Regulace a současně splavnění Středního
Labe, nebyly prováděny soustavně - ač
se tak mohlo státi již dříve, neboť
s nimi bylo započato v r. 1905 - 1907. Stavby měly
zajištěnu oporu ve vodocestném zákonu
z r. 1901. Po více jak dvě desítiletí
zůstaly provedené objekty nevyužity a práce
neměly patřičné tempo, ať příčina
spočívala v čemkoliv. Zákon z r. 1931,
který finančně zajišťoval úpravy
Středního Labe a který současně
přihlížel k zájmům zemědělským
a k využití vodní síly pro výrobu
elektřiny - umožňoval rychlejší
postup v pokračování ve splavnění
Středního Labe a v programu měl býti
dokončen do roku 1941.
Úsporná opatření v tomto desítiletém
údobí brzdila tempo upravovacích prací,
takže ani v této lhůtě nebyly splněny
požadavky českého východu, který
již několik desítek let čeká
na splavnění Labe, neboť bude tím zajištěn
hospodářský rozvoj průmyslu a tím
spíše v dnešní době, kdy tento
průmysl byl znárodněn a jest v jeho vlastním
zájmu, aby byly tu sjednány také podklady
pro zdravý vývoj obchodně-finanční.
Nyní nabyla úprava Středního Labe
v trati Mělník - Pardubice konkrétnější
tvářnosti. V trati Mělník - Kolín
zbývá dobudovat objekty Pňov - Klavary, úpravy
u Čelákovic a úpravy od Senice přes
Nymburk až do Poděbrad. (Úprava kynety, dna
na plavební hloubku a pod.). V Kolíně se
buduje přístav. Trať Mělník -
Kolín mohou projížděti zatím
600 tunové lodi, při stálém udržování
řečiště, dokud nebudou příslušné
stavební práce hotovy. V trati Kolín - Pardubice
zbývá dobudovat zdymadlo a přilehlou úpravu
u Veletova, jehož projekt je již připraven k
úřednímu konečnému jednání.
Dále nutno provést detailní projekty dalších
tří zdymadel, a to u Labské Týnice,
Telčic a Semína s příslušnými
úpravami přilehlého řečiště.
Poněvadž jsou generální projekty připraveny,
žádáme, aby bylo provedeno urychlené
vyřešení detailních projektů,
aby mohlo býti přikročeno k zahájení
vlastních staveb. Splavnění Labe bude uceleno
vybudováním přístavu v Pardubicích,
který dle dřívějšího rozhodnutí
měl býti vybudován již v r. 1939, neboť
v roce 1931 - 1932 bylo o tom rozhodnuto při provedené
soutěži současně na přístavy
v Kolíně, v Pardubicích. Během neblahé
doby nesvobody, byl staven další termín dokončení
splavňovacích prací, t. j. do r. 1948.
Dle dosavadních disposic po stránce technické
i finanční žádáme, aby definitivně
stanoven termín dokončení splavnění
Labe Mělník - Pardubice a vybudování
přístavů v Kolíně a v Pardubicích,
nejdéle do konce roku 1954. Finančně odhadnut
náklad na práce v celé trati Mělník
- Pardubice (včetně přístavu v Pardubicích)
na 460 milionů Kčs, což znamená roční
průměrný náklad okrouhle v době
osmi let 58 mil. Kčs (v době 1919 - 1930 průměrný
náklad roční 26 mil., v době 1931
- 1936 29 mil., v době 1937 - 1941 průměrně
ročně 40 mil.). V zákoně z r. 1931
byl předkládán ročně průměr
38 mil. Kčs - tedy vzhledem k dnešním 58 mil.
Kčs, znamená to o 53% více, což je relativně
únosné a nezatíží státní
finance. Ovšem jsou tu pádné důvody,
které státní správa musí vzíti
v úvahu. Nevyužitím nákladních
objektů a úprav zatěžuje se stát
inter. úroky, neboť dosud bylo vydáno okrouhle
na úpravu splavnění téměř
1 miliarda; další důvod, že provedené
úpravy jsou poškozovány a znehodnocovány,
takže nákladné zdržování
je dalším břemenem, jež by se provozováním
plavby odstranilo a naopak dopravné a všechny příslušné
poplatky by byly každoročním zdrojem příjmů,
jak ukazuje dosavadní provoz na splavněných
řekách; další důvod je dán
soustředěním průmyslových ředitelství
znárodněných podniků do Pardubic a
do oblasti východních Čech. Pardubický
přístav budiž vybudován na 350.000 tun
s možností rozšíření, neboť
bude tu východisko průplavu Labsko-odersko-dunajského,
a to je druhá etapa pro vybudování vodních
cest, neboť budeme pak spojeni nejen s Hamburkem, ale i s
Baltickým a Černým mořem, což
při dnešní naší opoře v
Rusku má nedozírný význam. Pardubice
a východní Čechy od Náchoda po Havlíčkův
Brod mají významný a rozvětvený
průmysl: chemický, kovodělný, kožedělný,
zemědělský, keramický, kamenický,
textilní, dřevařský (elektrárny,
plynárny) a všechen tento průmysl potřebuje
laciný dovoz surovin a rovněž potřebuje
lacino vyvážeti, neboť jen tímto způsobem
budeme moci konkurovati na zahraničním trhu.
Vybudování vodní cesty Mělník
- Pardubice do konce roku 1954 je nejširším zájmem
státním, nejen východních Čech
a investovaný kapitál je státní nezbytností,
která v krátké budoucnosti přispěje
k vytvoření zdrojů příjmů,
nejen z provozované plavby, ale i ve znárodnění
průmyslu, který ušetří na důležité
kalkulační složce - na dopravě.
Na základě shora uvedených důvodů
žádáme pana ministra dopravy, zda je ochoten
zaříditi:
1. Aby byla dobudována s největším urychlením
trať Mělník - Kolín, jsoucí již
ve stavbě pro 1000tunové lodi,
2. aby bylo ihned přikročeno k dokončení
projektu zdymadla Veletov a k zahájení prací
již v r. 1947,
3. aby byly ještě v r. 1946 vypracovány projekty
zdymadel u Týnce n. Labem, u Telčic a u Semtína,
aby mohly býti v r. 1946 ještě úředně
projednány a aby již v r. 1947 bylo přikročeno
ke stavbě,
4. aby byl ještě v r. 1946 vypracován a úředně
projednán projekt přístavu v Pardubicích,
aby mohlo býti přikročeno ke stavbě
již v r. 1948,
5. aby byly provedeny veškeré úpravy břehové
mezi zdymadly, pokud nejsou hotovy se zřetelem na splavnění,
t. j. oblouky, aby byly řešeny pro 1000tunové
lodi.