Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usnesla se na tomto zákoně:
Dekret presidenta republiky č. 105/1945 Sb. se doplňuje
a mění takto:
1. § 1, odst. 2 se doplňuje další větou
tohoto znění:
"Tam, kde se v tomto dekretu mluví o veřejných
odpočivných nebo zaopatřovacích platech
nebo o odpočivných (zaopatřovacích)
platech, rozumějí se tím zejména též
veškeré zaopatřovací požitky (náležitosti)
poskytované podle vojenských zaopatřovacích
zákonů."
2. § 1, odst. 4 zní:
"(4) Ustanovení tohoto dekretu se nevztahuje na vojenské
gážisty z povolání."
3. § 3 se doplňuje dalším (pátým)
odstavcem tohoto znění:
"(5) Bude-li uznáno na některý z trestů
uvedených v odstavci 1, písm. A), č. 3 až
6, nebo písm. B), a), č. 2 až 4, nebo písm.
b), může být vojenským osobám
odňata vojenská hodnost správním opatřením
ministra národní obrany. U majorů a podplukovníků
lze provést odnětí vojenské hodnosti
jen se souhlasem vlády, u plukovníků a generálů
jen se souhlasem presidenta republiky. Poddůstojníkům
odejme vojenskou hodnost z příkazu ministra národní
obrany příslušný představený."
4. V § 4, odst. 7 se vypouštějí slova
"právní služby".
5. V § 5 se vsunuje za odstavec 2 nový odstavec 3
tohoto znění:
"(3) Je-li obviněný příjemcem
vojenských zaopatřovacích požitků,
budiž nejméně jeden člen očistné
a vrchní očistné komise vzat ze zástupců
vojenské správy."
Dosavadní odstavec 3 se stává odstavcem 4.
6. V § 7, odst. 3 se vsunuje za slova "na návrh"
slova "kárného zástupce (§ 10)
nebo na návrh".
7. § 30, odst. 2, písm. c) zní:
"c) ministerstvu národní obrany, je-li obviněný
vojenským gážistou ve výslužbě,
vojenským gážistou v záloze, vojenskou
osobou z řad mužstva nebo příjemcem
vojenských požitků zaopatřovacích
jakéhokoliv druhu a zaopatřovacích náležitostí
déle sloužících a jejich pozůstalých
(§ 15, odst. 2)."
8. V § 32 se v první větě nahrazují
slova "31. března 1946" slovy "31. prosince
1946" a za prvou větu se vkládá další
věta tohoto znění: "Kárná
oznámení podle § 15 musejí býti
podána nejpozději do 30. června 1946."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
Již při přípravných pracích
na dekretu presidenta republiky ze dne 4. října
1945, čís. 105/1945 Sb., o očistných
komisích pro přezkoumání činnosti
veřejných zaměstnanců bylo zamýšleno
pojmouti do osobního rozsahu tohoto dekretu i vojenské
gážisty z povolání a příjemce
vojenských odpočivných (zaopatřovacích)
platů. Důvody, které ministerstvo národní
obrany uvedla pro svůj návrh, aby otázka
přezkoumání činnosti vojenských
gážistů byla upravena zvláště,
a to tehdy připravovanou osnovou dekretu presidenta republiky
o úpravě některých správních
poměrů vojenských gážistů
z povolání, byly na místě jen u vojenských
gážistů, povolání v činné
službě. Jak uváděla zpráva k
uvedenému dekretu, liší se očista velitelského
sboru branné moci podstatně od očisty v řadách
ostatních veřejných zaměstnanců,
ježto je charakterisována zvláštností
vyplývající z povinnosti k účasti
na boji, již ukládá důstojníkovi
nebo rotmistrovi z povolání v době válečné
jeho povolání. Tyto důvody však nedopadají
na příjemce vojenských odpočivných
(zaopatřovacích) platů, jak ostatně
i ministerstvo národní obrany uznalo v důvodové
zprávě k osnově zákona o úpravě
některých právních poměrů
příjemců vojenských odpočivných
(zaopatřovacích) platů, jíž rozeslalo
do meziministerského připomínkového
řízení dopisem z 31. října
1945, č. 53.897-IV/1 odděl. 1945. U těchto
se totiž podle důvodové zprávy této
osnovy nežádá účast v odboji
proti okupantům a jejich právní postavení
se neliší v ničem od ostatních příjemců
veřejných odpočivných (zaopatřovacích)
platů, jež uvádí § 1, odst. 1 B
dekretu presidenta republiky čís. 105/1945 Sb.
