Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

344.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne ............................ 1946

o Národních kulturních komisích pro správu státního kulturního majetku.

Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Při ministerstvu školství a osvěty, na Slovensku při pověřenectvu školství a osvěty, se zřizují Národní kulturní komise pro správu státního kulturního majetku (dále jen Národní kulturní komise).

(2) Národní kulturní komise jsou orgány státní správy, složené ze zástupců ministerstev školství a osvěty, vnitra, financí, zemědělství, dopravy, vnitřního obchodu a národní obrany, na Slovensku ze zástupců příslušných pověřenectev a ministerstva národní obrany; jejich další členy jmenuje ministr školství a osvěty, na Slovensku pověřenec školství a osvěty, z odborných znalců příslušných oborů.

§ 2.

Národním kulturním komisím přísluší správa a využití majetku všech druhů, movitého i nemovitého, bez rozdílu doby vzniku, který má kulturní (uměleckou, historickou, vědeckou) hodnotu kteréhokoli stupně, jednak konfiskovaného

1. dekretem presidenta republiky ze dne 21. června 1945, č. 12 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení zemědělského majetku Němců, Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel českého a slovenského národa,

2. dekretem presidenta republiky ze dne 25. října 1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy,

3. nařízením Slovenské národní rady ze dne 23. srpna 1945, č. 104 Sb. nař. SNR, o konfiskování a urychleném rozdělení zemědělského majetku Němců, Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel slovenského národa,

jednak ostatního státního kulturního majetku.

§ 3.

(1) Za státní kulturní majetek (§ 2) se pokládají zejména:

a) pozemky, které mají charakter přírodní památky, přírodní reservace nebo archeologické lokality,

b) stavební objekty hodnoty umělecké nebo historické (zejména hrady, tvrze a jejich zříceniny, zámky, městské paláce a obytné domy, letohrádky a vily) i pozemky památkového charakteru s nimi souvislé (zejména zahrady, parky, obory),

c) movité věci hodnoty umělecké, historické nebo vědecké, a to jednotlivé předměty i jejich sbírky.

(2) Ministr školství a osvěty, na Slovensku v dohodě s pověřencem školství a osvěty, určí majetek, který se pokládá za státní kulturní majetek ve smyslu odstavce 1; pokud jde o zemědělský majetek, učiní tak v dohodě s ministrem zemědělství, na Slovensku též v dohodě s pověřencem zemědělství a pozemkové reformy.

§ 4.

(1) Národní kulturní komise plní zejména tyto úkoly:

a) zjišťují státní kulturní majetek a přejímají jej do správy,

b) organisují odbornou správu státního kulturního:majetku a udržují jej v řádném stavu,

c) pečují o vhodné využití státního kulturního majetku,

d) po případě zcizují některé movité věci se souhlasem ministrů školství a osvěty a financí.

(2) Národní kulturní komise mohou svěřiti správu státního kulturního majetku nebo dozor nad ním odborným korporacím, ústavům nebo jednotlivým odborníkům.

§ 5.

(1) Úřady, orgány a osoby, které mají věci, prohlášené za státní kulturní majetek (§ 3, odst. 2) jsou povinny jej odevzdati Národním kulturním komisím, jakmile o to Národní kulturní komise požádají.

(2) Úřady, orgány a osoby; které věci uvedené v odstavci 1 nebo jejich části převedly do majetku třetích osob, jsou povinny se postarati, aby tyta věci nebo jejich části byly neprodleně odevzdány Národním kulturním komisím; není-li to dobře možné, jsou povinny to oznámiti Národním kulturním komisím.

§ 6.

Kdo státní kulturní majetek neodevzdá nebo se nepostará, aby byl odevzdán, nebo neučiní předepsaného oznámení (§ 5, odst. 2), bude potrestán na návrh příslušné Národní kulturní komise bez újmy soudního stíhání okresním národním výborem pro správní přestupek vězením do jednoho roku nebo pokutou do 1 000.000. Kčs nebo oběma těmito tresty. Pro případ. nedobytnosti pokuty buď zároveň stanoven náhradní trest vězení podle míry zavinění až do jednoho roku.

§ 7.

Všechny veřejné úřady, soudy, veřejnoprávní korporace a jejich orgány jsou povinny v mezích své působnosti podporovati Národní kulturní komise v jejich činnosti a spolupůsobiti při provádění jejich úkolů.

§ 8.

(1) Ministr školství a osvěty vydá v dohodě s ministry vnitra, financí, zemědělství, dopravy, vnitřního obchodu a národní obrany, (na Slovensku též v dohodě s příslušnými pověřenci a ministrem národní obrany), organisační a jednací řády Národních kulturních komisí a vyhlásí je v Úředním listě, na Slovensku v Úředním věstníku.

(2) Ministr školství a osvěty, na Slovensku pověřenec školství a osvěty, zařadí do svých rozpočtů příjmové a výdajové položky spojené se správou státního kulturního majetku. Pokud však jde a správu objektů stavebních, zařadí příslušné položky do svých rozpočtů ministr dopravy, na Slovensku pověřenec dopravy a veřejných prací.

(3) K provádění úkolů Národních kulturních komisí obstará ministerstva školství a osvěty potřebné síly administrativní, účetní, kancelářské a manipulační, jakož i potřebné kanceláře, sběrny a skladiště; na Slovensku učiní tak pověřenec školství a osvěty. K udržování stavebních objektů obstará administrativní a technické síly ministerstvo dopravy, na Slovensku pověřenectvo dopravy a veřejných prací.

§ 9.

