Výbor ústavně-právní projednal
ve své schůzi dne 7. května 1946 vládní
návrh zákona o úpravě pracovních
poměrů dotčených důsledky národní
revoluce, a schválil tento návrh se změnami:
V § 1 se ve shodě s původním usnesením
výboru sociálně-politického vymezuje
lhůta skutkových podstat, o nichž zákon
jedná, 31. prosincem 1945. Ježto výbor rozšířil
platnost zákona pro celé území republiky,
bylo na mnoha místech nutno text doplniti ustanoveními
s ohledem na poměry na Slovensku,
To jest zejména citace nařízení Slovenské
Národní Rady č. 33/1945 Sb. n. SNR, dále
skutečnost, že se zřizují oproti znění
vládní osnovy též dva vrchní
rozhodčí soudy na Slovensku, a zmocnění
dané vládě se pro Slovensko rozumějí
po dohodě s příslušnými povereníky.
Důležitá změna byla provedena v §
12, kde jest přípustné odvolání
i pro "nesprávné hodnocení provedených
důkazů", a tím se pak pozměnil
i obsah následujících paragrafů o
řízení před vrchními rozhodčími
soudy.
Ustanovení § 22, odst. 2 bylo zúženo na
zásahy, k nimž došlo z důvodů §
1, odst. 1 a 2. Ježto na Slovensku bylo již v platnosti
nařízení č. 69/1945 Sb. n. SNR, jsou
z použití § 22, odst. 2 vyloučeny případy,
podle tohoto nařízení pravoplatně
rozhodnuté.
Mimo malé formální změny drží
se v ostatním text původního vládního
návrhu.
Výbor ústavně-právní navrhuje,
aby plenum návrh s uvedenými změnami přijalo.
Výbor sociálně-politický projednal
ve své schůzi dne 8. května 1946 vládní
návrh zákona (tisk 228), o úpravě
pracovních poměrů dotčených
důsledky národní revoluce a schválil
změny navržené ústavně-právním
výborem.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Byl-li pracovní poměr zásahem plynoucím
z důsledků národní revoluce před
účinností tohoto zákona fakticky skončen
jakýmkoliv způsobem proto, že proti zaměstnanci
vzniklo důvodné podezření z činu
trestného podle dekretu presidenta republiky ze dne 19.
června 1945, č. 16 Sb., o potrestání
nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech, na Slovensku podle nařízení
č. 33/1945 Sb. n. SNR o potrestání fašistických
zločinců, okupantů, zrádců
a kolaborantů a o zřízení lidového
soudnictví, anebo proto, že zaměstnanec před
31. prosincem 1945 vzbudil jiným jednáním
nebo chováním proti sobě tak vážný
a odůvodněný odpor, že nebylo lze spravedlivě
požadovati na ostatních zaměstnancích,
aby s ním dále spolupracovali, hledíce na
pracovní poměr, jako by byl dnem faktického
skončení po právu zrušen, a to i když
podle pracovní smlouvy mohl býti zrušen jen
za zvláštních podmínek nebo po zvláštním
řízení.
(2) Byl-li však pracovní poměr takovým
zásahem před účinností tohoto
zákona fakticky skončen jakýmkoliv způsobem
proto, že se mohlo v. dobré víře předpokládati,
že jsou dány podmínky podle odstavce 1, ač
ve skutečnosti dány nebyly, hledí se na pracovní
poměr, jako by byl dnem, kdy byl fakticky skončen,
po právu vypověděn na zákonnou dobu
výpovědní, a to i když podle pracovní
smlouvy nemohl býti vypověděn vůbec
nebo jen za zvláštních podmínek nebo
po zvláštním řízení. Na
mzdě (platu) za dobu výpovědní přísluší
v tomto případě zaměstnanci nejvýše
částka 10.000 Kčs měsíčně,
nikoli však za dobu delší než tři
měsíce; nadto si musí zaměstnanec
dáti započítati, co ušetřil tím,
že práci nekonal, jakož i co vydělal jiným
zaměstnáním nebo co vydělat úmyslně
zameškal.
