Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, Tymeš.
Zapisovatelé Smejkal, Sova.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády Fierlinger; ministři dr Nejedlý,
Nosek.
221 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 357) o hornickém pensijním pojištění
(tisk 441).
Předseda (zvoní): Zahajuji 39. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal jsem dovolenou
na dnešní schůzi posl. Ulrichovi, dr
Hobzovi, Bartošovi, na dnes a zítra
posl. Šlingovi, Vidovi, dr Řehulkovi,
na tento týden posl. Pexovi, Kulichové.
Posl. Kobylka žádá o zdravotní
dovolenou na dobu 3 týdnů od 3. března t.
r. Lékařské vysvědčení
předložil.
Navrhuji udělení této dovolené.
Kdo s mým návrhem souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Dovolená se uděluje.
Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž je:
Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
(tisk 357) o hornickém pensijním pojištění
(tisk 441).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je p. posl.
Chleborád; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Chleborád: Pane předsedo,
paní a pánové!
Vládní návrh zákona o hornickém
pojištění tisk 357 byl projednáván
v subkomisi soc.-politického výboru a v soc.-politickém
výboru dne 19. února 1947. Soc.-politický
výbor po zevrubném projednání rozšířil
působnost tohoto zákona na dalších přibližně
asi 4.000 osob. Jde o horníky, kteří pracují
na dobývání magnesitu, kaolinu, žáruvzdorných
jílů, lupku, sádrovce a křemence,
dále křemene, používaného pro
výrobu průmyslových výrobků,
a formovacích písků, pokud se tak děje
po hornicku a je podrobeno hornopolicejnímu dozoru. Tato
změna jest odůvodněna tím, že
tyto hornické obory nebyly vyjmenovány v obecném
horním zákoně proto, že při uskutečňování
horního zákona nebyla dosud práce v těchto
hornických oborech zahájena. Je proto spravedlivé,
aby do tohoto zákona pojati byli i tito horníci.
Dále učinil soc.-politický výbor změnu
v § 9, odst. 1, kterouž se vylučují z
nároku na invalidní pensi lidé, kteří
si přivodili invaliditu úmyslně nebo při
spáchání trestného činu. To
je samozřejmé. Změna podmínek práce,
zkrácená se 180 příspěvkových
měsíců na 120, jak ji usnesl soc.-politický
výbor v § 11, jest odůvodněna fysickým
stavem horníka, který po 35leté práci
jest již fysicky vyčerpán a jeho zdravotní
stav je neutěšený.
Změna v § 17 je odůvodněna tím,
aby se výchovného dostalo opravdu jenom těm
osobám, které se starají o děti. Změna
v § 18 je nutna proto, aby se umožnilo mladým
zaměstnancům v hornictví, pokud jsou toho
schopni a je-li toho zapotřebí, odborné vzdělání
bez újmy na sociálním pojištění.
Změna § 20 jest odůvodněna sociálními
důvody vdovy, která odchová více dětí.
Změna v § 36 jest odůvodněna stejným
nárokem na odbytné všech oprávněných.
Změna v § 91, odst. 2 znamená zachování
nároků z pojištění oněm
horníkům, které uhlobaroni z hrabivosti pojišťovali
jenom nemocensky nebo jim vraceli podíly, aby je tak vyřadili
ze sociálního pojištění. Tato
změna je tedy vyrovnáním starých křivd,
spáchaných na hornících.
Připojený nový text v § 91, odst. 4,
jak byl přijat v soc.-politickém výboru,
zachovává nároky legionářů,
které jim byly přiznány již za prvé
republiky. Změna v § 95 je důsledek toho, že
zákon má míti zpětnou platnost.
Paní a pánové, vládním návrhem
o hornickém pensijním pojištění
uskutečňuje Gottwaldova vláda další
slib daný národu košickým programem
a vládním programem ze dne 8. července 1946.
Předložený vládní návrh
o hornickém pojištění je až dosud
nejvýznamnějším návrhem zákona;
je to první etapa budování budoucího
národního pojištění, a dnešní
zasedání ústavodárného Národního
shromáždění bude nejpamátnějším
pro sociálně slabé vrstvy našeho národa
a zejména pro horníky.
Dovolte mi, paní a pánové, abych při
této příležitosti vzpomenul několika
slovy velkého významu horníkovy práce,
která je vlastně základem naší
civilisace a kultury, základem budování celého
našeho hospodářství. Bez hornické
práce nebylo by dnešních průmyslových
výrobků, nebylo by ocele, nebylo by dopravy, chirurgických
nástrojů a léčiv, nebylo by skla,
textilií, otopu a světla. Nebylo by rudy, nebylo
by našich velkých železářských
a továrních středisek a lidstvo by žilo
mnohem primitivněji, protože dřevo nemůže
nahradit tepelnou energii uhlí, nehledě ani k tomu,
že by bylo již dávno spotřebováno.
