Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, dr Ševčík.
Zapisovatelé dr Kokeš, dr Neuman.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády dr Zenkl; ministři dr Dolanský,
dr Drtina, Hála, dr Ripka, dr Stránský.
214 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
- schůze ústavodárného Národního shromáždění republiky
1. Zpráva výboru právního o návrhu
poslanců Štětky, Langra, Vičánka,
dr Štefánika, Hladkého a dr Šoltésze
(tisk 537) na vydání zákona o jednacím
řádu ústavodárného Národního
shromáždění (tisk 694).
2. Rozprava o prohlášení ministra spravedlnosti
dr Drtiny o činnosti a výsledcích retribučního
soudnictví, učiněném v 55. schůzi
dne 29. května 1947.
3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 619) o Likvidačním
fondu měnovém (tisk 702).
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zahajuji 63. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dala
jsem dodatečně pro včerejší schůzi
posl. Zápotockému, Švermové,
Mrázovi, R. Svobodovi, Chleborádovi,
pro dnešní schůzi posl. Brojovi.
Navrhuji, aby výborům zemědělskému,
právnímu a rozpočtovému
byla stanovena lhůta k podání zpráv
o vládním návrhu zákona o rozdělení
pozůstalostí se zemědělskými
podniky a o zamezení drobení zemědělské
půdy (tisk 542) do čtvrtka dne 3. července
1947 do 12. hodiny.
Kdo s navrženou lhůtou jmenovaným výborům
pro uvedenou osnovu zákona (tisk 542) souhlasí,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina - lhůta je přijata.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru právního o návrhu
poslanců Štětky, Langra, Vičánka,
dr Štefánika, Hladkého a dr Šoltésze
(tisk 537) na vydání zákona o jednacím
řádu ústavodárného Národního
shromáždění (tisk 694).
Zpravodajem je p. posl. dr Hobza, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Hobza: Paní předsedkyně,
slavná sněmovno!
Ústavní zákon ze dne 11. dubna 1946, čís.
65 Sb., o ústavodárném Národním
shromáždění v čl. 8 stanovil,
že zákonem o jednacím řádu budou
stanovena pravidla pro jednání ústavodárného
Národního shromáždění
a pro jeho styk s vládou a na venek. Dále, že
ústavodárné Národní shromáždění
může v rámci zákona o jednacím
řádě stanoviti pravidla o svém vnitřním
jednání vlastním usnesením. Dokud
se tak nestane a pokud ústavní zákon čís.
65/45 nestanoví jinak, bylo v témže článku
stanoveno - obdobně jako už dříve pro
Prozatímní Národní shromáždění
- že jest užíti přiměřeně
ustanovení ústavní listiny, jednacích
řádů a jiných předpisů,
platných pro Národní shromáždění
- poslaneckou sněmovnu.
Ústavně-právní výbor Prozatímního
Národního shromáždění
k tomuto čl. 8 vyslovil očekávání,
že ústavodárné Národní
shromáždění si vytvoří
co nejdříve vlastní jednací řád.
To se však nestalo a zatímní přiměřené
užívání jednacího řádu
bývalé poslanecké sněmovny, stanoveného
zákonem ze dne 15. dubna 1920, čís. 325/1920
Sb., ve znění několikrát novelisovaném
se prodloužilo neočekávaně.
Z podnětu předsednictva sněmovny již
před několika měsíci zahájeny
byly porady o novém jednacím řádě,
na nichž brali podíl vedle sněmovní
kanceláře a klubovních tajemníků
také zástupci jednotlivých klubů z
právního výboru. Výsledkem těchto
porad je iniciativní návrh posl. Štětky,
Langra, Vičánka, dr Štefánika, Hladkého
a dr Šoltésze na vydání zákona
o jednacím řádu ústavodárného
Národního shromáždění
tisk č. 537.
Tento návrh přimyká se úzce k dosavadnímu
jednacímu řádu systematikou i slovním
zněním a důvodová zpráva iniciativního
návrhu to případně odůvodňuje
tím, že i tento nový návrh jedn. řádu
musí navazovat na dosud platné předpisy ústavní.