Nedotčena zůstávají ustanovení právních předpisů a pozemkové reformě, zejména zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb., o zabrání velkého majetku pozemkového, zákona ze dne 30. ledna 1920, č. 81 Sb., kterým se vydávají po rozumu §u 10 zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb. zák. a nař., ustanovení o přídělu zabrané půdy a upravuje se právní poměr ku přidělené půdě (Zákon přídělový), zákona ze dne 12. února 1920, č. 118 Sb., o hospodaření na zabraném majetku pozemkovém a zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 329 Sb., o převzetí a náhradě za zabraný majetek pozemkový (zákon náhradový), jakož i právních předpisů uvedených v § 2.

§ 10.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministři školství a osvěty, vnitra, financí, zemědělství, dopravy, vnitřního obchodu a národní obrany.

Důvodová zpráva.

Československá republika nabývá na základě dekretů presidenta republiky č. 12/45 Sb. a č. 108/45 Sb., jakož i na základě nařízení Slovenské národní rady č. 104 Sb. nar. SNR velikého majetku nemovitého a movitého všeho druhu, zemědělské i lesní půdy, budov i mobilií. V tomto konfiskovaném majetku je také zahrnuto mnoho kulturních statků a věcí všech druhů a stupňů hodnoty, od pravěku do přítomnosti, což zavazuje státní správu, aby od počátku pečovala o řádnou správu a zachování této skupiny. Jde o přírodní památky a reservace, o archeologické lokality, historické a umělecké stavby i movité předměty z inventáře stavebních objektů nebo jednotlivých obytných místností. Jejich veliká cena hmotná i ideová musí býti postavena ve službě veřejnosti.

Bohužel utrpěl již tento majetek překotnými zásahy nejrůznějších činitelů, a to jak státních resortů, národních rad, veřejných i soukromých korporací; tak neukázněných jednotlivců značné ztráty přesunováním, zcizováním, ba nerozumným ničením kulturních předmětů. Současně s těmito zásahy neoprávněných činitelů domácích utrpěl konfiskovaný majetek kulturní pronikavé škody zásahy vojenských oddílů na československém území přechodně ubytovaných, čímž byly některé významné stavební objekty úplně zbaveny svého kulturního inventáře.

Tyto nezdravé zjevy nelze paralysovati než rychlou evidencí všech kulturních statků a věcí do citovaných dekretů zahrnutých, jejich odborným zajištěním a roztříděním, udržováním v řádném stavu a cílevědomým kulturním využitím. Při tom nerozhoduje, jde-li majetek nashromážděný organickým vývojem nebo sběratelskou činností jednotlivců v různých obdobích, o stylové originály nebo jejich kopie, nebo dokonce falsa, bona i mala fide.

Osnova zákona o Národních kulturních komisích sjednává právní podklad pro toto odborné zajištění, správu a rozdělení státního kulturního majetku pro celé státní území, a to jak zkonfiskovaného tak i jiného státního kulturního majetku, i když je na ten čas zapůjčen, zavlečen nebo odcizen.

Národní kulturní komise se zřizují jako orgány státní správy při ministerstvu školství a osvěty, na Slovensku při pověřenectvu školství a osvěty, protože ani ministerstvo zemědělství (Národní pozemkový fond) ani Fondy národní obnovy ani národní správy nemohou zajistiti odbornost správy uměleckého a vědeckého majetku, při níž jde o speciální znalosti a praktické zkušeností dějepisců umění, museologů, archivářů, knihovníků a odborníků ochrany památek přírodních i uměleckých.

K jednotlivým ustanovením osnovy se poznamenává:

K § 1:

Národní kulturní komise se zřizují při odborném ministerstvu školství a osvěty, na Slovensku při pověřenectvu školství a osvěty. Jiným resortům, které mají vztah k určitým kulturním statkům a věcem (ministerstvo zemědělství k přírodním reservacím, ministerstvo veřejné správy technické k udržování staveb) nebo k provádění jejich ochrany a správného využití (ministerstvo vnitra a financí), je vyhrazena ingerence a spolupráce v Národních kulturních komisích. Ministerstvu vnitřního obchodu jde o podchycení zájmu o kulturní státní majetek pro účely cizineckého a turistického ruchu, ministerstvu národní obrany pak o památky vojenské. Živlu odbornému, musejnictví, archivnictví, knihovnictví a ochraně památek přírodních i historických dostává se v Národních kulturních komisích zastoupení.

K §§ 2, 3 a 4:

Tato ustanovení vytyčují úkol Národních kulturních komisí, zjišťují druhy kulturního majetku jimi spravovaného, stanoví způsob určení majetku, jehož správy se Národní kulturní komise ujímají, a stanoví kompetenci Národních kulturních komisí. Dojde-li ke zcizení některých věcí, připadne výtěžek státní pokladně pro měnové účely.

K §§ 5 a 6:

Jde o stanovení doby, kdy na Národní kulturní komise přechází správa státního kulturního majetku vykonávaná dosud jinými orgány. Stanoví se též povinnost odevzdati konfiskovaný kulturní majetek, pokud se jakýmkoli způsobem octl mimo původní uložení, a v § 6 se hrozí tresty pro nesplnění této povinnosti.

K §:

Opatření ministra školství a osvěty, po případě ministra dopravy, jimiž se stanoví vnitřní organisace a opatřují finanční prostředky Národních kulturních komisí i jejich personál přesunem z jiných resortů.

V Praze dne 2. dubna 1946.

Předseda vlády:

Zd. Fierlinger v. r.

Ministr školství a osvěty:

Dr Zdeněk Nejedlý v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP