Ve 14.879 případech bylo upuštěno od
dalšího stíhání ve smyslu §
34 c) tr. z., a to v souhlase s příslušnými
okresními národními výbory, aby umožněn
byl nezbytný odsun Němců a repatriace jiných
státních příslušníků.
Ve 31.793 případech došlo ku přerušení
trestního řízení, poněvadž
pachatel byl neznámého pobytu (většinou
Němci uprchli do Říše) nebo poněvadž
pachatel zemřel.
Činnost mimořádných lidových
soudů v Čechách a na Moravě vyjádřena
v číslech vypadá takto:
Uvedl jsem již, že veřejní žalobci
u mimořádných lidových soudů
podali celkem 38.316 žalobních návrhů,
z nichž bylo lidovými soudy vyřízeno
celkem 37.982, takže zbývá toliko 334 případů,
o kterých budou jednati řádné soudy.
Možno tedy prohlásit, že také lidové
soudy splnily téměř plně úkol
jim uložený, a to v úplnější
míře, než jak bylo možno očekávat
v době posledního prodlužování
platnosti retribučního zákona.
Podle vynesených rozsudků bylo 713 osob odsouzeno
k trestu smrti, z toho bylo 475 Němců a 234 Čechů,
a 741 osob bylo odsouzeno k doživotnímu těžkému
žaláři, z čehož bylo 443 Němců,
293 Čechů. K dočasnému trestu na svobodě
bylo odsouzeno celkem 19.888 osob, kterým byl uložen
trest na svobodě v trvání celkem 206.334
let, tedy každému z těchto odsouzených
byl průměrně uložen trest v trvání
přes 10 let. Téměř ve všech případech,
v nichž došlo k uložení trestu na svobodě,
bylo odsouzeným uloženo, že celý trest
nebo značnou část trestu odpykají
ve zvláštních nucených pracovních
oddílech.
V 745 případech byli žalovaní uznáni
vinnými ve smyslu retribučního dekretu, ale
z důvodů § 16 cit. dekretu bylo upuštěno
od vyměření trestu. Konečně
1634 případů bylo postoupeno od zahájení
hlavního líčení řádným
soudům, a to proto, že buď nemohl mimořádný
lidový soud v třídenní lhůtě
dospěti k rozsudku, nebo že šlo o zvlášť
komplikovanou povahu souzeného případu. 9132
osob bylo osvobozeno. Zbývající případy,
5129, byly skončeny buď tím, že byly spojeny
s jinou trestní věci, nebo že bylo nutno trestní
řízení přerušit pro neznámý
pobyt žalovaného nebo je zastavit, poněvadž
žalovaný zemřel a pod.
Tato čísla jsou jasným dokladem o veliké
práci, která byla poměrně v krátké
době a za často velmi svízelných poměrů
zdolána.
Pokud jde o jednotlivé hlavní úseky mimořádného
soudnictví a druhy válečné viny, i
pokud jde o jednotlivé hlavní skupiny válečných
vinníků, rád bych informoval se vší
stručností slavnou sněmovnu, jak se mně
jeví splnění retribučního soudnictví
s těchto speciálních hledisek.
Jelikož veškeré zlo, které postihlo republiku
a národ a jež si vynutilo též mimořádné
soudy, bylo v prvé řadě zaviněno zločinným
útokem Německa a zločinnou zradou Němců
t. zv. československých, bylo předním
a nejhlavnějším úkolem retribuce přísně
a spravedlivě postihnouti především
všechny neslýchané zločiny, jichž
se Němci na nás dopustili. Přehlížím-li
nyní činnost mimořádných lidových
soudů za celou dobu jejich působnosti, mohu prohlásit,
že tento úkol byl splněn svědomitě
a celkem v plném rozsahu. Všichni hlavní vinníci
z řad okupantů, kteří byli v naši
moci anebo kteří nám byli spojenci vydáni,
došli po vyšetření jejich činnosti
přísného a spravedlivého trestu.
Poukazuji zde na odsouzení K. H. Franka, Kurta Daluega,
prof. Pfitznera, Schwabeho, Judexa, Czerného a mnoha dalších
vedoucích osobností nacistického režimu.
