Nechci tu hovořit o provinilých Němcích.
Myslím, že tato kapitola je z největší
míry odklizena. Ale chci se dotknout toho, co se týká
jenom nás samých, útoku na náš
charakter a toho, čím bychom měli odčinit
všechny ty bolesti minulosti.
Naše retribuce je část procesu, probíhajícího
nejen u nás, ale, jak víte, celým světem,
a myslím, že by bylo nesmírně zajímavé
studovat, jak to dělali jinde, jakých zkušeností
nabyli, jakých omylů se oni dopouštěli
a jak vůbec se retribuce po této stránce
jeví. Nejde, paní a pánové, o to,
čemu se říká individuální
zrada. Jde o zrady, poklesky, omyly a hříchy kolektivní,
takřka masové, neboť právě v
masových poklescích hledal nacismus svého
pomocníka pro světový plán. (Potlesk.)
Proto to ohromné hnutí páté kolony
v celém světě. U nás 5. kolona byla
představována nejenom těmi miliony Němců,
ale také vlajkaři. Kuratoriem (Hlas: Bienertem!)...
Nikoliv! Bienert nebyl pátá kolona. Bienert hřešil,
mýlil se, ale pátou kolonou nebyl; prosím,
račte myslet. Já ho nechci hájit, mně
do něho nic není, ale nedovolím také,
aby se zbytečně mátly pojmy. (Potlesk.)
Bienert do toho nešel jako člověk, který
si německého příchodu přál.
Toho pokazila teprve v době okupace ta hrůza a to
všechno, co šlo s ní.
Paní a pánové, pátá kolona
byla kupována mezi bezectnými lidmi. Vy víte,
co dělala ve Francii, a přečtěte si
Wintrovu knihu "To není konec Francie", abyste
viděli, co pátá kolona ve Francii byla. Gustav
Wintr byl znamenitý žurnalista a výborný,
vysoce vzdělaný člověk, který
Francii znal tak jako nikdo jiný.
Paní a pánové, pátá kolona
byla za druhé získávána mezi limi
omezenými. Jenom lidé omezení, bez rozhledu
po světě, lidé udeření nacistickým
okupanstvím anebo zkažení fašistickým
myšlením se dali získat pro pátou kolonu.
Ona měla rozleptávat občanskou morálku
před válkou i ve válce, a všimněte
si, kde: v demokratických státech západu.
Demokratické státy totiž až k druhé
světové válce prožívaly těžký
úpadkový proces. Nesmíme si to zapírat,
musíme být po této stránce spravedliví
i vůči této skutečnosti. Morová
epidemie ohrozila přirozeně také nás.
A proto bylo nutno proti této epidemii ještě
za revoluce zakročit tak, jako se zakročuje proti
epidemiím. Rychle, okamžitě a radikálně.
Byli jsme prostě na tento retribuční proces
nepřipraveni a nemohli jsme čekat, až se na
něj připravíme. Bylo nutno řešit
tyto věci tak, abychom se co nejdříve mohli
mravně zdvihnout, abychom co nejdříve mohli
začít své dvouletky, to jest v první
řadě mravní pozdvižení, kterým
ve své podstatě vedle vlastních hospodářských
úkolů naše dvouletka také je.
Nebylo možno studovat problém okamžitě
nastupující retribuce nejdříve vědecky,
analysovat jej sociologicky a zkoumat pečlivě psychologicky.
To udělají teprve ti, kteří nyní,
v dobách počínajícího klidu,
začnou studovat tento hrozný problém, jak
si takového studia zaslouží. 50 let se u nás
bude studovat retribuce i to, co ji vyvolalo. To není možno
vyřešit za chvíli, k tomu je nutno spolupráce
všech poctivých lidí. Tak to budou dělat
soudy i vědecké kruhy v Sovětech, kde měli
poměrně zrádců velmi málo,
tak budou tento proces studovat všude jinde. Je proto přirozené,
že jsme se nemohli vyhnout omylům, a že jsme
se konec konců nemohli vyhnout ani určitým
křivdám. Je to spjato s celou povahou věci
a není možno, abychom se domnívali, že
můžeme vyřešit takovou strašnou tragedii
rázem a bez bolesti. Námitky, že nám
to ve svět škodí, myslím, nejsou správné.
