Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Úkoly péče o mládež provádějí
okresní a zemské národní výbory,
na Slovensku okresní národní výbory
a pověřenectvo pro sociální péči,
zvláštními komisemi.
(2) Tyto komise se zřizují s názvem
"okresní péče o mládež"
v sídle každého okresního soudu pro
jeho obvod,
"zemská péče o mládež"
v síle každého zemského národního
výboru pro jeho obvod, na Slovensku v síle pověřenectva
pro sociální péči.
(3) Vláda se zmocňuje, aby stanovila nařízením
a) odchylnou úpravu v organisaci komisí uvedených
v odstavci 2 podle místní potřeby,
b) rozvrh působnosti mezi orgány péče
o mládež uvedené v odstavci 1,
c) organisaci péče o mládež při
místních národních výborech.
(1) Členy komise "okresní péče
o mládež" zvolí okresní národní
výbor podle platných organisačních
předpisů ze svých členů, z
odborníků a z dobrovolných pracovníků
v oboru péče o mládež. Mocí svého
úřadu jsou členy těchto komisí
přednosta okresního soudu, okresní lékař
a okresní školní inspektor, kteří
jsou oprávněni určiti si zástupce.
(2) Členy komise "zemská péče
o mládež" zvolí zemský národní
výbor podle platných organisačních
předpisů ze svých členů, z
odborníků a z dobrovolných pracovníků
v oboru péče o mládež. Na Slovensku
jmenuje její členy a předsedu sbor pověřenců
na návrh pověřence pro sociální
péči.
(3) V sídlech komisí podle § 1 se zřizují
pro jejich potřebu úřadovny okresních
a zemských národních výborů,
na Slovensku úřadovny okresních národních
výborů a pověřenectva pro sociální
péči.
(4) Bližší předpisy o organisaci a složení
komisí uvedených v § 1 stanoví vláda
nařízením.
(1) Náklady na výkon péče o mládež,
pokud jejich úhrada není jinak zabezpečena,
hradí stát.
(2) Dary, odkazy, dědictví a jiná věnování
pro účely péče o mládež,
pokud nejsou určeny pro určitý ústav
nebo určité zařízení, plynou
do zvláštního účelového
jmění, které spravují orgány
uvedené v § 1, odstavec 1, po případě
ministerstvo ochrany práce a sociální péče.
Toto účelové jmění se povede
účetně zvláště v patrnosti
v rámci jednotného hospodářství
spravujícího orgánu podle směrnic,
jež stanoví ministerstvo ochrany práce a sociální
péče v dohodě s ministerstvy vnitra a financí
a nejvyšším účetním kontrolním
úřadem, na Slovensku v dohodě s příslušnými
pověřenectvy.
(1) Odborní zaměstnanci, přidělení
k výkonu péče o mládež, tvoří
samostatný osobní stav.
(2) Ústředním úřadem, příslušným
v osobních věcech zaměstnanců uvedených
v odstavci 1, je ministerstvo ochrany práce a sociální
péče.
(3) Osobním úřadem zaměstnanců
uvedených v odstavci 1 je příslušný
zemský národní výbor, na Slovensku
pověřenectvo pro sociální péči.
(4) Zaměstnanci spolků, jmenovaných v §
5, odstavec 1, mohou býti přijati do služeb
státních. Takto přijatí zaměstnanci
budou zařazeni do příslušných
kategorií státních zaměstnanců.
Zařazení těchto zaměstnanců
provede ministerstvo ochrany práce a sociální
péče podle platných předpisů
v dohodě s ministerstvy vnitra a financí, na Slovensku
v dohodě s příslušnými pověřenectvy.
(5) Zaměstnanci ústavů a zařízení
spolků, jmenovaných v § 5, odstavec 1, mohou
býti přijati do služeb obce, okresu, po případě
země. Takto přijatí zaměstnanci budou
zařazeni podle platných předpisů do
příslušných kategorií zaměstnanců
obcí, okresů, po případě zemí.
(1) Spolky "Okresní péče o mládež",
"Zemské ústředí péče
o mládež v Praze", "Česká,
zemská péče o mládež v Brně",
"Zemská ústředna péče
o mládež v Opavě", "Zemská
starostlivosť o mládež v Bratislave", "Svaz
péče o mládež v Brně", "Zemská
prázdninová péče v Praze", "Zemská
prázdninová péče v Brně"
a "Ústředí prázdninové
péče v Praze" se zrušují dnem počátku
účinnosti tohoto zákona.