Vůdce sudetských Němců Konrád
Henlein sám ušel stíhání tím,
že spáchal sebevraždu. Řada poslanců
Henleinových byla postavena před soud a potrestána.
Většina však bývalých poslanců
SDP nemohla býti námi stíhána, neboť
mnozí z nich uprchli a někteří dokonce
byli i odsunuti. Jiní za války padli nebo zemřeli.
Tragedie Lidic byla potrestána rozsudkem nad Wiesmannem
a jeho společníky. Byly potrestány zločiny
proti lidskosti, kterých se dopustil Jöckel v terezínské
mučírně na našich uvězněných
a týraných vězních, byly potrestány
zločiny, kterých se dopustil Rahm a jeho druhové
v terezínském ghetu, došel svého zaslouženého
trestu nacistický šéf pankrácké
věznice Soppa, bylo potrestáno povraždění
našich četníků v Habersbirku u Chebu
a mohl bych uvésti mnoho dalších a dalších
případů ze všech krajů naší
země, které však neměly tak obecný
význam jako shora jmenované.
Při tom musím s povděkem zde také
zdůraznit, že spravedlivé potrestání
zejména mnoha těžkých nacistických
zločinců bylo nám umožněno jedině
tím, že z obsazeného Německa, kam mnozí
ze strachu před spravedlivou odplatou uprchli, byli tito
na podkladě Atlantické Charty a Moskevské
dohody všemi našimi spojenci jako váleční
zločinci našim úřadům a soudům
ochotně vydáni. Používám této
příležitosti, abych jménem československé
vlády i jménem svým poděkoval všem
spojeneckým vládám za tuto ochotnou právní
pomoc pří stíhání válečných
vinníků proti Československé republice.
Z vedoucích okupantských osobností jedině
bývalí říšští protektoři
Konstantin von Neurath a Wilhelm Frick nám nebyli vydáni,
neboť byli postaveni před vojenský norimberský
mezinárodní tribunál a jím také
odsouzeni. Neurath byl sice od 18. března 1939 do 27. září
1941 říšským protektorem v Čechách
a na Moravě, byl však dříve za éry
Hitlerovy také říšským ministrem,
presidentem tajné kabinetní rady a členem
obrany říše. Z těchto důvodů
byl zažalován v Norimberku, kde byl také ovšem
odsouzen pro zločiny spáchané v Československu.
Rovněž tak tomu bylo i u bývalého říšského
protektora Fricka, u něhož norimberský rozsudek
výslovně konstatuje, že nese odpovědnost
také za útisk vykonávaný v Čechách
a na Moravě, jako je terorisování obyvatelstva,
otrocká práce a deportace židů do koncentračních
táborů za účelem jejich vyhubení,
za dobu od 20. srpna 1943, kdy převzal úřad
říšského protektora.
K tomu bych chtěl ještě dále poznamenat,
že v době okupace působilo v Čechách
a na Moravě dle seznamu vyhotoveného ministerstvem
vnitra na 5861 příslušníků Gestapa.
Většina z nich ovšem včas uprchla a žije
a skrývá se za našimi hranicemi. Všichni
ostatní, kteří byli odevzdáni lidovým
soudům, byli podrobeni přísnému soudu
a podle zjištěné viny potrestáni. Bylo
to zejména patrno v posledních týdnech činnosti
lidových soudů, kdy bylo souzeno mnoho příslušníků
Gestapa.
Podobně tomu bylo i s aktivními členy SS.
Členství v SS samo o sobě bylo již v
retribučním dekretu označeno za zločin.
Norimberský výrok Mezinárodního vojenského
tribunálu - jak je známo - označil také
organisaci SS právě tak jako Gestapo za zločinecké
organisace. Náš retribuční dekret postrádal
sice podrobné zákonné ustanovení o
Gestapu, ale vzhledem k tomu, že většina příslušníků
Gestapa byla rekrutována z řad příslušníků
SS, nebyla tato mezera pociťována nijak zvlášť
citelně. Kromě toho u většiny gestapáků
byla individuálně zjištěna jejich zločinná
činnost přímo vůči našim
vězněným a vyšetřovaným
příslušníkům.
