Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, dr Ševčík, Tymeš, Komzala.
Zapisovatelé dr Kokeš, dr Neuman.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády Fierlinger; ministři Hála,
Laušman, dr Procházka, Zmrhal.
217 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar;
zástupci gen. tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
Předseda (zvoní): Zahajuji 78. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. ř. dal jsem na
dnešní schůzi posl. Tomáškovi,
Polomskému, dr Janu Stránskému,
na tento týden posl. Polákovi, dr Jos. Novákovi,
inž. Janáčkovi, dodatečně
pro schůzi konanou dne 16. října t. r. posl.
dr Loubalovi, dr Uhlířovi.
Posl. Křepela žádá o dovolenou
na 1 měsíc z důvodů osobních.
Posl. Vido žádá o dovolenou do 1. listopadu
t. r. z důvodů rodinných.
Posl. inž. dr Benda zaslal lékařské
vysvědčení.
Posl. Souček žádá o zdravotní
dovolenou na 14 dnů, t. j. od 17. října do
1. listopadu t. r. Lékařské vysvědčení
předložil.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s mým návrhem souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Dovolené se udělují.
Přistoupíme k projednávání
pořadu schůze, na němž je
Prohlášení pana ministra průmyslu
Laušmana podle § 61 jedn. řádu.
Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr průmyslu Laušman (uvítán
potleskem): Slavná sněmovno, paní a pánové!
Především si kladu za povinnost poprosit o
svolení, abych mohl úvodem svého výkladu
vzpomenouti jednoho významného data v poválečných
dějinách našeho nového státního
života. Zítra, 24. října, budou tomu
totiž dva roky, kdy pan president republiky podepsal dekrety
o znárodnění nerostného bohatství,
průmyslu a peněžnictví, které
Prozatímní Národní shromáždění
dodatečně schválilo, takže revolučně-demokratický
způsob, jakým byla naše nacionalisace uskutečněna,
byl před zraky celého světa dovršen
demokratickým aktem zákonodárným.
Připomínám tento demokratický charakter
našeho znárodnění, na nějž
jsme hrdi, protože znovu proslavil jméno našeho
národa, národa vysoce kulturního a uvědomělého,
který nejednou měl světu co říci
a nejednou se postavil v čelo světového pokroku.
A chci zdůraznit ještě další důležitou
okolnost. Znárodnění jsme provedli tak spořádaně
a hladce proto, poněvadž jsme byli jednotni ve vůli
i v přesvědčení, poněvadž
jsme se dali vést rozumem a smyslem pro odpovědnost,
poněvadž jsme všichni kladli výše
zájem celku, zájem národa a republiky nad
zájem jedinců a stran. Šli jsme jednotně
za zásadou, a ta byla jasná! Opřeni o trudné
zkušenosti strašných dob okupace a války
hleděli jsme jedině na závazky, které
nám živým předaly desetitisíce
mrtvých hrdinů, padlých v boji za naše
osvobození. Proto jsme všichni dne 25. října
1945, druhý den po podepsání dekretů
panem presidentem, slavnostně přísahali ve
všech oblastech naší vlasti na obrovských
lidových shromážděních, že
rozumíme osudovým závazkům a že
splníme svou povinnost vůči znárodněné
výrobě a znárodněným peněžním
ústavům, které se tak staly věcí
a svědomím celého národa. A vzpomínajíce
dnes druhého výročí naší
nacionalisace, která změnila od základu skladbu
našeho hospodářství, musíme si
také uvědomit, jak jsme tyto slavnostně převzaté
závazky sami splnili anebo jak jsme přispěli
k jejich splnění. Domnívám se, že
tváří v tvář těžkým
poměrům, na nichž se značně podílí
letošní neúroda, musíme si všichni
znovu obnovit tehdejší slavnostní sliby a přísahu,
neboť setrváme-li v jednotě rozumu i srdcí
a budeme-li strážci čistoty tohoto velikého
revolučního díla, nemusíme se v sebe
bouřlivějších dobách ničeho
obávat.
Přistupuje nyní, paní a pánové,
k výkladu o situaci naší výroby, považuji
za nutno připomenouti, že tato situace je ovlivňována
dobovými nedostatky, které nemají jen původ
domácí a jichž překonání
je proto namnoze nad naše síly. Výhodou pro
naši poválečnou hospodářskou
konsolidaci je, že jsme doma zúčtovali s liberalistickou
volnou hrou sil, chytráckou a dravou, na které se
podíleli také hráči zahraniční,
a že do hospodářství, politicky nyní
podloženého duchem socialisující demokracie,
zavádíme princip řízení a plánování.