Jedná se právě o jednací řád
zatím jen pro ústavodárné Národní
shromáždění. Teprve po přijetí
nové ústavy přijde chvíle, kdy bude
možno pro budoucí zákonodárný
sbor vypracovat jednací řád úplně
nový, který bude mít v nové ústavě
také nový pevný ústavní rámec.
Omezuje se proto tento návrh v podstatě na to, že
přijímá převážnou většinu
předpisů dosavadního jednacího řádu
a provádí v těchto předpisech změny
pouze: 1. Vzhledem k novým poměrům ústavním
a politickým, zejména k ústavnímu
zákonu čís. 65/46 Sb., t. j. jedna komora,
národní charakter státu Čechů
a Slováků atd.; 2. s hlediska zvýšení
váhy parlamentu a utvrzení jeho autonomie; 3. aby
jednání bylo pokud možno zjednodušeno
a urychleno, ale tak, aby při tom jednacím řádem
byl zabezpečen řádný a důkladný
postup parlamentních prací. 4. vzhledem k dosavadním
zkušenostem nabytým jak v Prozatímním,
tak i v ústavodárném Národním
shromáždění.
Lze tu mluviti zejména o těchto jednotlivých
závažnějších změnách:
Nové předpisy o ustavení sněmovny,
nová formulace a rozšíření předpisů
o klubech, odstranění prozatímních
voleb sněmovních funkcionářů,
přikazování vládních návrhů
předsednictvem sněmovny, odstranění
druhého čtení, pořizování
zápisů výborových úředníkem
sněmovní kanceláře, nová úprava
lhůt výborů, odstraní dosavadního
§ 55 o zkráceném jednání, kterého
při jeho těžkopádnosti nebylo vůbec
užíváno, atd.
Naproti tomu zcela nově se upravuje část
jedenáctá jednacího řádu o
dotazech a interpelacích. Toto je také jediná
partie, která vnáší úplně
novou myšlenku do našeho parlamentarismu. Zavádí
se tu novinka t. zv. interpelačních dnů.
Jistě jsme při tom měli na mysli vzor anglický,
avšak nepřevzali a nenapodobili jsme ho otrocky, nýbrž
přizpůsobili jsme ho našim vlastním
poměrům. Důvodem, proč jsme se pro
interpelační dny rozhodli, je snaha po zvýšení
úrovně a zajímavosti sněmovního
jednání. Chceme tím vnést do našeho
parlamentu více života a hlavně více
bezprostřednosti, čehož chceme dosáhnouti
tím, že jednou měsíčně
se budou moci jednotliví poslanci dotazovati členů
vlády a ti jim budou hned ústně odpovídati.
Pouze obšírnější dotazy budou zodpovídány
písemně, při čemž instituce naléhavých
interpelací zůstává zachována
podstatně v dosavadní formě.
Budeme míti tedy nyní tři druhy dotazů:
1. stručné dotazy, na které budou ministři
odpovídati ústně (Potlesk.), 2. písemné
dotazy s písemnými odpověďmi a 3. naléhavé
interpelace.
Nezapíráme si nikterak, že s interpelačními
dny zavádíme dosud zcela nevyzkoušenou novinku,
takže jde o dosti odvážný pokus. Ale snad
právě proto jsme se pro něj rozhodli, abychom
jej mohli vyzkoušet v tomto prozatímním jednacím
řádu, který platí jen pro ústavodárné
Národní shromáždění. Neosvědčí-li
se nám toto nové zařízení,
opustíme je při tvoření definitivního
jednacího řádu. V opačném případě
však, osvědčí-li se, je pak nejenom
převezmeme, ale pravděpodobně ještě
rozšíříme a značně prohloubíme,
neboť zatím zavádíme interpelační
dny dosti opatrně a hlavně časově
omezeně. Vžijí-li se nám dobře,
jistě by nám jedenkrát měsíčně
na trvalo nestačily.