Rovněž tak byla lidovými soudy postižena
činnost dozorců a dozorkyň různých
koncentračních a pracovních táborů,
věznic, trestnic a káznic, pokud bylo zjištěno,
že se dopustili týrání a zvěrstev
na našem území, nebo že se těchto
zločinů dopustili třeba za hranicemi na našich
státních příslušnících.
Tak došli také zaslouženého trestu mnozí
zvrhli Němci, kteří týrali a vraždili
zajatce z řad našich spojenců.
Mám za to, že i s hlediska historického a státoprávního
splnily zúčastněné soudy svoji povinnost,
neboť při zevrubném projednávání
zažalovaných deliktů bylo nashromážděno
mnoho cenného materiálu, který teprve budoucnost
plně zhodnotí. Tak procesy proti K. H. Frankovi,
Kurtu Daluegovi a sudetoněmeckým poslancům
daly možnost znovu přehlédnout zločinnou
činnost příslušníků naší
bývalé německé menšiny vůči
československému státu, a to již od
počátku zahájení činnosti Henleinovy
strany.
Naše veřejnost, která těmto historicky
významným procesům věnovala s počátku
značnou pozornost, později ochabla ve svém
zájmu o tyto procesy, jak to bylo zejména patrno
za procesu proti sudetoněmeckým poslancům.
Je ovšem pravda, že zvlášť ke konci
účinnosti retribučního dekretu bylo
současně v běhu mnoho jiných procesů
u lidového soudu v Praze - u pražského lidového
soudu bylo zřízeno na 30 senátů a
větší počet senátů také
u Národního soudu -, takže ani tisk nemohl
v dostatečné šíři zachytiti všechno
důležité, co ten který den bylo u těchto
soudů projednáváno. Bude tedy úkolem
historiků, aby plně zhodnotili všechen shromážděný
materiál u našich soudů a také ovšem
materiál snesený u norimberského vojenského
mezinárodního tribunálu, před kterým
byly rovněž zevrubně na podkladě nalezených
dokumentů - vzpomínám tu na příklad
jen nalezených plánů, jak zničit a
vystěhovat z Čech a Moravy český národ
- a význačných svědectví probírány
otázky a problémy, které se nás nadmíru
dotýkají, ať již šlo o útočné
akce proti Československu anebo o vraždy a surové
zacházení s civilním obyvatelstvem v obsazeném
území, odvlékání civilního
obyvatelstva na nucené práce, germanisaci, pronásledování
z důvodů politických, rasových a náboženských.
Jménem Československa přednesli žalobu
v Norimberku žalobcové sovětského Ruska,
při čemž jim byl oporou bohatý materiál
předložený československou vládou.
Též američtí žalobci předložili
zmíněnému tribunálu velmi důležité
dokumenty, které se týkají Československa.
Slavná sněmovno, tato všechna veliká
práce justičních orgánů našich
i mezinárodních by byla marná a nepřinesla
by toho užitku pro věc míru, který od
ní celé mírumilovné lidstvo očekává,
kdybychom dokumentární materiál o zločinných
útočných cílech a úmyslech
německých nacistických útočníků
nedokázali učinit majetkem běžné
znalosti nejširších vrstev lidových. Přimlouvám
se za to, a moje ministerstvo spravedlnosti a já sám
se přičiníme o to, aby dokumenty dokazující
úmysl Němců, vyhubit nebo alespoň
přestěhovat náš národ, jak se
před těmito soudy shromáždily, byly
zpřístupněny v populárních
a levných publikacích do všech vrstev našeho
lidu, a to nejen v českých zemích, ale i
na Slovensku. Za neméně naléhavý pokládám
požadavek, aby naše škola odevzdávala konkretní
znalost o hrůzách německého útoku,
jež prožila naše generace, jednomu dětskému
pokolení po druhém, a věřím,
že zužitkujeme-li takto materiál snesený
tímto poválečným politickým
a vojenským soudnictvím o německé
vině na válce, tak nejlépe prospějeme
nejen zájmu svého národa, nýbrž
i zajištění trvalého míru. (Potlesk.)
Druhým úkolem retribučního soudnictví
bylo soudit a potrestat vinu zrádců, přisluhovačů
a udavačů z našich vlastních řad.