(Potlesk.) Zbavili jsme se tak podlamování
národního hospodářství sobectvím
bank, kapitálu a velkopodnikatelů. Znárodnění
průmyslu, bank a pojišťoven znamená odstranění
různých podkopů a zákulisních
úkladů a oslabení škodlivých
vlivů zahraničních. Hospodářským
plánováním zajistili jsme svému národnímu
hospodářství klidnější
a pravidelnější rozvoj. Poněvadž
však národní plánování
není ve všech zemích stejně pronikavé,
v některých pak pro poměrně ještě
silný liberalismus chybí, a poněvadž
národní plánování nejsou dosud
koordinována světově, nejsou rušivé
hospodářské nárazy a krise vyloučeny.
Z různých koutů světových při
velké závislosti našeho hospodářství
mohou tedy zasahovati k nám vlivy, jež účinky
naší budovatelské vůle oslabují.
Je však možno posilovati účinnost našeho
plánování zintensivňováním
hospodářské spolupráce se státy
s pokročilým plánováním a tak
v zesíleném šiku napomáhati vývoji
k plánování světovému. Pracovati
k světovosti a k všelidské harmonii patřilo
ostatně vždycky k našim národním
ideálům. I šedivé mathematické
plánování si zpříjemníme
tímto jeho účelovým posvěcením.
V hospodářské rekonstrukci nás brzdí
také nemalé strukturální změny
hospodářské ve státech, se kterými
jsme mívali čilou výměnu statků.
Zejména zdůrazňuji pronikavou industrialisaci,
která ovlivňuje náš vývoz. Také
nezměrná potřeba surovin, přesahující
možnosti jejich včasných dodávek, značná
nevyrovnanost platebních bilancí, odklady v provádění
brettonwoodské dohody o finanční, zejména
devisové spolupráci, nedostatek multilaterálních
dohod a jiné, patří k našim hospodářským
brzdám, které spolupůsobí s rušivými
vlivy politickými a morálními. Zejména
mezinárodní politické napětí,
vyvěrající z nedůvěry, rozkolísanosti,
nervosity a pokleslé morálky válkou pokaženého
člověka a velkých společenských
celků, nedovoluje ani nám jíti vpřed
tak rychle, jak si přejeme. Náraz na překážky
znamená leckdy nejen zastavení, ale i několik
kroků zpět. Proto jsme všichni vřele
uvítali politické uklidnění, které
po bouřlivých zářijových dnech
u nás doma nastalo ze společného rozhodnutí
a z vlastních sil a které, bude-li dlouhodobé,
příznivě zapůsobí i hospodářsky.
Je tedy na nás a především na nás,
abychom všichni tváří v tvář
obtížím a nebezpečím, jež
nás čekají, dali se - v hluboké víře
v krásné a ušlechtilé vlastnosti našeho
lidu - vést rozumem a zdravým smyslem pro skutečnost,
pro odpovědnost a spolupráci. Musíme ovšem
všichni více pracovat a musíme klást
na prvé místo věci společné
a zásadní. Tedy více pracovat a méně
agitovat, více myslit na republiku a národ a méně
na politické strany - to je hlavní věc, a
to od nás národ očekává. (Potlesk.)
I ve volebním zápase, jehož prvé záblesky
se už projevily začátkem září,
musíme si zachovat jasnou mysl.
Abych byl v líčení vývoje našeho
průmyslu a řemesla co nejpřesnější,
musím také předeslat, že jeho chod,
vývoj i jeho prosperita je v hospodářství
ovlivňována vedle politické situace velkým
množstvím hospodářských skutečností,
na které jako ministr průmyslu, vzhledem k organisaci
našich ústředních úřadů
a veřejné správy, nemám přímého
vlivu. Začátkem letošního roku nastoupily
náš průmysl a řemeslo cestu, která
jim byla určena dvouletým hospodářským
plánem. Nemusím dokazovat, že v našem
hospodářství je to něco úplně
nového. Dosud jsme neměli v našem průmyslu
s plánováním zkušeností a neměli
jsme plánovacích institucí. Je tedy pochopitelné,
že plán není bez chyb, zvláště
když v některých případech jsme
jej museli šít horkou jehlou. Proto myslím,
že plnění plánu není jediným
rozhodujícím měřítkem pro výkon
průmyslu a řemesla. Konsolidaci průmyslu
můžeme lépe posoudit ve srovnání
s výrobními čísly za rok 1946, jak
dále ještě učiním.
Plánem byly však dány průmyslu a zejména
jeho klíčovým oborům úkoly,
které vyžadují nejen optimálního,
nýbrž také maximálního využití
výrobních prostředků. To se týká
zejména dolů, energetiky, hutí a kovoprůmyslu.
