Komunistická strana Československa bude hlasovat
pro rozpočet obrany státu, abychom mohli vyřešit
tento problém do všech důsledků, i když
s největším vypětím prostředků.
Činíme tak dnes ve víře a lásce
k demokracii. Činíme tak v lásce k vládě
lidu a spravedlivému sociálnímu řádu.
Činíme tak ve víře člověka
ve výchovu k boji za lepší zítřek
a svobodu lidu. Činíme tak v hrdém vědomí
a odpovědnosti, že jsme účastníky
a bojovníky doby, kdy veliké ideje a mravní
hodnoty největšího zápolení všech
dob, kdy socialisující reformy, rostoucí
z vítězné revoluce, zapouštějí
pevné kořeny do národního života.
Poučeni sedmiletou potupou a utrpením, posíleni
věrností velkého spojence, zoceleni láskou
k znovu nabyté svobodě v zemi, kde práce
je nejvyšším symbolem lidské cti, krásy
a důstojnosti, stavějí se dnes dělníci
rukou i mozku do jednoho šiku v přesvědčení,
že obrana takové vlasti je a navždy zůstane
povinností všech, kteří v této
naldrahé vlasti žijí a pracují. (Potlesk.)
Dnes už nejde o armádu hájící
výsady určitých tříd, jde o
obranu našeho štěstí, jde o obranu země
svobodné a spravedlivé. My připravujeme takto
ducha i sílu národa, abychom už nikdy nestáli
v těžkých osudových chvílích
na rozcestí bezradni a opuštěni, abychom už
nikdy nepřipustili slabost, poraženectví, hanbu,
zradu a Mnichov. (Potlesk.) Dnes více než kdy
jindy vzpomínáme desetitisíců padlých
soudruhů a spoluobčanů. Vzpomínáme
třinácti milionů padlých slovanských
hrdinů. Vědoma si velikého významu
lidově demokratické armády pro šťastnou
budoucnost českého a slovenského lidu hlasuje
komunistická strana Československa pro rozpočet
a také pro rozpočet ministerstva národní
obrany, aby tak přispěla k mobilisaci všech
sil potřebných na obranu veliké ideje malého
národa, na obranu budovatelského díla, na
obranu svobody a lidskosti naší krásné
a milované lidově demokratické svobodné
a sociálně spravedlivé republiky. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Uděluji
slovo dalšímu řečníku, p. posl.
dr Novotnému.
Posl. dr Novotný: Paní a pánové!
Dospíváme-li po dlouhém projednávání
rozpočtu k názoru, že dnes nelze nic měnit
na vysokých výdajových položkách
tohoto státního rozpočtu, je nutno doznat,
že nám všem nastává málo
vděčná povinnost přesvědčovat
naše občanstvo o tom, že tyto vysoké výdaje
jsou opravdu potřebné a naléhavé a
že nejsou nikterak zbytečné. Bude asi velmi
těžko přesvědčovat prostého
občana o tom, že je nejenom všeobecně
prospěšné, ale také naprosto nezbytně
nutné zachovat tak velký počet ústředních
úřadů, jako máme dnes, a že také
počet zaměstnanců těchto centrálních
úřadů musí být tak vysoký,
jaký nikdy v zemích těchto ještě
nebyl. My se však nebudeme setkávat pouze s rozhořčenými
připomínkami občanstva o neúměrně
vysokém počtu centrálních nebo jim
podobných úřadů nebo jejich zaměstnanců.
A uslyšíme také časté stesky
na zbytečné a těžkopádné
jednání těchto úřadů
anebo také na jednání nejasné, nedůsledné,
zákonnými důvody nepodložené
a mnohdy stranicko-politicky usměrněné či
na stranickou agitaci zaměřené a při
tom nejednou zákonu odporující a právní
cit urážející. A uslyšíme
také žalostné stesky na to, že evidence
úředních spisů bývá
někdy taková, že občan chodí
celé hodiny z úřadovny do úřadovny,
než se najdou spisy jeho záležitosti se týkající.
A nám nezbude nic jiného než přiznat,
že ony stesky bývají pravdivé a odůvodněné
častěji, než je to příjemné.
Každý z nás, kdo dostává častěji
do rukou úřední rozhodnutí nebo nahlíží
do úředních spisů, nemůže
se leckdy ubránit dojmu, že při rozhodování
padá nejednou na váhu daleko víc všecko
ostatní než pouze právní předpis
a úcta k zákonu.
