Ministerstvo školství a osvěty zaslalo všem
místním národním výborům
dotazník o stanovisku k sjednocení tělesné
výchovy, podepsaný dne 21. března t. r. panem
ministrem školství a osvěty, univ. prof. drem
Z. Nejedlým. Tento dotazník
1. snaží se informovat o stavu snah o sjednocení
tělesné výchovy,
2. agituje pro organické sjednocení tělesné
výchovy,
3. dává návody k praktickému provedení
hlasování o sjednocení tělovýchovy.
S provedením dotazníkové akce souhlasí
dle oběžníku ministerstva školství
okresním národním výborům také
ministerstvo vnitra výnosem z 22. III. 1946, čís.
V-211/1-V-22/3-46-II/1.
Poněvadž jde o významnou otázku veřejného
života, je nutno odmítnouti tento způsob dovolávání
se místních národních výborů
a dílčích korporací z těchto
důvodů:
a) Dává-li se lidu k rozhodnutí důležitá
věc, musí býti lid věcně a
nestranně informován. Není tomu tak v tomto
případě. Přípis MŠO se
vůbec nezmiňuje o tom, proč po téměř
jednoročním jednání nedošlo k
organickému sjednocení a hlavně o tom, že
tělovýchovné spolky jednají, resp.
se ve své převážné většině
(29 z 31) již dohodly na federativním sjednocení,
které pokládají za nejlepší základ
vyřešení otázek tělesné
výchovy našeho národa.
b) Tělesná výchova na území
ČSR není jen složkou zdravotní a fysické
péče. Pokrokovým a ojedinělým
vývojem stala se nedílnou součástí
národního života vůbec. Musí
proto vycházeti z určitého ideologického
zaměření. A to nelze u nás řešit
způsobem totalitním.
c) Tělovýchovné spolky a sportovní
svazy dokázaly po celé údobí svého
trvání, že jsou demokratickým kvasem
národního života. Zvláště
v době zvýšeného nebezpečí
obrany státu a zejména za doby nesvobody nesčetnými
obětmi prokázaly opodstatnění svého
trvání v národním kolektivu.
d) Článek V. košického vládního
programu dává záruku svobodného tvoření
spolků a organisací. Je tedy za dnešního
politického uspořádání tento
dotazník hrubým porušením košického
vládního programu.
e) Ministerstvem navržené rozhodnutí má
býti prvým pokusem o hlasování lidu
na území ČSR. Ministerstvo školství
a osvěty není oprávněno zařizovati
nějaké formy lidového hlasování.
Je to v naprostém rozporu s naší ústavou,
aby jednotlivý ministr o své újmě
vyžadoval přímé hlasování
lidu v jakékoliv formě o otázkách,
které může řešiti jen Národní
shromáždění, jakožto nejvyšší
orgán vůle lidu.
Táží se proto podepsaní:
1. Je známo panu ministerskému předsedovi,
že člen vlády nedbá ústavních
svobod i zásad košického vládního
programu?
2. Může pan předseda vlády podepsaným
sděliti, zda vláda republiky o věci jednala,
dohodla se a pověřila pana ministra školství
provedením zmíněné dotazníkové
akce?
3. Nebyl-li pan ministr školství pověřen
vládou provedením interpelované akce, jakým
způsobem hodlá pan předseda vlády
sjednati nápravu?