Místopředsedové: Hodinová-Spurná,
Petr, dr Ševčík, Tymeš, Komzala.
Zapisovatelé dr Ducháček, dr Falťan.
Člen vlády: ministr Ďuriš.
210 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar;
zástupci gen. tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
Pokračování ve společné rozpravě
o prohlášeních pana ministra výživy
Václava Majera a pana ministra zemědělství
Júlia Ďuriše podle § 62 jedn. řádu,
učiněných v 68. schůzi dne 11. září
1947.
Podpredseda Komzala (zvoní): Zahajujem 72.
schôdzu ústavodarného Národného
shromaždenia.
Dovolenú podľa § 1, odst. 4 rokov. poriadku dal
som na včerajšiu a dnešnú schôdzu
posl. Součkovi, Mrázovi, Václavů,
Stopkovi, na tento týždeň posl. Fraštackému.
Pristúpime k prejednávaniu poriadku schôdze,
na ktorom je
Pokračovanie v spoločnej rozprave o prehláseniach
pána ministra výživy Václava Majera
a pána ministra zemedelstva Júlia Ďuriša
podľa § 62 rokov. poriadku, učinených
v 68. schôdzi dňa 11. septembra 1947.
Prihlásení sú títo rečníci:
pp. posl. Václav David, Hořínek, Zupka.
Udeľujem slovo p. posl. V. Davidovi.
Posl. V. David: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Jakmile bylo zjištěno, že sucho způsobilo
velké škody na letošní sklizni, bylo nám
jasno, že je zapotřebí zemědělcům
pomoci. Šlo pak tedy vlastně jenom o to, jak se opatří
úhrada na tuto pomoc pro zemědělce. Vyskytla
se zde dvě stanoviska, která se od sebe zásadně
liší. Jedno stanovisko, jež zastával pan
náměstek předsedy vlády dr Zenkl,
spočívalo v tom, že chtěl při
prvním jednání ve vládě, aby
úhrada na pomoc zemědělcům byla hrazena
k tíži rozpočtu. My jsme zastávali
názor, že má býti hrazena tak, že
se najde nový úhradový pramen, a tímto
novým hlavním úhradovým pramenem
že je dávka z milionářských majetků.
Dr Zenkl vycházel při svém návrhu
z fikce, že státní rozpočet na r.
1947 je aktivní, bez schodku, a že má dokonce
ještě reservy v lepším daňovém
inkasu. To je však zásadní omyl, velmi nebezpečný
pro celou hospodářskou a finanční
politiku státu. Jeho nebezpečí spočívá
hlavně ve dvou směrech. 1. Návrh p. dr Zenkla
zvyšoval by státní schodek výdaji konsumními,
s nimiž se má zacházeti opatrně. Schodkové
vydání by bylo národohospodářsky
odůvodněno jenom tehdy, kdyby se za ně pořizovaly
nové výrobní statky anebo zachraňovaly
před zkázou výrobní statky, které
zde již jsou. Deficit z konsumního vydání
musel by býti kryt úvěrem a úvěr
by opět odčerpával peněžní
prostředky ve prospěch konsumu na úkor činnosti
investiční, kde by pak pro investice nebylo dosti
volných prostředků, a mohl by působiti
inflačním tlakem zvláště na černém
trhu. 2. Kdyby se na toto vydání neopatřil
úvěr na krytí zvýšeného
rozpočtového schodku, bylo by nutno zvýšiti
daňové inkaso. Kdyby neměl býti přijat
návrh ministra financí dr Dolanského
na milionářskou dávku, nestačily by
ostatní navrhované úhradové prameny
a musely by býti zvyšovány daně, a to
daně všem lidem, i té pracující
části obyvatelstva, které jsme daňové
břemeno snížili právě proto,
že jsme chtěli lépe zhodnotit jejich pracovní
úsilí.
Návrh ministra financí dr Dolanského
zdaniti veliké majetky, nahromaděné z nadměrných
zisků nejenom v minulosti, nýbrž i v přítomnosti,
vyhovuje všem postulátům finanční
vědy. Na mimořádné vydání
opatřuje se mimořádný příjem,
na vydání jednorázové příjem
jednorázový. Místo aby se potřebná
částka vybrala zdaněním pracovního
důchodu širokých pracujících
vrstev, má se vybrati zdaněním nahromaděných
nadměrných zisků, které především
umožňovaly rozmnožování dosavadních
majetků. Jestliže z tohoto majetku odčerpáme
malou část, nesníží se životní
míra jeho držitelů, protože převážná
většina těchto majetků je uložena
ve výrobních prostředcích, kterými
si jejich držitel opatřuje stále nový
a nový značný důchod, často
bez práce a vždycky vykořisťováním
pracujícího člověka.