Vzhledem k uvedenému považovalo ministerstvo vnitra
za účelné, aby i při přezkoumání
činnosti příjemců vojenských
odpočivných (zaopatřovacích) platů
bylo postupováno zásadně podle předpisů
dekretu presidenta republiky čís. 105/1945 Sb.,
zvláště když značná část
jich již podle doslovného znění tohoto
dekretu spadá pod jeho osobní dosah. Padle §
1, odst. 4 tohoto dekretu jsou z jeho dosahu vyňati jen
vojenští gážisté ve výslužbě,
tedy nikoliv ostatní osoby, uvedené v § 1 ministerstvem
národní obrany připravené osnovy zákona
o úpravě některých právních
poměrů příjemců vojenských
odpočivných (zaopatřovacích) platů.
Podle toho by tedy tyto osoby podléhaly očistnému
řízení jak podle dekretu čís.
105/1945 Sb., tak i podle připravované osnovy, což
nebylo zamýšleno.
Na tyto okolnosti upozornilo ministerstvo vnitra a doporučilo,
aby i příjemci vojenských zaopatřovacích
požitků byli dodatečně pojati do osobního
rozsahu dekretu č. 105/1955 Sb. K tomuto stanovisku se
přiklonila i jiná ministerstva a i ministerstvo
národní obrany uznala jeho odůvodněnost
a požádalo o potřebnou novelisaci citovaného
dekretu presidenta republiky. Tomuto požadavku vyhovuje právě
navržená novelisace.
Kromě toho se dekret doplňuje v tom smyslu, aby
jako zapisovatelé při očistné komisi
mohli býti použiti i jiní úředníci
než úředníci právní služby
a aby i kárný zástupce mohl navrhnouti delegaci
jiné než místně příslušné
očistné komise. Doposud má toto oprávnění
jen obviněný.
Konečně se zařizuje v osnově prodloužení
doby ustanovené v § 32 dekretu č. 105/1945
Sb. pro působnost očistných komisí.
Podle tohoto ustanovení má působnost těchto
komisí skončiti dnem 31. března 1946. Případy
v této lhůtě neskončené mají
býti postoupeny příslušné disciplinární
komisi (nebo jinému kárnému orgánu),
která v něm má pokračovati podle předpisů
tohoto dekretu. Ježto očistné komise teprve
nedávno započaly se svojí činností,
lze předpokládati, že by na disciplinární
komisi přešla v praksi většina případů
pro něž byly očistné komise vytvořeny,
což by jistě nebylo v intencích presidentova
dekretu, poněvadž jinak nebylo by bývalo vytvářeno
vedle komisí disciplinárních forum speciální.
Původní znění dekretu mluví
o odpočivných a zaopatřovacích platech
na těchto místech:
§ 1, odst. 1, písm. B),
§ 3, odst. 1, písm. A), č. 5 a 6, písm.
B), a), č. 2, 3 a 4, písm. B), b),
§ 15, odst. 1,
§ 23, odst. 1, věta 2,
§ 30, odst. 2, písm. b).
Účelem navrhovaného,doplnění
§ 1, odst. 2 je, dosáhnouti toho, aby ve všech
těchto případech bylo jasné a nebylo
opětovně třeba poukazovat na to a zdůrazňovat,
že se výše uvedenými platy vyrozumívají
jmenovitě též vojenské požitky
zaopatřovací podle zákona ze dne 17. února
1922, č. 76 Sb., o vojenských požitcích
zaopatřovacích a zaopatřovací náležitosti
déle sloužících podle zákona
ze dne 31. května 1932, č. 83 Sb., o úpravě
náležitostí vojenských osob z počtu
mužstva v činné službě a některých
jiných osob jim co do náležitostí na
roveň postavených, jakož i o zaopatření
déle sloužících.
