Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění republiky
Československé rač se usnésti:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Tento zákon se vztahuje na a) národní správce, jmenované na základě ustanovení dekretu presidenta republiky č. 5/ 1945 Sb..o neplatnosti některých majetkově právních jednání z doby nesvobody a o národní správě majetkových hodnot Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů a některých organisací a ústavů do živnostenských podniků a rodinných domků, jestliže.o spravovanou majetkovou podstatu požádají a prokáží, že vyhovují předepsaným podmínkám (§ 2),
b) majetkové podstaty, sloužící k provozu živností s výjimkou podniků průmyslových, hotelů, zařazených do třídy A a B, jakož i hostinských podniků ubytovacích s větší podlahovou plochou než 500 m2,
c) rodinné domy (tj. s výměrou podlahové
plochy nejvýše 100 m2).
(1) Žadatelé musí prokázati, že
a) mají státní příslušnost československou,
b) jsou národně a státně spolehliví,
c) národnosti české, slovenské nebo jiné slovanské,
d) mravně bezúhonní,
e) odborně kvalifikovaní podle předpisů živnostenského řádu a zákonů a nařízení jej měnících a doplňujících,
f) hospodaří na majetkové podstatě s péčí řádného hospodáře aspoň 3 měsíce před účinností tohoto zákona,
g) bydlí s rodinou v pohraničí,
(2) Má-li žadatel jiný výdělečný
podnik, musí jej odevzdati Fondu národní
obnovy,
(3) Uvedené majetkové podstaty se odevzdají
žadatelům, kteří vyhověli předepsaným
podmínkám do vlastnictví, jestliže osidlovací
úřad o nich předem rozhodl, že budou
zachovány v provozu.
(1) Okresní národní výbor vyzve veřejnými
vyhláškami, vyvěšenými v každé
obci jeho obvodu působnosti, k podání žádosti
o příděl objektu do vlastnictví ve
lhůtě 15denní od vyvěšení
vyhlášky. Přitom použije spolupráce
místních národních výborů.
(2) Žádosti musí býti podány
na tiskopisech, vydaných příslušnými
hospodářskými svazy.
(3) Po skončení 15denní lhůty, zmíněné
v odst. 1, přikročí okresní národní
výbor ke zpracování jednotlivých žádostí.
K tomu účelu bude zřízena přídělová
komise, sestávající ze zástupce okresního
národního výboru, příslušného
místního národního výboru,
příslušné hospodářské
korporace a zástupce národních správců.
Členy komise jmenuje okresní národní
výbor na návrh příslušných
místních národních výborů
a příslušných vrcholných zájmových
organisací.
(4) Rozhodnutí o došlých žádostech
se musí státi ve lhůtě, stanovené
Osidlovacím úřadem.
(5) Případy, kdy žádosti národního
správce bylo vyhověno, zveřejní okresní
národní výbor vyhláškou příp.
i jinak, při čemž vyzve veřejnost k
podání námitek v 15denní lhůtě,
která běží od následujícího
dne po sejmutí vyhlášky. Vyhláška
musí viset na desce 15 dní.
(6) Námitky podle těchto ustanovení podané
zpracuje okresní národní výbor a postoupí
je k dalšímu řízení Zemskému
národnímu výboru.
(7) V případech, kdy okresní národní
výbor rozhodl o žádosti záporně,
lze podati odvolání rovněž ve lhůtě
15 dnů od doručení rozhodnutí k Zemskému
národnímu výboru, který si vyžádá
dobré zdání Osidlovacího úřadu.
(8) Dekrety o přídělu do vlastnictví
vydá okresní národní výbor,
(1) Příděly majetkových podstat, prováděných
na podkladě tohoto zákona, se uskutečňují
zásadně za náhradu. Při tom je nutno,
podle obecně platných zásad o hodnocení
náležitě vyčíslit veškeré
hodnoty, které byly při nastoupení národního
správce jím do národní správy
převzaty. U osob uvedených v § 7, odst. 3 dekretu
presidenta republiky č. 108/45 Sb., případně
u jiných osob zvláštního zřetele
hodných může býti přídělová
cena s odůvodněním snížena, příp.
může býti Fondu národní obnovy
učiněn Osidlovacím úřadem návrh
na bezplatné přidělení objektu.