Jestliže bychom tedy v milionářské dávce
odčerpali poměrně malou část
tohoto majetku, držitel jeho nebyl by připraven o
pramen svého důchodu. Jde tedy jen o to, jsou-li
zde takoví milionáři nebo nejsou. Takovíto
milionáři zde jsou. Důkazy o tom jsou již
jasné a hmatatelné. Je s podivem, jak někdo
může tvrdit, že nejsou anebo že je jich
velmi málo. K dávce z majetku přihlásila
celá řada lidí milionové majetky a
také z nich zaplatila již dávku z majetku.
Jejich jimi samými přihlášené
majetky ve starých hodnotách jsou majetky nad 1
mil. Kčs. Ale vedle těchto starých milionářů,
kteří se již jako milionáři přiznali
k dávce z majetku v r. 1945, narostl ještě
velký počet milionářů nových,
kteří si nahromadili zisky po měnové
reformě a uložili si tyto majetky v různých
hodnotách. Noviny jsou plné inserátů
o prodeji a koupi nemovitostí. Z nich je vidět,
že jak prodavač, tak kupec jsou milionáři.
Když po cenové úpravě k 1. prosinci
1945 stouply ceny, byli zde přece lidé, kteří
zatajili své sklady; ty prodali na černém
trhu a tak si opatřili nové miliony. Z této
vrstvy lidí se rekrutuje tedy další část
milionářů.
V letech 1946 a 1947 jsme neměli téměř
žádných vyrovnání a konkursů;
zvýšila-li se v době budování
řadou opatření životní míra
obyvatelstva, pak toto zvýšení je malé
v poměru ke zvýšení životní
míry milionářů, kteří
jenom s posměchem kritisují zvýšení
životní míry pracujících vrstev,
když ji porovnávají s tím, jak se daří
jim samým. Přepychový způsob života,
cesty do ciziny, nákladná cizí auta, nesmyslné
utrácení peněz - to vše jsou znaky toho,
že milionáře máme.
Pan posl. Firt tvrdí, že je jich jenom 8.300
a že jsou to vlastně chudáci, kteří
spravují svůj majetek, získaný úsporami
z těžké práce. To není pravda
a sám p. posl. Firt tomu nevěří.
Ví dobře, že zde milionáři jsou,
že mají majetek, který zatížení
snese, že je jich dost, značně víc,
než on udává číslem 8.300. Výnos
této milionářské dávky spolu
s ostatními navrženými prameny úhrady
stačí jako jednorázové opatření
uhraditi náklad na výpomoc pro zemědělce.
Každá jiná cesta, hlavně krytí
těchto výdajů rozpočtovým schodkem,
je cesta národohospodářsky nesprávná,
která by znamenala zvýšení státního
schodku a zatížení všech pracujících
vrstev obyvatelstva.
Je s podivem, že mluvčí strany nár.
socialistické, kteří se při projednávání
rozpočtu na rok 1947 tak hrozili rozpočtového
schodku, nyní navrhují krýti tato mimořádná
vydání z větší části
rozpočtovým schodkem, neboť projednávané
jiné úhradové prameny poskytnouti nemohou
dostatečné krytí. Svým návrhem
chtějí jen ohroziti zdárné úsilí
ministra financí o snížení rozpočtového
schodku.
Zdanění šmelinářských
zisků, zdanění nadměrných důchodů
vyšší sazbou daně důchodové
bude provedeno. Je to podpůrný úhradový
pramen, který na celou pomoc nestačí, zvláště
ještě bude-li zapotřebí peněz
i pro státní zaměstnance. Jediná správná
cesta proto je cesta navržená ministrem financí,
zdanit milionářské majetky. Strašiti
drobného střádala a strašiti majitele
malých a středních usedlostí, rodinných
domků, malých živností a obchodů
- to je pouze politický manévr, který má
zakrýti v širokých vrstvách obyvatelstva
snahu chrániti milionářské majetky.
Pan posl. Firt se ve své řeči dovolává
důvodové zprávy k rozpočtu na rok
1947, kde odhad národního důchodu na rok
1947 byl vyjádřen částkou 160 mililard
Kčs. Při sestavování rozpočtu
na rok 1947 bylo možno vycházeti pouze z dat a čísel,
která byla tehdy známa. A tehdy se dospělo
právě k tomuto odhadu národního důchodu.
