Čtvrtek 21. listopadu 1946
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná,
místopředseda Tymeš.
Zapisovatelé dr Ducháček, dr Falťan,
202 poslanci podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: zástupci tajemníka
NS dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 239) o zimním čase
(tisk 243).
2. Zpráva výborů soc.-politického
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 57) o rozhodčích soudech pro
úpravu některých závazků národních
podniků (tisk 236).
3. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 199) o některých
opatřeních v občanských věcech
právních (tisk 240).
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní):
Zahajuji 22. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi
na dnešní schůzi posl. dr Vladimír Procházka,
na tento týden posl. dr Erban, dr Bernard,
inž. Styk, Brukner, na 20. a 21. t. m. posl.
dr Púll, dodatečně na včerejší
schůzi posl. Mikuláš, Desenský,
Vodička, dr Bartuška, Weberová,
Nepomucký, Koštejn.
Navrhuji, aby výborům osidlovacímu,
soc.-politickému, právnímu
a živnostensko-obchodnímu byla stanovena
lhůta k podání zprávy o vládním
návrhu zákona o některých zásadách
při rozdělování nepřátelského
majetku, zkonfiskovaného podle dekretu presidenta republiky
ze dne 25. října 1945, č. 108 Sb., o konfiskaci
nepřátelského majetku a Fondech národní
obnovy (tisk 119) do středy dne 4. prosince 1946.
Kdo s navrženou lhůtou jmenovaným výborům
pro uvedený vládní návrh zákona
souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Lhůta je přijata.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 239) o zimním čase
(tisk 243).
Zpravodajem je p. posl. Vítek, jemuž dávám
slovo.
Zpravodaj posl. Vítek: Paní předsedkyně,
paní a pánové!
Je již dávno známou zkušeností,
že v zimních měsících, zejména
v prosinci a lednu, kdy jsou dny nejkratší, jsou v
určitých ranních a večerních
hodinách kladeny na energetické podniky, hlavně
na elektrárny, mimořádné požadavky.
Tak na př. v ranní době mezi 7. a 8. hodinou
středoevropského času, kdy není ještě
denního světla, počíná veškerý
hospodářský život a jsou najednou uváděny
v činnost všechny hnací stroje a spotřebiče,
čerpající z energetických zdrojů.
V této době musí elektrárny překonávati
t. zv. špičky, což je spojeno s neobyčejnými
obtížemi. Stávalo se často i v dobách,
kdy byl dostatek uhlí, že docházelo v těchto
hodinách k četným poruchám v dodávce
elektrického proudu. Tím byl rušen i hospodářský
život, zejména provoz závodů. Proto
některé závody samy posouvaly počátek
pracovní doby na pozdější hodinu nebo
zaváděly střídavou pracovní
dobu a práci nedělní. Tím vznikla
ovšem v hospodářském životě
značná roztříštěnost.
Aby tomu bylo zabráněno, jeví se účelným
zavésti odchylkou od středoevropského času
zimní čas.
Osnova, která má tuto věc upraviti, je formálně
obdobou zákona ze dne 8. března 1946 o letním
čase s jediným rozdílem, že jde zde
o zimní čas. Věcně tu jde ovšem
o novum, neboť zimní čas dosud u nás
zákonem zaváděn nebyl. Praxe však sama
ukazuje, že pro nerušený hospodářský
život je třeba této úpravy. Proto právní
výbor doporučuje ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby tento návrh zákona schválilo. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí,
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o zimním čase (tisk 243).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Vítek: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výborů soc.-politického
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 57) o rozhodčích soudech pro
úpravu některých závazků národních
podniků (tisk 236).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je p. posl.
Cígler, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Cígler: Paní a pánové!
Osnova zákona o rozhodčích soudech pro úpravu
některých závazků národních
podniků, tisk 57, byla velmi podrobně zkoumána
soc.- politickým výborem. Je to v této době
opatření veliké hospodářské
důležitosti. Národní podniky, zřízené
podle znárodňovacích dekretů pana
presidenta republiky, musely převzíti mimo závazky
vyšší a odůvodněné také
závazky hospodářsky neodůvodněné,
které dnes tyto národní podniky zatěžují,
nebo by je mohly nadměrně zatížiti.
Jde o závazky vyplývající z různých
druhů smluv. Jsou to smlouvy směnné, trhové,
dodávkové, nájemní, služební
a smlouvy o dílo. Plnění takových
smluv nemohou dost dobře posuzovati normální
soudy. Jen z několika málo případů,
které se vyskytly po znárodnění našich
velikých podniků, je možno usuzovati, že
by národní podniky byly odsuzovány bez výjimek
k plnění, a to i v takových případech,
kde šlo o závazky s hlediska národních
podniků nehospodárné, neúnosné
a hospodářsky neodůvodněné.