Pokud šlo o souzení viny Němců, nebylo
celkem v zásadě v našem tisku a v naší
veřejnosti vůbec nepříznivé
kritiky. Naproti tomu, pokud šlo o posuzování
viny osob, stíhaných z českých řad,
bylo velmi často patrno, že v tomto směru nebylo
ve veřejnosti a také někdy ani mezi soudci
z lidu jednotné hledisko. Bylo to zaviněno hlavně
tím, že posuzovaná činnost, která
objektivně měla znaky přisluhování
nacistům, byla v mnohých případech
- odmyslíme-li si nepochybné, vědomé
zrádcovství druhu Moravcova - vynucena okolnostmi
a prostou a přirozenou snahou přežít
bezohledný nacistický útlak, nebo byla dokonce
předstírána, aby mohla být kryta vlastní
illegální činnost protiněmecká,
na kteréžto okolnosti a pohnutky ostatně již
také pamatoval sám retribuční dekret
ve svém ustanoveni v § 16.
Posoudit všechny tyto závažné průvodní
okolnosti přisluhování Němcům
bylo úkolem svědomitého zkoumáni lidovými
soudy a národními soudy.
Všechny lidové soudy, kterých bylo celkem 24,
nezahájily současně svou činnost,
poněvadž to záviselo na tom, kdy byly příslušnými
okresními národními výbory podány
vhodné návrhy na jmenování soudců
z lidu. Upozorňuji, že na tyto návrhy neměla
justiční správa žádný
vliv a že jen z návrhů okresních národních
výborů, v nichž byly uvedeny osoby všech
stran Národní fronty a osoby z řad persekvovaných
a vězněných, mohli pak být jmenováni
vládou soudcové z lidu.
Přednosty mimořádných lidových
soudů, jejich náměstky a soudce z povolání
jmenoval president republiky k návrhu vlády ze seznamů
osob pořízených rovněž za tím
účelem okresními národními
výbory. Jako první zahájil činnost
mimořádný lidový soud v Brně
a jako poslední mimořádný lidový
soud v Chebu. Mezi posledními, které zahájily
svoji činnost vůbec, byly lidové soudy v
pohraničí, což souviselo s obtížemi,
které v pohraničí byly.
Ministerstvo spravedlnosti sledovalo od počátku
pozorně činnost lidových soudů a seznalo
velmi brzy podle vynesených rozsudků, jak jsem již
uvedl, že u lidových soudů není jednotné
nazírání na jednotlivé trestní
podstaty a že také ve výměrách
trestů jsou značné rozdíly. V rámci
zákonných možností snažilo se ministerstvo
spravedlnosti tomu odpomoci tím, že soudům
a veřejným žalobcům dodávalo
materiál, z něhož se mohla zejména posoudit
činnost a struktura jednotlivých nacistických
a fašistických organisací, neboť zvláště
v tomto směru bylo u soudců z povolání
a u soudců z lidu málo znalostí a zkušenosti.
Ministerstvo spravedlnosti vydávalo také pravidelně
měsíční přehledy o činnosti
všech mimořádných lidových soudů,
aby tak umožnilo lidovým soudům porovnat svoji
vlastní výkonnost a způsob posuzování
a trestání jednotlivých trestních
činů s postupem ostatních lidových
soudů. Vzhledem však k tomu, že nebylo žádných
opravných prostředků proti výrokům
mimořádných lidových soudů,
nemohla se vytvářet jednolitá praxe těchto
soudů, neboť jiného jednotícího
prostředku nebylo a povinnost zachovat nezávislost
soudcovskou za všech okolností byla přirozená
a samozřejmá. Lidové soudnictví bylo
soudnictvím revolučním, zbudovaným
na systému řízení stanného,
a nese proto všechny známky takovéhoto tribunálu.
Není proto divu, že ve výrocích mimořádných
lidových soudů došlo k různým
nesrovnalostem. Naopak byl by div, kdyby takovéto mimořádné
soudnictví, provozované a ve svých výrocích
opřené téměř výlučně
o živel laický, t. j. soudců z lidu a nikoli
soudců z povolání, se bylo vůbec takových
nerovnoměrnosti vyvarovalo. Připouštím
proto, že byly rozsudky příliš shovívavé
a že byly v podstatě pro tutéž činnost
rozsudky příliš přísné.
