Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

379.

Interpelace

poslanců dr Hlavatého, dr Krajiny a Uhlířové

ministru školství a osvěty

ve věci přizvání zástupců universit a akademie věd ke spolupráci na reformě školského zákona.

Naše školství, od mateřských škol až do vysokých, stojí před dalekosáhlými a hlubokými reformami, které ovlivňují dodatečně celý kulturní vývoj národa. Je proto přirozeným požadavkem, aby při vypracovávání reformních návrhů školských byly zúčastněny všechny odborné instituce, které svými bohatými zkušenostmi jsou přímo předurčeny ke spolupráci na těchto nařízeních a zákonech. Je také nutným požadavkem, úměrným důležitosti školských reforem, aby byla i široká veřejnost v dostatečné míře o postupu těchto reformních prací informována.

To se bohužel, neděje buď vůbec, nebo v míře naprosto nedostatečné. Na rozdíl od reformních školských prací, které byly prováděny v prvé republice pod kontrolou a za stálé součinnosti široké a tiskem informované veřejnosti, tedy skutečně demokraticky, nynější reformní práce se dějí s naprostým vyloučením širší veřejnosti, která následkem toho nemůže vůbec míti vlivu na věc tak eminentně důležitou, jako je výchova jejích dětí.

Spolupráce odborných institucí, jako jsou filosofické a přírodovědecké fakulty, resp. druhá třída akademie věd a umění je vůbec vyloučena, jak plyne z těchto příkladů:

Zákonem o pedagogických fakultách byly zřízeny nové universitní fakulty. Při vypracování tohoto důležitého a všemi vítaného zákona, nebyla však universita vůbec přizvána, ač běželo o její podstatné rozšíření. Na formulaci tohoto zákona spolupracovali z universitních kruhů jen dva pedagogové, jen za své osoby a nikoliv jako zástupcové university. Fakulty ani akademie věd nebyly k pracovním schůzím vůbec přizvány. Teprve vypracované znění zákona bylo jednou předloženo sboru děkanů s rektorem v čele, jednou universitnímu senátu, což bylo více zdvořilostní formou, než příležitostí ke spolupráci a nedalo celkem pro krátkost času tuto důležitou otázku prodiskutovat. Vypracování t. zv. školského zákona děje se s naprostým vyloučením veřejnosti, fakult i akademie věd, jen za účasti několika pedagogických odborníků.

Vedeni těmito okolnostmi podepsaní se táží pana ministra:

1. Je pan ministr školství a osvěty ochoten přizvati trvalé spolupráci o všech reformních školských nařízeních a zákonech zástupce přírodovědeckých a filosofických fakult, jakož i zástupce akademie věd?

2. Je pan ministr ochoten občas informovati tiskem veřejnost o stavu těchto věcí tak, aby zmizela všeobecná nervosita rodičů, způsobená naprostým nedostatkem informací o reformních pracích?

V Praze dne 11. dubna 1946.

Dr Hlavatý, dr Krajina; Uhlířová,

inž. dr Ješ, Adam, dr Šíp, Tichota, Caňkář, Žáčková-Batková, Zeman, Ulrich, Deči, Weiland, Děd, Peroutka, dr Hobza, Firt, dr Burian, Tichý, Bartoš, Čížek, Hora, Břicháček, Vála, dr Horáková, Jedlička, Vandrovec, dr Neuman.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP