Podepsaní navrhují: Prozatímní Národní
shromáždění rač se usnésti:
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Národní obnovou rozumí se soubor všech
opatření nutných k tomu, aby byly napraveny
škody, způsobené národnímu hospodářství
okupací a válkou, a zjednány předpoklady
pro soutěživost tohoto hospodářství
na světovém trhu.
Prováděním úkolů §u 1
pověřuje se Úřad národní
obnovy, který se tímto zřizuje se sídlem
v Praze. Na tento úřad přechází
veškerá působnost, práva a závazky:
1. Osídlovacího úřadu v Praze, zřízeného
dekretem presidenta republiky ze dne 17. července 1945,
č. 27 Sb. o jednotném řízení
vnitřního osídlení,
2. Národního pozemkového fondu v Praze, zřízeného
dekretem presidenta republiky ze dne 21. června 1945, č.
12 Sb. o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa,
3. Fondu národní obnovy v Praze, zřízeného
dekretem presidenta republiky ze dne 25. října 1945,
č. 108 Sb. o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy, které se
tímto zrušují.
(2) Na úřad národní obnovy přechází
dále působnost
1. přikázaná ministerstvu zemědělství
dekretem presidenta republiky ze dne 21. června 1945, č.
12 Sb. o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, a dekretem
ze dne 20. července 1945, č. 28 Sb. o osídlení
zemědělské půdy Němců,
Maďarů a jiných nepřátel státu
českými, slovenskými a jinými slovanskými
zemědělci,
2. přikázaná bývalému Státnímu
pozemkovému úřadu zákonem ze dne 16.
dubna 1919, č. 215 Sb. o zabrání velkého
majetku pozemkového a zákonů a nařízení
tento zákon provádějících a
doplňujících.
(3) Úřadu národní obnovy přísluší
- pokud není jiné zákonné úpravy
- též vypořádání nároků
vráceného majetku, kterého prostřednictvím
bývalého Pozemkového úřadu
pro Čechy a Moravu nabyla německá říše
k rozšíření nebo zřízení
vojenských cvičišť anebo německé
osídlovací společnosti k provádění
německé kolonisace, jakož i likvidace vnucených
správ ustanovených v době nesvobody podle
vl. nař. ze dne 21. března 1939, č. 87 Sb.
o správě hospodářských podniků
a o dozoru nad nimi.
Úřad národní obnovy jest ústředním
úřadem, který jest podřízen
vládě.
(1) V čele Úřadu národní obnovy
stojí předseda a tři náměstkové,
jmenovaní k návrhu vlády presidentem republiky.
Jejich funkční požitky upraví vláda.
Předseda nebo jeden z jeho náměstků
podle stanoveného pořadí zastupuje úřad
národní obnovy navenek i v ministerské radě.
(2) Práce výkonné obstarávají
1. úředníci, ustanovení na místech
systemisovaných v osobním stavu Úřadu
národní obnovy. Na tato místa budou v prvé
řadě ustanoveni zaměstnanci bývalého
Státního pozemkového úřadu,
působící nyní v ministerstvu zemědělství
a v Národním pozemkovém fondu, jakož
i zaměstnanci z osobního stavu Osídlovacího
úřadu v Praze,
2. státní aneb jiní veřejní
zaměstnanci, přidělení přechodně
k výkonu služby u Fondu národní obnovy
v Praze,
3. smluvní zaměstnanci,
4. jiné orgány zvláště pověřené.
(3) Složení, organisaci a činnost úřadu
národní obnovy upraví podrobněji statut,
který k návrhu předsednictva úřadu
vydá vláda nařízením.
(1) Úřad národní obnovy zastupuje
stát co do všech práv a závazků,
vzniklých prováděním svých
úkolů, naproti osobám třetím,
soudům i jiným úřadům.
(2) Majetek, připadlý do státní správy
prováděním úkolů svěřených
Úřadu národní obnovy, spravuje tento
úřad samostatně.
