Skutkový stav konkretního případu,
který byl uveden v interpelaci, jest podle provedeného
šetření tento:
Býv. majitel lékárny "U Bílého
anděla" v Jihlavě Němec Ph. Mr. Dr.
Richard Inderka daně včas neplatil, ale hlavně
řádně nepřiznával. Na základě
revise obchodních knih, která byla provedena od
4. do 17. dubna 1945, byly předepsány dodatky na
dani důchodové a všeob. výdělkové
za berní roky 1940 až 1942 a na dani z obratu za roky
1939 až 1943. Nedoplatky na těchto dodatcích,
dále na daních důchodové a všeob.
výdělkové za roky 1943 až 1945, splatných
na základě ohlášky poplatníka
podle § 5 nařízení č. 236/1944
Sb., jakož i na dani z obratu za rok 1944 a předchozí
činí ke dni 25. dubna 1946 celkem 224.809.90 Kčs.
Podle dosavadního stavu vyměřovacího
řízení zvýší se tento
dluh vyměřením daně důchodové
a všeobecné daně výdělkové
za roky 1943 až 1945 celkem o 475.073.10 Kčs. Celkový
dluh by tedy vzrostl na 699.883.- Kčs, nehledíc
k dlani z obratu za rok 1945.
K údajům interpelace, že národní
správce Ph. Mr. Jiří Fischer, aby zabezpečil
provoz demolované a vydrancované lékárny,
investoval na opravu a zařízení lékárny
a na nákup léčiv veškerou rodinnou peněžní
hotovost, poznamenáváme, že podle popisů
jmění k 3l. březnu 1946, předloženého
národním správcem Ph. Mr. J. Fischerem, a
podle osobního účtu Ph. Mr. J. Fischera k
témuž dni činí jeho celková pohledávka
za podnikem jím spravovaným jenom 3.371.70 Kčs
(slovy: třitisícetřistasedmdesátjedna
Kčs, 70 h).
Podle téhož popisu jmění k 33. březnu
1946 činil čistý zisk z provozu lékárny
(přírůstek jmění) za dobu od
1. ledna 1946 do 31. března 1946 (t. j. za 3 měsíce)
55.031.35 Kčs, který byl z největší
části použit k zaplacení dluhů.
Podle přiznání k dani z obratu docílil
národní správce Ph. Mr. Fischer za dobu od
13. června 1945 do 31. prosince 1945 tržby ve výši
662.550.- Kčs. Této tržbě odpovídá
čistý zisk ročně cca 220.000,- až
250.000.- Kčs. V soupisu aktiv a pasiv konfiskovaného
majetku Dr. Inderky k 31. březnu 1946 jsou aktíva
vykázána částkou 1,765.149.20 Kčs,
pasiva - zřejmě bez daní - částkou
371.398:05 Kčs; v tom peněžní ústavy
300.000 Kčs (skutečná výše nebyla
prokázána), ostatní věřitelé
(včetně pohledávky Ph. Mr. Fischera) 71.398.05
Kčs. Podle toho vyplývá čisté
jmění per 1,393.751.15 Kčs. Naproti tomu
výše naznačený daňový
dluh by činit více než 699.883.- Kčs,
tedy něco přes polovici čistého jmění
konfiskovaného podniku.
Podnětem k interpelaci bylo jednak vyzvání
berní správy v Jihlavě Ph. Mr. J. Fischerovi,
aby se dostavil na berní úřad za účelem
likvidace daňových nedoplatků, jednak okolnost,
že berní úřad v Jihlavě nevyřídil
žádost národního správce Ph.
Mr. Fischera o zproštění závazků
po býv. majiteli lékárny. Podle výsledku
šetření jest stav věci tento: Národní
správce podal původně toliko žádost
o posečkání s vymáháním
daňových dodatků do vyřízení
odvolání proti daňotečným předpisům,
vydaným na podkladě revise obchodních knih.
Později však vzal národní správce
všechna dotčená odvolání a zároveň
i žádost za posečkání bezpodmínečně
zpět. Teprve potom - dne 26. dubna 1946 - podal národní
správce žádost za odpis dlužních
daní za dobu do konce roku 1942. Takové žádosti
národních správců konfiskovaného
majetku za prominutí dlužných daní podle
§ 276, odst. 3 zákona o přímých
daních nelze však meritorně vyřizovati
právě proto, že jde o konfiskovaný majetek,
tedy majetek státu a národní správce
jest až do rozhodnutí o přídělu
jen jeho správcem. Podle ustanovení § 5, odst.
1, č. 3 dekretu presidenta republiky č. 108/1945
Sb. přísluší Fondu národní
obnovy, aby sepsal a vypořádal závazky náležící
ke konfiskovanému majetku. Při tom má Fond
postupovati podle směrnic, které vydá vláda
nařízením.