Při nové kontrole odhadu národního
důchodu, kterou provedlo zvláštní oddělení
gen. sekretariátu Hospodářské rady
podle dat a pomůcek z prvního pololetí 1947,
vychází odhad národního důchodu
již pro letošní rok značně vyšší.
Plánované hospodářství se projevilo
již v prvém pololetí roku 1947 a dosavadní
odhady mohly býti revidovány na základě
výsledků našeho skutečného hospodaření.
Výsledek je ten, že se dospělo k vyššímu
odhadu národního důchodu na rok 1947, než
to bylo původně v r. 1946 předvídáno.
Podle přesnějších a novějších
dat odhaduje dr Stádník národní produkt
na rok 1947 částkou 178 miliard 200 milionů
Kčs a národní důchod částkou
203 miliardy. Tato skutečnost ukazuje také, že
plánované hospodářství je schopno
překonávati nejen hospodářské
cyklické krise, nýbrž i katastrofy způsobené
přírodou mimo vliv a působení lidské
vůle a inteligence.
I když sucho způsobilo ještě další
škody na produkci snížením vodních
stavů v řekách, což mělo za následek
zhoršenou výrobu elektrické energie a omezenou
dopravu po vodě, přece zase na druhé straně
umožnilo ve stavebním a jiném podnikání
určité úspory na materiálu a energii,
takže se nemusíme bát tvrdit, že se škody
a prospěch na tomto nezemědělském
úseku navzájem vyrovnávají. Zůstává
tedy skutečností, že národní
produkt a v důsledku toho i národní důchod
roku 1947 je přes všechny tyto těžkosti
a obtíže vyšší nežli 150 miliard,
jak bylo odhadováno na podzim r. 1946 a jak i teď
tvrdí kol. posl. Firt.
Vidíme však, že nepříznivé
přírodní podmínky poškodily jednu,
a to vyhraněnou produkční část
našeho obyvatelstva, t. j. zemědělce. Potom
velmi jasně před námi stojí problém
pomoci zemědělcům, aby neupadli v bídu,
nemuseli se zadlužovati a prodávati své zemědělské
usedlosti, jako tomu bylo v předmnichovské republice.
Tehdy mnohem menší neúroda, způsobená
suchem, měla pro zemědělce těžké,
katastrofální následky. Pro každého
národohospodářsky myslícího
člověka a tím více pro člověka
národohospodáře "vysokých mravních
kvalit" je jasné, že v případě
takovéhoto zjevu, kdy velká část národa
se dostane do tísnivého postavení, má
přispěchati na pomoc nejdříve a nejvíce
ten, který bez ohrožení své vlastní
existence může postrádati jak část
svého důchodu, tak po příp. i část
svého majetku.
Pan posl. Firt jistě ví, že na moři
za bouře se pro záchranu celé lodi a osazenstva
zničí někdy značná část
nákladu. Je samozřejmé, že ti, jimž
byl uchován celý náklad, přispějí
potom na úhradu škody těm, jichž náklad
byl zničen. Pro nás není pouze frází,
že jsme na jedné lodí. Sucho způsobilo
neúrodu, část národa trpí,
a proto je na místě, je naprosto spravedlivé
a odpovídá také zásadám lidově
demokratického režimu, aby každý přispěl
podle svých možností a podle sil. Nuže,
my jsme přesvědčeni o tom, že bohatí
lidé mají k tomu více možností
a sil než lidé chudí. Pan kol. Firt
nám nemůže upřít, že máme
v českém národě lidi bohaté.
Odhadujeme jejich počet na 35.000. Jsou to milionáři,
skuteční milionáři a ne fiktivní,
jak se snaží namluvit pan kol. Firt. Patří
k nim továrníci, velkostatkáři, velkoobchodníci
a rentiéři. Je tedy nesporným faktem, že
proti 41/2 milionu malých a středních
poplatníků stojí několik desítek
tisíc milionářů. Není tedy
naprosto pravda, co tvrdí pan posl. Firt, že
chceme touto dávkou postihnouti drobného českého
a slovenského člověka, který si svůj
majetek nastřádal z poctivé práce.
Náš návrh chce postihnouti ty, kdož si
nahromadili majetky, které mají hodnotu větší
než milion Kčs. A tomu, pane poslanče, říkáte
agitace a politická licitace? Já myslím,
že každý myslící člověk
říká tomu spravedlnost!
Mezi milionáře počítáme také
všechny ty, kteří pořád ještě
využívají dnešní doby, takže
jim - přes námahu dnešního režimu,
zameziti neodůvodněné bezpracné a
spekulační zisky - pořád ještě
"sype". My komunisté neneseme vinu na tomto stavu.
