Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr. John, dr. Chytil.
Zapisovatelé dr. Bartuška, Bolen.
Členové vlády: ministři dr. Čepička,
dr. Neuman.
169 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr. Madar;
jeho zástupci dr. Záděra, dr. Ramajzl.
1. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1091), jimž se obnovuje
účinnost retribučního dekretu a nařízení
o lidovém soudnictví a mění některá
jejich ustanovení (tisk 1109).
2. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1096) o revisi trestního
řízení v některých případech
provinění proti národní cti (tisk
1108).
3. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1092) o trestní ochraně
proti požárům (tisk 1107).
4. Zpráva výborov právneho a rozpočtového
o návrhu poslancov dr. Kvetku a spoločníkov
(tlač 753) na vydanie zákona, ktorým sa mení
a doplňuje zákon zo dňa 16. mája 1946,
č. 128 Sb., o neplatnosti niektorých majetkovo-právnych
jednaní z doby neslobody a o nárokoch z tejto neplatnosti
a z iných zásahov do majetku pochádzajúcich.
5. Zpráva výborov soc.-zdravotníckeho a rozpočtového
o vládnom návrhu zákona (tlač 1065)
o sjednotení niektorých predpisov vo verejnoprávnom
sociálnom poistení (tlač 1101).
6. Zpráva výborů soc.-zdravotnického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 1083) o zálohování výživného
dětem (tisk 1104).
7. Zpráva výborů soc.-zdravotnického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 1090) o státní podpoře
novomanželům.
8. Zpráva výboru kulturního a informačního
o vládním návrhu zákona (tisk 847)
o hudební a artistické ústředně
(tisk 1103).
9. Zpráva výboru průmyslového a živn.-obchodního
o vládním návrhu zákona (tisk 1089)
o zhodnocení činnosti národních správců
živnostenských podniků a o právech jejich
vdov a sirotků (tisk 1102).
10. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1097), kterým se mění
a doplňuje zákon ze dne 21. října
1936, č. 268 Sb., o řádech a titulech (tisk
1106).
11. Zpráva výborov zemedelského, zásobovacieho
a osídlovacieho a rozpočtového o vládnom
návrhu zákona (tlač 1098), ktorým
sa rozširuje platnosť zákona zo dňa 30.
januára 1947, č. 16 Sb., o umiestnení a inom
zaopatrení zamestnancov na skonfiškovanom pôdohospodárskom
majetku a ich rodinných príslušníkov,
na Slovensko (tlač 1105).
Předseda (zvoní): Zahajuji 101. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Do dnešní schůze dostavil se pan posl. dr.
Berák.
Poněvadž před tím podle § 5 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsal slibovací formuli, přistoupíme ke
slibu podle § 22 ústavní listiny a § 5
jedn. řádu tím způsobem, že přečtena
bude ústavou předepsaná formule slibovací,
pan posl. dr. Berák ke mně přistoupí
a vykoná slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a pana posl. dr. Beráka žádám,
aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Gen. tajemník NS dr. Madar (čte):
"Slibuji, že budu věren republice Československé
a že budu zachovávati zákony a mandát
svůj zastávati podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí."
Posl. dr. Berák (podávaje předsedovi
ruku): Slibuji. (Poslanci usedají.)
Dovolenou podle § 1, odst. 4 dal jsem pro dnešní
schůzi posl. Šulíkovi, Slívovi,
Pleslovi, Dědovi, Horákovi,
dodatečně pro schůze konané dne 11.
a 18. t. m. posl. Jungwirthové a Pažoutové,
pro schůzi konanou dne 21. t. m. posl. Žiakovi,
na tento týden posl. Balážovi, Soukupovi.
Posl. dr. Šíp žádá o zdravotní
dovolenou na 2 měsíce. Lékařské
vysvědčení předložil.
Posl. Doležel žádá o zdravotní
dovolenou na 10 dnů. Lékařské vysvědčení
předložil.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s mým návrhem souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Dovolené se udělují.
Předsednictvo navrhuje ústavodárnému
Národnímu shromáždění
k návrhu imunitního výboru, aby sněmovna
podle § 25 ústavní listiny vyslovila souhlas
s další vazbou zadrženého posl. Hály.
Sněmovna bez rozpravy rozhodne o tomto návrhu.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím sněmovna projevila
souhlas s další vazbou posl. Hály.
Došla tato oznámení:
Předseda vlády sdělil dopisem ze dne 23.
března 1948, čj. 301245/48, že vláda
odvolává návrh zákona, kterým
se ministr zemědělství zmocňuje, aby
činil opatření ke splnění dvouletého
hospodářského plánu v zemědělství,
předložený ústavodárnému
Národnímu shromáždění
dopisem ze dne 5. dubna 1947, čj. 14285-III/1790/47 (tisk
507).
