Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, dr Ševčík, Tymeš, Komzala.
Zapisovatelé dr Kokeš, dr Neuman.
Členové vlády: ministři Ďuriš,
Majer; státní tajemník dr Clementis.
236 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar;
zástupci gen. tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
1. Společná rozprava o prohlášeních
pana ministra výživy Václava Majera
a pana ministra zemědělství Júlia
Ďuriše podle § 62 jedn. řádu,
učiněných v 68. schůzi dne 11. září
1947.
2. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 697), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Italií
(tisk 800).
3. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 698), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Finskem (tisk
801).
4. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 699), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Bulharskem (tisk
802).
5. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 700), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Rumunskem (tisk
803).
6. Zpráva výboru zahraničného o liste
prezidenta republiky (tlač 701), ktorým sa predkladá
ústavodarnému Národnému shromaždeniu
k prejavu súhlasu mierová smluva s Maďarskom
(tlač 804).
Předseda (zvoní): Zahajuji 73. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. dr Štefánikovi,
dr Zibrínovi, dr Novotnému, Desenskému,
na tento týden posl. Jurovi, Krosnářovi,
Novému, Zápotockému, pro schůze
dne 30. 9., 1. a 2. 10. t. r. posl. dr Lettrichovi.
Posl. dr Chudoba předložil lékařské
vysvědčení vzhledem k udělené
mu zdravotní dovolené dne 11. 9. t. r.
Posl. Karel Kliment žádá o zdravotní
dovolenou na dobu 3 týdnů. Lékařské
vysvědčení předložil.
Navrhuji udělení této dovolené.
Kdo s tímto mým návrhem souhlasí,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Navržená dovolená
se uděluje.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Společná rozprava o prohlášeních
pana ministra výživy Václava Majera a pana
ministra zemědělství Júlia Ďuriše
podle § 62 jedn. řádu, učiněných
v 68. schůzi dne 11. září 1947 - pokračování.
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
je skončena.
Slovo k doslovu si vyžádal pan ministr výživy
Václav Majer. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr výživy Majer (uvítán
potleskem): Slavná sněmovno, paní a pánové!
Děkuji především za slova uznání
a stejně děkuji také za slova kritiky, jež
byla v rozpravě o mé zprávě pronesena.
Dovolte, abych pověděl, že si zvláště
cením právě kritiky, neboť z toho můžeme
posoudit, kde jsme to dělali dobře a kde máme
určité nedostatky, anebo kde se staly dokonce chyby.
Cením si toho tím spíše, že právě
v možnosti kritiky a ve skutečnosti, že parlament
tak může posoudit politiku vlády i jednotlivých
ministrů, spočívá podle mého
soudu v demokracii velká část odpovědného
poslání demokraticky zvoleného parlamentu.
Jestliže jsme přesvědčeni, že demokracie
je sice nejtěžší, ale také nejlepší
forma vládnutí, tak nezbytnou součástí
demokracie je právě právo věcné,
důsledné a poctivé kritiky.
Tak jsem, paní a pánové, také rozpravu
a všechno, co bylo řečeno k mé zprávě
v parlamentě, přijal a tak odpovídám.
Velmi lituji, že nemohu na jednotlivé projevy, které
byly v rozpravě učiněny, odpovědět
podrobně a že se podrobně nemohu zabývat
některými konkretními návrhy, doporučeními
i výtkami. Soudím však, že bude možné,
aby se problémy naší vyživovací
situace a politiky podrobně ještě zabývaly
příslušné sněmovní výbory,
se kterými jsem ve stálém, a domnívám
se, že mohu říci, dobrém styku.