(2) Ústavy a zařízení spolků
uvedených v odstavci 1 přecházejí
do vlastnictví a provozu svazků územní
samosprávy, do jejichž působnosti svým
rozsahem a okruhem činnosti patří. Ostatní
majetek těchto spolků přechází
na stát a použije se ho pro účely péče
o mládež.
(3) Všechny korporace, spolky a sdružení jakkoliv
zúčastněné na péči o
mládež jsou povinny vyvíjeti činnost
v oboru péče a mládež podle směrnic,
které vydá ministerstvo ochrany práce a sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministerstvy, na Slovensku pověřenectvo pro sociální
péči v dohodě se zúčastněnými
pověřenectvy.
(1) Při úřadu předsednictva vlády
zřizuje se stálá "koordinační
komise péče o mládež". V této
komisi jsou zastoupeni úřad předsednictva
vlády, ministerstva ochrany práce a sociální
péče, vnitra, zdravotnictví, školství
a osvěty a spravedlnosti, příslušná
pověřenectva a představitelé dobrovolné
péče o mládež. Podle povahy předmětu
jednání lze do této komise přizvati
i zástupce jiných ústředních
úřadů. Do působnosti této komise
náleží zejména starati se o jednotné
provádění péče o mládež.
(2) Při ministerstvu ochrany práce a sociální
péče zřizuje se poradní sbor pro péči
o mládež, složený z lékařů,
sociálních pracovníků, pedagogů
a jiných odborníků. Jeho členy jmenuje
ministr ochrany práce a sociální péče
v dohodě se zúčastněnými ministry
a pokud jde o Slovensko v dohodě se zúčastněnými
pověřenci. Členství v tomto sboru
je čestné.
(3) Podrobnosti o složení a působnosti orgánů
uvedených v odstavcích 1 a 2 upraví vláda
nařízením.
(1) Komise jmenované v § 1 jsou povolány k
úkolům, které jsou v oboru péče
o mládež platnými právními předpisy
uloženy spolkům uvedeným v § 5, odstavec
1.
(2) Pokud tento zákon nestanoví jinak, zůstávají
nedotčeny dosavadní právní předpisy
upravující péči o mládež.
Právní jednání, písemnosti
a úřední úkony, jichž je třeba
k provádění tohoto zákona, jsou osvobozeny
od daní, poplatků a dávek za úřední
úkony ve věcech správních.
Vláda vydá nařízením bližší
předpisy k provedení tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
tři měsíce po vyhlášení;
provede jej ministr ochrany práce a sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
členy vlády.
Péče o mládež prošla již od
svých počátků několika vývojovými
obdobími, jejichž fáze, které bylo možno
měřiti zprvu desítkami let, se v poslední
době vyvíjely mnohem rychleji, díky jednak
většímu pochopení pro důležitost
těchto úkolů, jednak pod tlakem ostatních
reforem, s nimiž se vzájemně dotýkají
a prolínají. Tak od prvotního almužnictví
dochází se k užším pojmům
chudinství a péči sirotčí.
Tu se již po r. 1904 setkáváme se snahou o
vytvoření pomocných orgánů
(okresní komise pro péči o mládež),
z nichž dalším vývojem vznikají
spolkové útvary Okresní a Zemské péče
o mládež. Jejich agenda se rozrůstá
úměrně s pokrokem sociálních
reforem a nových názorů na úkoly péče
o mládež, neúměrně však
s jejich spolkovým charakterem a skutečností,
že rozsáhlé úkoly jim svěřené
plní tu pracovníci dobrovolní. Jakmile síť
Okresních péčí o mládež
ve všech soudních okresech byla úplná
a jejich spolupráce s veřejnou správou uspokojivá,
bylo s nimi počítáno stále v širším
okruhu pracovním a byly jim postupně svěřovány
úkoly, které by jinak musil svými orgány
obstarávati sám stát.
