Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění republiky
Československé rač se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) S okamžitou platností a bez náhrady se
konfiskuje pro účely pozemkové reformy zemědělský
majetek, jenž je ve vlastnictví:
a) Německé říše, Království
maďarského, osob veřejného práva
podle německého nebo maďarského práva,
německé strany nacistické, politických
stran maďarských a jiných útvarů,
organisací, podniků, zařízení,
osobních sdružení, fondů a
účelových jmění těchto
režimů nebo s nimi souvisejících,
jakož i jiných německých nebo maďarských
osob právnických-pokud nejde o zemědělský
majetek nabytý v době okupace, na který
se vztahuje dekret presidenta republiky ze dne 19. května
1945 č. 5. Sb. o neplatnosti některých
majetkově-právních jednání
z doby nesvobody a o národní správě
majetkových hodnot Němců, Maďarů,
zrádců, kolaborantů a některých
organisací a ústavů, nebo ústavní
dekret presidenta republiky ze dne 3. srpna 1944 č.
11 Úř. věst. čsl. (vyhláška
min. vnitra č. 30/45 Sb.) o obnovení
právního pořádku,
b) všech fysických a právnických
osob německé a maďarské národnosti
bez ohledu na státní příslušnost,
c) zrádců a nepřátel republiky
jakékoliv národnosti a státní příslušnosti,
projevivších toto nepřátelství
zejména za krise a války v letech 1938-1945,
d) obchodních a jiných společností
a korporací, jejichž správa, nebyla-li okupanty
dosazena, úmyslně a záměrně
sloužila německému vedení války
nebo fašistickým a nacistickým účelům.
(2) Osobám německé a maďarské
národnosti, které se aktivně zúčastnily
boje za zachování celistvosti a osvobození
ČSR se zbraní v ruce nebo jiným rovnocenným
způsobem se zemědělský majetek
podle odst. (1) nekonfiskuje.
(3) O tom, lze-li připustiti výjimku podle odst.
(2) rozhodne na návrh místního národního
výboru příslušný okresní
národní výbor. Pochybné případy
předloží okresní národní
výbor zemskému národnímu výboru,
který je svým dobrozdáním postoupí
ke konečnému rozhodnutí ministerstvu zemědělství,
které rozhodne v dohodě s ministerstvem vnitra.
(4) Oznámení o tom, že zemědělský
majetek podle odst. (1) byl konfiskován, může
učiniti okresní národní výbor
vyhláškou, která platí zároveň
za doručení postiženým osobám,
i když nejsou splněny předpoklady u 33 vl
nař. ze dne 13. I. 1928 č. 8 Sb., o řízení
ve věcech náležejících do působnosti
politických úřadů (správní
řízení). Takové doručení
jest platné i když se stalo před účinností
tohoto zákona.
(5) Řízení vykonané národním
výborem, lidovými soudy a jinými
soudy a nebo správními úřady,
týkající se osob označených
v odst. (1) jest součástí řízení
podle tohoto zákona, takže důkazy tam provedené
není třeba v tomto řízení opakovati.
Za osoby národnosti německé neb maďarské jest považovati zejména:
a) osoby fysické, které při kterémkoliv
sčítání lidu od r. 1929 se přihlásily
k německé nebo maďarské národnosti,
nebo staly se členy národnostních skupin
nebo politických stran sdružující osoby
německé nebo maďarské národnosti,
nebo v době nesvobody, aniž k tomu byly donuceny nátlakem
nebo zvláštními okolnostmi, požádaly
o říšskoněmecké státní
občanství.
Osoby, které se nezúčastnily žádného
československého sčítání
lidu po roce 1929, může zemský národní
výbor po návrhu příslušného
okresního národního výboru prohlásiti
za osoby národnosti německé nebo maďarské,
jestliže svým jazykem, podporou německých
a maďarských snah, účastí v říšskoněmecké
nebo maďarské branné moci, přihlášením
se k německé nebo maďarské národnosti
při různých úředních
zjištěních a pod. daly na jevo svou příslušnost
k německé nebo maďarské národnosti.