Z obsahu interpelace nevyplývá, že by byly
finanční úřady proti národnímu
správci Ph. Mr. J. Fischerovi resp. na konfiskovaný
majetek jím spravovaný provedly exekuci, nebo jinak
plnění daňových povinností
vynucovaly. Ministerstvo financí nemůže se
však přikloniti k právnímu názoru
vyslovenému v interpelaci, že by výše
uvedené ustanovení § 5, odst. 1, č.
3 dekretu č. 108/1945 Sb. jako specielní norma o
vypořádání závazků náležících
ke konfiskovanému majetku nepřipouštělo
částečné nebo úplné
znění takových závazků národními
správci. Podle ustanovení § 5, odst. 1, č.
2 a odst. 5 dekretu č. 108/1945 Sb. spravuji totiž
konfiskované podniky - zřejmě až do
odevzdáni konfiskovaného majetku přídělcům
podle § 7 a sl. cit. dekretu - pod dozorem Fondu národní
obnovy národní správcové. Podle ustanovení
§ 18 dekretu presidenta republiky č. 51/1945 Sb. slibuje
národní správce před nastoupením
úřadu, že bude plniti svědomitě
své povinnosti s péčí řádného
hospodáře v souladu s hospodářskými,
národními a jinými veřejnými
zájmy. Podle § 21 téhož dekretu spravuje
národní správce majetek pod národní
správu daný a jest oprávněn a povinen
učiniti všechna opatření, jichž
k řádné správě jest zapotřebí.
Jest povinen jednati s péčí řádného
hospodáře a odpovídá za škodu,
která by vzešla zanedbáním povinností.
Podle našeho názoru patří k povinnostem
řádného hospodáře a k opatřením
řádné správy též plnění
povinností daňových, tady zejména
i placení daní, jež dluhují podniky
dané pod národní správu: Z výše
uvedeného ustanoveni § 5, odtst. 1, č. 3 dekretu
č. 108/1945 Sb. nelze vyvozovati, že ustanovení
§§ 18 a 21 dekretu č. 5/1945 Sb. neplatí
pro národní správce na majetku konfiskovaném,
že by národní správcové na konfiskovaném
majetku nesměli jednati o placení daní, které
dluhuje podnik jimi spravovaný, že by neměli
použíti docílených výtěžků
ku placení těchto daní, ale že by daňové
závazky konfiskovaného majetku mohl vypořádati
jedině a sám Fond národní obnovy.
Směrnice o vypořádání závazků
náležících ke konfiskovanému
majetku, jež podle výše uvedeného ustanovení
mají býti vydány vládním nařízením,
nebyly ještě vyhlášeny. Podle zdejšího
názoru sepíše a vypořádá
Fond národní obnovy závazky náležící
ke konfiskovanému majetku, které budou existovati
v době vypořádání, t. j. pokud
nebyly už uspokojeny národním správcem.
Otázka vymáhání daní, které
dluhují konfiskované podniky, byla již předběžně
projednána s Fondem národní obnovy. Podle
výsledku tohoto jednání zamýšlí
ministerstvo financí zařaditi řešení
této otázky do připravované osnovy
vládního návrhu zákona o úpravě
přímých daní. Pokud jde o exekuci
na svršky, bylo již vynesením ministerstva financí
ze dne 12. října 1945, č. j. 48.988/45-IV/5,
uloženo finančním úřadům,
aby od realisace získaných zástavních
práv upustily.
K závěrečným dotazům interpelace
ministerstvo financí ještě podotýká,
že případy, kdy konfiskované podniky
mají velké daňové nedoplatky z doby
minulé, jsou jen sporadické. Pokud takové
nedoplatky ještě existovaly, byly ve většině
případů vyrovnány převodem
z vázaných vkladů podle § 17, odst.
1 dekretu č. 91/1945 Sb. Ve zbylých případech,
kde daňové nedoplatky nelze uhraditi ani z vázaných
starých platidel ani najednou z běžných
výtěžků konfiskovaného majetku,
přísluší národnímu správci,
aby požádal u příslušné
berní správy o částečné
nebo úplné posečkání daňového
dluhu podle § 283, odst. 1 zákona o přímých
daních. O tom, že k žádostem národních
správců mohou daňové nedoplatky býti
posečkány, byly podřízené finanční
úřady poučeny vynesením ministerstva
financí ze dne 21. září 1945, č.
j. 6100/45-V/5. Podrobné pokyny pro přihlašování
nezaplacených daňových dluhů Fondu
národní obnovy k vypořádání
podle § 5, odst. 1, č. 3 dekretu č. 108/1945,
budou podřízeným úřadům
vydány - po dohodě s Fondem národní
obnovy - jakmile budou vyhlášeny slíbené
směrnice o postupu při soupisu a vypořádání
závazků náležících ke
konfiskovanému majetku.