Považuji za správné zdůrazniti s tohoto
místa jakožto zpravodaj, že si musíme
neobyčejně vážit snahy těch poslanců,
kteří s touto novou myšlenkou pro zvýšení
úrovně našeho parlamentu přišli
a její uskutečnění svým důsledným
postupem prosadili. Zaslouží za to chválu a
úctu celé naší demokratické veřejnosti,
neboť parlament a parlamentarismus jsou základem demokracie.
Čím lepší parlament, tím dokonalejší
demokracie. Proto každou snahu po zvýšení
úrovně našeho parlamentu musíme radostně
vítat a to tím spíše, pochází-li
od poslanců samých. Je to nejlepším
dokladem kvality a poctivosti našich lidových zástupců
a tím i největší nadějí
a zárukou pro naši dále se vyvíjející
a zdokonalující demokracii, pro demokracii - jak
říkával Masaryk - stále vyšší
a vyšší.
Proto vám doporučuji, paní a pánové,
abyste projevili souhlas s touto zásadní novinkou
a přijali návrh zákona tak, jak se na něm
po určitých změnách dohodl výbor
právní. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 2 uvozovací články, 15 částí,
76 paragrafů, nadpis, nadpisy částí,
nadpisy paragrafů, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 uvozovacími články, 15
částmi, 76 paragrafy, nadpisem, nadpisy částí,
nadpisy paragrafů, nadpisem zákona a úvodní
formulí, podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad. 1. Druhé čtení osnovy zákona
o jednacím řádu ústavodárného
Národního shromáždění
(tisk 694).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Hobza: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
(Potlesk.)
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Nebude-li námitek, přistoupíme k projednávání
třetího odstavce pořadu. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
3. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 619) o
Likvidačním fondu měnovém (tisk 702).
Zpravodajem je p. posl. Janouš, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Janouš: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Vládní návrh zákona původní
tisk č. 619 o Likvidačním měnovém
fondu představuje doposud nejdůležitější
z osnov, které jsme v tomto parlamentě projednávali.
Osnova se dotýká celého našeho hospodářského
života, nedotýká se pouze měny, ale
celé naší hospodářské
struktury. Chtěl bych zdůraznit, že osnova
sama znamená postup konsolidace u nás, že to
je důkaz, jak se u nás hospodářský
život konsoliduje a že osnova kromě toho znamená
velkou ránu šeptandě a ránu reakci domácí
i cizí. Jen si vzpomeňme, že právě
před několika dny prošla zahraničním
tiskem zpráva, že Československo se nachází
na pokraji revoluce, že v Československu je rozklad,
a vzpomeňme si, že u nás mnohé neodpovědné
živly šířily pověsti, které
mluvily o tom, že naše hospodářství
jde od 10 k 5. A najednou přichází vláda
Národní fronty s osnovou, o které všechny
strany Národní fronty musely svorně prohlásiti,
že znamená skutečný přínos,
že znamená konsolidaci našich poměrů.
To je, prosím, politický význam této
projednávané dnešní osnovy.
Pokud se týká účelu osnovy, jsem nucen
připomenouti zde to, že osnova má za konečný
cíl uvolnění vázaných vkladů,
dořešit měnovou reformu a tak ustáliti
naši měnu. Neřeší se celý
problém měnový, poněvadž jsme
prvou etapu provedli již loňského roku tím,
když jsme sjednotili měnu, tím, že jsme
provedli výměnu starých peněz za nové
a že jsme vázali vklady. Neřeší
se však ani otázka celé měnové
reformy, poněvadž kdybychom měli tuto otázku
řešiti, musel bych mluvit o vývoji cenového
indexu podle úředních dat, musel bych také
mluvit o vývoji na černém trhu, musel bych
mluvit o mzdovém indexu atd. atd., prostě podávati
celou zprávu o hospodářském životě
u nás. Já ovšem chci zdůraznit jenom
to, že tady je zásluha vlády Národní
fronty viditelná zcela jasně, že vláda
Národní fronty přišla v tak krátké
době s osnovou, která znamená skutečný
pokrok, s osnovou, která znamená, že náš
život hospodářský i politický
se od základu konsoliduje.