Případy pochybné rozhodne ministerstvo zemědělství
po dohodě s ministerstvem vnitra,
b) z osob právnických ty, u kterých fysické
osoby pod písmenem a) tvořily i v době od
21.května 1938 převahu členstva nebo převahu
zúčastněného kapitálu nebo
převahu v jejich správě, nebyla-li tato dosazena
teprve okupanty.
Za zrádce a nepřítele ČSR jest považovati:
(1) Osoby odsouzené podle dekretu presidenta republiky
č. 16/45 Sb., pokud jim výkon trestu nebyl prominut
v rozsudku,
(2) osoby, které byly označeny za zrádce
a nepřátele národa a Československé
republiky zemským národním výborem
po návrhu příslušného okresního
národního výboru z toho důvodu,
že vyvíjely kolektivně nebo individuálně
činnost směřující proti státní
svrchovanosti, samostatnosti, celistvosti, demokraticko-republikánské
státní formě, bezpečnosti a obraně
Československé republiky, které k takové
činnosti podněcovaly nebo jiné osoby svésti
hleděly a záměrně a aktivně
podporovaly německé a maďarské okupanty,
nebo pokud jde o osoby právnické, že
je u nich prokázána činnost vymezená
v § 1 odst. (1) písm. d)
Pochybné případy předloží
zemský národní výbor ke konečnému
rozhodnutí ministerstvu zemědělství,
které rozhodne v dohodě s ministerstvem vnitra.
Zemědělským majetkem [§ 1, odst. (1)]
jest rozuměti zemědělskou.a lesní
půdu, k ní patřící budovy a
zařízení, rybníky, cihelny,
lomy, závody zemědělského
průmyslu, pokud převážně
slouží vlastnímu zemědělskému
a lesnímu hospodářství, jakož
i movité příslušenství (živý
a mrtvý inventář) a všechna práva,
která jsou spojena s držbou zkonfiskovaného
majetku nebo jeho částí,
(1) Je-li zemědělský majetek, konfiskovaný
podle § 1 v nájmu (v pachtu) zrušují se
všechny nájemní (pachtovní) smlouvy,
Nájemci (pachtýři) může býti
ponecháno dosavadní užívání
do skončení sklizně nebo hospodářského
roku. Nebude-li pronajatý (pachtovaný) zemědělský
majetek z jakýchkoliv důvodů přidělen,
zaplatí nájemce (pachtýř) nájemné
(pachtovné) Národnímu pozemkovému
fondu (§ 6, odst. 1). Pokud konfiskací jsou dotčeny
fysické nebo právnické osoby, jež nespadají
pod § 3, poskytne jim Národní pozemkový
fond náhradu na návrh místního národního
výboru za běžné náklady a investice.
(2) Patronátní práva a povinnosti, váznoucí
na zemědělských majetcích, konfiskovaných
podle § 1 zanikají dnem konfiskace. V případech
zvláštního zřetele hodných, poskytne
Národní pozemkový fond náhradu.
(3) Otázka dluhů a nároků, váznoucích
na konfiskovaných majetcích (§ 1) vyřeší
se vládním nařízením. Platy,
pense, daně a jiná věcná plnění
i vydání hradí prozatím národní
správci na účet spravovaného majetku.
(4) Rovněž zvláštním vládním
nařízením bude řešena také
otázka nároků postižených
českých a slovenských zaměstnanců.
(5) Jsou-li osoby, jejichž majetek podléhá
konfiskaci, jako spoluvlastníci ve společenství
s osobami, které nespadají pod ustanovení
§u 1-3, a činí-li.jejich spoluvlastnický
podíl více než jednu polovinu, podléhá
konfiskaci majetek celý, ale osobám nespadajícím
pod §§ 1-3 přísluší náhrada
ve věci stejného druhu a stejné hodnoty (bonity)
jako jejich podíl a není-li to možno nebo odmítnou-li,
v penězích. Nečiní-li jejich spoluvlastnický
podíl více než jednu polovinu a nedohodnou-li
se strany jinak, rozdělí spoluvlastnictví
Národní pozemkový fond a spoluvlastníci
nespadající pod §§ 1-3 mu nahradí
polovinu nákladů rozdělení. Výšku
peněžité náhrady, která přísluší
podle předchozí věty spoluvlastníkům,
nespadajících pod §§ 1-3 určí
soud v nesporném řízení.