My se po této stránce nemůžeme ohlížet
na svět a naopak věřím, že čím
poctivěji provedeme svůj retribuční
proces, tím více nám to ve světě
prospěje.
Ovšem, bylo by těžkou, ba strašnou chybou,
kdybychom omyly a křivdy, ba i ty hrůzy, jež
naši revoluci doprovázely a o nichž tu bylo dnes
také mluveno, jakkoli zakrývali anebo dokonce omlouvali.
(Potlesk.) Není to prostě možné.
To je povinnost k nám samým, abychom se učili
ze svých vlastních chyb.
Máme zlé zkušenosti se zločinci z první
světové války. Víme, jak unikli trestům,
jak unikli tomu, čemu říkáme retribuce,
protože tehdy západní vítězové
dali trestání válečných zločinců
do rukou samých Němců. Proto došlo nyní
na Norimberk. Pro tu zkušenost z první vojny a pro
zkušenost z pecí v Majdanku, z pecí v Osvěčimi,
z pecí v Mauthausenu i z ostatních strašných
koncentráků Německa. Úspěch
Norimberka sám o sobě je opravdu veliký,
skvělý, neboť se svět odvážil
prohlásit válku za zločin a ty, kteří
ji zapalují, za zločince a poslat je na šibenice.
Je to po prvé v lidských dějinách,
je to ohromný mravní i politický úspěch
a musíme být za něj vděčni
všem spojencům, neboť tehdy se východ
i Západ ještě dovedli dohodovat a z toho spojení
pro nás tehdy ještě svítila naděje
lepších časů.
Nemyslím, že Norimberkem a retribucemi jsou války
zastaveny. Je mi však jasno, že budoucí války
tím budou ztíženy. Jsem šťasten,
že došlo k novému rozhodnutí: že
za války jsou odpovědni nejenom vůdcové,
ale že jsou za zločin války odpovědny
celé národy. Už za války počal,
jak je známo, spor o to, zda měl vinu Hitler s řadou
svých spoluvinníků, nebo s nimi také
národy. Zvítězilo tady stanovisko, které
Tomáš Masaryk vždycky hlásal: že
v demokracii je každý z nás odpověden
za celek, za celý národ. Toto nové hledisko
je pro nás nesmírně důležité
proto, že přiznaná kolektivní vina nám
umožnila jinou velikou věc: odsunout Němce
a zdůvodnit odsun morálně poukazem, že
všechen německý lid usedlý pod Sudetami
je lidem vinníků a že máme plné
právo, abychom ho pro příští
časy vystěhovali z naší země.
To je náš největší válečný
úspěch: odstěhování Němců.
Jejich pátá kolona společně s kolaboranty,
jako byla naše vlajka, jako bylo známé Kuratorium,
myslím, že snad právem mohu říci
i okupantští žurnalisté, ti, kteří
šli od počátku s Němci, to všechno
mělo rozleptávat naši mravní sílu.
A žel osudu, také to naši sílu rozleptalo
ve spojitosti s tím, co jsem uváděl o těch
šesti či sedmi germánských náporech
na Československo v naší minulosti. Co nedodělala
pátá kolona, dodělaly šibenice a koncentrační
tábory. Na Slovensku představovalo pátou
kolonu, protože už to byla činnost předválečná,
Tisovo Slovensko. A tak tito lidé vedle válečných
kolaborantů jsou původci retribučního
dekretu, kterým se dnes zabýváme.
Ani kolaboranti nebyli z jednotného dřeva. Byli
to nejprve bezectní a cyničtí spekulanti,
hochštapleři, jako byl Moravec. Ani jeho však
nelze počítat do páté kolony, neboť
když jsme my, legionáři, v roce 1935 a 1937
pořádali známou mobilisaci mravních
sil na obranu státu, tento zrůdný člověk
chodil po našich schůzích a mluvil proti Němcům
tak jako každý jiný, ba možno, že
ještě radikálněji. Emanuel Moravec byl
v podstatě člověk bezcharakterní,
který právě proto velmi rychle přesedlal
na druhou stranu. Byli to za druhé lidští slaboši,
kteří se poddávali strachu z koncentráků
a mučíren, a nakonec zoufalci, kteří
ztratili víru, že demokratický i východní
svět se přece jen zdvihne na obranu spravedlnosti
a svobody. Velmi rozhodujícím činitelem ve
všech těchto věcech byl nedostatek vzdělání
a rozhledu, nedostatek znalosti dějin, který přivedl
tyto nešťastné a zlé lidi k pádu.