Je dosti případů, kdy věc je vyřizována
přímo kabinetním oddělením
bez uvědomění příslušného
odboru, a vyřízení taková, ať
se týkají běžných a konkrétních
případů, jsou nedemokraticky vedena ve zvláštním
rejstříku a ve zvláštní spisovně,
nedostupné nejenom občanům, ale někdy
ani přednostovi kancelářského oddělení
aneb odbornému referentu. Taková kabinetní
vyřízení obyčejně necitují
žádný zákonný předpis,
nebývají právně zdůvodněna,
neobsahují doložku o pravoplatnosti a působí
někdy dojmem, že byla vypracována osobou nejenom
práva neznalou, ale osobou nemající právního
citu. Také stručné poznámky v nadpisech,
jimiž jsou dávány pokyny o způsobu vyřízení
kabinetu prospěšného, svědčívají
o tom, že někteří, kdo by byli ochotni
kopírovat úřadování bez práva
a bez zákonu, jakým se u nás proslavili němečtí
okupanti, dosud u nás nevymizeli a libují si v pokynech,
jež směřují k vyřizování
záležitostí bez ohledu na zákon anebo
dokonce vysloveně proti zákonu. S takovým
druhem úřadování, založeném
více na měnlivém rozmaru a libovůli
než na přesném právním předpisu,
se nesetkáváme jenom v záležitostech
ryze policejních, ale také tam, kde se rozhoduje
o přídělu konfiskovaného majetku,
o osídlení našeho pohraničí,
a ovšem také tam, kde se rozhoduje o přídělu
pracovních sil a o přídělu surovin.
Všude tam bude třeba daleko více úcty
k zákonu, než je tomu dnes. Bude třeba značné
nápravy, aby jednání a úřadování
našich nadpočetných úřadů
a našich přespočetných úředníků
přesvědčilo našeho občana, že
každé rozhodování je podloženo
správným předpisem.
Bude třeba též mnoho zlepšovat, aby každý
občan cítil, že zákonné zdůvodnění
rozhodnutí, stejně tak jako řízení,
jímž se k němu dospělo, projevuje demokratickou
otevřenost a veřejnou nezáludnost. Je třeba
také jiných opatření k tomu cíli,
aby odpadly příliš časté a nákladné
cesty zástupců centrálních úřadů,
stejně tak jako opatření, aby návštěvní
dny u všech centrálních úřadů
a úřadů jim podobných byly stejné
a umožnily tak občanu z venkova vyřídit
několik záležitostí v jeden den. Nechtějí-li
se naše centrální úřady spokojiti
pouze agendou legislativní, kontrolní a odvolací
a ujímají-li se rozhodování v prvé
instanci, musí také nezbytně respektovati
časové a finanční možnosti občanů
bydlících v odlehlých krajích naší
republiky.
Nepůjde ovšem jen o odstranění těžkopádnosti
a drahoty, po případě libovůle úřadování
ústředních úřadů, ale
také o to, aby nižší úřady,
se kterými se občan dostává ve styk
nejčastěji, nepřipomínaly mu drahotu
veřejné správy a nezvyšovaly tak občanskou
nespokojenost, již beztoho značně vysokou.
Tu je nutno na prvém místě jmenovati národní
výbory, jež jsou institucí vzniklou v době
revoluční, institucí novou, a proto také
velmi zkoumavě a někdy i nedůvěřivě
posuzovanou. Bylo by zbytečné zdůrazňovati,
že si nepřejeme dřívější
policejně-byrokratický systém státu
a že trváme na tom, aby se demokratický prvek
zastupitelského a kolektivního rozhodování
uplatňoval nejenom v zákonodárství,
ale také ve správě.
Je však při tom samozřejmé, že
musíme usilovat o to, aby ne pouze tyto nové demokratické
instituce samy, ale také jejich chování a
jednání uspokojovalo náležitě
co možno nejširší okruh našeho občanstva,
nebo ještě lépe občanstvo veškeré.
Nelze zatajovati, že zatím co zřízení
instituce národních výborů bylo vesměs
přijato s radostným nadšením, nelze
dosud konstatovati náležité uspokojení
občanstva s jednáním těchto institucí
a s chováním jejich členů. Nejsou
ojedinělé případy, kdy členové
naší nové demokratické samosprávy
považují své funkce spíše za stupeň
ke zdůraznění své osobní vyvýšenosti
a vlastní důležitosti, mnohdy dokonce za prostředek
osobního obohacení, než za práci k tomu,
aby naše administrativa byla prostoupena demokratickou prostotou
a úctou k zákonu jako nejvyššímu
a jedinému vládci ve státě.
Tu nejde jen o případy, kdy občanstvo poukazuje
na jednotlivé členy národních výborů,
kteří získali pro sebe samé auta,
nábytek, domy či jiné majetkové hodnoty
mnohem rychleji, mnohem častěji a také mnohem
levněji než obyčejní občané.
Jde také o to, že občané odsuzují
nejednou sám způsob úřadování
národních výborů proto, že jeho
náklady převyšují mnohokráte
administrativní náklady dříve obvyklé,
a to i v těch případech, kdy jde o agendu
normální, i v mírových časech
obvyklou a dnes nijak nerozšířenou. Nejde také
jen o ty případy, kdy občanstvo poukazuje
na to, jak členové národních výborů
jen pro zdůraznění své osobní
vyvýšenosti používají úředních
aut k cestám, které lze docela dobře vykonati
vhodným vlakovým spojením, nebo těchto
aut včetně úředních šoférů
používají k cestám soukromým,
jako jsou každodenní cesty do úřadu,
k holiči, ke krejčímu a pod. Je nutno si
všímat také toho, jak občanstvo kritisuje
členy národních výborů, kteří
vlastně snižují význam svých
funkcí, neboť nejednou k vůli tomu, aby mohli
žádat výkonnostní přídavek
a paušální náhradu za ušlý
výdělek v povolání, jež se jim
nezdá dosti důstojné, mění
se z referentů národních výborů
v pouhé výkonné úředníky.