Bez navrženého doplnění § 3 dekretu
bylo by možné zbavit provinilce, o které jde,
vojenské hodnosti jen za podmínek zákona
ze dne 4. července 1923, č. 154 Sb., o vojenském
kázeňském a kárném právu,
jakož i o odnětí vojenské hodnosti a
přeložení do výslužby řízením
správním, ve znění vyhlášky
ministra národní obrany ze dne 8. dubna 1935, č.
65 Sb., o novém znění vojenského kárného
zákona, t. j. kárným řízením
nebo za podmínek § 33 citov. zákona řízením
správním. Kárné řízení
je poměrně zdlouhavé a složité,
přípustnost odnětí vojenské
hodností řízením správním
je pak podle dosud platných předpisů omezena
na poměrně úzký okruh případů.
Za podklad k rozhodnutí o odnětí vojenské
hodnosti řízením správním bude
podle navrženého doplnění § 3 sloužiti
pouze potrestání nabyvší právní
moci buďto proto, že nebylo podáno odvolání
anebo proto, že vrchní očistná komise
rozhodla již ve věci s konečnou platností.
Umožnění použití k zapisovatelské
funkci i jiných úředníků než
úředníků právní služby
je odůvodněno jednak velikým nedostatkem
úředníků právní služby,
jednak tím, že za účelem urychleného
projednání očistných případů
bude účelné, aby jako zapisovatelé
byli činni zaměstnanci ovládající
psaní na stroji, po případě těsnopis.
Navržený, doplněním § 5 se vyhovuje
požadavku vojenské správy, která má
zájem na tom, aby byl v těch případech,
kdy jde o příjemce vojenských požitků
zaopatřovacích (darů a pensí z milosti
a pod.), vždy nejméně jeden člen očistné
komise a vrchní očistné komise vzat ze zástupců
vojenské správy. Dosavadní úprava
§ 5 s tohoto hlediska by plně nevyhovovala. Na př.
záložní důstojník pobírající
přídavek za zranění podle § 66
a násl. zákona, ze dne 17. února 1922, č.
76 Sb., o vojenských požitcích zaopatřovacích,
je poštovním úředníkem. Jeden
člen očistné komise musil by tedy být
z oboru poštovní správy, avšak vojenská
správa, ač hradí náklady přídavků
za zranění, neměla by v komisi zastoupení.
Člen komise z vojenské správy může
býti buď práva znalý člen nebo
člen ze zaměstnanecké kategorie (skupiny),
k níž náleží obviněný.
Podle dosavadního znění § 7, odst. 3
dekretu může býti nařízena delegace
na návrh obviněného, jsou-li zde důvody,
pro něž lze pochybovati o nepodjatosti příslušné
očistné komise. Vyskytují se však případy,
že obviněný zaměstnanec svým
postavením a svými styky si sjednal takovou příznivou
posici, že se zdá, že by při projednávání
případu u místní příslušné
očistné komise nebylo dostatečně postaráno
o objektivnost a nestrannost při rozhodování,
takže se jeví nutným; aby i kárnému
zástupci byla dána možnost delegace z tohoto
důvodu.
Doplnění § 30, odst. 2, písm. c) zmínkou
o vojenských gážistech ve výslužbě
si žádá novelisovaný § 1, odst.
4, v němž se již o vojenských gážistech
ve výslužbě nemluví. Řečeným
dodatkem se pak dosáhne toho, že ministerstvo národní
obrany bude zpravováno o všech důležitých
opatřeních za očistného řízení
i v těch případech, kdy nejde o vojenské
osoby; vždyť poživateli vojenských zaopatřovacích
požitků, a tedy obviněnými, mohou být
na př. i pozůstalí po vojenských gážistech
ve výslužbě, pozůstalí po déle
sloužících, civilní osoby přibrané
k služebním výkonům pro válečné
účely (§ 86 a násl. zák. č.
76/1922 Sb.) a pod.
Kromě toho se v § 34, odst. 2, písm. c) vypustilo
zvláštní uvádění poddůstojníků,
protože i tito jsou příslušníky
mužstva a jsou zahrnuti do nově voleného výrazu
"vojenské osoby z počtu mužstva".
Lze očekávati, že nově stanovená
lhůta postačí k projednání
všech případů. Aby mohly očistné
komise vyříditi zavčas došlá
jich kárná oznámení, je třeba
stanoviti nejzazší lhůtu pro podání
těchto kárných oznámení.