Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Přispěti ke zdaru všech zemědělských
prací, jichž řádné a včasné
provedení vyžaduje zájem státu, je mravní
i právní povinností obyvatelů Československé
republiky.
(2) Zemědělskými pracemi podle tohoto zákona
jsou též polní i zahradní pěstování
zeleniny, práce v lesní výrobě, školkařství
a pod.
(1) K výkonu prací podle § 1 mohou býti
v rámci ustanovení tohoto zákona přiděleni
všichni zemědělských prací schopní
muži ve věku od 15 do 55 roků a ženy ve
věku od 15 do 45 roků.
(1) V obcích do 5.000 obyvatelů jsou všechny
osoby uvedené v § 2, které v ní mají
řádné bydliště nebo pobyt, povinny
hlásiti se podle ustanovení odstavce 3 do 8 dnů
ode dne vyhlášení tohoto zákona.
(2) Ministr ochrany práce a sociální péče
může vyhláškou v Úředním
listě stanoviti lhůtu, v níž jsou osoby,
uvedené v § 2, povinny se hlásiti podle ustanovení
odstavce 3 v obcích ostatních.
(3) Hlášení podle odstavců 1 a 2 se
děje u místního národního výboru
(správní komise), po případě
v místech, kde je sídlo okresního úřadu
ochrany práce (pobočky), u tohoto úřadu
(pobočky).
Z povinnosti hlášení podle § 3 se vyjímají:
a) osoby, které jsou ve stálém pracovním
(služebním) poměru, podléhají
povinnému nemocenskému pojištění
a skutečně pracují;
b) osoby v zemědělství plně zaměstnané,
dále osoby, které provozují samostatnou úřadem
schválenou živnost nebo svobodné povolání,
jakož i osoby, které konají vojenskou nebo
bezpečnostní službu;
c) posluchači vysokých škol, kteří
řádně pokračují ve studiu,
a jejich absolventi, kteří se připravují
ke zkouškám, a žáci středních
a odborných škol veřejných nebo s právem
veřejnosti;
d) ženy od 3. měsíce těhotenství
a osoby, které pro nemoc nebo tělesnou či
duševní vadu jsou trvale nezpůsobilé
k práci, a mohou-li tuto skutečnost doložiti
vysvědčením úředního
lékaře okresního úřadu ochrany
práce nebo jinou veřejnou listinou;
e) v obcích do 3.000 obyvatelů ženy, které
vedou domácnost a při tom pečují alespoň
o 1 dítě do 6 let nebo nejméně o 2
příslušníky domácnosti, kteří
jsou vyňati z povinnosti hlášení podle
tohoto paragrafu; v ostatních místech ženy,
které vedou domácnost a při tom pečují
alespoň o 1 dítě do 15 let nebo nejméně
o 2 příslušníky domácnosti, kteří
jsou vyňati z povinnosti hlášení podle
tohoto paragrafu;
f) přednostové a členové cizích
zastupitelských úřadů a příslušníci
jejich rodin.
(1) Místní národní výbor (správní
komise) pořídí seznam přihlášených
osob a pojme do něho také osoby, které své
povinnosti hlášení neučinily zadost,
pokud mu jsou známy. Seznam neprodleně předloží
ve 2 stejnopisech okresnímu úřadu ochrany
práce, do jehož obvodu působnosti spadá.
(2) Okresní úřad ochrany práce (pobočka)
upraví, po případě doplní,
seznam a vrátí jeden stejnopis místnímu
národnímu výboru, který vyrozumí
osoby do něho pojaté. V obcích do 5.000 obyvatelů
může místní národní výbor
(správní komise) učiniti tak tím,
že seznam vyhlásí způsobem v místě
obvyklým (vyvěšením, oběžníkem
a podobně).
(3) Vyrozumění místním národním
výborem (správní komisí) má
účinky doručení výměru
okresního úřadu ochrany práce (§
3 vládního nařízení ze dne
4. června 1945, č. 13 Sb., o zatímní
výstavbě úřadů ochrany práce).
Ministr ochrany práce a sociální péče
se zmocňuje, aby vyhláškou v Úředním
listě stanovil dobu, kdy se seznam podle zásad §§
3 až 5 doplňuje.
Osoby pojaté do seznamu jsou povinny oznámiti předem
místnímu národnímu výboru (správní
komisi), po případě okresnímu úřadu
ochrany práce (pobočce), každou změnu
svého pobytu, má-li trvati déle 14 dnů,
a oznámiti, kde se v té době budou zdržovati.