Směrnice předpokládají, že volení
zástupci, v daném případě referenti
okresních národních výborů,
budou dávati pouze všeobecné pokyny podle určitého
plánu usměrněné, nikoli však
že se budou zabývati konkrétními malichernostmi
a snižovat se tak na pouhé oficiály pracující
pro odměnu a pro výkonnostní přídavek.
Volení zástupci mají zásadně
rozhodovat, a nikoli v jednotlivostech úřadovat.
Stará zásada "minima non curat praetor"
platí i v moderní době, zejména dnes,
a to tím spíše, když dnes tento praetor
není obyčejným praetorem, ale tribunem lidu.
Půjde také o to, aby u národních výborů
bylo všude náležitě využito odborných
schopností zaměstnaných tam úředníků.
Doba revolučního kvasu pomíjí a bude
nutno vcházet do normálních poměrů
s náležitou úctou k právu a k odbornosti.
Úředníci dnes zaměstnaní u
národních výborů nezískali
téměř nic z doby revolučního
chvatu. Proti jiným resortům bylo na ně pohlíženo
jako na byrokraty, kteří nepřejí novým
institucím, ačkoliv tito úředníci
nepožadovali nic jiného než respekt k zákonu
a spravedlnosti. Někteří z nich byli dokonce
při renominaci poškozeni pouze za to, že hájili
toto právo a zákonné předpisy proti
těm, kteří se domnívali, že funkce
v národním výboru je opravňuje k tomu,
aby právo pouze nehledali a nenalézali, ale aby
je přímo a sami tvořili. Bude třeba
těmto poškozeným úředníkům
věnovati pozornost a bude třeba škody jim vzniklé
vhodným způsobem napravit.
Demokratická správa nesnese, aby nevolený
úředník se cítil vrchnostenskou osobou
a činitelem autokraticky rozhodujícím. Avšak
tato demokratická správa se také neobejde
bez práce úředníků odborně
školených, v každém případě
nebojácně a důrazně upozorňujících
na platné právní předpisy, bez úředníků
pro tuto potřebnou a záslužnou činnost
neponižovaných, nešikanovaných a nepoškozovaných.
Jenom tak bude zaručena náležitá a nutná
spojitost státní jednoty, vyjádřené
všude stejně platným právním
řádem, s uznávanou potřebou decentralisace
a sociálními zájmy jednotlivých krajů.
Nová, moderní forma demokratické samosprávy
potřebuje nejenom zákonného konstituování,
ale také mravního a odborného upevnění.
Záleží-li nám na tom, aby činnost
nových forem samosprávy uspokojovala naše občanstvo,
musíme usilovat o to, aby mravní a odborné
upevnění, bez kterého je tato instituce pouhou
právní formou, bylo co největší.
Je třeba, aby členové naší nové
lidově demokratické samosprávy byli si vědomi
nejen své rozšířené působnosti,
ale aby si byli také vědomi, že s hlediska
čestnosti, nezištnosti a úcty k zákonu
je třeba navazovati na veliké a slavné tradice
nalčeské samosprávy. Česká
samospráva, zejména v dobách rakousko-uherských,
byla na celém světě proslulá svým
opravdu vlasteneckým postojem, svou neústupnou obhajobou
práva a svou neměnlivou láskou ke spravedlnosti.
Bylo by si jen přáti, aby se také naše
nová, demokratická samospráva brzy proslavila
stejnými krásnými vlastnostmi.
Není sporu o tom, že jsme velmi dlouho volali po zjednodušení,
zrychlení a zhospodárnění naší
administrativy, ani o tom, že prozatím jsme nedosáhli
nic z toho, po čem jsme volali. Bude proto třeba
mnohého úsilí směřujícího
za stejným a dávným cílem, a bude-li
toto úsilí opravdu prosazeno, dosáhneme také
snížení nákladů, které
jsou dnes tak hrozivé.
Naši občané, i když jsou velmi spořiví,
neodsuzují státní výdaje jen proto,
že by se jim zdály vysoké; český
člověk je natolik rozumný a inteligentní,
aby mohl pochopit, že mimořádná doba
znamená také mimořádné vysoké
výdaje. Tento český člověk
však chce, aby byl na každém kroku přesvědčován,
že těchto výdajů se užívá
účelně, že nejsou zbytečné
a že jsou opravdu nezbytně nutné. Dosáhneme-li
toho, aby český a slovenský člověk
nabyl onoho přesvědčení o nezbytnosti
státních výdajů, zvýšíme
jeho důvěru ve vládu i ve stát a upevníme
tak vnitřní i mezinárodní postavení
naší republiky. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Přerušuji projednávání pořadu
schůze.
Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby se
příští schůze konala dnes, t.
j. 12. prosince 1946, o 14. hodině
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 244) finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1947 (tisk 260), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném ve 23. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 22. listopadu 1946.
Končím schůzi.