(1) Zemědělský majetek, konfiskovaný
podle §l spravuje až do odevzdání přídělcům
Národní pozemkový fond při ministerstvu
zemědělství, který se tímto
zřizuje. Vláda se pověřuje vydati
statut tohoto fondu.
(2) Souvislé lesní plochy ve výměře
nad 50 ha, konfiskované podle § 1 spolu se souvisejícími
polnohospodářskými,rybničními,
případně průmyslovými plochami,
se přidělují státu, zemím,
okresům a svazkům územní samosprávy,
při čemž se přihlédne k tomu,
aby stávající lesní a hospodářské
celky přídělem neutrpěly.
(1) Ze zemědělského majetku spravovaného
Národním pozemkovým fondem bude se přidělovati
půda do vlastnictví osob slovanské národnosti
bez ohledu na níže uvedené pořadí:
a) deputátníkovi a zemědělskému
dělníkovi ve výměře odpovídající
plnému využití pracovních sil jeho rodiny
a vystačující k jejímu plnému
existenčnímu zabezpečení,
b) malozemědělci ve výměře
doplňující jím dosud vlastněný
pozemkový majetek na výměru odpovídající
plnému využití pracovních sil jeho rodiny
a vystačující k jejímu plnému
existenčnímu zabezpečení,
c) svéprávným synům a dcerám
zemědělských zaměstnanců a
zemědělců, bývalým pachtýřům
a osobám s prokázanou zemědělskou
způsobilostí školní nebo praktickou,
d) obcím a okresům, zemím a státu
k veřejným účelům a zájmům,
na příkl. pro regulaci, rozšiřování
a výstavbu měst (jeho obytných čtvrtí)
pro účely tělovýchovy, zdraví
lidu a jiné všeužitečné účely,
e) veřejnoprávním organisacím zemědělským,
všeužitečným organisacím,
institucím a sdružením,
f) stavebním, zemědělským
a jiným družstvům,
g) dělníkům, veřejným a soukromým zaměstnancům a maloživnostníkům pro stavbu vlastního domu nebo na zřízení zahrady ve výměře nejvýše do 0,5 ha, pokud to jest v souhlase se zastavovacím plánem obce.
V místech, kde dosud není zastavovacího
plánu, se přiměřená
výměra půdy může přidělit
i obcím ku spokojení žadatelů o stavební
místa. Rovněž může býti
přidělena půda obcím pro účely
regulační, pro rozšíření
a pro výstavbu obce
(2) Přednostní právo na příděl
půdy mají žadatelé, kteří
jí hodlají použíti k zemědělské
výrobě,
(3) V okresích s převážnou většinou
obyvatelstva německé národnosti, není-li
uchazečů české nebo jiné slovanské
národnosti, kvalifikovaných podle odst. (1) písm.
a) až g) zůstává půda ve správě
Národního pozemkového fondu pro potřeby
vnitřního osídlení.
(4) Nesouvislé lesní plochy do 100 ha (§ 6,
odst. 2) se mohou přiděliti obcím a lesním
družstvům. Tyto podléhají státnímu
dozoru.
(5) Rybníky, pokud se nepřidělí
státu nebo zemím z důvodů veřejných,
mohou býti přidělovány pouze takovým
uchazečům, kteří mají
řádně vybudováno rybniční
hospodářství nebo jinak již skýtají
záruku takového hospodaření. Pokud
by se o rybníky ucházely obce a okresy, může
být i stanovena podmínka, že jsou povinny
tvořiti v rámci země rybniční
svazy, aby bylo zaručeno řádné
racionelní rybniční hospodaření.
Rozptýlené rybníky, které
nemohou býti vhodně zapojeny do nějaké
soustavy rybničního hospodářství,
mohou býti přiděleny obcím.