Velmi širokou součinností s orgány státu
pověřil tak zákonodárce Okresní
a Zemské péče o mládež při
provádění zákona o dozoru na děti
v cizí péči a děti nemanželské
(zákon č. 256/21 a vl. nař. č. 29/1930
Sb.), zákona o trestním soudnictví nad mládeží
(zákon č. 48/1931 a vl. nař. č. 195/1931
Sb.) a zákona o hromadném poručenství
(zákon č. 7/1946 Sb.). K tomu přistupuje
ještě rozsáhlá spolupráce, pramenící
z administrativní, zákonnými normami dosud
neupravené, činnosti centrálních úřadů,
které se pravidelně obracejí při jejím
provádění na jmenované své
polooficielní pomocné orgány a svěřují
jim převážnou většinu těchto
úkolů. Tímto způsobem je do značné
míry vyrovnána i nedostatečnost zastaralých
předpisů chudinských, které vázány
na právo domovské a konstruované za jiných
předpokladů, než pro novodobou živou fluktuaci
obyvatelstva, dnešní názory na míru
dostatečného sociálního zabezpečení
a příkrý rozdíl finančních
možností velkých i malých obcí,
jsou zcela neúnosné.
Dosavadní téměř kuriosní stav,
za něhož veřejná správa pro provádění
i nejdůležitějších úkolů
v péči o mládež nemá jiné
opory, než dobrovolnou spolupráci útvarů
spolkových, je neudržitelný. Avšak i v
kruzích pracovníků Okresních a Zemských
péčí o mládež, pracovníků,
kteří ochotně na sebe brali dobrovolnou a
čestnou povinnost práce v dalších a
dalších nových úsecích péče
o mládež, panuje jednotný názor, že
dnešní rozsah i intensita provádění
všech těchto úkolů převyšuje
jejich síly, a sami se jednomyslně přimlouvají
za zveřejnění orgánů, péči
o mládež provádějících.
Tato osnova není prvním pokusem o vyřešení
problémů péče o mládež,
nýbrž již koncem roku 1936 došlo v ministerstvu
sociální péče k vypracování
osnovy zákona o veřejné péči
o mládež. Tato osnova si vytkla za úkol nejen
unifikovati rozdílnou formu péče o mládež
v zemích českých a na Slovensku, ale i zajistiti
zákonný podklad pro všechny úseky péče
a mládež, prováděné dosud cestou
administrativní a konečně postarati se též
o řádné výkonné orgány
pro tuto působnost. Rozsáhlost těchto úkolů,
které si ona osnova vytkla, obtíže vzniklé
z dalšího ponechání polooficielních
organisací (Okresních a Zemských péčí
o mládež) ve formě spolkové a téměř
nezvládnutelné připomínkové
řízení, které návrh vyvolal,
měly za následek, že ona osnova uvázla
na mrtvém bodě. Proto je nyní problém
řešen etapově, při čemž
první etapou je předložená osnova a
druhou etapou má býti zákon o veřejné
péči o mládež, který by dokončil
kodifikaci celého souboru problémů péče
o mládež. Z uvedeného je rovněž
patrno, proč se v nově navržené osnově
setrvává výhradně na zřízení
orgánů péče o mládež a
nestanoví se současně též jejich
úkoly a rozsah působnosti.
Při jednotnosti v názoru, že zveřejnění
je nutné, je však důležitá jeho
forma. Byly proto pečlivě uváženy návrhy
z kruhů na péči o mládež interesovaných
a všechny možnosti a požadavky, které se
stanoviska ministerstva ochrany práce a sociální
péče přicházely v úvahu. Třeba
tu uvésti, že zvláštní pozornost
byla věnována alternativě počítající
s vybudováním okresních a zemských
úřadů ochrany práce a sociální
péče. K vytvoření těchto instančních
stupňů v oboru provádění sociální
politiky a sociální péče dojde jistě
v brzké budoucnosti, jako k nutné složce veřejné
správy. Je třeba podati vysvětlení
k event. námitce, proč této příležitosti
nebylo použito pro položení základu k
jejich vybudování, když zatím již
nabyl účinnosti jejich druhý významný
prvek - úřady ochrany práce (vl. nař.
ze dne 4. června 1945, č. 13 Sb.), s nímž
by mohly úřady péče o mládež
tvořiti dobrý základ pro celkovou konstrukci
úřadů I. a II. stolice pro úkoly obstarávané
v III. stolici ministerstvem ochrany práce a sociální
péče.