Úřad předsednictva vlády oznámil
přípisem z 22. března t. r. č. 213/48-dův.,
že podle sdělení kanceláře presidenta
republiky složili dne 27. února 1948 do rukou presidenta
republiky slib podle § 73 ústavní listiny noví
členové vlády:
Bohumil Laušman, náměstek předsedy vlády,
Antonín Zápotocký, náměstek
předsedy vlády,
dr. Antonín Gregor, ministr zahraničního
obchodu,
Zdeněk Fierlinger, ministr průmyslu,
František Krajčír, ministr vnitřního
obchodu,
Alois Petr, ministr dopravy,
dr. Alois Neuman, ministr pošt,
Evžen Erban, ministr sociální péče,
Josef Plojhar, ministr zdravotnictví,
prof. dr. inž. Emanuel Šlechta, ministr techniky,
dr. Vavro Šrobár, ministr pro sjednocení zákonů,
dr. Ján Ševčík, státní
tajemník v ministerstvu národní obrany. (Ú
8533.)
Klub poslanců čs. strany lidové oznámil
přípisem z 22. března 1948 čj. 971/F/č,
že z klubu byli vyloučeni a přestali býti
jeho členy poslanci: dr. Ivo Ducháček, František
Hála, dr. Bohdan Chudoba, dr. Adolf Klimek, dr. Adolf Procházka,
dr. Alois Rozehnal.
Zároveň oznámil, že až na další
nepovažuje za členy klubu (§ 15 j. ř.)
tyto poslance: inž. dr. Štěpána Bendu,
Stanislava Broje, Jana Bruknera, Eduarda Fuska, Františka
Hynka, inž. Aloise Janáčka, inž. Jana
Kopeckého, Jindřicha Nermutě, Aloise Soukupa,
dr. Jaroslava Řehulku, Marii Trojanovou, Josefa Vičánka,
Františka Zvěřinu. (Č. Ú 8529.)
Dále oznámil klub poslanců čs. strany
lidové přípisem z 21. března 1948
čj. 972/F/č, že ve schůzi čs.
strany lidové konané dne 1. března 1948 bylo
zvoleno toto předsednictvo klubu: předseda: Alois
Petr, místopředsedové: František
Kaďůrek, Emil Vojanec, prof. dr. Václav
Chytil, jednatel Josef Plojhar (Č. Ú
8508).
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jimž je
1. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1091), jimž se obnovuje
účinnost retribučního dekretu a nařízení
o lidovém soudnictví a mění některá
jejich ustanovení (tisk 1109).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby jednání
o této předloze sloučilo se s jednáním
o předloze, která jest jako 2. odstavec pořadu,
to jest
2. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1096) o revisi trestního
řízení v některých případech
provinění proti národní cti (tisk
1108).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že jsou to osnovy týkající se retribuce.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučení těchto odstavců? (Nebyly.)
Není jich. Projednávání bude tedy
podle návrhu sloučeno.
Zpravodaji jsou: k odst. 1 posl. dr. Haim, k odstavci 2
posl. dr. Jelínek.
Dávám slovo zpravodaji k odst. 1 posl. dr. Haimovi.
Spravodajca posl. dr. Haim: Slávne ústavodarné
Národné shromaždenie, panie a pánovia!
V československom verejnom živote napriek všetkým
jasným ustanoveniam Košického vládneho
programu a vládneho programu prvej vlády Klementa
Gottwalda boli sme svedkami toho, nielen že sa celými
skupinami zodpovedných miest program neplnil, ale boly
nimi priamo podnikané organizované sabotážne
akcie na neplnenie programových zásad, vtelených
v zákonné ustanovenia. Sabotéri nášho
nového poriadku v obnovenej československej republike,
sediaci vo vláde a Sbore povereníkov, starali sa
zámerne o to, aby neplnením platných ustanovení
podrývali dôveru širokých más
poctivých občanov nášho štátu
k vláde a tým k ľudovodemokratickej Československej
republike. Ich úmyslom bolo rozsievať nedôveru,
šíriť chaos a v mútnych vodách
chytať ľudí do svojich protiľudových
sietí pre svoj zámerne organizovaný komplot
proti republike.
Jednou zo zásad medzi mnohými inými, ktoré
maly viesť v praxi prevádzajúce orgány
k týmto koncom, bola aj zásada o očiste verejného
života v obnovenej Československej republike. Táto
zásada bola prijatá reprezentantmi nášho
zahraničného odboja a jasne formulovaná v
Košickom vládnom programe, ako aj v úvodných
slovách dekrétu prezidenta republiky o trestaní
nacistických zločincov, zradcov a ich pomáhačov
a v ustanoveniach Slovenskej národnej rady zo dňa
13. mája 1945 o potrestaní fašistických
zločincov, okupantov, zradcov a kolaborantov.
Nech mi je dovolené prv, než prednesiem správu
ako zpravodajca právneho výboru k samému
obsahu navrhovaného zákona, oboznámiť
slávne ústavodarné Národné
shromaždenie s tým, kto a akým spôsobom
sa mal starať o prevádzanie očisty na Slovensku
a ako sa o túto staral.
Povereníctvo spravodlivosti, vedené reprezentantom
bývalej Demokratickej strany, malo byť a bolo jedným
z článkov reakčnej protiľudovej hry
na podrývanie základov nášho ľudovo-demokratického
režimu. Až teraz, po odkrytí celej zámerne
osnovanej siete na sabotovanie očisty verejného
života na Slovensku v plnej miere chápeme húževnaté
bránenie tejto pozície bývalej Demokratickej
strany v jesennej politickej kríze okolo Sboru povereníkov.
Táto strana cítila, že vydaním tohto
rezortu do rúk pokrokových zložiek slovenského
národa stratila by jednu z kľúčových
pozícií pre osnovanie špinavých protiľudových
a protidemokratických machľov. Lebo áno, len
takto možno nazvať všetko to, čo sa na základe
pokynov predsedníctva tejto strany, ktorých vykonávateľom
bol povereník spravodlivosti, dialo okolo ľudového
ústredia a pred našimi ľudovými súdmi.
Treba povedať že o organizácii Povereníctva
spravodlivosti na úseku ľudového súdnictva,
o obsadzovaní rozhodujúcich miest na podriadených
miestach nerozhodovali záujmy verejné a štátne,
ale záujmy reakčného vedenia bývalej
Demokratickej strany, spriahnutého aprílovým
paktom s ľudákmi. Boli sme toho svedkami v priebehu
procesu pred národným súdom, ako aj pri administratívnych
opatreniach Povereníctva spravodlivosti pri obsadzovaní
miest predsedov senátov okresných ľudových
súdov. Pred prejednávaním prípadu
bývalého prezidenta Slovenského štátu
pred národným súdom prikázalo vedenie
Demokratickej strany svojmu reprezentantovi na Povereníctve
spravodlivosti porobiť administratívne opatrenia v
tom smere, aby v prípade vynesenia rozsudku, ktorý
by nevyhovoval záväzkom vedenia bývalej Demokratickej
strany, prijatým v aprílovej predvolebnej dohode
z r. 1946, mohol byť tento rozsudok zmiernený. Za
tým cieľom bol, bez právneho podkladu, ustanovený
pri národnom súde zvláštny dôverník,
ktorý, samozrejme podľa pokynov povereníka
spravodlivosti ako verného vykonávateľa príkazov
reakčného vedenia bývalej Demokratickej strany,
mal celý priebeh jednania sledovať tak, aby vo vhodnom
okamžiku mohlo byť zmobilizované všetko
na prekazenie uplatnenia práva a spravodlivosti. Za tým
istým cieľom bol na Povereníctve spravodlivosti
vopred zostavený pre veci ľudového súdnictva
po schválení vedenia bývalej Demokratickej
strany senát pre otázky milosti. Tento senát
na príkaz povereníka spravodlivosti, napriek jasnému
ustanoveniu zákona o tom, že v otázke udelenia,
prípadne neudelenia milosti má konečné
a rozhodujúce slovo senát, vynášajúci
rozsudok, vypracoval návrh na udelenie milosti pre odsúdeného
v spomínanom spore. Vedenie bývalej Demokratickej
strany použilo tento protizákonný postup na
veľké rozrušovanie kľudne plynúcej
hladiny nášho vnútroštátneho života.
Možno nejako inak nazvať, ako zámerným
sabotovaním zásad o očiste verejného
života, postup Povereníctva spravodlivosti pri obsadzovaní
miest predsedov senátov u ľudových súdov,
keď je zistené, že väčšia časť
týchto miest bola obsadená sudcami z povolania,
preverenými s kvalifikáciou podľa písmena
b, v smysle príslušných zákonných
ustanovení, teda ľuďmi nepožívajúcimi
plnej dôvery nového režimu.
Išlo tu zrejme reakčnému vedeniu bývalej
Demokratickej strany o to, aby ovplyvnilo rozhodnutia senátov
ľudových súdov tak, aby záväzky
prijaté v aprílovom pakte z r. 1946 mohly byť
splnené v tom smere, že nebude uplatnená spravodlivá
odplata za činnosť kompromitovaných živlov.
Nemožno sa potom diviť tomu, že výsledky
konaní pred ľudovými súdmi v štatistických
číslach sú tak úbohé, a sú
temer výsmechom celej snahy o uplatnenie zásady
o očiste nášho verejného života.
Podľa týchto údajov javí sa nám
výsledok očisty na Slovensku takto:
Pred ľudové súdy prišlo úhrnom
20.550 osôb, z ktorých bolo odsúdených
8.055, t. j. 39,205. Oslobodených bolo 12.495 osôb,
t. j. 60,805, teda temer 2/3.