Problému likvidace a rekonstrukce Němci rozšířených
vojenských cvičišť jak na Vyškovsku,
tak i na Benešovsku, v Brdech a Milovicku byla věnována
v mezích daných možností všechna
možná pozornost a péče Celý problém
byl rozdělen na 3 úseky:
1. vlastní repatriace evakuovaných osob,
2. finančně-právní likvidace (vypořádání
náhrad a škod, provedení knihovního
pořádku),
3. obstarávání hmotné pomoci za účelem
obnovy jejich poškozených majetků.
Ad 1. Vlastní repatriace za okupace evakuovaných
osob byla téměř již úplně
provedena, pokud šlo o osoby, které se hodlaly vrátit
a znovu se ujmouti hospodaření. Ti, kdož se
vrátit nehodlají a ucházejí se o příděl
v pohraničí, mají při osidlování
přednostní právo na příděl
podle § 3 dekretu č. 28/45 Sb. Úkoly, spojené
s provedení a tohoto prvního úseku (repatriace)
na Vyškovsku, převzala úřadovna repatriačního
odboru ministerstva ochrany práce a sociální
péče v Brně s příslušnými
přestěhovaleckými komisemi.
Ad 2. Finančně-právní likvidaci provádí
odbor IX. skup. D ministerstva zemědělství.
Plnému rozvinutí činnosti brání
však nedostatek potřebných právních
norem. Naléhá se proto na urychlené projednání
osnovy zákona na uplatnění nároku
z neplatnosti majetkoprávních jednání
k dekretu č. 5/45 Sb., který tvoří
materielně-právní předpoklad pro zahájení
a provedení restitučního a likvidačního
řízení. Pokud se týče vyvlastnění
nemovitostí okupanty, bude toto zrušováno podle
čl. 6 dekr. č. 11/44 Úř. věst.
čs. (vyhl. 30), jenž nabyl již účinnosti
podle zákona č. 12/46 Sb. o obnovení právního
pořádku.
Nejobtížnějším a nejbolavějším
problémem jest otázka finanční, zejména
otázka úhrad za válečné a jiné
škody, způsobené okupantskými zásahy
do zemědělské držby. Pro úhradu
těchto škod připravuje ministerstvo vnitra
rozšíření dekretu presidenta republiky
č. 82/45 o poskytování záloh na úhradu
také těch válečných škod,
které nebyly způsobeny pouze bojovou činností.
Projednává se i návrh zákona o stavební
obnově, do kteréžto akce budou pojaty i nejvíce
poškozené obce býv. vojenských cvičišť.
Těžiště problému tkví však
v pomoci finanční, která opět souvisí
s otázkou náhrady majetkových válečných
škod všem poškozeným osobám. Tato
bude nyní připravovanou novelisací dekretu
č. 82/45 Sb. řešena celostátně
a zásadně pro všechny válkou poškozené
státní občany, sociálně potřebné.
Tím se umožní účinnější
pomoc též přestěhovakům z obvodu
vojenských cvičišť v Čechách
a na Moravě.
Ad 3. Obstarávání hmotné pomoci evakuovaným
za účelem obnovy jejích poškozených
majetků rovněž převzala Úřadovna
repatriačního odboru v Brně. Avšak pro
všeobecný nedostatek potřebného zboží
a materiálu nebylo možno úplně vyhověti
všem požadavkům. Potřebám evakuovaného
obyvatelstva jest však věnována neustále
pozornost ve snaze co nejrychlejšího jeho zapojeni
do hospodářského života. Právě
v nedávných dnech zahájil činnost
koordinační výbor pro obnovu území
býv. vojenského cvičiště u Vyškova,
zřízený při ZNV v Brně, který
podobně jako koordinační výbor pro
obnovu území býv, vojenských cvičišť
v Čechách bude účinně spolupůsobit
při rekonstrukci území býv. vojenského
cvičiště na Vyškovsku.
Ministerstvo zemědělství sleduje bedlivě
potřeby všech zeměděků, poškozených
zásahy okupantské správy v době nesvobody.