Problém národního charakteru není
otázka u nás dost známá a vědecky
prostudovaná. Byli sice mezi námi mužové
jako Masaryk, který v "České
otázce" studoval náš národní
charakter a ptal se na naše mravní nedostatky a národní
chyby. Byl to dr Emanuel Chalupný, který o našem
národním charakteru napsal celou řadu studií
a spisů, byl to Jan Herben ve své knize "Vzpomínek",
z kterých přímo volá hrůza,
když vypravuje, jak to byli v době pobělohorské
naši lidé, kteří mučili, na kolech
lámali, ubíjeli a počínali si bestiálním
způsobem proti vlastním lidem. Je smutno a bolestno
číst tuto Herbenovu kapitolu o našem národním
charakteru. Jiný, kdo studoval československý
charakter, byl Ferdinand Peroutka v knize "Jací
jsme", a prosím, nepovažujte za neskromnost,
jestliže i já jsem přišel se svou troškou
do mlýna v knížce "O humanitní
demokracii", v níž jsem zkoumal některé
nedostatky našeho národního charakteru. Jinak
jsme však šli kolem tohoto problému celkem hluše,
zatím co Němci, když k nám v r. 1939
vtrhli, založili na pražské německé
universitě 4 profesorské stolice na zkoumání,
paní a pánové, nikoliv německého,
ale českého charakteru. My nemáme dosud ani
na Karlově universitě jediné stolice, která
by se tímto vysoce vážným problémem
vědecky zabývala. A tak má naše národní
pedagogika na školách všeho druhu velmi vážný
úkol: vědecky zkoumat charakter Čechů
a Slováků, hledat naše národní
mravní vady, naše špatné sklony a vyvozovat
z toho ve výchově a také v politice všechny
důsledky. Kdybychom z toho chtěli a dovedli i v
politice vyvozovat vážné důsledky, byli
bychom šťastnou zemí. Proto jsem navrhl některým
profesorům pražské university, aby co nejdříve
založili u nás společnost pro zkoumání
národního charakteru. Doufám, že k tomu
dojde tak, jak k podobné akci došlo už na Slovensku,
kde jsou dále než my, nebo jako je tomu v Rusku, jako
je tomu ve všech státech, ve kterých se buduje
vědecká politika na vědeckých základech.
Problémem národního charakteru zabýval
se už dávno a dávno v devadesátých
letech nešťastný Hubert Gordon Schauer. Vzpomínám
na jeho článek v prvním čísle
"Času" z roku 1886. Tehdy proti němu povstal
Ferdinand Šulc, vyháněl ho z národa
a posílal ho ke všem čertům, protože
Schauer, který tak skvěle znal Schopenhauerovu filosofii,
studoval Hegela, studoval Nietscheho i ostatní pruské
filosofy, obzvláště junkery, viděl hrozivý
růst německé armády a loďstva
ke konci století XIX., byl ve svém studiu přesvědčen,
že se na nás chystá strašná pohroma;
klesl, byl zlomen skepsí. Počal myslit o nebezpečí
existence malého národa, počal uvažovat,
jak bychom měli vyjít Němcům vstříc.
Jako na Schauera působil pruský růst koncem
XIX. století, tak působil na nás nástup
Němců k Mnichovu a pohled na morálně
rozvrácený Západ. 15. březen a studentské
vraždy strašlivou národní, mravní
i fysickou depresi celého národa ještě
zesílily, takže nakonec jsme upadli v úžasnou
resignaci. Němci měli dobře prostudovány
metody, kterými šli ke svému cíli: zlámat
duši, vyvrátit důvěru v sebe samy a
zničit víru a odvahu národa. Tady se rodilo
kolaboranství slabochů, tak jako kolaboranství
vlajkařů už dávno před tím,
tady se rodila ona duševní zrůda, o níž
jsme tu dnes sedm hodin hovořili. Z toho nakonec po zabrání
Československa se zrodil anebo povstal Emanuel Moravec.