O tom, které rybníky do této
kategorie spadají, rozhodnou příslušné
zemské národní výbory,
(6) Konfiskované budovy, zařízení,
sloužící vlastnímu zemědělskému
nebo lesnímu hospodářství, závody
zemědělského průmyslu,.sady, památnosti,
archivy a pod., jakož i všechny konfiskované
nemovitosti, pokud nebudou přiděleny veřejnoprávním
subjektům a všeužitečným institucím,
mohou se přiděliti do vlastnictví:
a) družstev, utvořených z oprávněných
uchazečů za účelem společného
užívání,
b) výjimečně jednotlivcům (přídělcům)
s prokázanou způsobilostí, uvedeným
v odst. (1) písm. a) až c).
(7) O tom, zda konfiskovaný majetek se přidělí
družstvům nebo jednotlivcům, se rozhodne obdobně
podle § 9.
(8) Aby byla získána půda v oblastech,
kde není půdy konfiskované a kde se jeví
potřeba přídělu, může
býti k tomuto účelu získána
půda směnou za půdu v jiných oblastech
konfiskovanou. Poškozeným zemědělcům,
kolonistům a jiným zemědělcům
ze Slovenska a Zakarpatské Ukrajiny, jakož
i reemigrantům může býti přidělena
půda ve stejné výměře jak měli
ve vlastnictví na svém dřívějším
působišti, nejvýše však do
50 ha.
(9) Přednostní právo na příděl
mají osoby, které se vyznamenaly a zasloužily
v národně osvobozovacím boji, zejména
vojáci a partyzáni, bývalí političtí
vězňové a deportovaní a jejich rodinní
příslušníci i zákonní
dědicové, jakož i rolníci poškození
válkou. Přednostní právo jest náležitě
prokázati,
(1) Zciziti, pronajmouti nebo zatížiti majetek, přidělený
podle § 7 lze jen s předcházejícím
schválením Národního pozemkového
fondu.
(1) Přídělcům, u nichž
dodatečně se zjistí národní
nespolehlivost nebo neschopnost řádně hospodařiti,
jakož i těm, kdož nedbale na přídělu
hospodaří, může býti příděl
Národním pozemkovým fondem po slyšení
místního a okresního národního
výboru odňat. Podrobnosti budou upraveny vládním
nařízením,
(1) Při místním národním výboru,
v jehož obvodu se nachází konfiskovaný
majetek, zvolí se uchazeči, příslušní
podle § 7, odst. (1), písm. a), b), c), d), e) a g)
místní rolnickou komisi, skládající
se z nejvíce 10 členů.
(2) Zástupci místních rolnických komisí
zvolí na schůzi okresní rolnickou komisi
při okresním národním výboru,
která může míti nejvíce 10 členů.
(3) Místní rolnická komise vypracuje přídělový
plán a předloží jej ke schválení
okresní rolnické komisi. Výši úhrady
stanoví Národní pozemkový fond v dohodě
s ministerstvem zemědělství, po slyšení
místních a okresních rolnických komisí.
(4) Okresní rolnická komise prozkoumá předložené
přídělové plány a na jejich
základě vypracuje přídělový
plán pro celý okres. Není-li rozporů
mezi přídělovými plány předloženými
jednotlivými místními rolnickými komisemi,
anebo dojde-li mezi nimi k dohodě, jest okresní
přídělový plán po schválení
podle odst. (5) pravoplatný.
(5) Přídělový plán okresní
rolnické komise předloží se ihned zemskému
národnímu výboru, který jej se svým
dobrozdáním postoupí ministerstvu zemědělství,
které může přídělový
plán s rozvrhem úhrad změniti, kdyby byly
ohroženy důležité veřejné
nebo národní zájmy, anebo nebylo-li dbáno
ustanovení §u 7, odst. (1), písm. a) až
g), Pokud jde o závody zemědělského
průmyslu [§ 7, odst. (4)] učiní ministerstvo
zemědělství pokud by šlo o příděl
podle § 7, odst. (4), písm, b) příslušné
rozhodnutí v dohodě s ministerstvem výživy.
(6) Nemůže-li okresní rolnická komise
překonati rozpory mezi přídělovými
plány místních rolnických komisí
a nedojde-li k dohodě anebo vznikne-li rozpor mezi okresními
rolnickými komisemi sousedících okresů,
předloží okresní rolnická komise
věc zemskému národnímu výboru,
který ji se svým dobrozdáním postoupí
ke konečnému rozhodnutí ministerstvu zemědělství.
