Vláda, odpovídajíc na interpelaci poslance
Sajala a druhů, ve věci měnového dekretu
sděluje toto:
Dekret presidenta republiky č. 91/1945 Sb., o obnovení
československé měny poskytl sice jisté
možnosti opatření hotových prostředků
pro podniky uvolněním vázaných vkladů
(§§ 11 a 13); tím nebyl zpravidla plně
nahrazen provozovací kapitál, který byl dříve
ve starých platidlech podnikateli k disposici. To však
ani nebylo v linii cesty, nastoupené měnovou reformou;
doplnění potřebného provozovacího
kapitálu i investičního opatřuje se
úvěrem, zvláště usnadněným.
Úroková složka tohoto financování
podniků jest ovšem určitou obětí,
ta však vykupuje významný prospěch hospodářského
celku, neboť oběživo, vydané na podkladě
úvěrovém, je oběživem pružným,
které se vrátí zpět emisnímu
místu, jakmile pomine jeho potřeba v hospodářství.
Pro zdar reformního díla nelze se zříci
financování hospodářského podnikání
cestou úvěrovou a přesunouti snad uspokojení
potřeby provozních kapitálů na pole
uvolňování vázaných vkladů,
čímž by se vytvořil blok nepružného
oběživa, neovladatelného a neschopného
přizpůsobení změnám potřeby,
a tedy měnově závadného.
Dosavadní zkušenosti s prováděním
měnového dekretu ukázaly, že se vžil
a že hospodářský život vystačuje
po počátečních obtížích
s danými možnostmi; dosud nebyly ani ministerstvu
financí ani Národní bance československé
oznámeny případy, kdy by dosavadní
měnová politika byla vedla k podvázání
provozu a propouštění zaměstnanců,
nebo kdy by takové důsledky vážně
hrozily, a právě tak není ministerstvu ochrany
práce a soc. péče v oboru jeho působnosti
známo, že by důsledné provedení
dekretu vedlo k propouštění zaměstnanců.
Snahou ministerstva financí jest působiti v hladkém
průběhu měnových opatření;
ministerstvo financí neuzavíralo se také
nikdy tomu, projednati s hospodářskými institucemi
otevřeně jejich zvláštní požadavky
a neodepřelo podpory v případech jí
zasluhujících.
Dosud podniknutá opatření na podporu konsumentských
vrstev (čítajíc v to i uvolňování
vkladů z důvodů sociálních,
na př. k nákupu nábytku, k odstranění
válečných škod) a vládní
usnesení z 8. ledna t. r. o uvolňování
pro stav zemědělský, přispějí
podstatnou měrou k oživení a ke vzestupu likvidity
i u těch oborů podnikání, které
v důsledku měnové reformy trpěly ne
tak nedostatkem vlastního kapitálu, úvěrově
nahraditelného, jako spíše nedostatkem pohotové
kupní síly u zákaznictva.
V otázce urychleného proplácení státních
dodávek se v ministerstvu financí bez průtahů
vyřizují návrhy jednotlivých resortů
na uvolnění rozpočtových prostředků;
také zálohy, jak jsou obvyklé zejména
při větších a déle trvajících
dodávkách, se běžně poskytují.
Pokud se týče dodávek zemědělců,
jsou dodávky obilí, olejnin, luštěnin,
sena a slámy propláceny bez průtahů.
Řepu proplácejí cukrovary ihned po příslušném
proúčtování vzájemných
dodávek (sestavení t. zv. pořádnosti);
pokud se toto proúčtování nemohlo
uskutečnit, poskytovaly cukrovary zálohu v částce
Kčs 33.- na 100 kg řepy. Závady nebyly hlášeny
ani Svazu pro cukr a řepu, ani ministerstvu výživy.
Dodávky bramborů na jaře budou zemědělcům
propláceny ihned po expedici zboží. Potíže,
které se objevily na podzim, byly sice těžké,
přesto však byly zdolány, neboť rozdělovači
si opatřili potřebný úvěr.
Aby byly i nadále zmírňovány nepříznivé
účinky měnového dekretu, bude se vláda
snažiti o usnadnění a zlevnění
provozních a investičních úvěrů
a o urychlené zálohování účtů
na státní a veřejné dodávky.
K odstranění potíží přispěje
jistě též nemalou měrou urychlené
vyhlášení a provedení zákona
o dávce z majetku a přírůstku na majetku
(tím získají výrobní podniky
potřebný přehled o svých finančních
možnostech), jakož i zákona o stavební
obnově.