Je to speciálně práce horníků
v uhelných dolech, která přináší
našemu národnímu hospodářství
nepostradatelnou surovinu pro další množství
výrobků, ku př. dehtu, benzolu, naftalinu,
dále pohonných látek, oleje, léků,
desinfekčních prostředků, barviv,
plynu a celé řady dalších výrobků.
Život horníka nebyl však nikdy závidění
hodný. Zejména v 19. století a na počátku
uhelné těžby v době rozmachu průmyslového
kapitálu byl horník bezprávným předmětem
bezmezného vykořisťování, jehož
vykřičníkem navždy zůstanou ztroskotané
existence, známé pod jménem "bratránci".
Byly to trosky lidí, které uhlobaroni vykořistili
do úplné nahoty, takže zabaleni v pytlovinu
strašili bídou na ulicích měst Duchcova
a Mostu. Takové byly sociální poměry
horníků ještě před 45 lety. Vykořisťování,
třídní a národní útlak
postavil horníky v devadesátých letech do
popředí v otázce sociálních
a národních bojů s německými
majiteli dolů a rakouským feudalismem.
Za prvé republiky horníci těžce nesli,
že těžký průmysl a doly byly ponechány
dřívějším majitelům, a
v důsledku toho následující těžká
krise v letech 1928-1938 postihla horníky přímo
katastrofálně. Proto horníci po utrpení
šestileté okupace a války nejradostněji
uvítali 5. květen 1945. V těžkých
porevolučních dobách, kdy tak mnozí
využívali dané situace k osobnímu obohacení,
a to zejména v pohraničí, horníci
šli do šachet, aby z trosek, které nám
zde zanechali okupanti, vytvořili nový základ
pro novou, lidově demokratickou republiku.
Horníci nám dali, paní a pánové,
již dosti příkladů o tom, že to
s budováním naší republiky myslí
dobře. Bylo to zejména v letošní zimě,
kdy si horníci sami a dobrovolně prodlužovali
pracovní dobu, pracovali národní směny,
aby udrželi náš průmysl, domácí
otop na potřebné výši, aby zajistili
splnění dvouletého plánu hospodářské
obnovy.
Jsem horník, znám život a přání
horníků a mohu vás, paní a pánové,
ujistit, že každá snaha vedoucí k pokroku
a spravedlivému řešení otázek
našeho národního, kulturního a hospodářského
života nalezne u horníků plné pochopení
a podporu jak mravní, tak duševní.
Bylo to tehdy nejvýše pokořující,
když zmrzačený nebo zestárlý
horník, práce již neschopný, na sklonku
svého plodného života s čepicí
v ruce prosil své kamarády o almužnu, jak jsme
toho bývali dříve často svědky,
a to dokonce i za prvé republiky. Uskutečněním
národního pojištění rozšířeného
na všechny vrstvy pracujícího lidu, i na osoby
samostatně činné, jehož první
etapou je právě projednávané hornické
pojištění, odstraníme tyto nespravedlivé
a pokořující zjevy z minulých dob.
Odstraníme tak starost pracujících z nejisté
budoucnosti, práce se stane radostnější
a vydatnější ku prospěchu celého
národa.
Lituji jenom, paní a pánové, že hospodářská
situace a obtíže administrativně technické
nedovolují dosud vybudování národního
pojištění pro všechny vrstvy pracujícího
lidu současně. Tak jako blahobyt národa,
tak také národní pojištění
je závislé na tom, aby se předem vytvořily
hospodářské předpoklady pro jeho uskutečnění,
které spočívají nakonec v řádném
rozvoji zvýšené výrobnosti našeho
průmyslu a zemědělství, jak byl předpokládán
dvouletým plánem. Nemalou měrou je uskutečnění
národního pojištění závislé
také na tom, aby národní důchod nebyl
odssáván neúměrnými zisky ve
výrobě a distribuci, dále na zhospodárnění
státní a veřejné správy a rozumné
vnitřní organisaci nositele národního
pojištění. K vytvoření hospodářských
předpokladů pro uskutečnění
národního pojištění je proto
především potřebí, aby všechny
strany Národní fronty upřímně
řešily napadlé hospodářské
problémy bez postranních úmyslů a
úzkých stranických cílů. Po
zkušenostech s dřívějším
soukromým podnikáním a jeho důsledky
v letech 1928 až 1938 včetně zrady, kterou
na našem národě spáchali představitelé
dřívějších majitelů dolů
a továren, musí si všechny strany Národní
fronty uvědomit, že je-li zde opravdová snaha
vytvořit v dohledné době předpoklady
pro národní pojištění všech
pracujících, je nutno vycházet z hospodářské
základny národních podniků, ve kterých
má národ jedinou záruku spravedlivého
řešení všech hospodářských
a sociálních problémů. Každá
opačná snaha, vedoucí k oslabení národních
podniků nebo znemožňující řízení
distribuce ve prospěch soukromého sektoru, je překážkou
na cestě vývoje nastoupeného naší
národní revolucí, a proto také překážkou
pro uskutečnění národního pojištění.