Navrhovali jsme již dávno energická opatření
proti kořistníkům. Nebyla-li dosud provedena,
třeba příčinu hledat i v odporu strany
pana kol. Firta. Jsme plně přesvědčeni,
že uvalení dávky na milionáře
není fušerstvím, jak o něm mluví
kol. Firt, ani nedomyšlenou finanční
operací, která by naše hospodářství
mohla uvrhnout do zmatku a bídy, jejichž důsledků
se pan kol. Firt nechce ani domýšlet. Prosím,
porovnejte je: Kdyby těchto 35.000 milionářů
mělo jen po jednom milionu majetku, tedy dohromady 35 miliard,
a kdyby z něho odvedli státu jen jednu desítinu,
což je 31/2 miliardy Kčs, určitě
by tento peníz zemědělcům pomohl a
milionáře by nezruinoval; dokonce by se ani hospodářsky
nikterak neprojevil, neboť kdyby si tito milionáři
i vypůjčili tyto 31/2 miliardy
Kčs na zaplacení dávky, činilo by
úrokové břemeno při 3 % úroku
a 2 % amortisaci 175 mil. Kčs, takže pro jednoho milionáře
by to znamenalo zatížení 5.000 Kčs ročně.
Ale to jenom v prvním roce. V každém následujícím
již méně, poněvadž v důsledku
2 % amortisace dluhu by se dluh každý rok zmenšoval.
Uvážíme-li, že naše národní
jmění má hodnotu asi 1.000 miliard Kčs,
pak požadovaná částka 31/2
až 4 miliardy Kčs representuje necelé 3 - 4
tohoto národního jmění. Pan kol.
Firt jistě sám nevěří,
že tak nepatrná částka by mohla míti
zhoubný vliv na naše národní hospodářství.
Pan kol. Firt se snaží zesměšnit
tyto dávky na milionáře poukazem na to, že
zvýšením cenové hladiny v r. 1945 jsme
zavedli umělou líheň na milionáře.
Táži se pana kol. Firta: Jsou u nás
milionáři, či nejsou? A byli již dříve,
či nebyli? Rozcházíme se v tom, tvrdí-li,
že je jich jenom 8.000 a že proto nestojí vůbec
za to je zdaňovat; a zdaníme-li je, bude to mít
pro ně takové zhoubné následky, že
celé naše hospodářství se uvrhne
do bídy a zmatku. A tak, jak na jedné straně
prohlašuje pan kol. Firt, že těch milionářů
máme strašně málo, takže výsledek
jejich zdanění nebude ani stát za to, hned
na druhé straně naznačuje, že jich máme
tak strašně moc, že náklady na vybírání
této dávky budou činit, když bude uskutečněna,
600 mil. Kčs. Ten nejobyčejnější
berní elév, který se zaučuje pouze
několik měsíců do tajů finanční
vědy, může posoudit, že náklad
na vyměření 35.000 milionářů
bude asi značně menší než náklad
na vyměření dávek podle zákona
č. 134/46 Sb., který se vztahoval na 41/2
milionu poplatníků. Proto i námitka, že
budou při zdanění milionářů
veliké technické obtíže, které
jenom s velikou námahou a v dlouhém čase
bude možno překonati, je tak lichá, že
jí určitě ani sám pan posl. Firt
nevěří.
Zbytečné jsou obavy, že budou dobří
hospodáři a střádalové opět
dopláceti na daňové defraudanty a šmelináře,
kterým bohužel pořád ještě,
díky malé spolupráci všech činitelů
Národní fronty, dnešní režim sype.
Jasně jsem prokázal, že ze 41/2
milionu poplatníků se má milionářská
dávka vztahovati pouze na 35.000 poplatníků,
a možná že i na méně. Záleží
na spolupráci všech činitelů, aby nám
při sestavování zákona o milionářské
dávce pomohli podchytit všechny ty kořistníky,
šmelináře, ziskuchtivce, a nikoliv snažit
se, aby se pod různými záminkami dostala
do zákona taková ustanovení, která
by pak těmto lidem poskytovala ochranu. Uvidíme,
jak se budou jednotliví kolegové ve straně
národně socialistické tvářit,
až budeme chtít, aby také lid účinně
pomohl finanční správě milionáře
odhalovat a spravedlivě zdaňovat! My se snažíme
zdanit všechny nadměrné zisky a hlavně
zisky nemravné, nepřiznané ke zdanění,
zakrývané nejrůznějším
způsobem, ať už pomocí legálního
úniku v důsledku různých zadních
dvířek do zákona prosazených, anebo
v důsledku přímého zatajování
zisků a klamání finanční správy.
