Výbor ústavně-právní projednal
ve schůzi dne 8. května 1946 shora uvedený
vládní návrh zákona, podle něhož
má býti dána možnost soudům,
aby soudní řízení, která byla
nebo budou zahájena o nároky resp. závazky
z doby nesvobody a v nichž je stranou některý
z veřejnoprávních subjektů dotčených
změnami, nastalými obnovením Československé
republiky; přerušily nebo odložily, dokud otázka
právní sukcese těchto subjektů nebude
vyřešena. Při tom ústavně-právní
výbor projevil názor, aby přerušení
(odložení) řízení ve sporech,
v nichž se jedná zejména o náhradu škody,
způsobenou na železnicích a podobně,
došla jen v případech naléhavých,
kdy otázka právní sukcese je velmi pochybná
a v každém případě byl návrh
na pokračování v řízení
učiněn příslušnými orgány
zastupujícími veřejnoprávní
subjekty (finanční prokuratury a ústřední
orgány) ihned po vyřešení otázky
právní sukcese.
Tento svůj názor ústavně právní
výbor vtělil do resoluce, kterou stejně jako
vládní návrh zákona doporučuje
ku přijetí beze změn.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) V právních rozepřích, v kterých
jsou republika Československá anebo ústav
nebo podnik jí zřízený nebo spravovaný
u soudů řádných, mimořádných
nebo rozhodčích žalovány z právních
poměrů vzešlých ze smluv nebo z jiných
skutečností v době nesvobody (článek
II., čl. 1, odst. 2 zákona o obnovení právního
pořádku [příloha k zákonu ze
dne 19. prosince 1945, č. 12 Sb. z roku 1946] a §
1 vládního nařízení ze dne
27. července 1945, č. 31 Sb., jímž se
stanoví konec doby nesvobody pro obor předpisů
o obnoven í právního pořádku)
a v kterých žalovaná strana namítá,
že není vzhledem ke spornému nároku
pro změny nastalé v době nesvobody zavázána,
přeruší soud řízení o
tomto nároku v každém období řízení
z úřední moci.
(2) V exekučních řízeních proti
podmětům jmenovaným v odstavci 1 pro nároky
tam uvedené odloží soud exekuci, namítá-li
povinná strana, že není vzhledem k vymáhanému
nároku pro změny nastalé v době nesvobody
zavázána.
(3) Zatímní opatření podle exekučního
řádu jsou po přerušení řízení
(odstavec 1) anebo po odkladu exekuce (odstavec 2) nepřípustná;
rovněž nepřípustná jsou po přerušení
řízení zajišťovací opatření
podle § 223, odst. 1 a §§ 237 a násl. ex.
zák. Dříve povolená taková
opatření soud na návrh zruší;
toto ustanovení se netýká zápovědi
podle § 382, č. 5 ex. ř. anebo opatření
podle § 237, písm. d) ex. zák.
(4) Proti usnesením podle předcházejících
odstavců je přípustný rekurs jen k
jedné stolici.
Do lhůt, jejichž uplynutí je spojeno s právní
újmou, nelze počítati dobu, po kterou oprávněný
nemohl pro opatření podle tohoto zákona uplatňovati
svá práva.
V řízení budiž pokračováno,
navrhne-li to žalovaná (povinná) strana sama,
nebo navrhne-li to žalující (vymáhající)
strana, když úpravou otázky převzetí
závazku přestane důvod opatření
podle § 1.
Ustanovení §§ 1 až 3 platí obdobně
i pro jiné druhy řízení soudního,
v kterém by byly uplatňovány nároky
povahy naznačené v § 1 proti podmětům
tam jmenovaným.
Dříve než přeruší řízení,
provede soud důkazy, které pokládá
podle stavu věci za rozhodné, jestliže je obava,
že by za přerušení mohl býti průvodní
prostředek jinak ztracen nebo jeho užití znesnadněno.
Ustanovení §§ 1 až 5 platí obdobně
také tenkrát, uplatňuje-li nárok některý
z podmětů jmenovaných v § 1 a má-li
soud podle stavu věci za to, že otázka přechodu
nároku je pro změny uvedené v § 1, odst.
1 pochybná.
Ustanovení §§ 1 až 6 platí přiměřeně,
je-li v soudním řízení stranou jiná
veřejnoprávní korporace anebo ústav
nebo podnik jí zřízený nebo spravovaný
anebo nadace (základiny, fondy) a má-li soud podle
stavu věci za to, že otázka převzetí
závazku nebo přechodu nároku je pro změny
uvedené v § 1, odst. 1 pochybná.
(1) V právních rozepřích, v kterých
jsou t. zv. republika Česko-Sloven ská, t. zv. Protektorát
Čechy a Morava, t. zv. slovenský stát, Německá
říše nebo maďarský stát
anebo ústav nebo podnik jimi zřízený
nebo spravovaný u soudů řádných,
mimořádných nebo rozhodčích
žalovány z právních poměrů
vzešlých ze smluv nebo z jiných skutečností
v době nesvobody, přerušuje se řízení
v každém období.
(2) V exekučních řízeních proti
podmětům jmenovaným v odstavci 1 pro nároky
tam uvedené odkládá se exekuce v každém
období.
(3) Soud, u něhož se vede řízení,
vyrozumí z úřední povinnosti žalující
(vymáhající) stranu a finanční
prokuraturu pro jeho obvod příslušnou o tom,
že došlo k přerušení řízení
nebo k odkladu exekuce.
(4) V řízení budiž pokračováno,
jakmile finanční prokuratura oznámí
soudu, že republika Československá nebo jiný
podmět finanční prokuraturou zastupovaný
vstupuje do řízení, a navrhne, aby v řízení
bylo pokračováno.
(5) Jinak platí obdobně ustanovení §
1, odst. 4, §§ 2 a 4.
Ustanovení § 8 platí obdobně, uplatňuje-li
nárok některý z podmětů jmenovaných
v § 8, odst. 1.
Tento zákon nabývá účinnosti
sedmým dnem po vyhlášení; provede jej
ministr spravedlnosti.
Ministerstvo financí a ústřední úřady
se žádají, aby daly pokyny podřízeným
orgánům, aby ve sporech, zejména pokud jde
o náhradu škody na železnicích a podobně,
v nichž by mohlo dojíti k přerušení
(odložení) řízení, námitku
podle § 1 uplatnily jen v krajních případech,
kdy právní sukcese je naprosto pochybná.
Také v případech přerušení
(odložení) řízení ex lege (§
8), aby otázka právní sukcese byla urychleně
vyřešena a návrh na pokračování
v řízení ihned podán.