(3) Zaměstnanci, jehož pracovní poměr
zanikl podle odstavce 1 nebo 2, nepřísluší
nárok na plnění, které bylo smluveno
pro případ skončení pracovního
poměru.
(2) Byl-li pracovní poměr zásahem plynoucím
z důsledků národní revoluce před
účinností tohoto zákona fakticky skončen
jakýmkoliv způsobem; aniž byly dány
podmínky podle odstavce 1 nebo 2, nebo bylo-li do něho
z důvodů uvedených v odstavci 1 nebo z podobných
důvodů souvisících s národní
revolucí zasaženo jinak (na př. dáním
na dovolenou, přidělením práce za
jiných pracovních, zejména mzdových
[platových] podmínek), mohou se zaměstnanec
i zaměstnavatel domáhat; aby rozhodčí
soud (§§ 2 a násl.) určil právní
následky takového zásahu. Rozhodčí
soud může při tom podmínky pracovní
smlouvy upraviti nově; je-li v zájmu nerušeného
chodu závodu, aby se zaměstnanec již nevrátil
na své pracovní místo, může na
návrh zaměstnavatelův prohlásiti pracovní
poměr za vypověděný podle obdoby odstavce
2.
(5) Při úpravě pracovních podmínek
podle předchozího odstavce přihlédne
rozhodčí soud zejména k obsahu pracovních
smluv obdobného druhu v jiných podnicích
téhož nebo příbuzného odvětví
a určí práva a závazky stran podle
zásad slušnosti a účelnosti. Zruší-li
rozhodčí soud v rámci nové úpravy
pracovních podmínek některý závazek
zaměstnavatelův nebo prohlásí-li pracovní
poměr za vypověděný, může
přiznati zaměstnanci přiměřené
odškodnění, nikoliv však více než
částku 30.000 Kčs.
(6) Budou-li nároky zaměstnance vyrovnány
podle ustanovení tohoto paragrafu, nepříslušejí
mu ze zásahů do pracovního poměru
jakékoliv další nároky vůči
třetí osobě. Platba, provedená zaměstnavatelem,
nezakládá pro něho regresních nároků
proti komukoliv.
Rozhodovati o sporech mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem,
které vzejdou ze zásahů do pracovního
poměru, dotčených v § 1, zejména
o tom, zda pracovní poměr je zrušen a kterým
dnem, o nové úpravě pracovních podmínek,
jakož i o nároku zaměstnancovu na náhradu
(odškodnění), je výlučně
příslušný rozhodčí soud.
žaloba musí býti podána do tří
měsíců ode dne, kdy rozhodčí
soud zahájí činnost (§ 3, odst. 3),
jinak veškeré nároky podle § 1 zaniknou.
(1) Rozhodčí soudy příslušné
k rozhodování podle §§ 1 a 2 se zřizují
v sídlech okresních úřadů ochrany
práce pro jejich obvody. Ministr spravedlnosti se však
zmocňuje, aby v dohodě s ministrem ochrany práce
a sociální péče vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení
stanovil, že rozhodčí soud vykonává
působnost pro obvod několika okresních úřadů
ochrany práce.
(2) Místní příslušnost rozhodčího
soudu řídí se podle pracovního místa
zaměstnance v době, kdy došlo k zásahu
do pracovního poměru, dotčenému v
§ 1.
(3) Den, kdy rozhodčí soud zahájí
činnost, vyhlásí jeho předseda v Úředním
listě.
(1) Rozhodčí soud se skládá z předsedy,
jeho náměstka, potřebného počtu
soudců z povolání a z přísedících
z řad zaměstnanců a zaměstnavatelů
a jejich náhradníků.
(2) Předsedu rozhodčího soudu, jeho náměstka
a ostatní soudce z povolání jmenuje vláda
na návrh ministra spravedlnosti z řad soudců
z povolání činných v obvodu okresního
úřadu ochrany práce, přihlížejíc
k jejich znalosti pracovního práva.