Když se připravovala daň ze mzdy, bylo zde
mnoho nářků se strany lidí politicky
blízkých p. kol. Firtovi, kteří
se vehementně dožadovali toho, aby i důchody
vyšší než 150.000 Kčs ročně
požívaly zvýhodnění nově
zavedené daně ze mzdy. Velmi rádi proto slyšíme,
že kolegové ze strany národně socialistické
přišli k rozumu a chtějí nám
pomoci ve zdanění vyšších důchodů,
ať již přirážkami, anebo zvýšením
sazeb u daně důchodové přímo
vyměřované, anebo zdaněním
přepychových předmětů. Pokud
vím, ministr financí na těchto daňových
opatřeních velmi intensivně pracuje již
od toho okamžiku, kdy bylo jasno, že bude zapotřebí
najít úhradu na zemědělské
příplatky.
Mohu ujistit také pana kol. Firta, že finanční
správa se snaží vybaviti své úřady
potřebným počtem úředníků
a že se snaží zachytit nejenom šmelinářské
zisky uvnitř státu, nýbrž i ty, které
nekontrolovány odtékají za hranice. Byli
bychom velmi rádi, kdyby nám p. kol. Firt
pomohl při přesvědčování
pana ministra dr Ripky o správnosti monopolu zahraničního
obchodu jakožto účinné instituce k zachycení
exportních zisků.
Překvapuje mě, že se kol. Firt staví
proti zdanění milionářů a že
dokonce, jestli jsem dobře rozuměl, je pro to, abychom
snížením životní úrovně
napravili škody způsobené suchem. Tady se v
zásadní věci rozcházíme. My
chceme, aby se životní úroveň pracujících
vrstev, dělníků, rolníků, živnostníků
a pracující inteligence ani v této době,
kdy se národ dostal do těžkostí v důsledku
sucha, nesnížila, avšak nemůže-li
se už zvýšit, aby se aspoň udržela
na té výši, na jaké byla. Poněvadž
však rovnováha mezi produkcí a spotřebou
je porušena, žádáme obnovení této
porušené rovnováhy na účet bohatých
vrstev. To je možné, neboť jestliže odčerpáme
část kupní síly malé vrstvy
bohatých lidí, aniž bychom tím vážně
snížili jejich vysoký životní standart,
a takto získané prostředky pomocí
zemědělských příplatků
rozdělíme postižené vrstvě národa,
pak zde nebude žádných hospodářských
poruch, neboť zabráníme hromadění
kapitálu u malé vrstvy lidí a pomůžeme
pracujícím zemědělcům. Tím
se liší právě dnešní lidově
demokratický režim od režimu předmnichovského,
který byl režimem kapitalistickým, kdy pracující
člověk odnášel škody jak z pohrom
přírodních, tak i z pohrom způsobených
hospodářskou anarchií kapitalistického
světa. Nejpřesvědčivější
důkazy přináší statistika o rozložení
důchodů z let 1931 - 1934, kdy se cyklická
hospodářská krise, zostřená
krisí zemědělskou, projevila snížením
důchodů dělníků a rolníků
téměř o 50 % , při čemž
však důchody majetných vrstev obyvatelstva,
a to důchody od 100.000 Kč nahoru, zůstaly
téměř nedotčeny. Z této doby
krise je všeobecně známo, že počet
konkursů a vyrovnání obchodníků,
živnostníků a drobných zemědělců
dosáhl na příklad v roce 1933 závratného
čísla 52.000. Kdybychom nezdanili milionáře
a dokonce se snad snažili najíti úhradu na
zemědělské příplatky zvýšením
rozpočtového úvěru, což by vlastně
znamenalo zvýšení rozpočtového
schodku, jehož výše se již před rokem
p. posl. Firt hrozil, dopouštěli bychom se
hospodářského omylu, jehož důsledky
by nás na cestě výstavby republiky zdržovaly
a zrychlené tempo hospodářské konsolidace
republiky brzdily. Příkladů máme kolem
sebe dost. Právě proto, že jdeme svou vlastní,
československou cestou, vyrostlou z podmínek československého
státu, hledáme cestu nejlepší sociální
spravedlnosti, která vede jak ke zdanění
vysokých důchodů, na které se připravujeme,
tak také ke zdanění milionářských
majetků, které z těchto velikých důchodů
byly jak v minulosti, tak v přítomnosti nahromaděny.
Věřím, že i parlamentní kontrolní
a úsporná komise zasáhne účinně
na ochranu státního rozpočtu a proti zvyšování
jeho schodku.