Úřadu národní obnovy přísluší
podávati vládě návrhy zákonů
a nařízení, týkajících
se národní obnovy, jakož i posudky o takových
návrzích.
(1) Nařízením může býti
přenesena část působnosti Úřadu
národní obnovy na oblastní úřadovny,
zřízené pro jednotlivé územní
obvody, v nichž se projeví toho potřeba.
(2) Z rozhodnutí oblastních úřadoven
jest přípustna stížnost v době
15 dnů, o které rozhoduje Úřad národní
obnovy pravoplatně.
(1) U Úřadu národní obnovy zřizuje
se poradní sbor pro národní obnovu (dále
jen poradní sbor). Jeho předsedou jest předseda
Úřadu národní obnovy, kterého
může zastupovati některý z jeho náměstků.
Členy poradního sboru jsou zástupcové
úřadu předsednictva vlády a ministerstev
národní obrany, průmyslu, zemědělství,
vnitřního obchodu, ochrany práce a sociální
péče, financí a spravedlnosti, zemského
národního výboru v Praze a zemského
národního výboru v Brně; dalšími
členy tohoto sboru jsou zástupci vrcholných
organisací hospodářských, technických,
kulturních, politických a odborových, jež
jmenuje na návrh těchto organisací předseda
Úřadu národní obnovy.
Poradní sbor svolává předseda podle
potřeby neb na odůvodněný návrh
některého ministerstva, ve sboru zastoupeného.
(2) Členství v poradním sboru jest funkcí
čestnou. Členové mají pouze nárok
na náhradu hotových výloh.
(3) Předseda může přizvati k jednání
poradního sboru podle potřeby zástupce dalších
ministerstev nebo jiné osoby jako odborné poradce.
Úřady a fondy zrušené §em 2, jakož
i ministerstvo zemědělství odevzdají
Úřadu národní obnovy spisový
materiál, týkající se působnosti
Úřadu národní obnovy, jakož i
zařízení a ostatní pomůcky.
Až do ustavení předsednictva Úřadu
národní obnovy pokračují úřady
zrušené podle §u 2 jakož i odbor pro pozemkovou
reformu ministerstva zemědělství v dosavadní
činnosti jako Úřad národní
obnovy. Ustanovení předsednictva vyhlásí
předseda jeho ve Sbírce zákonů a nařízení.
Zákon tento nabývá účinnosti
v zemích České a Moravskoslezské dnem
vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
Prakse prokázala, že provedení dekretů
presidenta republiky č. 12, 28 a 108 vesměs z roku
1945 zavdává velmi mnoho podnětů ke
kompetenčním sporům, zejména mezi
Národním pozemkovým fondem a Fondem národní
obnovy. Tyto spory o působnost samozřejmě
neprospívají urychlenému provedení
úkolů těmito dekrety vytýčených
ani provedení takovému, jaké měly
tyto dekrety na mysli.
Samo rozlišení půdy zemědělské
dekretem č. 12/45 Sb. a ostatního nemovitého
majetku (dekr. č. 108/45 Sb.) není tak přesné,
aby v tomto směru nevynořovaly se stále pochybnosti
o příslušnosti toho kterého fondu a
IX. odboru ministerstva zemědělství. Na př.
při konfiskaci zámeckých budov a jich zařízení
osobují si věcnou příslušnost
jak NPF tak FNO, první tvrdíc, že jde o součást
konfiskovaného majetku zemědělského,
druhý opět, že jde o konfiskovaný majetek
nemovitý, který s konfiskovanou zemědělskou
půdou nemá ani jiné věcné souvislosti.