Důvody jsou tyto: Úřady ochrany práce
nemají zatím vybudovánu úplnou sít
úřadoven ve všech okresech politických,
nýbrž jejich působnost vztahuje se většinou
na oblasti krajové a v místech naléhavé
potřeby je nedostatku odpomáháno zřizováním
poboček v jednotlivých okresech politických.
K vybudování jednotné sítě
úřadoven ve všech okresech politických
dojde patrně teprve během několika let. Ostatní
odbory ministerstva ochrany práce a sociální
péče nejsou v organisaci své působnosti
směrem dolů ještě tak daleko, aby již
nyní mohlo býti rozhodnuto o rozsahu správního
aparátu. Naproti tomu organisace v péči o
mládež jest již prakticky vyzkoušena a jejím
základním předpokladem jest podmínka,
aby správní orgány byly objektům své
působnosti (mládeži) co nejblíže,
tedy v okresech soudních. Dalším důvodem,
proč úřady péče o mládež
mají býti zřízeny ve všech soudních
okresech je okolnost, že dosavadní Okresní
péče o mládež jsou v nejužší
spolupráci s poručenskými soudy. Jsou pomocným
zařízením okresních soudů při
provádění úkolu hromadného
poručenství, ochrany dětí v cizí
péči, při trestním soudnictví
nad mládeží atd. Poněvadž pak zveřejnění
těchto orgánů nelze odkládati až
do doby možné jednotné úpravy, byla
pro ně navržena zatím úprava samostatná,
a to takové formy, že by ji bylo možno kdykoliv
v budoucnu bez obtíží včleniti do organisace
všeobecné. Navrhované úřady péče
o mládež mohly by se v budoucnu státi pobočkami
jednotných úřadů ochrany práce
a sociální péče I. stolice, vybudovaných
pro chlast okresů politických.
Rovněž byl uplatňován názor,
že péče o mládež je jedním
z úkolů, které přísluší
obstarávati okresním a zemským národním
výborům a že ji chystaná osnova z jejich
kompetence odnímá. Péče o mládež
je dosud obstarávána, až na úsek veřejné
péče o děti opuštěné na
Slovensku, pouze dobrovolnými institucemi spolkového
charakteru a nelze proto mluviti o tom, že by tento obor
činnosti byl odnímán působnosti národních
výborů. Vládní program přijatý
na první schůzi vlády v Košicích
praví sice, že všechny veřejné
záležitosti budou spravovány národními
výbory, avšak přímo z jeho dikce je
patrno, že je tu míněn výkon veřejné
správy, která se vkládá do rukou lidu.
V tomto případě nejde o správu ve
vlastním slova smyslu, nýbrž o péči,
která nad prvky správními naprosto převažuje.
Ve vládním programu se však též
výslovně praví, že "v popředí
sociální péče bude státi vydatná
péče o matku a dítě", jakož
i že "na širokou základnu bude postavena
péče o naši dorůstající
generaci". Takovouto základnou měly býti
právě navrhované úřady, jako
zvláštní aparát, který by byl
oproštěn od různorodé běžné
agendy správní a mohl se svému významnému
poslání plně věnovati. Nebyla rovněž
odůvodněna obava, že by se tyto úřady
vymkly součinnosti a přímé kontrole
lidu a že by neměly žádoucího kontaktu
s nejširšími vrstvami národa. V osnově
bylo totiž výslovně stanoveno, že úřady
péče o mládež řídí
správní výbory, které se ustaví
z řad zástupců okresního (zemského)
národního výboru, z odborníků
a dobrovolných pracovníků v péči
o mládež. Vedle toho bylo počítáno
s nejširší spoluprací občanstva
při obstarávání jednotlivých
úkolů z péče o mládež.
Šlo tudíž ve skutečnosti o orgány,
stojící přímo k disposici národním
výborům. Proti této původní
konstrukci byly v meziministerském připomínkovém
řízení a v následujících
na to jednáních vládních činitelů
na osnově interesovaných vzneseny námitky
a vysloveny návrhy, aby organisace péče o
mládež byla ještě úžeji zapojena
do rámce okresních a zemských národních
výborů. Ustupujíc těmto požadavkům,
vypracovalo ministerstvo ochrany práce a sociální
péče nový návrh osnovy, která
organisaci péče o mládež řeší
zřízením zvláštních komisí
okresních a zemských národních výborů.