Paní a pánové, chtěl bych se dotknouti
způsobu, jak se bude řešiti konsolidace vázaných
vkladů. Ten fakt, že se neztratí ani haléř
vázaných vkladů - které zůstávají
pro vkladatele volné po zaplacení dávky z
přírůstku hodnoty a dávky z majetku
- ukazuje, jak dalece se liší naše měnová
reforma od všech měnových reforem, které
probíhaly v okolních státech a také
od poslední Rašínovy měnové reformy.
Myslím, že kolegové, kteří se
domnívali, že jsme se řídili při
naší měnové reformě belgickým
vzorem, musí dnes přiznati, když se seznámili
s materiálem o Likvidačním měnovém
fondu, že naše měnová reforma jde vlastní
samostatnou cestou, cestou odlišnou od měnových
reforem v ostatních státech, ale také od
měnové reformy Rašínovy.
Dovolil bych si paní a pánové, několika
číslicemi dokázat rozdíl mezi situací
dnešní a situací v roce 1920, kdy se prováděla
Rašínova měnová reforma. Už z toho
důvodu, že moje zpráva jako zpravodaje rozpočtového
výboru byla podrobena v některých našich
časopisech jisté kritice, bude plně na místě,
když použiji údajů, kterých použil
také náš pan ministr financí v rozpočtovém
výboru. K okolkování bylo předloženo
celkem bankovek Rakousko-uherské banky v oběhu za
7.436 mil. Kč, žirové zůstatky u cedulového
ústavu 1.616 mil. Kč a pokladniční
poukázky celkem 468 mil. Kč. Dohromady byla postižena
touto měnovou reformou částka 9.420 mil.
Kč. Z této částky bylo zadrženo
jako nucená státní půjčka pouze:
bankovek za 2.134 mil. Kč, žirových pohledávek
za 413 mil. Kč a pokladničních poukázek
za 233 mil. Kč. Dohromady bylo zadrženo 2.781 mil.
Kč, takže zadrženého oběživa
nebylo ani 30 %.
Tato skutečnost zračila se na kursu československé
koruny v Curychu. V roce 1914 byl kurs rakousko-uherské
koruny 106 centimů, kdežto v květnu 1919 33,10,
t. j. tedy krátce po provedené reformě, a
pak sukcesivně klesal až na 6,05 v únoru 1920.
Potom stoupl v červnu 1920 na 12,51, pak znova projevoval
výkyvy, až se kurs ustálil v roce 1925 na 15,26-15,41
švýc. franku. To byl, paní a pánové,
kursovní rozdíl v cenách naší
koruny po provedené měnové reformě
Rašínově. V našem hospodářském
životě způsobila tato měnová
reforma všeobecnou hospodářskou, průmyslovou
i zemědělskou krisi, která měla v
zápětí vzrůst nezaměstnanosti,
úpadky a insolvence.
Chtěl bych k tomu ještě připomenout,
že tato měnová reforma byla doprovázena
řadou dalších zákonů, hlavně
zákonem o snížení platů státních
a veřejných zaměstnanců, a tak obraz,
který jsme měli u nás v roce 20 až 23,
byl velice chmurný. Procházely prvé velké
stávky v kovodělných závodech, bylo
pobouření v širokých masách středního
a drobného poplatníka a měnová reforma
Rašínova byla vykupována největšími
sociálními obětmi právě těch
nejpotřebnějších vrstev.
To se dělo za situace, která byla daleko lepší
po stránce cenové a hospodářské
než za doby dnešní, kdy k velkým škodám
na našem hospodářství jsme ještě
museli připočítat další, vykrádání
naší republiky našimi okupanty. To jsou škody
největší. Za druhé světové
války vzrostla sice naše výroba, především
výroba válečných statků, ale
naše výrobky a suroviny byly vyváženy,
náš národní důchod byl podstatně
rabován o 40 až 50 % a byly nám dávány
bezcenné poukázky, takže stav našeho oběživa
zrostl nebývalou měrou. Proto není možné
dnes dělat prosté přirovnání
se situací, za které se prováděla
měnová reforma Rašínova.