Ani dělení příslušnosti mezi
ministerstvo zemědělství a NPF při
provádění dekretů č. 12 a 28
není odůvodněna. Naopak za dnešního
naprostého nedostatku odborných sil tříští
zcela bezdůvodně nedostatečný úřednický
aparát, jehož sil a schopností tímto
způsobem nelze využíti ekonomicky. Obsazení
těchto tří institucí (minist. zemědělství,
NPF a FNO) schopnými zaměstnanci nelze pro zmíněný
již nedostatek odborných sil provésti v potřebné
míře. Následkem toho všechny tři
zmíněné instituce nemohou vyvinouti plnou
činnost, což jest přirozeně na škodu
i jakosti výkonu. Konfiskace zemědělského
majetku, zejména její provádění,
úzce se dotýká i dokončovacích
prací z prvé pozemkové reformy, prováděné
podle zákona č. 215/19 Sb. a zákonů
a nařízení tento zákon doplňujících
případně provádějících.
Velká většina velkostatků zabraných
v prvé pozemkové reformě patřila totiž
vlastníkům německé a maďarské
národnosti a proto zbytky tohoto majetku podléhají
nyní konfiskaci. Ježto na těchto velkostatcích
není dosud skončena prvá pozemková
reforma, kromě jiných prací, zejména
knihovní provedení přídělů
a akce postátňovací, bude tato skutečnost
zdržovati i knihovní provedení přídělů
z půdy zkonfiskované. Jest proto v zájmu
zdárného a urychleného provedení a
dokončení obou pozemkových reforem, aby provádění
jich bylo náležitě koordinováno.
Dokončení prvé pozemkové reformy prováděl
pozemkový úřad, který opatřením
ministra zemědělství byl včleněn
do IX. odboru ministerstva zemědělství jako
jeho skupina.
Pozemkový úřad v době nesvobody byl
nucen prováděti také zásahy německých
okupantů do pozemkové držby českých
zemědělců. Byl nucen dosazovati vnucené
správy za účelem výkupu české
půdy pro německé kolonisty, vyvlastňovati
popřípadě nuceně vykupovati českou
půdu pro zřízení nebo rozšíření
vojenských cvičišť a vykupovati nebo vyvlastňovati
české usedlosti pro německou akci osídlovací.
Těmito zásahy bylo dotčeno asi 630.000 ha
české půdy.
Po květnové revoluci 1945 konal pozemkový
úřad přípravy k likvidaci těchto
zásahů. K vlastní likvidaci se však
nedostal, ježto zatím byl vydán dekret č.
108/45 Sb. a při meziministerských poradách
vznikly pochybnosti o příslušnosti pozemkového
úřadu k těmto úkonům, zejména
pokud jde o disposici peněžitými prostředky
a náhrady škod způsobených německými
zásahy. Tyto pohyby nemohly býti odstraněny
ani včleněním pozemkového úřadu
do ministerstva zemědělství, takže ani
nyní nemůže býti účinně
pokračováno v tomto úseku činnosti,
pokud otázka příslušnosti není
vyřešena zákonem.
Jak vidno veškeré tyto překážky,
potíže a nejistotu lze odstranit jediným způsobem,
a to tím, že veškerými těmito s
revolucí souvisejícími úkoly bude
pověřen jediný úřad. Pro toto
řešení mluví jak shora uvedené
důvody věcné, tak i náležité
využití odborných sil a v neposlední
řadě značná úspora ve státním
rozpočtu. Tímto účelným řešením
namístě dosavadních tří úřadů
samostatných, t. j. Osídlovacího úřadu,
Národního pozemkového fondu a Fondu národní
obnovy, z nichž každý má nákladné
předsednictvo a samostatné presidium, a na místě
široce rozčleněného IX. odboru ministerstva
zemědělství nastoupí jediný
ústřední úřad s jediným
vedením, jediným presidiem a pomocnými službami
a se soustředěným kádrem odborného
úřednictva. Týchž blahodárných
účinků jako v ústředí
dosáhne se sloučením porevolučních
prací obnovy i v instancích nižších.