Ale nebuďme příliš smutní. Vedle
něho tisíce lidí čistých a
silných a v jejích čele i ten krásný
český člověk Zdeněk Bořek
Dohalský (Potlesk.), který dovedl tak statečně
a tak hrdinsky umřít v nejtěžší
době. Ale národní celek byl zlomen poraženeckým
duchem západní Evropy, mravně ubitou Francií,
Chamberlainovou Anglií a vším tím ostatním.
Opuštěný a zrazený národ se vydal
na dočasný ústup. Někteří,
pravda, ustupovali z přesvědčení.
Byli to vlajkaři, kteří věřili,
že jediné východisko, síla a štěstí
v budoucnosti je spojit se s Němci. Byli to i druzí,
kteří ustupovali ze strachu a zoufalství
nad ztraceným zápasem, neboť byli přesvědčeni,
že Hitler svůj zápas nad světem vyhraje.
A jiní sehnuli hlavy alespoň v naději, že
se svět nakonec přece jen vzpamatuje. Ti potom pracovali
jednak v podzemí, jednak kolaborovali s Němci, když
chtěli krýt své odvážné
činy. Byli to nakonec také biologické existence,
které se jako ve všech národech oddávaly
strašnému osudu. Lze říci, jak jsem
uvedl, že zvlášť u těchto nešťastníků
to plynulo z jejich nedostatečného rozhledu o dějinách
a z nedostatečného vzdělání
vůbec. (Předsednictví se ujal předseda
David.)
To vše bylo tedy souzeno našimi tribunály. Ale
doba vyvolala ještě jeden úkaz. Dohromady daleko
strašnější než všechno to, o
čem jsem mluvil, je úkaz udavačství
celých desetitisíců okupantům a cizincům.
Udavačství vycházelo z fašistického
založení, z touhy po osobní pomstě a
z touhy po zisku. To tedy retribuční soudy soudily,
doufám, přísně a právem; a
často i smrtí.
Nejtěžším a nejvážnějším
důvodem kolaborace byl lidský strach. Na jedné
straně, jak jsem řekl, lidé jinak česky
cítící se schovávali za své
kolaborantské a Němcům přátelské
činy a doufali, že budoucnost je vysvobodí
z takového pekla. Problém strachu jako kolektivního
světového zjevu v člověku řešil
americký president Franklin Delanoe Roosevelt. Zařadil
jej mezi čtyři příčiny lidské
bídy a mezi čtyři požadavky, které
měla vyřešit válka. Tázal jsem
se našeho biologa: "Příteli, je možno
soudit strach, který má charakter neodolatelného
donucení, charakter všeho toho, čemu říká
právník nouze? Srach před šibenicemi,
mučením, před koncentračními
tábory?" Bylo mi řečeno: "Ano,
a to u vojáků. Tam zajisté." Vidíte
také, že Sověty nepřipouštěly
v této druhé válce vzdávání
se nepříteli. To má s tím velmi mnoho
společného. A myslím, paní a pánové,
že tady, pokud se týká vojáků,
není možno soudit jinak, než se soudilo v Sovětech.
Ovšem, jsem přesvědčen, že je nemožné
nepřipouštět strach při milionech obyvatelských
mas, že na milionové masy prostých lidí
není možno se dívat tak, jako se musíme
dívat na armádu. Je jisté možno a nutno
v budoucnosti vychovávat ke statečnosti. My legionáři
jsme se o to již pokusili, a myslím, že i naše
kampaň mobilisace branných sil měla alespoň
určitou zásluhu o to, že poměry u nás
nebyly horší než byly.
O tomto problému uvažoval dr Ečer už v
Londýně ve své studii v měsíčníku
Kruh v roce 1943 či 1944. Tam o německé vině
píše: "Jinak se však jeví problém,
jde-li o příslušníky našeho národa.
Zde musí zákonodárce vycházet, nechce-li
se dopustit kruté nespravedlnosti k svému národu
a přidat mu k strašnému utrpení pěti
let utrpení další, z těchto několika
základních skutečností: že celý
národ až na nepatrné výjimky byl hotov
bojovat a umírat za svou svobodu a že toto odhodlání
projevil v květnu a v září 1938 a
že je projevuje již pátý rok; dále
že se náš národ dostal do obecného
stavu nouze způsobeného násilím nepřítelovým
bez své viny a proti své vůli."