(7) Ministerstvo zemědělství a zemský
národní výbor vysílají k okresní
rolnické komisi pomocné orgány, které
pomáhají při technických přídělových
pracích.
(1) Návrh na úhradu se má určiti podle
výnosnosti, polohy, vzdálenosti a stavu obdělání
půdy (hnojení), setba a sadba a podle majetkových
a rodinných poměrů přídělce,
a to:
a) nejméně ve výši hodnoty jedné průměrné roční úrody hlavních plodin na navrhované výměře půdy,
b) nejvýše ve výši dvou průměrných ročních úrod hlavních plodin na navrhované výměře půdy,
c) úhrada za přidělené budovy má
se určiti ve výši 1 až 3ročního
nájemného přidělované budovy.
Nájemné může býti v každém
případě vyjádřeno v naturáliích.
(2) Úhrada za přidělený živý
a mrtvý inventář a jiná zařízení
bude určena podle směrnic, které vypracují
zemské národní výbory a schválí
ministerstvo zemědělství.
(1) Určená náhrada se.splácí:
1. jednorázově nejpozději do -12 měsíců od převzetí držby přídělu v hotovosti, nebo
2. ve splátkách, a to:
a) 10% úhrady za půdu a příslušenství jest zaplatiti při převzetí přidělené půdy. Na návrh místní rolnické komise, který jest podati již v přídělovém plánu (§ 9), může Národní pozemkový fond povoliti odklad první splátky nejvýše na tři roky,
b) nedoplatek úhrady jest splatný podle splátkového
plánu, vyhotoveného Národním pozemkovým
fondem, nejpozději do 15 let ode dne převzetí
přiděleného majetku.
(2) V případech zvláštního zřetele
hodných a sociálně odůvodněných
může Národní pozemkový fond na
návrh rolnických komisí prominouti přidělenci
úhradu a příslušný zemědělský
majetek přiděliti bezplatně především
osobám majícím přednostní právo
na příděl [§ 7, odst. (9)].
Úhradu splácejí zemědělci Národnímu
pozemkovému fondu podle plánu jím vydaného.
Této bude použito k hrazení dluhů a
závazků, váznoucích na konfiskovaných
majetcích, pokud tyto dluhy a závazky budou Národním
a pozemkovým fondem uznány a převzaty,
podle vládního nařízení,
vydaného ve smyslu § 5, odst. 3 tohoto
dekretu, dále k hrazení válečných
škod, způsobených v prvé řadě
na zemědělských majetcích osob persekvovaných
po čas okupace z důvodů národních,
politických a rasových, ke zvelebení zemědělské
produkce a pro vnitřní osídlení. Případné
přebytky Národního pozemkového fondu
připadají státní pokladně.
(1) V úhradě, určené podle §
10, zahrnuty jsou všechny výdaje na poplatky spojené
s konfiskací (§ 1), přidělením
(§ 7) a knihovním převedením zkonfiskovaného
majetku.
(2) Zápis přídělu do pozemkových
knih obstará Národní pozemkový fond
na vlastní útraty.
(3) Veškeré písemnosti (podání,
přílohy, listiny, vysvědčení,
protokoly a pod.) předkládané podle
tohoto zákona k dosažení přídělu,
jakož i převody majetků podle tohoto zákona
jsou osvobozeny od poplatků a dávek.
Tento zákon se vztahuje i na případy dosud
neskončené. Spoluvlastníci, mající
nárok na náhradu v penězích, mohou
se této náhrady domáhati podle § 5,
odst. (5) soudně, i když projednání
případu podle dosavadních předpisů
bylo už skončeno.
Tento zákon nabývá účinnosti
v zemích České a Moravskoslezské dnem
vyhlášení; provedou jej ministři zemědělství,
financí, spravedlnosti, vnitra a výživy.