Již sám president republiky upozornil na určitou
nerovnoměrnost v retribučním řízení.
Je patrna jak z některých rozsudků Národního
soudu, tak i z rozsudků mimořádných
lidových soudů, a to častěji a spíše
ve výrocích o trestu než o vině. Vzhledem
k tomu, že zejména nebylo opravné soudní
instance, nebylo lze tomu zabránit a bude případně
otázkou dodatečného přezkoumání
jednotlivých křiklavých případů
cestou obnovy trestního řízení, zmateční
stížnosti k zachování zákona,
nebo cestou milosti dáti v těchto případech
průchod spravedlnosti, o což nám jako příslušníkům
spořádaného státu v prvé řadě
musí jíti.
Ale z této nerovnoměrnosti nelze podle mého
přesvědčení činiti závěr,
že naše mimořádné soudy soudily
českou zradu nebo kolaboraci s nepřítelem
příliš shovívavě. K ničemu
takovému skutečná bilance činnosti
nikoho neopravňuje. Stejně dobře druhá
část veřejnosti by mohla z jednotlivých
příliš ostrých výroků
soudních dovozovat, že naše mimořádné
soudnictví bylo příliš ostré
a přísné. Poukazuji ostatně na čísla,
která jsem již uvedl, a uvážíme-li,
že bylo vyneseno 234 rozsudků smrti proti českým
lidem a 293 doživotních žalářů
a srovnáme-li s tím průměr počtu
trestu smrti v našem řádném trestním
soudnictví před válkou i po válce,
vynikne nám teprve v pravé podobě přísnost,
s kterou národ a jeho lidové soudnictví válečné
viny posuzovali.
Jestliže i při tomto hodnocení výsledků
činnosti lidových soudů proti vinníkům
z vlastních českých řad mohou překvapovat
a zarážet některé zprošťující
rozsudky, pak třeba hledat vysvětlení především
v retribučním zákoně samém.
Neboť značné obtíže vyvstávaly
mimořádným lidovým soudům při
aplikaci ustanovení retribučního dekretu
tím, že byla stanovena vysoká dolní
hranice trestní sazby, stanovená u všech zločinů
na 5 let. Tyto vysoké trestní sazby byly pociťovány
zejména postupem doby, kdy konsolidace poměrů
a uklidnění myslí přinesly daleko
umírněnější hledisko, než
jaké se zastávalo na počátku retribučního
soudnictví. Stalo se totiž, že přísedící
laici hlasovali někdy raději pro zproštění
než pro nejnižší pětiletou zákonnou
sazbu, která v konkretním případě,
i když byla shledána vina, byla shledána soudci
z lidu v poměru k zavinění nepřiměřeně
vysokou a příliš přísnou.
Tímto způsobem projevoval sám lid svůj
přirozený smysl pro spravedlnost a přispěl
k zmírnění tvrdosti zákona, která
přirozeně s postupem doby čím dále
tím více byla pociťována. Tu jsme také
u další příčiny nerovnoměrnosti
v rozhodování mimořádných lidových
soudů, o které byla již v jiné souvislosti
řeč. Pozdější praxe si totiž
sama během doby přímo vynutila třeba
neprávem rozšířené používání
ustanovení § 16 retr. dekretu, a to mnohdy i v případech,
kdy pro použití tohoto ustanovení nebylo podmínek.
Přísedící v mnohých takových
případech nerespektovali právní výklad
předsedův, který, byv přehlasován,
nemohl vynésti jiný trest než ten, na němž
se soudci z lidu usnesli.
Někteří soudcové vytýkali retribučnímu
dekretu, že měřil stejně přísně
Čechům jako Němcům, že Němci
jsou hlavními vinníky, kdežto Češi,
jsouce svedeni okupačními poměry, jsou vinníky
druhotného rázu. Namítá se proto,
že pro Čechy měly býti některé
skutkové podstaty jinak formulovány a trestní
sazby jinak upraveny a že by pak také mnohé
rozsudky byly dopadly rozdílně.
Lidové soudnictví se setkávalo přirozeně
s řadou obtíží, které vyplývaly
jak z nových norem dosud v našem zákonodárství
neznámých, tak i často ze složitosti
skutkových podkladů, které byly předmětem
soudcovského hodnocení.