Nevím, do které míry jsme při své
retribuci připouštěli jistě vážné
mínění Ečerovo, ale rozdíl
musel nám býti jasný. U Němců
jsme soudili zločiny, u českých lidí
neodolatelné donucení, které se pohybovalo
právě na hranici nouze, strach před zločinem,
tedy zjev druhotný. Mám obavy, že naše
retribuce soudila někdy vlastní kolaboranty přísněji
než Němce. V exposé páně ministrově
je řeč o 14.000 provinilých Němců,
kteří nebyli osobně trestání,
jen kolektivně odsunuti; a to ukazuje, že naši
dopadli hůře než oni.
Odsun byl ve své podstatě, jak jsem uvedl, kolektivním
trestem za německou kolektivní vinu, jíž
v demokratickém zřízení nelze nikoho
zbavit. Byl a měl být ovšem nikoliv pomstou,
ale spravedlivým trestem i tady. Pokud se týká
našich kolaborantů, trest má být také
současně výstrahou, která předpokládá
spravedlnost, abychom ve své výchově se vším
oprávněním a se vší vážností
mohli vytěžovat z problému retribuce pro budoucnost
to, co, jak jsem řekl, se vytěžit dá.
Upozorňuji na to, že v celém souboru těch
německých trestů byli trestání
také čeští lidé, najmě
české ženy ze smíšených
manželství. Vzpomínám si na jeden takový
případ. V Mijami na Floridě žila česká
paní, kterou si vzal velmi bohatý Američan
Osius. Tato žena za války přímo vášnivě
- to bylo ještě více než vášeň
- pracovala za naši svobodu. Prostá žena. Dostala
se všude, kam se jiní nedostali, slyšeli ji všude,
v chrámech, v klubech, na radiu i redakcích. Ona
neustávala. Stálo ji to tisíce dolarů.
Když jsem odjížděl z Ameriky, poslala
mně telegram: "Pane Beneši, ujměte
se mé sestry. Je rozená Zábranská
ze Strakonic a vzala si Němce. A teď už je za
to šest měsíců v táboře,
bijí ji, hlad má, vši ji žerou a nedopustila
se ničeho, než že v době, ve které
to bylo dovoleno, si vzala Němce, dobrého jinak
člověka, který se proti našemu národu
vůbec neprohřešil." A psala mi zoufalá
psaní, která jsem četl vždycky s hanbou,
protože jsem ji viděl, jak běhá po Miami
a po Floridě a poctivě bojuje za naši věc.
Ale nebylo jenom to, že jí poslali sestru do koncentračního
tábora. Ukradli jí všechen majetek, nezbylo
jí nic, nemůže se vrátit do svého
bytu a je pořád stejným chudákem,
jako byla v pracovním táboru.
Přímo zoufalý případ překvapil
mne pak nedávno v Konstantinových Lázních.
Přišel ke mně na schůzi starší
člověk - jmenuje se Mikeš - zavedl jsem ho
do vedlejší místnosti. Chvíli stál
mlčky a potom mi začal vypravovat svůj případ.
Pojednou padl na kolena a začal tak strašně
bědovat, že mi z toho bylo úzko. Vypravoval
mi, co se mu stalo. Zůstával v Černošíně
u Stříbra jako jeden ze čtyř, nebo
pěti tamních Čechů, a když přišla
květnová revoluce, přihlásil se sám
a stal se tam předsedou národního výboru.
Ale v Černošíně byly uskladněny
majetky za velké miliony a on viděl, že se
tam shromažďují zlatokopci. Začal státní
majetek hlídat a bránit. Počala se na něho
soustřeďovat nenávist těchto lidí,
takže nakonec ho popadl strach a on se předsednictví
národního výboru vzdal. Byl jmenován
nový předseda, bývalý voják.
A Mikeš noc za nocí pozoroval, jak přijíždějí
auta - v 11, v 1, ve 2 hodiny - kradou státní majetek
a odsunují jej na bezpečná místa.