Přesto však chci alespoň stručně
k jednotlivým věcem, které zde v rozpravě
byly řečeny, poznamenati toto:
Předmětem velmi živého zájmu
celé československé veřejnosti a pochopitelně
i předmětem rozpravy ve sněmovně jsou
také otázky celkové naší organisace
výkupu a distribuce, otázky, jak má být
nově a demokraticky uspořádána distribuce
po zrušení trhových svazů. Řekl
jsem již několikrát veřejně,
jak si novou úpravu výkupu a distribuce, pokud jde
o potraviny, představujeme. Domnívám se však,
že jsem povinen, pokud jde o zrušení trhových
svazů a přípravu nové soustavy výkupní
a distribuční organisace, říci při
této příležitosti alespoň malou
poznámku:
Osnova zákona o hospodaření s obilím
a další osnovy zákonů o hospodaření
s dobytkem a masem, brambory a zeleninou byly ministerstvem výživy
vypracovány již na podzim roku 1946, a poněvadž
úprava má být celostátní, byly
již na jaře roku 1947 projednávány s
příslušnými činiteli slovenskými.
Na základě toho byla osnova zákona o hospodaření
s obilím po předchozím souhlase předsednictva
vlády dána do připomínkového
řízení. Další dvě osnovy
jsou projednávány ve smyslu usnesení vlády
s ministerstvem pro sjednocení zákonů. V
jedné ze svých posledních schůzí
na základě mé zprávy zvolila vláda
zvláštní komisi, která má navrhované
osnovy předběžně projednat, a zároveň
stanovila vláda lhůtu, do které mají
být osnovy projednány tak, aby mohly být
předloženy parlamentu.
V debatě byly také předneseny jisté
pochybnosti a náměty, pokud jde o dovoz a vývoz
potravin. Mohu při této příležitosti
slavnou sněmovnu ujistit, že zejména dovoz
potravin z ciziny je omezen se zřetelem na celkové
potřeby našeho hospodářství skutečně
jenom na nejnutnější a naprosto nezbytné
množství potravin a základních surovin.
Dovezeme hlavně chlebové obili, krmiva, olejnatá
semena, sůl, rýži, kávu, čaj,
některé luštěniny a také část
zimní zeleniny a ovoce.
Otázky dovozu i vývozu potravin jsou velmi podrobně
projednávány v příslušné
komisi. Pokud jde o výkup chlebovin a krmiv a o stanovení
a vyhlašování t. zv. kontingentů, považuji
za nutné poznamenati, že stanovení dodávek
je rovněž velmi bedlivě předem uváženo
a projednáváno. Stanovení celostátních
dodávek je provedeno na základě jednání
ústřední komise, v níž vedle
zástupců ministerstva výživy a povereníctva
pro výživu jsou také zástupci ministerstva
zemědělství a povereníctva poľnohospodárstva,
Státního úřadu statistického,
Státního úřadu plánovacího,
Štátneho plánovacieho a štatistického
úradu v Bratislave, zástupci zemských národních
výborů, Jednotného svazu českých
zemědělců v Praze a Jednotného sväzu
slovenských roľníkov v Bratislave, Ústřední
rady odborů a Slovenskej odborovej rady v Bratislave, Svazu
pro hospodaření obilím a výsadní
obilní společnosti v Praze i Obilnej spoločnosti
pre Slovensko v Bratislave.
Podobně jsou složeny příslušné
komise zemské, okresní i obecní. To tedy
znamená, že dodávky jsou stanoveny a předpisovány
po náležitém projednání se všemi
příslušnými úřady a zájmovými
organisacemi a že jsou předpisovány co možno
spravedlivě.
Nyní jenom malou poznámku, pokud jde o zvýšenou
nabídku dobytka následkem nedostatku krmiv. Již
ve svém exposé jsem uvedl opatření,
která tehdy byla připravována a jsou dnes
na základě usnesení vlády prováděna,
pokud jde o zdolání obtíží vzniklých
zvýšenou nabídkou dobytka.
Byly vydány přesné pokyny o tom, jak má
být dobytek pro jatečné účely
vybírán, aby bylo zabráněno zejména
vybíjení dobytka užitkového. Pokud bude
zvýšená nabídka tak vysoká, že
všechny dosavadní prostředky nebudou stačit
k odčerpání nabídkové špičky,
budou spotřebitelům a také samozásobitelům
vydávány zvláštní mimořádné
dávky masa, jak jsem již dříve oznámil.