Při provádění dekretu presidenta republiky
ze dne 21. června 1945, č. 12 Sb., bylo zjištěno,
že některá jeho ustanovení vyžadují
doplnění pokud se týče úpravy,
aby byly odstraněny některé nejasnosti a
pochybnosti a aby byla dána možnost řešiti
na podkladě zákonných ustanovení naléhavé
otázky, které přicházejí v
souvislosti s prováděním tohoto dekretu a
na které dekret ve svém stručném pojetí
nepamatoval. Navrhovaná osnova hledí těmto
nedostatkům odpomoci a navrhované doplňky
odůvodňují se v jednotlivostech, jak níže
uvedeno:
Dekret č. 108/45 Sb. o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy uvádí v § 1, odst. 1 ad 1.) ve vymezení konfiskovaného majetku též Německou říši, Království maďarské a různá sdružení související s vládním režimem těchto států za války. Povaha věcí vyžaduje, aby zemědělský majetek těchto útvarů - stejně jako je tomu u ostatních subjektů postižených konfiskací - nebyl podroben předpisům dekretu č. 108/45 Sb., nýbrž aby s ním bylo naloženo podle ustanovení dekretu č. 12/45 Sb., t. j. aby byl podle jeho ustanovení přidělován orgány k tomu povolanými, pokud se týče spravován odborně Národním pozemkovým fondem. Jiný než zemědělský majetek těchto subjektů bude i nadále podléhati předpisům dekretu č. 108/45 Sb. a vplyne do fondu Národní obnovy.
U právnických osob vymezených nyní
v § 1, odst. 1, lit. d) ukazuje se účelným
vyloučiti z konfiskace ty, jichž správu dosadili
okupanti, takže jejich činnost za války neodpovídala
snahám a přesvědčení oprávněných
jejich představitelů.
Přesnější vymezení pojmů
aktivní účasti v boji za zachování
a osvobození ČSR prospěje zjednodušeni
šetření a odstraní nemístné
a neodůvodněné stížnosti a námitky.
Okamžitá platnost konfiskace a potřeba urychleného
rozdělení konfiskovaného zemědělského
majetku vyžaduje také rychlosti a pohotovosti řízení.
Proto jest třeba použíti všech výsledků
šetření konaného u postižených
osob ať již v soudním či správním
řízení. Dále použily v četných
případech okresní národní výbory
k vyhlášení konfiskačního řízení
veřejných vyhlášek vedeny jsouce snahou
po urychlení řízení a snahou, aby
též místní zemědělské
kruhy mohly se včas začleniti do přídělového
řízení a připravily příslušné
komise a těmito vyhláškami zároveň
nahrazovaly doručení postiženým. Dekret
č. 108/45 Sb., má v §u 1, odst. 1, věta
druhá obdobné ustanovení, kterému
se z důvodů veřejného zájmu
poskytuje pro obor dekretu č. 12/45 Sb. zpětná
platnost.
Vymezení pojmu osob německé nebo maďarské národnosti, jak jej podává dosavadní znění §u 2 dekretu v praxi nepostačuje, zejména pokud se týče osob, které ať záměrně či náhodou nezúčastnily se žádného sčítání lidu po roce 1929 nebo neměly v době sčítání lidu bydliště v ČSR a výsledky sčítání lidu v místě jejich tehdejšího bydliště jsou úředním orgánům provádějícím řízení podle dekretu č. 12/45 Sb. těžko dosažitelné. Proto bylo třeba vymezení těchto pojmů určiti podle jiných kontrolovatelných znaků pojmu národnosti. Osoby právnické nebyly dosud v dekretu č. 12/45 Sb. s hlediska národní příslušnosti zvláště vymezeny a jest třeba ustanovení dekretu v tom směru doplniti.
Dosavadní odst. 2 tohoto §u se vypouští,
poněvadž se na vydání zvláštního
dekretu nepomýšlí a řízení
podle dekretu již natolik pokročilo, že je z
jeho výsledků zřejmo, že se nejeví
potřeba nové výjimky pro tuto kategorii postižených.
Provádění dekretu presidenta republiky ze
dne 16. června 1945, č. 16/45 Sb., již značně
pokročilo. Protože nejpřednějším
kriteriem pro posouzení skutkové povahy zrady a
nepřátelství jest soudní rozsudek,
klade osnova na prvé místo soudní zjištění
těchto zločinů podle cit. dekretu ponechávajíc
pro ostatní dosud nerozsouzené nebo soudním
rozsudkem nepostižené případy administrativní
rozhodnutí.