V obvodu okresních národních výborů
je ovšem počítáno se zvláštní
komisí pro každý okres soudní, z důvodů
uvedených již výše.
Zvláštní návrh úhrady výdajů
s prováděním zákona spojených
osnova nepřináší. Ministerstvo ochrany
práce a sociální péče je centrální
úřad charakteru téměř úplně
výdajového a nemá možnosti najíti
pro ně krytí ve svých malých položkách
příjmových. Je toho názoru, že
tyto výdaje, uhražované dosud téměř
úplně ze státních subvencí,
aniž by byla bývala hledána úhrada speciální,
jsou stejného významu, jako na př. výdaje
na obranu státu a že mají dojíti úhrady
v rámci celkového rozpočtu státního.
Rozdíl mezi náklady, které dosud na péči
o mládež, prováděnou Zemskými
a Okresními péčemi o mládež,
poskytovali činitelé veřejní (stát,
země, okresy, obce) a náklady, jichž úhradu
získaly tyto spolky jinak (příspěvky,
dary, sbírky a pod.), jest patrný z přílohy:
O tento rozdíl by se zvýšily výdaje
veřejných činitelů na péči
o mládež, prováděnou podle návrhu
osnovy.
Značnou část nákladu na praktické
provádění péče o mládež
bylo dosud možno krýti z prostředků,
pramenících z veřejné dobročinnosti,
z darů, odkazů, různých věnování
a pod. Je nežádoucí již s hlediska ulehčení
státní pokladně - vylučovati do budoucnosti
možnost získání těchto prostředků,
které ve formě zvláštního účelového
jmění mohou vydatně přispěti
ke krytí rozpočtové potřeby. Zmíněné
akty veřejné dobročinnosti, projevující
se tímto ušlechtilým způsobem, mají
však v sobě i důležitý prvek mravní
a etický a nutno si ceniti i jejich výchovného
vlivu na ostatní spoluobčany. O prostředky
takto získané se dále zmenší
rozdíl ve výši nákladů uvedený
v příloze.
Osnova je projednávána za účasti příslušných
činitelů slovenských, takže nová
organisace může míti účinnost
celostátní. To má veliký význam
pro jednotnost postupu ve věcech zásadních
i praktického provádění jednotlivých
úseků péče. Třeba si však
připomenouti, že na Slovensku nedochází
tímto zákonným opatřením k
prvnímu kroku ve zveřejnění péče
o mládež, nýbrž že tam již od
počátku republiky (resp. již od r. 1903 - zák.
čl. VIII a XXI/1901 a vlád. nař. I/Vc 1901)
fungují státní dětské domovy,
které se starají o všechny děti do 15
let, prohlášené poručenským soudem
za "opuštěné". Slovensko má
již tedy v tomto směru výhodu vžité
formy veřejné péče o mládež
a dlouholetou pracovní tradici.
Pro dokončení kodifikace celého souboru problémů
péče o mládež (zákon o veřejné
péči a mládež, zákon o mládeži
mravně ohrožené) je zřízení
orgánů péče o mládež nutným
předpokladem a nezbytnou základnou; o níž
se budou moci další zákonná ustanovení
opříti a jež zaručí, že
ustanovení ta nezůstanou na papíře,
nýbrž, že je bude skutečně možno
prakticky prováděti. Nezůstanou pak též
pouhým heslem výroky a přesvědčení,
že řádná péče o mládež
je přednostním úkolem našeho státu,
obzvláště nyní po okupaci, která
právě v řadách naší mládeže
natropila škody nejcitelnější.
Zřízení komisí "okresní
péče o mládež" pro obvod každého
soudního okresu a "zemská péče
o mládež" pro obvod každé země
jest vlastně jen kodifikací stavu, který
dnes již prakticky existuje. V každém soudním
okrese a pro každou zemi funguje spolek "Okresní
péče o mládež", pokud se týče
"Zemská péče o mládež".
Zřizování komise "okresní péče
o mládež" pro obvod celého okresu politického
nejeví se účelným vzhledem k rozsáhlosti
obvodů těchto správních jednotek.