Učinilo se své strany také vše, pokud
šlo o technickou pomoc. Tak na základě vyhlášky
ministra zemědělství č. 317/45, týkající
se přesunu hospodářského zvířectva
z krajů méně poškozených válečnými
událostmi do krajů více poškozených,
bylo do okresu Vyškov až dosud přesunuto 1166
kusů hovězího dobytka. Další
přesun dobytka do tohoto okresu byl zastaven na přání
tamních zeměděků z toho důvodu,
že je zde nedostatek krmiv a nedostatek finančních
prostředků na zaplacení dobytka. Jmenovaný
okres může se však obrátiti na Svaz pro
dobytek, maso a ryby v Praze, aby mu dodal případně
potřebný další dobytek.
V přítomné době zařizuje se
přesun sena a krmné slámy na Vyškovsko,
aby kritická situace v krmivech. byla do doby zeleného
krmení aspoň částečně
zmírněna.
Pokud jde o koně, mají okresy vyškovského
kraje, evakuací dotčené, vesměs větší
počet koní než před válkou. Doplnění
stavu koní jeví se účelným
jenom v okrese moravsko-krumlovském. Tomuto okresu bud
poskytnuta podle možnosti další pomoc koňmi,
kteří při připravovaném prodeji
reversních koní zbudou v jiných okresích
a budou tam postradatelní. Vyrovnání provede
zemský národní výbor v Brně.
Pokud se týče hospodářských
strojů a prostředků mechanisace zemědělské
výroby, poskytne ministerstvo zemědělství
poškozenému obyvatelstvu veškerou pomoc. Příslušné
okresní národní výbory byly vyzvány,
aby předložily seznamy hospodářských
strojů a nářadí, které se s
ohledem na nynější jich počet k doplnění
stavu za účelem zvládnutí potřebných
zemědělských prací nedostávají.
Ministerstvo zemědělství podnikne pak potřebné
kroky, aby oprávněné požadavky byly
s urychlením splněny, t. j. stroje zajištěny
a přednostně přiděleny. Totéž
se týká i pohonných látek a mazadel.
V soudních okresech Vyškov, Krumlov Moravský,
Boskovice, byly povoleny strojní stanice na žádost
MNV a vyzbrojeny traktory a závěsným nářadím
podle žádostí, které předložily.
Stanice Vyškov má 1 traktor, do okresu však bylo
přiděleno 8 traktorů z akce UNRRA.
Stanice Moravský Krumlov má 3 traktory a do okresu
bylo přiděleno 6 traktorů. V Boskovicích
má stanice traktor 1 a do okresu byly přiděleny
4. Soudní okres Blansko spadá do působnosti
stanice v Boskovicích.
Pokud se týče jarního osiva, dalo ministerstvo
zemědělství příslušné
pokyny okresním národním výborům,
aby blahovolně posuzovaly a vyřizovaly žádosti
o nákup osiva bez protidodávky. Osivo zdarma nemohlo
býti přidělováno, jelikož ministerstvo
zemědělství nemá k tomu vlastních
prostředků.
Vzhledem k nedostatku strojených hnojiv a jich obtížné
dopravě nebylo možno zatím krajům válkou
poškozeným dáti mimořádný
příděl, avšak bylo na ně pamatováno
přednostní dodávkou v rámci řádného
přídělu podle vyhlášek ministra
zemědělství. Další dodávky
přijdou pro tyto kraje přednostně v úvahu
teprve po zvýšení výroby a dovozu ze
zahraničí. Ministerstvo zemědělství
dále z prostředků UNRRA provede akci za účelem
opatření humusových hnojiv, která
mají nahraditi chlévský hnůj, jehož
je nedostatek.
Je zjevno, že těžiště pomoci obyvatelstvu
postiženému nucenou evakuací, tkví v
pomoci finanční, která opět souvisí
s otázkou náhrady majetkových škod,
způsobených okupací a válečnými
událostmi všem poškozeným osobám.
Rozšíření dekretu presidenta republiky
č. 82/45, o němž byla zmínka ad 2, rozřeší
tuto otázku celostátně a zásadně
pro všechny okupací a válečnými
událostmi poškozené státní občany,
sociálně potřebné. Tím se umožní
účinnější pomoc též
přestěhovakům z obvodu vojenského
cvičiště v Čechách a na Moravě.