Podepsaní navrhují: Prozatímní Národní
shromáždění republiky Československé
rač se usnésti:
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Vlastníci budov mají z důvodů
oprav prováděných k nápravě
škod způsobených leteckým neb pozemním
bojem v době od 30. září 1938 do 10.
května 1945, nárok na daňovou úlevu,
činí-li náklad na opravy u jednotlivé
budovy alespoň 1.500 Kčs.
(2) Převyšuje-li však náklad na opravy
více než 10násobek základu daně
činžovní nebo 100násobek domovní
daně třídní, povolí se dočasné
osvobození od této daně s přirážkami.
(1) Daňová úleva podle § 1, odst. 1
záleží u daně činžovní
v tom, že se odečte od vyměřovacího
základu této daně ve dvou berních
letech následujících po roce, v němž
opravy byly skutečně provedeny, po 50% nákladu
učiněného na opravy.
(2) Daňová úleva podle § 1, odst: 1
záleží u domovní daně třídní
v tom, že se ve dvou berních letech následujících
po roce, v němž opravy byly skutečně
provedeny, sníží daň s přirážkami
a 50%.
Dočasné osvobození od daně domovní
s přirážkami podle § 1, odst. 2 povolí
se
1. činí-li náklad na opravy více než
20násobek základu daně činžovní
nebo 200násobek domovní daně třídní
na dobu 10 let,
2. činí-li náklad na opravy více než
15násobek základu daně činžovní
nebo 150násobek domovní daně třídní
na dobu 7 let,
31 činí-li náklad na opravy více než
10násobek základu daně činžovní
neb 100násabek domovní daně třídní.
na dobu 5 let.
Byla-li způsobem uvedeným v § 1, odst. 1 poškozena
budova, pro níž bylo povoleno dočasné
osvobození od daně činžovní podle
§§ 134 - 136 zákona o přímých
daních neb podle jiných zákonů, staví
se běh lhůty takovéhoto osvobození
od 1. ledna 1946 až do lne 31. prosince toho roku, v němž
budova byla o pravena; zbývá-li při dočasném
osvobození doba kratší než uvedeno v §
3, prodlužuje se již povolené osvobození
na dobu uvedenou v § 3.
(1) Za opravu domu (budovy) podle § 1 jest považovati
opravu na domě nebo uvnitř domu.
(2) Daňová úleva se poskytuje na opravy,
s nimiž bylo začato po 1. červnu 1945 a jež
budou ukončeny do 31. prosince 1948.
(3) Daňová úleva nebude poskytnuta na opravy
domů (budov), jichž udržování není
z veřejného zájmu žádoucí.
(1) Domáhá-li se vlastník budovy daňové
úlevy, musí předložiti berní
správě zároveň s přiznáním
k činžovní dani anebo před vyměřením
domovní daně třídní na berní
rok následující po opravě kolkuprosté
osvědčení, obsahující údaje
o způsobu oprav, o době, kdy s nimi byl o započato
a kdy byly dokončeny, o výši a přiměřenosti
jejich nákladu a o tom, že proti poskytnutí
daňové úlevy není důvodů
podle § 5, odst. 3.
(2) Berní správy mohou, mají-li pochybnosti,
samy přezkoumati nebo dáti přezkoumati okolnosti
podle odstavce 1, zejména šetřením u
oprávněných živnostníků,
kteří opravy prováděli nebo na ně
dodávali materiál.
(1) Za dočasné osvobození od daně
domovní, podle § 3 je třeba žádati.
(2) Dočasné osvobození se povoluje ode dne
dokončení opravy do příštího
kalendářního čtvrtletí a odtud
na dobu uvedenou v § 3.
(3) O žádosti řádně nedoložené
platí ustanovení § 131, odst. 4 zák.
o př. d.
(1) Přiznání úlevy podle § 1,
odst. 1 a § 2 nesmí snížení daně
činžovní nebo třídní i
s přirážkami za oba roky, sečtené
s poskytnutou náhradou válečných škod,
přesahovati náklad na opravu budovy.
(2) Při dočasném osvobození dle §
3 nesmí daň činžovní nebo třídní
i s přirážkami za celou dobu dočasného
osvobození, sečtená s poskytnutou náhradou
válečných škod přesahovati náklad
na opravu budovy. Bude-li náhrada válečných
škod poskytnuta až po přiznání
úlev nebo do časného osvobození, je
nutno i a tuto náhradu vzíti dodatečně
zřetel a prozkoumati přiměřenost úlevy
nebo dočasného osvobození.
Nesprávné údaje o okolnostech, podmiňujících
daňovou úlevu, trestají se podle hlavy VIII.
zákona o přímých daních.
Tento zákon na bývá účinnosti
vyhlášením; provede jej ministr financí.
Válečnými událostmi byly způsobeny
na území republiky četné destrukce
domovního majetku.
Náprava těchto škod si vyžádá
značného nákladu od postižených
osob, jež nezaviněně utrpěly újmy
na majetku.
Opravy, které stavebníci musí prováděti,
budou často takové povahy, že se na ně
nemůže vztahovati žádná z norem
poskytující úlevy nebo osvobození
od daně domovní. Proto je nutno zaručiti
formou zákona, že tyto osoby, pokud náklady
na opravy přesahovaly určitou výši,
dosáhnou úlev a osvobození od daně
domovní, které mají podle platných
předpisů jiní stavebníci.
Navrhovaný zákon poskytuje stavebníkům
a) jednak daňové úlevy, záležející
ve snížení základu resp. daně
domovní,
b) jednak osvobození od daně domovní odstupňované
podle výšky stavebního nákladu.
Za úlevy a osvobození jest nutno žádati.
Opožděné podání žádosti
za osvobození nemá škodlivých účinků.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh byl přidělen výboru rozpočtovému.