Předkládaná osnova řeší
tento problém tak, že budou tvořeny zvláštní
rozhodčí soudy, které budou mít možnost
vzíti zřetel nikoliv jen na obsah smluvních
závazků, ale také na nové poměry,
jak byly vytvořeny našimi znárodňovacími
dekrety. Bylo na příklad zjištěno, že
vlivný předseda správní rady akciové
společnosti ujednal kdysi pro svého zetě
smlouvu, podle které tento podnik svěřoval
této osobě právní zastoupení
ve všech svých právních záležitostech,
za které jí podnik byl povinen platit značné
palmární účty, ale kromě toho
ještě zvláštní odměnu ničím
neodůvodněnou, která činila mnoho
desítek tisíc ročně. Tehdy byl tento
dar poskytován tomuto právnímu zástupci
jen proto, že byl v příbuzenském poměru
s předsedou správní rady této akciové
společnosti. Zestátňovacími dekrety
stal se tento podnik podnikem národním. Pochopitelně
tedy správa tohoto národního podniku právem
tvrdí, že jde závazek hospodářsky
neodůvodněný, a nechce jej plniti. Normální
řízení u příslušného
civilního soudu mělo by patrně ten výsledek,
že by byl národní podnik i v tomto případě
odsouzen k placení. Bylo by to nejenom hospodářsky
neodůvodněné, ale bylo by to v této
době i nesmyslné a právem by si všichni
ti, kdož v příslušném národním
podniku pracují, mohli stěžovati na to, že
výsledky jejich práce jsou zkracovány vyplácením
bezpracného důchodu, který je v rozporu se
zásadními principy našeho nového hospodářského
snažení. Za takovou praxi by nám všechen
pracující lid pěkně poděkoval.
Vyskytnou se i jiné případy, kdy přechodná
správa národního podniku objednala na příklad
z důvodů, které je někdy jen velmi
těžko zjišťovati, určitý materiál,
který nemá pro národní podnik naprosto
žádné ceny, který byl již také
třeba dodavateli vrácen, ale ten přes to
trvá na plnění smlouvy a zaplacení.
Mohou se vyskytnouti nejrůznější podobné
případy, kdy bude žádáno plnění
smluv, uzavřených před platností znárodňovacích
dekretů, smluv, jejichž plnění by znamenalo
nehospodárné a nerozumné zatěžování
národních podniků. Rozhodčí
soudy, zřizované podle tohoto zákona, budou
oprávněny posoudit hospodářskou odůvodněnost
takových smluv a rozhodnouti, jak mají být
i tyto smlouvy plněny. Není zapotřebí
mít obavy, že zákon, který je předložen
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
mohl by někoho neprávem zkracovati. I vedením
těchto soudů budou pověřeni soudci
z povolání a zákon je upraven tak, že
veškeré závazky mohou být posouzeny
spravedlivě a neobyčejně přesně.
Soc. politický výbor se touto osnovou zabýval
i s opačného hlediska a zkoumal, zda zákonem
nebyly by dotčeny pracovní smlouvy a z nich vyplývající
oprávněné nároky. Tato možnost
je přijetím tohoto zákona vyloučena.
Vysoká úroveň našich soudců je
nám zárukou, že jsou velmi dobře kvalifikováni
posouditi otázku přiměřenosti závazků
takových sporných pracovních smluv, které
budou přicházeti při projednávání
před rozhodčími soudy v úvahu.
Váženému Národnímu shromáždění
byla předložena obsáhlá zpráva
výboru soc.-politického k tomuto zákonu.
Z této zprávy je zřejmo, že bylo pamatováno
na všechny eventuality. Bylo pamatováno i na to, aby
předseda rozhodčího soudu nebyl nekontrolovatelným
samorozhodčím v personálních věcech
přísedících soudů a bylo tím
již předem vyloučeno zneužití eventuálně
z důvodů politických. Proto se domnívám,
že předkládaná osnova je kus solidní
zákonodárné práce, a považuji
za svou povinnost poděkovati zejména zástupcům
ministerstva spravedlnosti, kteří projevili plné
pochopení pro všechny navrhované změny,
sledující myšlenku posloužiti našemu
hospodářskému budování.
Soc.-politický výbor je toho mínění,
že osnova navrhovaného zákona může
být bez jakýchkoliv výhrad ústavodárným
Národním shromážděním
přijata, a doporučuji ji ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor právní je za omluveného
posl. dr Bartušku p. posl. dr Kokeš, jemuž
dávám slovo.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Paní a pánové!