Také pokud jde o mimořádná opatření
ve výkupu selat, byly již vydány příslušné
předpisy.
V rozpravě byly předneseny také některé
stížnosti na závady zásobování
v krajích nově osídlených. Takové
stížnosti skutečně jsou a již dříve
jsme se snažili skutečné závady odstraňovat
a také jsme některé odstranili. Této
věci, to znamená plynulému zásobování
našeho pohraničí, věnujeme skutečně
mimořádnou pozornost. Také všechny konkretní
případy, které byly v debatě uvedeny,
jsem dal vyšetřit a učinil jsem opatření,
aby byla provedena náprava. Chci však slavnou sněmovnu
upozornit, že potíže v zásobování
v nově osídlených krajích vyplývají
do značné míry také z toho, že
v těchto krajích nemáme dosud tak vybudovanou
organisaci výkupu a distribuce, jako je tomu v ostatních
částech republiky. Bude patrně nějakou
dobu trvat, než se nám to podaří. Při
tom podle mého soudu nemá být také
zapomínáno, že před válkou mnohé
dnes nově osídlené okresy byly, pokud jde
o některé druhy potravin, naprosto soběstačné,
a že dnes tomu tak zatím není. Ale znovu opakuji,
že zásobování nově osídlených
krajů věnujeme největší pozornost
a že uděláme všechno, aby v zásobování
nebyly žádné rozdíly.
Velmi jsem, paní a pánové, uvítal
a velmi si cením toho, že v celé rozpravě
velmi jasně bylo zdůrazněno, že v současné
době musí být co nejrozhodněji postupováno
proti černému trhu a že musíme udělat
všechno, aby se nám nerozrostl. Vítám
toto jednoznačné stanovisko celé sněmovny
tím spíše, že v poslední době
na základě některých nedoložených
zpráv někteří spotřebitelé
se snažili nakupovat na černém trhu více,
než potřebují, a pokusili se o tvoření
zbytečných zásob, často i pokud jde
o zboží, kterého rozhodně nemáme
a nebudeme mít nedostatek. To je věc velmi nesprávná
a také nebezpečná, která, kdyby se
nám rozrostla, mohla by způsobit potíže.
Věřím, že se v boji proti tomuto nešvaru
ministerstvo výživy a všechny příslušné
úřady setkají s podporou všech poslanců
a všeho československého lidu.
Nakonec, paní a pánové, chci znovu opakovat:
Lituji, že jsem se nemohl v odpovědi zabývat
podrobně všemi věcmi, které byly v rozpravě
předneseny. Ujišťuji však slavnou sněmovnu,
že jsem debatu podrobně sledoval a že, pokud
to bylo možno, učinil jsem hned příslušná
opatření. Některé otázky a
náměty, které z rozpravy vyplynuly, budou
patrně předmětem našich dalších
společných úvah a já jsem přesvědčen,
že se nám podaří společnou prací
a vzájemnou důvěrou překonat všechny
obtíže, které v důsledku sucha a neúrody
máme a snad ještě budeme mít.
Řekl jsem ve své zprávě, že náš
národní koláč bude letos následkem
špatné úrody menší, ale že
s ním musíme vystačit. Mohu znovu opakovat,
že s ním vystačíme a že není
důvodu k nějakým poplašným zprávám.
Vystačíme s naším národním
koláčem, budeme-li nadále hospodařit
rozumně a opatrně. Věřím, že
přes všechny potíže dnešní
doby přejdeme i v naší výživě
do lepších, jistějších časů.
(Hlučný potlesk.)
Předseda (zvoní): Slovo k doslovu
si vyžádal pan ministr zemědělství
Ďuriš.
Minister Ďuriš (uvítaný potleskom):
Slávna snemovňa!
Hlavným obsahom môjho výkladu ako aj rozpravy
o mojom výklade boly opatrenia, ktoré musíme
urobiť na pomoc našim roľníkom a na odstránenie
následkov veľkého sucha. Je veľmi dobré,
a treba vyzdvihnúť túto skutočnosť,
že sme sa všetci sústredili predovšetkým
na tento hlavný problém našich roľníkov
a nášho národného hospodárstva.