Při plnění těchto úkolů
je často ještě nutné, a to v zájmu
našeho hospodářství, aby se předepsané
množství vyrobilo bez ohledu na to, jakých
nákladů si výroba vyžádá.
To má přirozeně vliv na prosperitu takových
podniků. Budu o tom blíže hovořit při
hodnocení výsledků v těchto výrobních
oborech. Zatím jenom poznamenávám, že
při stanovení úkolů je vždy nutno
pamatovat také na určení úhrady, která
prováděním úkolů vzniká.
Po zkušenostech s prováděním dvouletého
plánu můžeme již dnes říci,
že v celku plán probíhá ve výrobě
dobře, i když nebyly vždy splněny všechny
podmínky a předpoklady, na kterých byl stavěn.
Je však pravděpodobné, že nesplnění
takových předpokladů se ještě
průběhem dalšího provádění
dvouletého plánu projeví a že budeme
muset přistoupit i ke korekturám plánu. Jak
jsem již řekl, je to přirozené, neboť
nikdy jsme nemohli dvouletý plán pokládat
za dogma, které by bylo neměnitelné. Je rovněž
přirozené, že i naše plánování
musí projít svými dětskými
lety. Získaných zkušeností, zkušeností
nejvýš bohatých, musíme však použít
při projednávání a stanovení
příštího dlouhodobého plánu.
Ústřední plánovací komisi,
jak zajisté i slavné sněmovně je známo,
byly zatím předloženy zásady i konkretní
náplň příštího dlouhodobého
plánu, vypracované třemi politickými
stranami Národní fronty. Uvítal jsem to,
protože Ústřední plánovací
komise a celá naše hospodářská
veřejnost bude míti mnohem více času,
než měla při dvouletce, aby zásady i
konkretní náplň dlouhodobého plánu
vážně a odpovědně projednala.
Je totiž důležité, aby plán byl
připraven skutečně demokratickou cestou,
již proto, poněvadž určuje životní
úroveň a směr života celého státu
na několik let dopředu. Největší
tíha bude i tentokráte spočívat na
dokonalosti plánu průmyslové výroby,
a proto zejména tato část dlouhodobého
plánu musí projít ohněm odborné
kritiky, kritiky tvrdé a nesmlouvavé, která
nebude hledět na zájmy osobní, stranické
a prestižní, nýbrž jedině a výhradně
na zájmy národa a státu. Proto plán
musí být vypracován tak, aby byl reelní
a aby dal průmyslu možnost i během jeho plnění
přizpůsobit se eventuálním hospodářským
změnám, které zejména vývojem
hospodářské situace v zahraničí
mohou nastati.
V této souvislosti chci hned také připomenout,
že klidný a dobrý chod výroby je podmíněn
dobrou službou peněžních ústavů.
Aby peněžní ústavy mohly průmyslu
dobře sloužit, musí být dokončena
jejich výstavba a zavládnout v nich nový
duch. Úkolem reorganisovaného peněžnictví
musí být obstarávání levných
prostředků pro podnikání a větší
ulehčení ve styku zahraničním. Banky
musí prostě v socialisující demokracii
našemu národnímu hospodářství
sloužit a nikoli - jak tomu bylo za liberalismu - mu vládnout.
Je proto naléhavým úkolem vlády, aby
konečnou organisaci peněžnictví vyřešila
co nejrychleji, protože dnešní situace není
k prospěchu průmyslu, zejména pokud běží
o provádění investic, republice tak nutně
potřebných.
Přesto, že válečné důsledky
v oboru finančním doléhají v některých
bodech stejně na podstatu národních podniků
jako na peněžní ústavy, nebylo v tomto
směru podniknuto nic, ačkoliv likvidačním
měnovým fondem byly tyto otázky pro banky
úplně vyřízeny. Pokládám
proto dnes a právě na tomto místě
za svou povinnost - a učinil jsem tak již při
projednávání rozpočtu ve vládě
- abych opětovně zdůraznil naléhavost
zákonné úpravy financování
národních podniků. Tou se mnohé nesnáze
v podnicích vyřeší. Asi v polovině
listopadu bude také dána do připomínkového
řízení osnova zákona o stabilisačních
bilancích. Úprava financování národních
podniků a stabilisační bilance jsou dva nejzákladnější
problémy finanční, jichž urychlené
vyřízení je naprostou nutností pro
dobrý chod naší výroby. Teprve zavedení
stabilisačních bilancí dá průmyslovým
podnikům správný kalkulační
podklad. Národní podniky totiž zatím
provádějí v bilancích odpisy opotřebení
investovaného kapitálu podle předválečných
cen, což neodpovídá skutečnosti. Správné
by byly aspoň trojnásobkové odpisy. Následkem
toho vykazují četné podniky zisk místo
ztráty a státní pokladna větší
příjem na výdělkové dani než
ji spravedlivě přísluší na základě
daňové normy. Zatím je obtížno
vyslovovati se kriticky o podnikové rentabilitě
znárodněného průmyslu. Mnozí
kritikové hospodaření národních
podniků přehlížejí, že válečný
režim nacistický hubil záměrně
majetkovou podstatu v průmyslu a že teprve vyřešením
naznačených zde problémů finančních
zastavíme další ochuzování průmyslu.