Naopak malá rozlehlost soudních okresů dává
možnost bezprostředního úředního
styku, v péči o mládež nezbytného.
Zvláštní úprava ohledně zřízení
komise "zemská péče o mládež"
na Slovensku je odůvodněna skutečností,
že na Slovensku není zemského národního
výboru. Odchylné úpravy od normálního
umístění komisí "okresní
péče o mládež" do sídel
a obvodů okresních soudů bude třeba
jednak při organisaci péče o mládež
v hlavním městě Praze, kde je nutno přihlédnouti
k odchylné potřebě a charakteru péče
o mládež v lidnatém hlavním městě,
jednak v dalších velkých městech.
Dále pro případy, že by některý
ze soudních okresů dosáhl takové lidnatosti,
že by jediná komise nemohla úkoly péče
o mládež zvládnouti, anebo pro případ,
kde komunikační a dopravní nedostatky brání
hladkému a rychlému styku s úřadem.
Textace tohoto ustanovení jest formulována se zřetelem
na znění prozatímního organisačního
řádu zemských a okresních národních
výborů ze dne 18. ledna 1946, č. 8-200021/11-45-II/2
(Úřední list z 20. 1. 1346, č. 239
I. díl). Rovněž zde bylo však nutno přihlédnouti
ke zvláštní úpravě pro Slovensko
při zřízení komise "zemská
péče o mládež", jak bylo již
uvedeno ve vysvětlivce k § 1.
Zřízení zvláštních úřadoven
okresního národního výboru pro výkon
péče o mládež bylo diktováno
jednak skutečností, že tyto komise budou převážně
mimo sídlo okresního národního výboru,
t. j. v sídlech okresních soudů, jež
se ve většině případů
nekryjí se sídly okresních národních
výborů, jednak okolností, že nejde o
výkon správy ve vlastním smyslu, nýbrž
o výkon péče, jejíž orgány
musí býti objektům své působnosti
co nejblíže.
K odst. 1: Ustanovení tohoto odstavce jest rázu
přechodného a definitivní úprava úhrady
nákladů spojených s výkonem péče
o mládež bude řešena zákonem o
veřejné péči o mládež.
Je jisto, že veřejná správa bere tu
na sebe úkoly značného finančního
dosahu, ale i zde bylo doposud nutno dosavadním spolkům
poskytovati velmi značné subvence, aby byly s to
plniti všechny úkoly péče o mládež,
které jsou podle dnešního nazírání
na tento úsek sociální péče
nezbytné.
K odst. 2: Tvořením zvláštního
účelového jmění má se
zajistiti, aby ani v budoucnu nedošlo ke ztrátě
příjmových zdrojů plynoucích
z veřejné dobročinnosti. Státní
pokladna bude při tom ušetřena výdajů,
které by šly k její tíži.
Nutnost zřízení zvláštního
osobního stavu pro odborné zaměstnance jest
odůvodněna tím, že jde o síly,
jež kromě normálního vzdělání
školního a úřední prakse musí
býti odborně vzdělány pro speciální
účely péče o mládež. Je
žádoucno uchovati tyto odborné síly
pro jejich vlastní poslání a nedopustiti
ztráty z jejich malého počtu rozptýlením
ve všeobecném osobním stavu a používáním
jich v jiných úsecích veřejné
správy.
K odst. 1 a 2: Ustanovení toto je změnou toliko
formální. Spolkové útvary, provádějící
dosud péči o mládež, zanikají
a na jejich místě vznikají orgány
veřejné, které budou pokračovati v
dosavadní činnosti jmenovaných spolků,
avšak za lepších možností a na pevné
veřejnoprávní základně. Dosavadním
spolkům se dostává jistoty, že jejich
majetek bude sloužiti úkolům, pro něž
byl věnován, opatřen a určen.
K odst. 3: Toto ustanovení má za úkol zabezpečiti
jednotnost v provádění péče
o mládež.
K odst 1: Při provádění péče
o mládež vyskytnou se úkoly, jichž řádné
řešení a provádění bude
se kromě ministerstva ochrany práce a sociální
péče a pověřenectva pro sociální
péči dotýkati též jiných
resortů. Stálá koordinační
komise má zabezpečiti, aby tyto úkoly byly
řešeny jednotně, úsporně, účelně
a v plné dohodě všech zúčastněných
činitelů. Proto dochází v této
komisi též k zastoupení dobrovolné péče
o mládež, neboť jest si přáti co
největší spolupráce dobrovolných
pracovníků s úřady.