Změní-li bydliště, jsou povinny mu předem
oznámiti nové bydliště. V tomto případě
je místní národní výbor (správní
komise, okresní úřad ochrany práce
nebo pobočka) ze seznamu vyškrtne a oznámí
to místnímu národnímu výboru
(správní komisi, po případě
okresnímu úřadu ochrany práce, pobočce),
v jehož obvodě je nové bydliště
oné osoby. Tento úřad ji pojme do svého
seznamu. Změny se oznámí příslušným
okresním úřadům ochrany práce
(pobočkám).
V každé obci zjistí místní národní
výbor (správní komise) v součinnosti
s místním sdružením Jednotného
svazu českých zemědělců neprodleně
po vyhlášení zákona a poté nejméně
vždy alespoň 4 týdny před počátkem
hlavních pracovních období v zemědělství
přesnou potřebu pracovních sil jednotlivých
zaměstnavatelů pro neodkladné zemědělské
práce a oznámí ji příslušnému
okresnímu úřadu ochrany práce (pobočce).
(1) K výkonu zemědělských prací
přidělí okresní úřad
ochrany práce z osob, pojatých do seznamu podle
§ 4, především osoby, které nevykonávají
zaměstnání (povolání), nebo
nejsou plně zaměstnány.
(2) Ženy lze přiděliti jen k pracím,
které zpravidla vykonávají ženy. Osoby
ženaté a vdané buďtež přiděleny
teprve tehdy, není-li dostatek osob svobodných.
(3) Podle tohoto paragrafu lze určitou osobu přiděliti
na dobu celkem 3 měsíců v jednom kalendářním
roce.
(1) Nestačí-li pracovní síly, přidělené
podle § 9, k provedení všech nezbytných
zemědělských prací, přidělí
se potřebné pracovní síly podle dekretu
presidenta republiky ze dne 1. října 1945, č.
88 Sb., o všeobecné pracovní povinnosti, s
tou odchylkou, že platí věkové hranice,
stanovené v § 2 tohoto zákona.
(2) Pokud se podle tohoto paragrafu přidělí
osoby k práci nad rámec dekretu presidenta republiky,
č. 88/1945 Sb., platí obdobně ustanovení
§ 9, odstavce 3.
(3) Pokud tento zákon nestanoví jinak, platí
pro pracovní poměry jím založené
a pracovní poměry dosavadní obdobně
příslušná ustanovení dekretu
č. 88/1945 Sb.
(1) Ustanovení předchozích paragrafů,
platí přiměřeně také
pro osoby, které, nepodléhajíce přihlašovací
povinnosti, se dobrovolně nabídly k výpomoci
při nutných zemědělských pracích
v některém pracovním místě
určeném podle směrnic, které vydají
ministři ochrany práce a sociální
péče a zemědělství.
(2) Těm o osobám nahradí příslušný
okresní úřad ochrany práce z účelového
jmění pro podpory při včleňování
do práce podle vládního nařízení
ze dne 27. srpna 1943, č. 250 Sb., rozdíl mezi mzdou,
dosaženou konáním této práce,
a mzdou, kterou by byly dosáhly prací dosavadní;
nahradí jim rovněž jízdné do
přechodného pracovního místa a zpět;
přesahuje-li vzdálenost mezi stálým
bydlištěm (místem pobytu) a tímto místem
alespoň 6 km, a konaly-li zemědělské
práce po dobu kratší šesti týdnů.
S výhradou ustanovení § 10, odstavec 1, nejsou
tímto zákonem dotčena ustanovení dekretu
presidenta republiky č. 88/1945 Sb.
Ministr ochrany práce a sociální péče
vydá v dohodě se zúčastněnými
ministry směrnice o uvolňování osob,
zaměstnaných pracemi, konanými v důležitém
veřejném zájmu, na práce zemědělské.
(1) Jednání a opominutí příčící
se ustanovením tohoto zákona nebo předpisům
vydaným k jeho provedení, trestají okresní
úřady ochrany práce pořádkovou
pokutou do výše 10.000 Kčs nebo okresní
národní výbory na návrh těchto
úřadů správními tresty, a to
pokutou do výše 100.000 Kčs nebo vězením
do 1 roku anebo oběma těmito tresty.
(2) Byla-li uložena jako správní trest pokuta,
buď zároveň pro případ její
nedobytnosti vyměřen náhradní trest
vězení podle míry zavinění
v mezích sazby trestu na svobodě.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, pozbude jí dnem 31.
prosince 1947 a platí v zemích České
a Moravskoslezské; provede jej ministr ochrany práce
a sociální péče v dohodě se
zúčastněnými členy vlády.
