Naše školství, od mateřských škol
až do vysokých, stojí před dalekosáhlými
a hlubokými reformami, které ovlivňují
dodatečně celý kulturní vývoj
národa. Je proto přirozeným požadavkem,
aby při vypracovávání reformních
návrhů školských byly zúčastněny
všechny odborné instituce, které svými
bohatými zkušenostmi jsou přímo předurčeny
ke spolupráci na těchto nařízeních
a zákonech. Je také nutným požadavkem,
úměrným důležitosti školských
reforem, aby byla i široká veřejnost v dostatečné
míře o postupu těchto reformních prací
informována.
To se bohužel, neděje buď vůbec, nebo
v míře naprosto nedostatečné. Na rozdíl
od reformních školských prací, které
byly prováděny v prvé republice pod kontrolou
a za stálé součinnosti široké
a tiskem informované veřejnosti, tedy skutečně
demokraticky, nynější reformní práce
se dějí s naprostým vyloučením
širší veřejnosti, která následkem
toho nemůže vůbec míti vlivu na věc
tak eminentně důležitou, jako je výchova
jejích dětí.
Spolupráce odborných institucí, jako jsou
filosofické a přírodovědecké
fakulty, resp. druhá třída akademie věd
a umění je vůbec vyloučena, jak plyne
z těchto příkladů:
Zákonem o pedagogických fakultách byly zřízeny
nové universitní fakulty. Při vypracování
tohoto důležitého a všemi vítaného
zákona, nebyla však universita vůbec přizvána,
ač běželo o její podstatné rozšíření.
Na formulaci tohoto zákona spolupracovali z universitních
kruhů jen dva pedagogové, jen za své osoby
a nikoliv jako zástupcové university. Fakulty ani
akademie věd nebyly k pracovním schůzím
vůbec přizvány. Teprve vypracované
znění zákona bylo jednou předloženo
sboru děkanů s rektorem v čele, jednou universitnímu
senátu, což bylo více zdvořilostní
formou, než příležitostí ke spolupráci
a nedalo celkem pro krátkost času tuto důležitou
otázku prodiskutovat. Vypracování t. zv.
školského zákona děje se s naprostým
vyloučením veřejnosti, fakult i akademie
věd, jen za účasti několika pedagogických
odborníků.
Vedeni těmito okolnostmi podepsaní se táží
pana ministra:
1. Je pan ministr školství a osvěty ochoten
přizvati trvalé spolupráci o všech reformních
školských nařízeních a zákonech
zástupce přírodovědeckých a
filosofických fakult, jakož i zástupce akademie
věd?
2. Je pan ministr ochoten občas informovati tiskem veřejnost
o stavu těchto věcí tak, aby zmizela všeobecná
nervosita rodičů, způsobená naprostým
nedostatkem informací o reformních pracích?