Kulturní výbor projednal ve své schůzi
dne 8. května 1946 vládní návrh zákona
o Národních kulturních komisích pro
správu státního kulturního majetku.
Předložená osnova zákona zjednává
konečně právní podklad pro odborné
zajištění, správu a využití
všeho státního kulturního majetku, v
nedávné době i za první republiky
nabytého a na celém státním území
rozloženého a činí to zřízením
kolektivního.správního orgánu při
ministerstvu školství a osvěty, na Slovensku
při pověřenectvu školství a osvěty,
nazvaného Národní kulturní komisí.
V tomto orgánu jsou zajištěny zájmy
dalších resortů členstvím v Národní
kulturní komisi a stejně tak i odborný živel
- musejníci, archiváři, knihovníci
a ochránci památek historických i přírodních
- jest v ní zastoupen. Tímto zákonem se konečně
dociluje, čeho nebylo možno docíliti v první
republice, že totiž správa, kulturního
majetku přechází z rukou diletantských
činitelů, do rukou odborníků, u nichž
bude rozhodovati o správě jenom zájem věcný,
vědecký a umělecký.
Výbor projednal uvedený vládní návrh
zákona a provedl po debatě pouze drobné textové
změny. Tyto měny jsou:
V § 1, odst. 1 za slova "Národní kulturní
komise" se vkládá "jako ústřední
orgány". V odst. 2 za slova "vnitřního
obchodu" se vkládají slova "Státního
úřadu plánovacího a ministerstva";
za slova "pověřenectev" se vkládá
"Plánovacího úřadu".
V § 3, odst. 1 zní: "Za státní
kulturní majetek (§ 2) se pokládá zejména
tento státní majetek": atd.
Výbor doporučuje Prozatímnímu Národnímu
shromáždění ke schválení
uvedený vládní návrh zákona
ve znění vládou předloženém
a s uvedenými drobnými textovými úpravami.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Při ministerstvu školství a osvěty,
na Slovensku při pověřenectvu školství
a osvěty, se zřizují Národní
kulturní komise jako ústřední orgány
pro správu státního kulturního majetku
(dále jen Národní kulturní komise).
(2) Národní kulturní komise jsou orgány
státní správy, složené ze zástupců
ministerstev školství a osvěty, vnitra, financí,
zemědělství, dopravy, vnitřního
obchodu, Státního úřadu plánovacího
a ministerstva národní obrany, na Slovensku ze zástupců
příslušných pověřenectev,
Plánovacího úřadu a ministerstva národní
obrany, jejich další členy jmenuje ministr
školství a osvěty, z odborných znaků
příslušných oborů.
Národním kulturním komisím přísluší
správa a využití majetku všech druhů,
movitého i nemovitého, bez rozdílu doby vzniku,
který má kulturní (uměleckou, historickou,
vědeckou) hodnotu kteréhokoli stupně, jednak
konfiskovaného
1. dekretem presidenta republiky ze dne 21. června 1945,
č. 12 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa,
2. dekretem presidenta republiky ze dne 25. října
1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy,
3. nařízením Slovenské národní
rady ze dne 23. srpna 1945, č. 104 Sb. nař. SNR,
o konfiskování a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
slovenského národa
jednak ostatního ostatního kulturního majetku.
(1) Za státní kulturní majetek (§ 2)
se pokládá zejména tento státní
majetek:
a) pozemky, které mají charakter přírodní
památky, přírodní reservace nebo archeologické
lokality,
b) stavební objekty hodnoty umělecké nebo
historické (zejména hrady, tvrze a jejich zříceniny,
zámky, městské paláce a obytné
domy, letohrádky a vily) i pozemky památkového
charakteru s nimi souvislé (zejména zahrady, parky,
obory),
c) movité věci hodnoty umělecké, historické
nebo vědecké, a to jednotlivé předměty
i jejich sbírky.
(2) Ministr školství a osvěty, na Slovensku
v dohodě s pověřencem školství
a osvěty, určí majetek, který se pokládá
za státní kulturní majetek ve smyslu odstavce
1; pokud jde o zemědělský majetek, učiní
tak v dohodě s ministrem zemědělství,
na Slovensku též v dohodě s pověřencem
zemědělství a pozemkové reformy.