Podrobnější výpočet druhů
zemědělského majetku odstraní nejasnosti
a rozpory, což jest v zájmu urychleného řízení.
Pro ponechání pachtýře do skončení
sklizně nebo hospodářského roku byla
vypuštěna jeho kvalifikace jako přídělce
a to proto, že je ponechání pachtýře
až do odevzdání přídělu
novým přídělcům dokonce v zájmu
veřejném žádoucí a nutné
výjimky jsou slovy "může býti ponecháno"
zajištěny.
Otázka zaměstnanců nebyla v konfiskačním
dekretu s výjimkou ustanovení přídělových
dosud řešena. Potřeba jejího vyřešení
z důvodů sociálních se všeobecně
uznává.
V četných případech spoluvlastnictví,
kde zemědělský majetek vlastní jednak
osoby, které spadají pod ustanovení konfiskační,
jednak osoby, které nejsou těmito předpisy
dotčeny, jest třeba přesných předpisů,
jednak o náhradě nepostiženým spoluvlastníkům,
jednak o rozdělení majetku na konfiskovaný
a nekonfiskovaný. Dekret č. 108/45 Sb. má
obdobná ustanovení. Pro obor zemědělského
majetku bylo možno použíti tohoto ustanovení
ovšem se změnami, které vyplývají
z povahy zemědělského majetku.
Prakticky únosné a přece odpovídající
duchu dekretu č. 12 se jeví řešení
obsažené v návrhu, t. j. na prvé místo
dohoda stran a pro případ, že k ní nedojde,
nikoliv soudní spor, nýbrž s jeho vyloučením
rozdělení spoluvlastnictví Národním
pozemkovým fondem samým, který má
k tomu potřebné technicky školené odborníky
i věcné pomůcky. Spoluvlastníci, jejichž
podíl nespadá pod konfiskaci, musí nahradit
Fondu polovici nákladů, protože i oni mají
prospěch z rozdělení. Jejich náhradu
lze vymáhati politickou exekucí.
Dosavadní ustanovení dekretu opomíjelo požadavky
svazků územní samosprávy na získání
lesů zkonfiskovaného majetku, ponechávajíc
pro příděl obcí a okresů toliko
rozptýlené drobné lesy do 50 - pokud se týče
100 ha. Svazky územní samosprávy prokázaly
se v předchozí době jako zdatní lesní
hospodáři a vzhledem k jejich vynikajícím
úkolům v lesním hospodářství
není jistě důvodů, proč by
měly býti z přídělů
lesů vylučovány. Proto se těmto naléhavým
požadavkům v zájmu veřejném v
navrhované osnově vyhovuje. Při tom pamatuje
se i na zaokrouhlení lesních celků se souvisejícím
majetkem polnohospodářským, rybničním,
případně průmyslovým
Především stanoví se výslovně, že jednotlivé kategorie uchazečů v tomto odstavci vypočtené nemají navzájem žádných přednostních výhod, což ostatně plyne již z toho, že na příděl není subjektivního nároku. V dalším odstraňuje se přesná maximální mez, individuálních přídělů a nahražuje se pružnější mezí vyznačenou pracovní kapacitou a existenční potřebou uchazečů. To odpovídá potřebě stanoviti rozlohu přídělů různým způsobem pro kraje úrodné s intensivním hospodářstvím a oblasti chudší, hospodářsky extensivní, pokud se týče pro různá odvětví zemědělské výroby (zahradnictví, drůbežnictví, prosté polní hospodářství a pod.), Výpočet oprávněných uchazečů rozšiřuje se o děti zemědělců a zemědělských zaměstnanců, jakož i o pachtýře bez ohledu na jejich dosavadní pachtovanou výměru a dále o jiné zemědělsky způsobilé uchazeče.
Vzhledem k důležitým úkolům územní samosprávy a státu stanoví se výslovně, že i všem svazkům územní samosprávy možno k účelům veřejným přidělovati půdu.