Zemědělské výrobě ve vnitrozemí
Čech a země Moravskoslezské chybělo
v době převratu v květnu 1945 přes
100.000 stálých pracovních sil a daleko ještě
vyšší počet sil sezónních.
V týdnech po převratu odešly ze zemědělství
další desetitisíce pracovních sil.
Takto oslabené zemědělství bylo postaveno
před úkol dějinného dosahu: osídlit
naše pohraničí. Dosud se přestěhovalo
z vnitrozemí do pohraničí za tím účelem
asi 120.000 rodin zemědělských dělníků
a malých zemědělců (asi 450.000 zemědělských
pracovníků). Vzniklé mezery byly dočasně
zaplněny Němci z pohraničí.
V několika měsících bude proveden
a ukončen definitivní odsun Němců.
Bude nutno s největším urychlením přiděliti
pro zemědělskou výrobu nejméně
350.000 stálých pracovních sil, hlavně
pro práce potažní a stájové.
Kromě toho musí býti získáno
asi 90.000 sil pro jarní práce v zelenině,
počet daleko ještě vyšší pro
jarní práce v kulturách cukrovky atd. V pracovních
poměrech zemědělských stojíme
před obtížným problémem, který
nemá v našich dějinách obdoby.
Je v sázce další existence naší
vyspělé zemědělské výroby
a bezprostředně je ohrožen stav výživy,
na němž je závislé zdraví národa
i pracovní morálka všech pracujících
vrstev. V zemědělství nelze provoz zastaviti
neb omeziti bez nedozírných nenahraditelných
škod a bez přímého otřesení
pracovní morálky zemědělských
pracovníků. Nebudou-li na př. řádně
a včas provedeny práce v cukrovce, projeví
se mimo jiné škody miliardová ztráta
v obchodní bilanci zmenšením množství
cukru pro export. Také UNRRA činí své
dodávky k nám závislé na tom, že
zemědělská výroba bude do krajnosti
zintensivněna a že budou vynaloženy všechny
síly, aby vlastní produkce se co nejvíce
stupňovala.
Zemědělcům musí ještě
před zahájením jarních prací
býti jasno, že budou míti k disposici potřebné
pracovní síly, protože jinak by nesplnili předepsaný
osev.
Jestliže letos se naplňuje vystěhování
Němců z našich zemí a tím čin,
který v našich dějinách má nejzávažnější
důsledky pro národ i pro stát, jestliže
je nutno napraviti škody, způsobené naší
hmotné, duchovní i mravní podstatě
okupanty v 6 ničivých letech poroby, jestliže
na nových organisačních základech
se buduje nový, hospodářský, sociální
i kulturní život republiky, právem je nutno
pohlížeti na rok 1946 a 1947 jako na léta národní
výstavby státu. Udržeti naše zemědělství
silné a zdravé v této osudové době,
pak musí býti společnou starostí všeho
lidu, protože jde a nejživotnější
zájem národa a státu. Jde o úkol nad
jiné obtížný, který však
může býti zvládnut jen společným
úsilím a činorodým nadšením
a pod společnou odpovědností celého
národa. Proto zákon vychází ze základní
myšlenky, že přispěti ke zdaru všech
zemědělských prací, jichž včasné
a řádné provedení vyžaduje zájem
státu, je mravní i právní povinností
obyvatelů Československé republiky. Předpokládá
se, že především bude usilováno
o to, aby pracovní síly byly získány
cestou dobrovolnou a teprve, nevystačí-li tento
způsob, přikročí se v naprosto nezbytném
rozsahu k závaznému přidělování.
Za práce zemědělské podle zákona
považuje se nejen zemědělská výroba
v užším slova smyslu, pěstování
zeleniny, rybářství, včelařství
atd., nýbrž i práce v lesní výrobě
se zřetelem k základnímu významu tohoto
odvětví prvovýroby a k bezprostřednímu
ohrožení našich pohraničních lesů
zhoubnými škůdci (kůrovcem).
Věkovou hranici pro osoby, jež mohou býti přiděleny
k zemědělských pracím, bylo nutno
oproti dekretu presidenta republiky z 1. října 1945,
č. 88 Sb., stanoviti u mužů od 15 do 55 let,
u žen od 15 do 45 let, aby tak byl zabezpečen dostatečný
počet pracovních sil, jež zemědělská
výroba bude potřebovati.
Ustanovení tato byla v podstatě převzata
jednak z dekretu č. 88/45 Sb., jednak přizpůsobena
dnešním potřebám zemědělské
výroby a nepotřebují bližšího
vysvětlení.