(1) Národní kulturní komise plní zejména
tyto úkoly:
a) zjišťují státní kulturní
majetek a přejímají jej do správy,
b) organisují odbornou správu státního
kulturního majetku a udržují jej v řádném
stavu,
c) pečují o vhodné využití státního
kulturního majetku,
d) po případě zcizují některé
movité věci se souhlasem ministrů školství
a osvěty a financí.
(2) Národní kulturní komise mohou svěřiti
správu státního kulturního majetku
nebo dozor radním odborným korporacím, ústavům
nebo jednotlivým odborníkům.
(1) Úřady, orgány a osoby, které mají
věci, prohlášené za státní
kulturní majetek (§ 3, odst. 2), jsou povinny jej
odevzdati Národním kulturním komisím,
jakmile o to Národní kulturní komise požádají.
(2) Úřady, orgány a osoby, které věci
uvedené v odstavci 1 nebo jejich části převedly
do majetku třetích osob, jsou povinny se postarati,
aby tyto věci nebo jejich části byly neprodleně
odevzdány Národním kulturním komisím;
není-li to dobře možné, jsou povinny
to oznámiti Národním kulturním komisím.
Kdo státní kulturní majetek neodevzdá
nebo se nepostará, aby byl odevzdán, nebo neučiní
předepsaného oznámení (§ 5, odst.
2), bude potrestán na návrh příslušné
Národní kulturní komise bez újmy soudního
stíhání okresním národním
výborem pro správní přestupek vězením
do jednoho roku nebo pokutou do 1,000.000.- Kčs nebo oběma
těmito tresty. Pro případ nedobytnosti pokuty
bud' zároveň stanoven náhradní trest
vězení podle míry zavinění
až do jednoho roku.
Všechny veřejné úřady, soudy,
veřejnoprávní korporace a jejich orgány
jsou povinny v mezích své působnosti podporovati
Národní kulturní komise v jejich činnosti
a spolupůsobiti při provádění
jejich úkolů.
(1) Ministr školství a osvěty vydá v
dohodě s ministry vnitra, financí, zemědělství,
dopravy, vnitřního obchodu a národní
obrany, (na Slovensku též v dohodě s příslušnými
pověřenci a ministrem národní obrany),
organisační a jednací řády
Národních kulturních komisí a vyhlásí
je v úředním listě, na Slovensku v
úředním věstníku.
(2) Ministr školství a osvěty, na Slovensku
pověřenec školství a osvěty,
zařadí do svých rozpočtů příjmové
a výdajové položky spojené se správou
státního kulturního majetku. Pokud však
jde o správu objektů stavebních, zařadí
příslušné položky do svých
rozpočtů ministr dopravy, na Slovensku pověřenec
dopravy a veřejných prací.
(3) K provádění úkolů Národních
kulturních komisí obstará ministerstvo školství
a osvěty potřebné síly administrativní,
účetní, kancelářské
a manipulační, jakož i potřebné
kanceláře, sběrny a skladiště;
na Slovensku učiní tak pověřenec školství
a osvěty. K udržování stavebních
objektů obstará administrativní a technické
síly ministerstvo dopravy, na Slovensku pověřenectvo
dopravy a veřejných prací.
Nedotčena zůstávají ustanovení
právních předpisů o pozemkové
reformě, zejména zákona ze dne 16. dubna
1919, č. 215 Sb., o zabrání velkého
majetku pozemkového, zákona ze dne 30. ledna 1920,
č. 81 Sb., kterým se vydávají po rozumu
u 10 zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb. zák.
a nař., ustanovení o přídělu
zabrané půdy a upravuje se právní
poměr ku přidělené půdě
(Zákon přídělový), zákona
ze dne 12. února 1920, č. 118 Sb., o hospodaření
na zabraném majetku pozemkovém a zákona ze
dne 8. dubna 1920, č. 329 Sb., o převzetí
a náhradě za zabraný majetek pozemkový
(zákon náhradový), jakož i právních
předpisů uvedených v § 2.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
školství a osvěty, vnitra, financí,
zemědělství, dopravy, vnitřního
obchodu a národní obrany.