Dosavadní hospodářský vývoj
vytvořil prozatím předpoklady k tomu, že
můžeme dnes přikročiti k uskutečnění
první etapy národního pojištění.
A tu bych chtěl říci, že to není
protěžování horníků, že
právě oni jsou první na řadě.
Je to především potřeba pracovních
sil a udržení dosavadních pracovních
sil v hornictví, a to zvláště v dnešní
době, kdy na uhelné těžbě je
závislý celý další vývoj,
hospodářské budování státu.
To byly důvody, které vedly ministerstvo sociální
péče k tomu, že se začalo s národním
pojištěním právě u horníků.
Není to ani lpění na tradici hornického
pojištění, které staví horníky
v oboru sociálního zákonodárství
do popředí, ale skutečnost, že v prostředí,
ve kterém horník pracuje, bude se i nadále
setkávat s mimořádným risikem své
práce přes všechna hornopolicejní a
bezpečnostní zařízení. Dále
je to zvláštní ráz hornické práce,
který staví horníky do popředí
v národním pojištění. Již
v dávných dobách, v dobách naprosté
nesvobody, uznávaly vrchnosti risiko hornické práce
a trpěly vzájemně podpůrné
zařízení zmrzačených havířů,
jejich vdov a sirotků. Tak ku př. již ve 13.
století, v době t. zv. jihlavské, byl vydán
první horní řád, kterým byla
uznávána mimořádná důležitost
a nebezpečnost hornické práce. Ve 14. až
16. století, v t. zv. době kutnohorské a
jáchymovské, musela uznat vrchnost a král
důležitost hornické práce a dali horníkům
jakési výsadní právo, aby si zajistili
jejich práci. Staré absolutistické Rakousko
se odhodlalo, jistě z pohnutek velmi vážných,
již v roce 1854 postavit hornické bratrské
pokladny na zákonný podklad. Také vláda
prvé republiky uznala, že je v zájmu nejen
horníků, ale také v zájmu státu,
aby horníci byli zvláštním způsobem
a včas zajištěni pro případ invalidity
a stáří a v případě
jejich úmrtí také jejich pozůstalí.
Bylo to nebezpečí hornické práce v
útrobách země, které nutilo havíře
k tomu, že již v nejstarších dobách
sáhli k svépomoci a sváděli těžké
boje o sociální vyrovnání risika své
práce. Nikdy však, ani za prvé republiky, nedovolovalo
soukromo-kapitalistické hospodářství
splnění těchto samozřejmých
požadavků. Až teprve nyní, za Gottwaldovy
vlády Národní fronty se havíři
dočkají zaslouženého a jistě
spravedlivého zajištění zbytku svého
života. Dočkají se zajištění
svých rodin a sirotků pro případ své
smrti.
V závěru chtěl bych, paní a pánové,
zdůraznit, že zahrnutím báňských
úředníků do zákona o hornickém
pojištění bude konečně prolomena
staletími vytvořená hráz kastovnictví
v sociálním zákonodárství a
manuální pracovníci po prvé v našich
dějinách budou prakticky postaveni na roveň
pracovníkům ducha. Dále zdůrazňuji,
že vydání na sociální zaopatření
pracujících je investicí, která se
bude v národě rentovat radostnějším
životem pracujících, bude se rentovat národnímu
hospodářství zvýšenou a kvalitnější
prací. Jsem přesvědčen, že horníci
v budoucnu splní svou povinnost vůči národní
a lidově demokratické republice.
Navrhuji, aby plenum ústavodárného Národního
shromáždění přijalo zákon
o hornickém pojištění, tisk 357, ve
znění přijatém výborem sociálně-politickým.
(Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem za výbor rozpočtový
je p. posl. Šabo. Dávám mu slovo.
Posl. dr Šabo: Slávne ústavodarné
Národné shromaždenie!
Rozpočtový výbor schválil a doporučil
k prijatiu vládny návrh zákona o horníckom
penzijnom poistení so všetkými zmenami a doplnkami,
na ktorých sa usniesol výbor sociálno-politický
a poveril ma, aby som vám podal výborovú
zprávu. Členovia rozpočtového výboru
si plne uvedomovali pri rokovaní o predloženom vládnom
návrhu zodpovednosť za finančnú, menovite
výdajovú stránku, ktorá bude znamenať
nesmierne zaťaženie štátnej pokladnice a
prial by som si, aby v tomto smere ste i vy, panie poslankyne
a páni poslanci, boli naplnení pocitom rovnakej
zodpovednosti pri rozhodovaní v pléne, aby táto
odpovednosť prenikla i do širokých vrstiev pracujúceho
ľudu, ktoré budú požívať ovocie
tohto významného zákona.