Jako další kategorie oprávněných
přídělců uvádí se veřejnoprávní
organisace zemědělské, všeužitečné
organisace, instituce a sdružení. Jde tu o příděl
právnickým osobám, sledujícím
jednak zájmy zemědělské, jednak jiné
všeužitečné zájmy. Rozvoj těchto
sdružení a praktické využití jejich
zemědělských zkušeností, resp.
použití přidělených pozemků
pro cíle jimi sledované jest v zájmu veřejném.
Podpora družstevnictví a jeho rozvoj zejména
u družstev stavebních vyžaduje, aby družstva,
která obdrží příděl, nebyla
vázána na příliš úzký
výběr členů, poněvadž
by široké vrstvy sociálně slabé
byly pak z dobrodiní družstevních výhod
bezdůvodně vylučovány. U družstev
zemědělských, kde záleží
mnoho na odborné zdatnosti členů, jest rovněž
omezování podle dosavadního znění
dekretu nepraktické. Důležité úkoly,
které při stavebním rozvoji připadají
obcím, vyžadují, aby obce tam, kde jest to
možno, obdržely dostatečné rozlohy pozemků
k regulaci a k výstavbě obce
Nově vsunutý odstavec dává ze stejných
jinak náležitostí při přídělu
přednost těm, kdo budou používati přídělu
k zemědělské výrobě.
Důležitým odvětvím zemědělské
výroby zejména s hlediska výživy lidu
je hospodaření rybniční a proto věnuje
mu osnova zvláštní zřetel, sledujíc
při tom jednak řádné rybniční
hospodaření, jednak zájmy svazků územní
samosprávy.
Vsouvajíc se jako kvalifikovaní přídělci
budov též všeužitečné instituce,
neboť navrhovatelé jsou toho náhledu, že
tyto instituce sledující veřejný zájem,
jest nutno právě v nové reformě pozemkové
náležitým způsobem tyto respektovati.
Nově vsunutý odstavec 8 pamatuje na účelné
změny přidělovaného majetku za majetek
svobodný, aby dobrodiní nové reformy pozemkové
dostalo se i krajům, kde není konfiskovaného
majetku 1. V dalším stanoví se zvláštní
výměra pro příděly poškozeným
zemědělcům a kolonistům a jiným
zemědělcům ze Slovenska a Zakarpatské
Ukrajiny, jakož i emigrantům v souhlase se zvláštním
významem a potřebou těchto kategorií
přídělců, jakož i se snahami,
které se jeví v dosavadní praksi.
Vzhledem k četným vsuvkám bylo rozčlenění
celého tohoto ustanovení dekretu přečíslováno
v odstavci 1-9.
Nově vsunutým ustanovením zajišťuje
se možnost příští revise přídělů,
ježto při urychleném provádění
přídělů nebude vždy možno
přezkoumati vždy všechny náležitosti,
zejména zdatnost, spolehlivost a svědomitost jednotlivých
přídělců a bude proto v zájmu
veřejném třeba provésti v příští
době některé korektury
Ježto místní rolnická komise jest podle
§ 9, odst. 1, složena ze zástupců uchazečů
o příděl, není na místě,
aby takto složená komise podávala sama návrhy
na úhradu za přidělený majetek. Daleko
účelnější jest navrhované
řešení, kde výši úhrady
stanoví Národní pozemkový fond, při
čemž informovaný odborník jest o této
otázce slyšen. Národní pozemkový
fond zastupuje stát v majetkových věcech
nové pozemkové reformy a jest pro úkoly stanovení
cen již podle své povahy povolán.
K vůli jasnosti vkládá se jako subjekt povinností
váznoucích na úhradě za přidělený
majetek Národní pozemkový fond, který
jest ve svém rozhodování vázán
vládním nařízením přislíbeným
v § 5, odst. 3 tohoto dekretu.
K vůli úplnosti a jasnosti přidává
se k § 13 ustanovení o nákladech spojených
s konfiskací a přídělem, jakož
i zaknihování přiděleného majetku,
které vesměs připadají k tíži
Národnímu pozemkovému fondu.
Poplatková a dávková osvobození rozšiřují
se na všechna podání podle tohoto zákona
z toho důvodu, že většina podání
pochází od uchazečů o příděl,
u nichž jest spravedlivo, aby nebyli zatěžováni
povinností kolkovou a nepodléhali povinnosti dávkové.