Chci v této souvislosti říci jasně
a rozhodně na všechny strany, že žádnou
obtížnou situaci hospodářskou a finanční
nevyřešíme tím, budeme-li z národních
podniků ždímat nové a nové peníze.
(Potlesk.) Již při projednávání
příspěvků do intervenčního
fondu jsem upozorňoval, že průmyslové
podniky budou namnoze platit příspěvky do
fondu nikoli ze zisku, nýbrž ze své majetkové
podstaty. Nebylo-li možno jinak, a byl-li jsem nucen jako
demokrat respektovat většinu, žádal jsem
alespoň, aby ony obory průmyslové, které
z různých příčin mají
horší finanční stav, byly od dávky
osvobozeny. Měl-li však intervenční
fond splnit svůj účel, nebylo možno
ve většině případů vyhovět.
Proto se ve výsledcích národních podniků
projeví koncem roku důsledky této finanční
politiky.
Řekl jsem kdysi, že po revoluci převzala veřejná
správa kromě svých dřívějších
úkolů, t. j. kromě úkolů, které
má veřejná správa v liberalistickém
hospodaření, ještě další
úkoly, zejména funkce hospodáře. Pro
tyto funkce nebyla však veřejná správa
ani připravena, ani organisována. A proto se projevovaly
a projevují některé obtíže, které
v průmyslu mají často velmi škodlivé
následky. Trvá totiž příliš
dlouho, než se rozhodne o úpravě cen pro některý
výrobek. Zatím průmyslový podnik,
kterého se věc týká, přichází
na celé týdny a měsíce o spravedlivou
úplatu za svůj výrobek. Bylo tomu tak, když
šlo o úpravu cen železa, které byly a
doposud jsou i po provedené úpravě pod nejnižšími
světovými cenami. Bylo tomu tak, a dosud to není
úplně vyřešeno, při úpravě
cen cihel, vápna, cementu a zejména uhlí.
Je totiž příliš mnoho institucí
v naší veřejné správě,
kterými musí každá takováto věc
projíti a které při svém vleklém
rozhodování necítí, že je tím
někdy ohrožena prosperita, ba i sám hospodářský
základ podniku a podnikání vůbec.
Musíme si zvykat pracovat hospodářsky účelněji
a jednodušeji.
Stručně bych chtěl ještě k cenové
politice poznamenat, že dosud není úplné
rovnováhy hospodářských čísel.
V plánovaném hospodaření nutno obzvlášť
bedlivě si všímati tvorby cen a nastalé
chyby odstraňovat. Průmysl může přispět
ke zdravému řešení cenových otázek
pouze neustálým zhospodárňováním
své výroby, administrativy, do jisté míry
také distribuce a dopravy. Nepopírám oprávnění
cenových intervencí v mimořádných
případech. Myslím však, že naše
národní hospodářství není
tak organisováno, aby sneslo cenovou intervenci jako instituci
trvalou. (Potlesk.) Vracím-li se tedy ještě
k intervenčnímu fondu, pak jenom proto, že
se tak nepříznivě projevuje v průmyslovém
podnikání a jmenovitě v hospodářství
našich národních podniků. Snižování
majetkové podstaty podniků může jen
přechodně posloužiti životní úrovni,
avšak trvale jí neprospívá, nýbrž
ohrožuje ji v rozvoji. (Potlesk.)
V této souvislosti, paní a pánové,
chci také připomenouti, že jako souvisí
politika cenová s průmyslovou politikou a s výrobními
otázkami, právě tak souvisí politika
mzdová s plánováním volby povolání.
Nemusím dokazovat, že velká část
našich nesnází ve výrobě byla
při současném odsunu Němců
způsobována nedostatkem pracovních sil. Dnes
je možno říci, že v průmyslu se
během prvního pololetí tohoto roku vykrystalisovala
potřeba pracovních sil a také většina
oborů byla pracovními silami poměrně
dobře a někdy i plně zásobena. Jsou
ovšem ještě stále obory průmyslové
výroby, které analogicky, jako na př. zemědělství,
trpí nedostatkem pracovních sil, zejména
stálých a pomocných.