(2) O úhradě za objekty, přidělené
podle tohoto zákona do vlastnictví, rozhodne okresní
národní výbor, jenž zřídí
pro stanovení výše náhrad komisi.
(3) Rozhodnutí okresního národního
výboru o výši náhrady za přidělený
objekt se musí státi současně s rozhodnutím
o přídělu. O námitkách platí
totéž, co je uvedeno v § 3, odst. 7, s tím
rozdílem, že Zemský národní výbor
si vyžádá dobré zdání
Fondu národní obnovy.
(4) Při stanovení výše náhrady
za přidělený objekt musí býti
vzat náležitý zřetel na všechny
závazky, pokud je přídělce s přiděleným
objektem převezme.
Určenou úhradu (§ 4) splatí uchazeči
podle hospodářských možností,
a to buď a) jednorázově, nejpozději
do 12 měsíců od převzetí držby
majetkové podstaty, nebo b) ve splátkách,
při čemž 10% úhrady je nutno zaplatiti
při převzetí přiděleného
objektu do držby, zbytek pak nejpozději do 15 let
ode dne převzetí do držby,
Úhrad, které zaplatili přídělci
Fondu národní obnovy, použije tento Fond na
zaplacení dlůhů a závazků,
váznoucích na zkonfiskovaných majetcích,
pokud tyto dluhy a závazky budou Fondem národní
obnovy uznány a převzaty (§ 4, odst. 4), dále
na zmírnění válečných
škod a škod, způsobených na majetku osobám
persekvovaným v době okupace z důvodů
národních, politických nebo rasových,
na zvelebení bydlení, a na vnitřní
osidlování. Přebytky Fondu národní
obnovy připadají do státní pokladny.
(1) Zápisy v pozemkové knize, v obchodním
rejstříku a pod., nutné k uskutečnění
přídělu a po př. k odevzdání
majetku obstará si přídělce sám
na základě dekretu o přídělu.
(2) Převody vlastnictví, uskutečněné
podle tohoto zákona a příslušná
podání soudům a úřadům
jsou osvobozeny od kolků, poplatků, daní
a dávek.
(1) Pohraničím ve smyslu tohoto zákona se
rozumí území, obsazené v r. 1938 nepřátelskou
mocí.
(2) Tento zákon nabývá účinnosti
v zemích České a Moravskoslezské dnem
vyhlášení. Provede jej ministr vnitra.
Dekret presidenta republiky č. 108/45 předpokládal,
že přidělení majetkových podstat
z konfiskátů stane se pokud možno nejrychleji.
Ukázalo se však, že přípravné
práce vyžádají si ještě
delšího času a dosavadním národním
správcům není doposud známo, zda a
kdy jim podniky budou přiděleny. Národní
správci ve své většině jeli do
pohraničí z důvodů ideálních,
aby zajistili národní majetek. Při tom ovšem
je státní nutností, aby tyto osoby v pohraničí
skutečně existenčně zakotvily a aby
jejich postavení bylo definitivně vyřešeno.
Dnes jsou již téměř všude provedeny
revise u národních správců a máme
proto možnost posoudit, jak který se osvědčil.
Národní správci naléhají, aby
o těchto majetkových podstatách bylo co nejdříve
rozhodnuto a aby ti, kdo zvláštním způsobem
se osvědčili a poctivě pracovali, také
podniky dostali přiděleny. Předložená
osnova má splniti tento úkol a zajistiti osvědčivším
se národním správcům příděl
podniků. Jedná se o to, aby ani úřady
ani okresní národní výbory nemohly
vůči národním správcům
libovolně postupovat, nýbrž aby se tak dálo
výhradně cestou zákonnou.
Naše osídlení skutečně potřebuje
rychlého rozhodnutí Národní správci
chtějí - mít zaručeno, že podniky
dobře jimi spravované, budou přiděleny
jim a nikomu jinému. Není na nich možno spravedlivě
žádat, aby dnešní stav nejistoty se dále
prodlužoval. Nebylo by to ani rozumné s hlediska národohospodářského.
Pohraničí je zvláště citlivé
a potřebuje definitivní řešení
a klid. Vůči národním správcům
nesmí se postupovat podle nálad a hledisek někdy
nevěcných.
Měřítkem budiž pouze vykonaná
práce a osobní schopnost. Toto stanovisko bude vždy
pochopeno veřejností a proto je nutností
chránit ty osoby, které již kus dobré
práce vykonaly.