(Posl. Zeminová: V r. 1945 mělo být stanné
právo!) A on měl tu odvahu, že šel
a varoval zloděje i úřady. No, dlouho je
nevaroval. Neboť když přišel první
odsun, stala se tato věc: Mikeš nežil se svou
ženou. Nevím, proč mu odepřela rozvod;
ačkoliv nebyla po této stránce lepší
než on. A tak 16 let žil se svou družkou, která
byla, žel, Němka, Berta Wabartová. Má
s ní dvě děti, chlapce 14letého, kterému
dal jméno Vladislav, protože byl vlastenec, a tříleté
děvčátko Bertu. Odsunuli je s matkou do Bavor.
Měl své děti rád, vždyť
byly jeho legálními dětmi, vždyť
to byla jeho krev. Šel za nimi do Bavor, chtěl je
nějak převést, ale Amerikáni ho vyhnali.
Po čase dostal od svého synka český
dopis, ve kterém píše tátovi: "Maminka
umírá." Tehdy psal do Erlangen v Bavořích
dětem, aby přišly na hranice kdesi za Horšovských
Týnem, kde se s nimi sejde. A tak se tam tento Čech
sešel s těmito "Němci". Za jednou
závorou na jedné straně stály jeho
dvě děti, na druhé straně stál
on. Plakali tam a naříkali, ani ruce si podat nemohli,
a potom se v pláči rozešli a vrátili
se domů, otec do Černošína, děti
do Erlangen. A s touto bolestí přišel Mikeš
ke mně: "Prosím vás, pomozte mně.
Pomozte mým dětem." Nebylo to sice smíšené
manželství, ale byly to jeho děti. S radostí
prohlašuji, že jsem hluboce vděčen panu
ministru vnitra Noskovi za to, že mi vyšel vstříc
a že v tomto samozřejmém případě
se laskavě ujal těchto dětí i českého
dobrého člověka Mikeše, a pevně
doufám, že mu pomůže k návratu
dětí do Černošína. Ale zatím
jím v Černošíně vzali byt i nábytek
a nezbylo jim nic než bída. Ještě dnes
se do svého vlastního bytu vrátit nesmějí.
Paní a pánové, nechci se příliš
zabývat těmito věcmi. Chci ukázat
ještě dále na jiný problém. Je
to problém našich německých učitelů,
kteří zůstali republice věrni. Já
ten problém nevynalezl ani jsem jej neřešil.
Řešila jej loni v červnu naše vláda
a rozhodla, že německým protifašistickým
učitelům, kteří zůstali věrni
Československému státu i za cenu pronásledování
od gestapáků a Němců, bude dáno
dovolení, aby tu zůstali a že jim budou vypláceny
100 % zálohy ve výši jejich pense, aby tu mohli
žít, neboť tito lidé tu živoří
jako hotoví žebráci. (Posl. Vodička:
Vždyť mohou jít vychovávat do Německa
antifašisty!) Prosím, bratře Vodičko,
podívej se, oni byli věrni Československu
a Němci by je pravděpodobně v Německu
ubili. Snad nebudeš hnát staré lidi smrti vstříc
pro nic za nic, protože nám byli věrni! Což
tu nemáme ještě jiné Němce, kromě
těchto věrných kantorů? A jsi jist,
že všichni ti Němci byli aspoň tak věrni,
jako tito učitelé (Výkřiky.),
za něž se postavila československá vláda
a rozhodla loni v červnu pro ně? Já se jenom
ptám, jak je možno, aby za celý rok vládní
rozkaz nebyl proveden, a přimlouvám se za to a prosím,
aby byl proveden. Některé z těch lidí
výborně znám. Takový Jan Storch, paní
a pánové, to je vzácný člověk,
který se bil pro Československo s Henleinovci od
let třicátých a trpěl za to od nás,
že nám byl věren. Ono nám to totiž
tenkrát škodilo u některých Němců!
To byl Storch a to byl Hála z Kozolup a Hudl ze severu
a řada jiných. Jak říkám, já
jsem ten výnos nevyvolal, já jenom prosím,
aby nikdo nesabotoval rozhodnutí naší vlády
a aby se těmto lidem dostalo, nač mají plné
právo.