Naproti tomu lze přiznati zálohu na škody,
které byly způsobeny na restituovaném majetku.
Toto ustanovení stanoví základní podmínky
pro přiznání zálohy, a to v podstatě
v duchu dosavadního ustanovení § 2 dekretu
č. 82/1945 Sb. Podmínky ty jsou značně
přísné, aby se tak státní pomoci
dostalo vzhledem k omezeným prostředkům,
které jsou k disposici, toliko osobám nejpotřebnějším.
Podrobnější směrnice o poskytování
záloh budou vydány v cestě administrativní
(§ 7). V těchto směrnicích bude zejména
blíže stanoven způsob vyšetřování
a zjišťování škod, které mají
býti zálohovány. Pokud jde o země
české, postačí odkázati na
ustanovení §§ 2 až 5 dekretu č. 54/1945
Sb. Pro Slovensko, kde tento dekret neplatí, bude nutno
stanoviti alespoň pro oceňování škod
tytéž zásady, které platí podle
§ 2 uvedeného dekretu a podle směrnic, vydaných
na podkladě tohoto ustanovení; jen tak bude možno
zabezpečiti jednotné a stejnoměrné
zálohování škod na území
celého státu.
Stanovení výše zálohy se ponechává
směrnicím (§ 7). Děje se tak proto,
poněvadž výše záloh se jednak bude
říditi finančními prostředky,
které stát bude moci ročně na zálohování
uvolňovati, jednak bude ji nutno stanoviti různě
pro jednotlivé druhy škod.
Žádosti o zálohu se podávají
zásadně u okresního národního
výboru, příslušného podle místa
žadatelova bydliště v den podání
žádosti.
Při stanovení místní příslušnosti
okresních národních výborů
k přijímání žádostí
o zálohu a k rozhodování o těchto
žádostech rozhodla úvaha, že je účelné
soustřediti věci válečných
škod, které utrpěla určitá osoba,
u jediného orgánu, a to bez ohledu na místo
vzniku jednotlivých škod, po případě
na skutečnost, kde škoda byla přihlášena.
Nevýhodou určení místní příslušnosti
podle místa vzniku škody totiž je, že se
ztrácí přehled o jednotlivých škodách,
které témuž subjektu byly způsobeny,
a že pak nelze bezpečně vyloučiti, aby
témuž subjektu se nedostalo zálohy (resp. později
náhrady) dvakráte nebo i vícekráte
od různých orgánů. Totéž
platí v podstatě i o určení místní
příslušnosti podle místa přihlášení
škody, a to zejména z toho důvodu, že
škody byly namnoze přihlašovány u různých
orgánů, nebo že byly zvlášť
přihlašovány škody způsobené
v zemích českých nebo v cizině a zvlášť
škody způsobené na Slovensku.
Důsledkem určení místní příslušnosti
podle žadatelova bydliště ovšem bude, že
o zálohách na škodu, které Slovák
bydlící dnes v zemích českých
utrpěl na Slovensku, bude rozhodovati okresní národní
výbor v zemích českých, a naopak o
žádostech Čechů na Slovensku budou rozhodovati
slovenské orgány, i když škoda byla způsobena
v zemích českých.
Ustanovení odstavce 2 o obsahu žádosti a o
dokladech, které jest k ní připojiti, má
usnadniti a urychliti rozhodnutí o žádosti
a zároveň zameziti tomu, aby zálohy nebyly
přiznávány těm poškozeným,
kterým se již dostalo z veřejných prostředků
dostačující podpory.
Rozhodování o zálohách se stejně,
jako v dekretu č. 82/1945 Sb., svěřuje v
prvé řadě okresním národním
výborům, které na základě svých
místních znalostí mohou nejlépe posouditi,
zda předpoklady pro přiznání zálohy
jsou dány. Toliko u větších škod
se rozhodnutím pověřují zemské
národní výbory, resp. na Slovensku poveřenectvo
vnitra. Pověřenectvu vnitra se tato působnost
svěřuje z důvodů žádoucího
přizpůsobení působností pověřenectev
působnosti ministerstev. Věci válečných
škod náležejí totiž od počátku
do kompetence ministerstva vnitra, jsou však dosud na Slovensku
vykonávány v oboru působnosti pověřenectva
financí. Proti rozhodnutí úřadu, který
o věci rozhodl v I. stolici, je přípustno
odvolání. O řízení platí
předpisy vlád. nař. č. 8/1928 Sb.;
tak je tomu i při odvolání proti rozhodnutí
pověřenectva vnitra.
Stanovení podrobnějších směrnic
o zálohách se ponechává vnitřním
předpisům, jimiž lze úpravu zálohování
co nejpružněji přizpůsobiti okamžitému
stavu státního finančního hospodářství.
Poněvadž zálohování bude možno
prováděti jen postupně, bude v těchto
směrnicích stanoveno také pořadí
naléhavosti, v němž zálohy mají
býti poskytovány, aby tak bylo zajištěno
jednotné a spravedlivé zálohování.
Není-li dosud stanoven způsob odškodnění
za válečné škody, nelze přiznati
nárok na zálohu, která se poskytuje na vrub
budoucího odškodnění. Důsledkem
této zásady je pak i ustanovení o povinnosti
vrátiti zálohu, nebude-li v budoucnu odškodnění
přiznáno.
Finanční úlevy podle tohoto paragrafu jsou
odůvodněny sociálním postavením
osob, jimž záloha může býti přiznána.
Hrozba trestními sankcemi má přispěti
k správnému zjištění podkladů
pro rozhodnutí o záloze a tím i k spravedlivému
zálohování.