Namístě dnešních obvodových úřadoven
pro pozemkovou reformu, oblastních úřadoven
Národního pozemkového fondu, oblastních
úřadoven Fondu národní obnovy, oblastních
úřadoven Osídlovacího úřadu
a osídlovacích komisí, ministerstva zemědělství,
tedy namístě pěti oblastních institucí,
bude jediná oblastní úřadovna pro
všechny práce spadající do oboru Úřadu
národní obnovy. Sloučením vykonávaly
by se práce v prvé instanci namístě
dnešních 183 úřadoven nejvýše
10 - 15 úřadoven, které by mohly býti
řádně vybaveny i náležitým
počtem odborného zaměstnanectva.
Nehledě ani k důvodům věcným,
které byly shora rozvedeny, nelze notoricky známému
všeobecnému a naprostému nedostatku odborných
sil čeliti jinak než jich soustředěním
na jedné koleji, neboť jedině tímto
způsobem dá se docíliti nejvyššího
pracovního výkonu, který v dosavadním
roztříštění obnovovací
agendy stále nemůže dosáhnouti výsledků,
jakých by si bylo přáti.
Mluví tady všechny důvody pro to, aby úkoly
spojené s provedením národní obnovy
byly svěřeny jednomu úřadu.
K úkolům národní obnovy patří
kromě provádění konfiskace a osídlení
nepřátelské půdy též likvidace
německých zásahů do pozemkové
držby v Čechách a na Moravě, t. j. restituce
majetku zabraného k rozšíření
aneb zřízení vojenských cvičišť
a vrácení majetku vyvlastněného neb
nuceně vykoupeného k účelům
německé kolonisace.
Úřad národní obnovy přejímá
kromě působnosti Osídlovacího úřadu,
Národního pozemkového fondu a Fondu národní
obnovy i působnost nynějšího IX. odboru
ministerstva zemědělství, jež mu přísluší
podle dekretů presidenta republiky ze dne 21. června
1945, č. 12 Sb., a ze dne 20. července 1945, č.
28 Sb.
S prováděním konfiskace nepřátelského
majetku zemědělského těsně
souvisí i práce spojené s dokončením
pozemkové reformy prováděné na základě
zákona ze dne 16. 4. 1919, čís. 215 (zákona
záborového) a spadají proto i tyto práce
do národní obnovy. Právě tak je tomu
i s likvidací německých zásahů
do pozemkové držby v Čechách a na Moravě
na t. zv. vojenských cvičištích a v
osídlovací akci německé, jakož
i s likvidací vnucených správ ustanovených
v době nesvobody.
Úřad národní obnovy jest ústředním
úřadem.
Ustanovení odst. 2 má za účel zajistiti
úřadu úřednictvo s dlouholetými
odbornými zkušenostmi.
Úřad národní obnovy jako úřad
ústřední bude vybaven tak, že bude moci
zastupovati stát i před soudem. Ustanovení
odst. 2 vyplývá z povahy věci.
Jako úřad odborný jest úřad
národní obnovy v prvé řadě
povolán, aby podával návrhy zákonných
opatření ve svém oboru.
K provádění úkolů spadajících
do národní obnovy, jež vyžadují
přímého styku s občanstvem, nutno
počítati s nutností zřizovati oblastní
úřadovny pro jednotlivé kraje. Při
tom se počítá v prvé řadě
s dosavadními obvodovými úřadovnami
pro pozemkovou reformu, jichž jest v Čechách
a na Moravě 6. Počet jich lze podle vzrůstu
úkolů přiměřeně rozšířiti.
Aby tak dalekosáhlá a pro národ důležitá
činnost byla prováděna odborně a s
hlediska všech oborů státní správy,
jakož i lidové samosprávy co nejužitečněji,
zřizuje se jako pomocný orgán úřadu
poradní sbor odborníků a předsedovi
sboru se dává možnost, aby v případě
potřeby povolal k jednání ještě
další odborné poradce.
Provedení tohoto zákona nevyžádá
si zvýšených nákladů ze státní
pokladny. Naopak, lze podle toho, co bylo shora řečeno,
očekávati značné snížení
dosavadních vydání.