Niektorí páni poslanci nadhodili v rozprave aj také
problémy, ktoré nesúvisia priamo s opatreniami
na odstránenie následkov sucha. Bude na prospech
našim roľníkom, keď sa pokúsime nielen
vzájomne si vyjasniť tieto problémy, ale keď
sa o nich aj svorne dohodneme. Tak sme sa o tom dohodli včera
aj v našom Národnom fronte. Budeme mať mnoho
príležitosti, aby sme si pohovorili o týchto
problémoch nášho poľnohospodárstva,
a budem rád, keď mi bude daná možnosť
porovnať starú a novú roľnícku
politiku a výsledky oboch. Pokrok a riešenie problémov
pracujúceho ľudu sa v dejinách vždy ťažko
prebojovávaly. Tým viac však bude hlavnou starosťou
novej roľníckej politiky aj v budúcnosť
pomôcť našim malým a stredným roľníkom.
(Potlesk.) Toto vytrvalé úsilie novej roľníckej
politiky je podstatným obsahom našej ľudovej
demokracie a nášho demokratického parlamentarizmu
a preto som presvedčený, že v týchto
zásadných otázkach sa vždy dohodneme.
V rozprave bolo v podstate jednotne uznané a schválené
veľké úsilie našej vlády pomôcť
našim roľníkom pri odstraňovaní
veľkých škôd spôsobených suchom.
Vo svojej zpráve som už uviedol, že tomu tak
nebolo vždy v minulosti. Uviedol som však aj to, že
ani dnes nie je tomu tak všade. V mnohých štátoch,
kde je veľké sucho, nepomáha sa roľníkovi.
Roľníkovi sa hovorí, že tu ide o súkromnopodnikateľské
riziko, a preto si musí roľník hradiť
škody sám. V iných štátoch, kde
je práve dobrá úroda, zas ničia poľnohospodárske
výrobky. Aj toto takzvané riešenie poznáme
z minulosti. Môžeme byť preto všetci naozaj
veľmi spokojní, že naša nová republika
rieši ináč tieto ťažkosti štátu
a starosti našich roľníkov a spotrebiteľov.
Chcel by som odpovedať len na dve námietky.
1. Konštatujem, že otázka zdanenia milionárov
sa ešte stále prejednáva a preto som vo svojej
zpráve netvrdil, že s týmto zdanením
všetky strany súhlasia. Uviedol som to ako požiadavku
Ministerstva zemedelstva.
2. Niektorí páni poslanci uvádzali, že
v českých zemiach sa zasialo o 80 tisíc hektárov
menej obilia. Ide o nedorozumenie, lebo do osevného plánu
bolo zahrnuté aj 60.000 ha pôdy, ktorá už
nemôže byť zahrnutá ako orná pôda.
Z toho je 40.000 ha pôdy, ktorú prevzala vojenská
správa. V českých zemiach sa preto osialo
len o 40.000 ha menej, než predpisoval osevný plán.
To činí 1,1 % z celkovej plánovanej ornej
pôdy v českých zemiach. Ani v minulosti však
nebolo možné vyhnúť sa takýmto
výkyvom. Veď v minulých rokoch zostávalo
len ležať úhorom 20.000 - 40.000 ha pôdy.
Môžeme preto veľmi pozitívne hodnotiť
splnenie osevného plánu v poľnohospodárstve.
Je to krásny výsledok práce našich roľníkov
v prvom roku plánovaného hospodárstva a v
treťom roku po vojne. Preto môžeme veriť,
že v budúcich rokoch sa tieto výsledky ešte
zlepšia.
Teraz záverom: ako hlavný problém nám
všetkým ostáva riešiť a vyriešiť
ťažké problémy spôsobené
suchom a zaistiť jesenné práce. Sústreďme
sa všetci na túto hlavnú prácu a starosť
našich roľníkov a nášho národného
hospodárstva. (Potlesk.)