(3) Přísedící z řad zaměstnanců
a zaměstnavatelů a jejich náhradníky
jmenuje ministr ochrany práce a sociální
péče, a to přísedící
a náhradníky z řad zaměstnanců
na návrh příslušného orgánu
jednotného odborového hnutí a přísedící
a náhradníky z řad zaměstnavatelů
na návrh příslušného orgánu
zájmového zastoupení zaměstnavatelů.
(4) Přísedícím rozhodčího
soudu může býti jmenován, kdo
a) je československým státním občanem,
b) je starší 30 let,
c) není vyloučen ze zápisů do stálých
seznamů voličských,
d) bydlí v obvodu příslušného
rozhodčího soudu.
(5) Ustanovení tohoto zákona a přísedících
platí, není-li jinak stanoveno, též
o jejich náhradnících.
(1) Ministr ochrany práce a sociální péče
zprostí po slyšení příslušného
orgánu (§ 4, odst. 3) přísedící
rozhodčího soudu funkce, nejsou-li již příslušníky
zájmové skupiny, z níž byli jmenováni.
(2) Ministr ochrany práce a sociální péče
zbaví přísedícího rozhodčího
soudu funkce; zanedbává-li trvale povinnosti souvisící
s výkonem funkce nebo bude-li vyloučen ze zápisu
do stálých seznamů voličských.
(3) Přísedící rozhodčího
soudu může. se vzdáti funkce jen z důležitých
důvodů, o nichž rozhodne ministr ochrany práce
a sociální péče po slyšení
orgánu, který přísedícího
navrhl.
(1) Přísedící rozhodčího
soudu slíbí jednou pro vždy do rukou předsedy,
že budou vykonávati funkci podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí a neprozradí
úřední tajemství porad a hlasování.
(1) Přísedící rozhodčího
soudu je povinen dostaviti se včas k jednání
soudu a účastniti se ho až do konce.
(2) Přísedícímu, který zanedbal
své povinnosti podle odstavce 1, uloží předseda
senátu z úřední povinnosti nebo na
návrh stran náhradu nákladů tím
způsobených.
(1) Rozhodčí soud jedná a rozhoduje v tříčlenných
senátech; složených z předsedy nebo
jeho náměstka nebo jiného soudce z povolání
jako předsedy senátu a ze dvou přísedících,
z nichž jeden je z řad zaměstnanců a
druhý z řad zaměstnavatelů. Senáty
sestavuje a povolává k jednání předseda
rozhodčího soudu, přihlížeje
k tomu, aby přísedící byli pokud možno
stejného nebo příbuzného povolání
jako jsou strany.
(2) O vyloučení a odmítnutí předsedy
senátu rozhodčího soudu a přísedících
platí obdobně předpisy platné pro
vyloučení a odmítnutí soudce v civilním
řízení sporném.
(3) O odmítnutí přísedícího
rozhodne předseda rozhodčího soudu, o odmítnutí
předsedy senátu rozhodčího soudu předseda
vrchního rozhodčího soudu.
(1) Návrhy, stížnosti a žaloby mohou býti
podány u rozhodčího soudu písemně
nebo do protokolu.
(2) Strany se mohou před rozhodčím soudem
dáti zastupovati zmocněnci. Zmocněncem může
býti každá svéprávná osoba,
která je způsobilá před soudem jednati
a není pokoutníkem.
(1) Rozhodčí soud provede řízení,
šetře obdobně ustanovení civilního
řízení soudního před soudy
okresními, vyjímajíc řízení
ve věcech nepatrných. Řízení
před rozhodčími soudy jest veřejné.
Rozhodčí soud má dříve než
vydá rozhodčí výrok, slyšeti
strany. Může vyslýchati svědky a znake
a vzíti je do přísahy. Křivá
výpověď je trestná jako křivá
výpověď před řádným
soudem.
(2) Nedostaví-li se strana k jednání, provede
se řízení v její nepřítomnosti.
Nedostaví-li se obě strany, nastává
klid řízení. Na to buďtež obě
strany v obsíke upozorněny.
(3) O nákladech řízení platí
zásady soudního řízení sporného.