K odst. 2: Zřízení poradního sboru
pro péči o mládež při ministerstvu
ochrany práce a sociální péče
skýtá možnost, aby při řešení
jednotlivých důležitých problémů
v péči o mládež, plánování
další účelné práce a přípravě
nových zákonných norem bylo možno použíti
znalostí a zkušeností odborníků
a předních pracovníků v péči
o mládež.
Není třeba zvláštního odůvodnění.
Náklady spojené s prováděním
péče o mládež v rámci dosavadních
okresních a zemských péčí o
mládež a odhad nákladů na provádění
péče o mládež podle návrhu osnovy.
V roce 1937 činila vydání okresních
a zemských péčí o mládež
v zemích Českých (vydání osobní,
věcná a na udržování ústavů
a zařízení) okrouhle částku
Kč 43,000.000.-. Ta byla kryta z prostředků
vlastních 70% a subvencemi veřejných činitelů
30%.
V roce 1944 činila tato vydání Kč
172,000.000.-. Byla kryta z vlastních prostředků
55,5% a subvencemi veřejných činitelů
44.5%. V tom nejsou ovšem zahrnuty výdaje na okresní
péči o mládež v pohraničí
a ve Slezsku od státu tehdy odtržené.
Kdybychom zhodnotili náklady na rok 1944 s přihlédnutím
k rozšíření působnosti na celou
oblast zemí českých a k dnešní
cenové hladině, dojdeme k cifře okrouhle
Kč 700,000.000.-. Rozpočty zemských a okresních
péčí o mládež v zemích
českých na rok 1946 docházejí k cifře,
jež u pravena s přihlédnutím k dnešní
cenové hladině, se kryje s výše uvedeným
odhadem. Kdybychom počítali s úhradou podle
výše uvedeného klíče (prostředky
vlastní 55,5% a prostředky od veřejných
činitelů 44,5%), bylo by třeba příspěvku
veřejných činitelů ve výši
Kč 311,500.000.-. Kdyby pak podle návrhu osnovy
bylo krýti všecky výdaje z prostředků
veřejných, bylo by třeba další
úhrady ve výši 388,500.000 Kčs.
Na Slovensku je poměr výdajů krytých
vlastními prostředky a příspěvky
veřejných činitelů jiný, neboť
jest tam již převážná část
péče o mládež prováděna
státem přímo (zák. čl. VIII
a XXI z r. 1901), takže rozdíl, o nějž
by výdaje veřejných činitelů
stouply (ciferně zde zatím přesně
neznámý), by činil jen menší
zlomek rozdílu, než s jakým je počítáno
v zemích českých.
Poněvadž však osnova ustanovením §
3, odst. 2 dává možnost i nadále, aby
výdaje na péči o mládež mohly
býti kryty též z pramenů veřejné
dobročinnosti (účelové jmění),
sníží se rozdíl vyplývající
z výše uvedené rozvahy o výnos tohoto
účelového jmění. Nelze zatím
vzhledem k změněným hospodářským
poměrům odhadnouti, jaké výše
dosáhnou v budoucnu příspěvky věnované
na péči o mládež z veřejné
dobročinnosti, ať už by si je získávaly
dosavadní spolkové instituce okresní a zemské
péče o mládež, či budou-li podle
návrhu osnovy plynouti do účelového
jmění národních výborů.
Zkušenosti získané při některých
veřejných akcích poslední doby, při
nichž bylo apelováno na pochopení nejširších
kruhů občanstva, byly velmi uspokojivé i
když se na občanstvo obracely nikoli jen dobrovolné
instituce, nýbrž i národní výbory,
nebo jiné veřejné orgány (pomoc vých.
Slovensku, pomocná akce pro Slezsko, akce získání
hostitelských rodin pro děti slovenské a
pod.), možno proto očekávati, že rozdíl
nákladu, o nějž by při nové úpravě
v organisaci péče o mládež měli
veřejní činitelé nésti více,
bude prostředky, plynoucími do účelového
jmění velmi podstatně snížen.