Vláda odpovídajíc na interpelaci poslanců
Malečka a Sýkory ve věci učňovského
školství sděluje toto:
Současný neutěšeny a naprosto nevyhovující
stav učňovského školství je vládě
dobře znám a vláda proto vyvíjí
veškeré úsilí k tomu, aby rozřešila
nynější potíže a aby zaručila
tomuto v dnešní době zvláště
důležitému odvětví našeho
školství zdravou základnu. Vládě
je též dobře známo, že především
je nutno rozřešiti nejpalčivější
otázky učňovského školství,
totiž otázku školních budov a učeben
a nesnáze vyplývající z neujasněné
kompetence několika resortů.
Nedostatečné vybavení učňovských
škol učebnami, které stále ještě
trvá, je následkem toho, že se příslušní
místní činitelé starali po této
válce většinou o školy vyšší,
ať odborné či všeobecně vzdělávací,
zapomněli však při tom téměř
úplně na školství učňovské.
(Opakem toho jsou moderně vybudované školy
v některých velkých průmyslových
podnicích.) Budou proto upozorněny místní
a okresní národní výbory na důležitost
a význam učňovských škol a uloženo
jim, aby v příštích letech plánovaly
velkorysou výstavbu učňovských škol
moderně a technicky dokonale vybavených. Třeba
ještě dodati, že ministerstvo školství
a osvěty přispívá na výstavbu
učňovských škol, prováděnou
dosud místními národními výbory,
1/3 stavebního nákladu a má
za to vyhraženo disposiční právo s těmito
budovami. Připravované školské zákony
počítají ovšem s tím, že
veškeré školství bude státní
a pak také připadne výstavba učňovských
škol státu.
Pokud se týče druhé nesnáze, vynasnaží
se vláda urychleně odstraniti trvající
dosud kompetenční konflikt mezi ministerstvem ochrany
práce a sociální péče, vnitřního
obchodu, průmyslu a částečně
též ministerstvem školství a osvěty
a to ihned, jakmile se podaří překonati určité
legislativně-technické překážky,
které zatím brání zdárnému
odklizení kompetenčního konfliktu. I nyní
za trvání tohoto konfliktu jsou však všechny
zúčastněné resorty naprosto jednotny
v tom, že učňovské školství
má býti vybaveno nejen po stránce materiální
(budovami, učebnami atd.), nýbrž musí
býti postaveno také na nový právní
základ, což se stane uzákoněním
připravovaných osnov o odborné výchově
pracujícího dorostu.