(4) Soudy a orgány veřejné správy
jsou povinny vyhověti dožádáním
rozhodčího soudu.
(1) Rozhodčí soud se usnáší většinou
hlasů. Porada se koná v nepřítomnosti
stran. Předseda senátu hlasuje naposledy.
(2) Nález vyhlásí předseda senátu
rozhodčího soudu v témže jednání.
Nález má obsahovati výrok, odůvodnění
a poučení o opravných prostředcích.
Nález budiž da osmi dnů ode dne vyhlášení
písemně vyhotoven, podepsán předsedou
senátu a doručen pak stranám.
Proti nálezu rozhodčího soudu je přípustné
odvolání pro vady řízení, nesprávné
hodnocení provedených důkazů nebo
nezákonnost k vrchnímu rozhodčímu
soudu. Proti výroku o nákladech je přípustna
stížnost. Odvolání (stížnost)
musí býti podáno do patnácti dnů
ode dne doručení nálezu u rozhodčího
soudu, který nález vydal, a to odvolání
ve dvou stejnopisech.
(1) Vrchní rozhodčí soudy se zřizují
v sídle zemských (hlavních) soudů.
Skládají se z předsedy, jeho náměstka,
z potřebného počtu soudců z povolání
a z přísedících z řad zaměstnanců
a zaměstnavatelů a jejich náhradníků.
(2) Předsedu vrchního rozhodčího soudu
(jeho náměstka) a ostatní soudce z povolání
jmenuje vláda na návrh ministra spravedlnosti.
(3) Přísedící vrchního rozhodčího
soudu z řad zaměstnanců a zaměstnavatelů
jmenuje ministr ochrany práce a sociální
péče, a to přísedící
z řad zaměstnanců na návrh příslušného
orgánu jednotného odborového hnutí
a přísedící z řad zaměstnavatelů
na návrh příslušného orgánu
zájmového zastoupení zaměstnavatelů.
(4) Ustanovení § 4, odst. 4 a 5 a §§ 5,
6 a 7 platí přiměřeně.
(1) Vrchní rozhodčí soud rozhoduje v pětičlenném
senátu, který se skládá z předsedy
(jeho náměstka), dvou soudců z povolání
a dvou přísedících, z nichž jeden
je z řad zaměstnanců a druhý z řad
zaměstnavatelů. Ustanovení § 8; odst.
1, věta druhá, platí obdobně.
(2) O vyloučení a odmítnutí členů
vrchního rozhodčího soudu platí obdobně
ustanovení § 8; odst. 2; o odmítnutí
předsedy senátu a ostatních soudců
z povolání rozhodne president příslušného
zemského (hlavního) soudu, o odmítnutí
přísedících z řad zaměstnanců
a zaměstnavatelů předseda vrchního
rozhodčího soudu.
Pro řízení před vrchním rozhodčím
soudem platí přiměřeně předpisy
o řízení odvolacím před řádnými
soudy, pokud není jinak stanoveno.
(1) Bylo-li odvolání podáno opožděně,
odmítne je předseda senátu rozhodčího
soudu. Jinak doručí stejnopis odvolání
odpůrci, který může podati do patnácti
dnů ode dne doručení odvolací sdělení
ve dvou stejnopisech.
(2) Podal-li odpůrce odvolací sdělení
nebo prošla-li marně lhůta k jeho podání,
předloží předseda senátu rozhodčího
soudu odvolání se všemi spisy vrchnímu
rozhodčímu soudu.
(1) Vrchní rozhodčí soud usnáší
se většinou hlasů; předseda hlasuje
naposledy.
(2) Nález budiž do osmi dnů písemně
vyhotoven, podepsán předsedou senátu a doručen
pak stranám,
(3) Nález vrchního rozhodčího soudu
jest konečný.
Nabude-li vrchní rozhodčí soud přesvědčení,
že odvolání bylo podáno zřejmě
bezdůvodně, uloží straně, která
je podala, náhradu nákladů vrchního
rozhodčího soudu, spojených s projednáním
odvolání. Výše těchto nákladů
bude stanovena podle směrnic, které vydá
ministr spravedlnosti v dohodě s ministrem ochrany práce
a sociální péče a ministrem financí.