Navrhované banícke penzijne poistenie je výrazom
našej novej štátnej skutočne sociálnej
politiky. Nie je len čírou vymoženosťou
pracujúceho ľudu a akýmsi ústupkom,
ktorým sa má zmierniť sociálna nespravodlivosť
a neistota a vykúpiť spokojnosť a ochota k práci.
Ale je jedným z mnohých veľkorysých
opatrení, ktorým sa poskytuje našim baníkom,
našim horníkom, našim hrdinom najťažšej
fyzickej práce vedome to, čo im plným právom
patrí vzhľadom na mimoriadny význam ich práce
pre celé hospodárstvo a vzhľadom na mimoriadne
pracovné prostredie a riziko. Zo samotnej povahy baníckej
práce podáva sa samočinne, že je to
v prvom rade obetavá práca pre blaho spoluobčanov,
pre blaho celku. A preto baníci celkom oprávnene
môžu očakávať, že celok, štát
sa postará vhodným spôsobom o spravodlivé
vyrovnanie a rozdelenie pracovného rizika a výsledkov
práce celého národa a o účinné
zabezpečenie pre prípad invalidity, staroby a v
prípade úmrtia aj o zabezpečenie ich pozostalých.
Najvhodnejšou formou tohto zabezpečenia je účinné
sociálne poistenie, ktoré musí primerane
kryť stratu alebo pokles dôchodku živiteľa
rodiny pre prípad práceneschopnosti dôchodkom,
ktorý zaručuje nielen minimálnu, ale i slušnú,
pre pracujúceho človeka dôstojnú životnú
úroveň postihnutých.
Navrhovaná úprava baníckeho penzijného
poistenia je prvým krokom k uskutočneniu programového
národného poistenia a jednou zo složiek nášho
úsilia o výstavbu spravodlivejšieho sociálneho
a hospodárskeho poriadku.
Banícke penzijné poistenie nie je však len
opatrením sociálne-politickým, ale aj dôležitým
opatrením národohospodárskym. V konečnom
výsledku smeruje ono aj k zmierneniu výrobnej a
pracovnej kríze v našom baníctve tým,
že bude blahodarne pôsobiť na zvýšenie
prílivu nových pracovných síl a na
udržanie a zaistenie osôb pracujúcich v baníctve.
Predložený návrh zákona znamená
podstatné zlepšenie dávkového systému
a rozšírenie okruhu poistencov v prospech pracujúcich
vrstiev v baníctve a to s určitým preferovaním
pracujúcich pod zemou.
Keď potom zlepšená úprava dávkového
systému, ako aj rozšírenie okruhu poistencov
vyžaduje v dôsledku rozsiahleho zvýšenia
výdavkov aj novú úpravu úhradového
systému a povinnosť štátu prispievať
v značnej miere na úhradu zvýšených
výdavkov, nutno s tým súhlasiť, i keď
to bude znamenať značné zaťaženie
štátnej pokladnice, hraničiace až s neúnosnosťou.
V tomto smere úspornosť by rozhodne nebola na mieste.
Po stránke úhradovej znamená navrhovaná
úprava baníckeho penzijného poistenia úplný
prelom voči doterajšiemu stavu. Kým doteraz
vo všetkých odvetviach nášho dôchodkového
sociálneho poistenia bolo toto založené na
zásade samostatnosti, podľa ktorej mala hodnota všetkých
úhradových prostriedkov kryť úhradu
všetkých výdavkov nositeľa sociálneho
poistenia pre celú budúcnosť, zatiaľ pri
tejto novej úprave baníckeho penzijného poistenia
zvolil sa rozpočtový úhradový systém,
ktorý má zabezpečiť každoročnú
pokladničnú rovnováhu a likviditu medzi výdavkami
a príjmami nositeľov sociálneho poistenia,
pri čom štát preberá na seba záväzok
uhradiť každoročný schodok štátnym
príspevkom.
V tomto smere bude naše rozhodovanie ďalekosiahlej zodpovednosti,
lebo zaťažujeme naše budúce generácie
rozsiahlym zaťažením štátnej pokladnice,
ktoré možno len aproximatívne odhadnúť
na základe dnešného stavu všetkých
hospodárskych skutočností, ktoré prichádzajú
do úvahy pre odhad, tak ako to urobili osnovatelia tohto
zákona v tabuľkách pripojených k dôvodovej
zpráve.