Ústavně-právní výbor pojednal
dne 18. září 1946 o tomto návrhu zákona
a provedl některé změny, které jsou
obsaženy ve zprávě výboru ústavně-právního
(tisk č. 98) ze dne 18. září 1946.
Osnova byla vrácena ještě do výboru
soc.-politického, kde byly provedeny změny tak,
jak je přednesl zde řečník přede
mnou, p. posl. Cígler. Výbor právní
jednal o osnově znovu dne 13. listopadu 1946 a přijal
osnovu zákona tak, jak byla přijata výborem
soc.-politickým. Doporučuji proto, aby osnova zákona
byla přijata tak, jak je obsažena ve zprávě
č. 236 ze dne 18. listopadu. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
tedy odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 23 paragrafy, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 23 paragrafy, nadpisem zákona a úvodní
formulí, podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona
o rozhodčích soudech pro úpravu některých
závazků národních podniků (tisk
236).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Cígler: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Není jich.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přikročíme k projednávání
třetího odstavce pořadu, jímž
je
3. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 199) o některých
opatřeních v občanských věcech
právních (tisk 240).
Zpravodajem je p. posl. dr Jelínek, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Předložený vládní návrh
zákona o mimořádných opatřeních
v občanských věcech právních
jest uvítati. Vychází totiž ze skutečné
potřeby, řekl bych, denního života,
a je jistě nejvlastnějším úkolem
moderní, zejména demokratické legislativy
upravovati právními předpisy to, po čem
život volá. Předložená osnova při
tom sleduje velmi správně a ve shodě s úsilím
ústavodárného Národního shromáždění
snahu nahraditi novými předpisy právními
ustanovení daná za okupace, při čemž
se nebojí převzíti z nich to, co se osvědčilo,
a doplniti je nebo i nahraditi podle dnešní potřeby.
Konečně je třeba uvítati skutečnost,
že předložená osnova upravuje poměry
v celém státě jednotně, je tedy dalším
krokem na cestě k právní unifikaci.
Právní výbor při projednávání
osnovy projevil obavy, aby ustanovení první části
zákona nebylo zneužito osobami, kterým podle
zákonodárcova úmyslu nemá býti
dobrodiní tohoto právního předpisu
přiznáno, dospěl jsem však k přesvědčení,
že není třeba tento úmysl vyjadřovati
přímo v zákoně, ježto v takových
případech se v praxi vystačí s ustanovením
dekretu presidenta republiky č. 108 z r. 1945. Právní
výbor opravil některé tiskové chyby
osnovy a vložil do ní ustanovení, aby dobrodiní
odkladu nuceného vyklizení bytu bylo odepřeno
osobám, trestaným podle velkého a malého
retribučního dekretu a podle tomu odpovídajících
předpisů na Slovensku, vycházeje z názoru,
že takové ustanovení je nutné, jestliže
se podle osnovy odpírá toto dobrodiní i v
jiných, méně významných případech;
odepření tohoto dobrodiní ovšem časově
obmezil.
Jménem právního výboru doporučuji
osnovu k přijetí ve znění, obsaženém
ve zprávě právního výboru.
(Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 5 částí, 14 paragrafů,
nadpisy částí, nadpisy paragrafů,
nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 5 částmi, 14 paragrafy, nadpisy
částí, nadpisy paragrafů, nadpisem
zákona a s úvodní formulí, podle zprávy
výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona
o některých opatřeních v občanských
věcech právních (tisk 240).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových ?
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Paní a pánové!
Do § 7 osnovy se vloudily tiskové chyby. Navrhuji,
aby byly opraveny tak, že v odstavci prvním, č.
1, za slovy "o mimořádných lidových
soudech" bude dána čárka, č.
75 v citaci dekretu presidenta republiky ze dne 19. června
1945 bude opraveno na č. 17 a za slovy "o Národním
soudu" bude čárka; dále v citaci nařízení
SNR za slovy "a kolaborantů a" bude vloženo
"o", načež za slovy "zřízení
lidového soudnictví" bude vložena čárka.
V odstavci druhém slovo "ač-li" bude spojeno
dohromady.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, s opravami právě uvedenými,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby se
příští schůze konala zítra
v pátek dne 22. listopadu 1946 o 10. hodině
Výklad ministra financí dr Dolanského
o vládním návrhu finančního
zákona republiky Československé, kterým
se stanoví státní rozpočet na r. 1947.
Končím schůzi.