Pravomocné nálezy rozhodčích soudů
a vrchního rozhodčího soudu a smíry
před nimi ujednané j sou vykonatelné soudní
exekucí.
(1) Funkce přísedících rozhodčího
soudu a vrchního rozhodčího soudu z řad
zaměstnanců a zaměstnavatelů jest
čestná. Přísedící má
však nárok na náhradu hotových vydání
a po-případě ušlé mzdy (platu).
Nárok na náhradu musí býti uplatněn
do patnácti dnů po dni zasedání u
předsedy rozhodčího soudu, po případě
vrchního rozhodčího soudu a ten rozhodne
s konečnou platností.
(2) Přísedícím rozhodčího
soudu a vrchního rozhodčího soudu z řad
zaměstnanců musí zaměstnavatelé
poskytnouti volný čas k výkonu funkce.
(1) Náklady spojené se zřízením
a činností rozhodčích soudů
a vrchního rozhodčího soudu hradí
stát. Odměny předsedům (jejich náměstkům)
a soudcům z povolání určí směrnice,
které vydá ministr spravedlnosti v dohodě
s ministrem financí.
(2) Dohled nad rozhodčími soudy a vrchním
rozhodčím soudem přísluší
presidentům zemských soudů, v jejichž
obvodu je sídlo rozhodčího soudu a vrchního
rozhodčího soudu. Nejvyšší dohled
přísluší ministerstvu spravedlnosti
obdobně podle ustanovení, která platí
o dozoru nad řádnými soudy.
(3) Kancelářské místnosti a kancelářské
zaměstnance pro rozhodčí soudy obstará
president krajského soudu, v jehož obvodu je rozhodčí
soud zřízen a pro vrchní rozhodčí
soudy president příslušného zemského
(hlavního);soudu.
(1) Soudní řízení ve sporech mezi
zaměstnancem a zaměstnavatelem, které vzešly
ze zásahů do pracovního poměru, dotčených
v § 1 tohoto zákona, zahájena přede
dnem, kdy tento zákon nabývá účinnosti,
a dosud pravomocně neskončená, se zastavují;
náklady stran se navzájem zrušují. O
tom vyrozumí soud strany.
(2) Byly-li sporné otázky, které vzešly
mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem ze zásahů
do pracovního poměru, dotčených v
§ 1, a to došlo-li k nim z důvodů uvedených
v § 1, odst, 1 a 2 tohoto zákona, vyřízeny
smírem nebo pravomocným soudním rozsudkem
přede dnem, kdy tento zákon nabývá
účinnosti, může se strana, jejíž
práva nebo závazky. byly upraveny odchylně
od ustanovení § 1, domáhati žalobou u
rozhodčího soudu (§§ 2 a násl.)
přezkoumání věci a nového rozhodnutí.
Žaloba musí býti podána ve lhůtě,
stanovené v § 2 tohoto zákona. Toto ustanovení
se netýká sporných otázek, které
byly na Slovensku pravoplatně rozhodnuty podle nařízení
č. 69/1945 Sb. n. SNR.
Ustanovení tohoto zákona neplatí pro osoby,
na něž vztahují se předpisy dekretu
presidenta republiky ze dne 4. října 1945, č.
105 Sb:, o očistných komisích pro přezkoumání
činnosti veřejných zaměstnanců,
jakož i pro osoby, na něž se vztahuje zákon
ze dne o pracovních poměrech Němců,
Maďarů, zrádců a jejich pomahačů.
(1) Kde se v tomto zákoně mluví o úředním
listě, na Slovensku se tím rozumí úřední
Věstník.
(2) Zmocnění, daná tímto zákonem
vládě, vykonává na Slovensku Sbor
pověřenců, zmocnění daná
ministrům, vykonávají na Slovensku ministři
v dohodě s příslušnými pověřenci.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provedou jej ministři
ochrany práce a sociální péče
a spravedlnosti v dohodě se zúčastněnými
ministry.