Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Při ministerstvu školství a osvěty,
na Slovensku při pověřenectvu školství
a osvěty, se zřizují Národní
kulturní komise pro správu státního
kulturního majetku (dále jen Národní
kulturní komise).
(2) Národní kulturní komise jsou orgány
státní správy, složené ze zástupců
ministerstev školství a osvěty, vnitra, financí,
zemědělství, dopravy, vnitřního
obchodu a národní obrany, na Slovensku ze zástupců
příslušných pověřenectev
a ministerstva národní obrany; jejich další
členy jmenuje ministr školství a osvěty,
na Slovensku pověřenec školství a osvěty,
z odborných znalců příslušných
oborů.
Národním kulturním komisím přísluší
správa a využití majetku všech druhů,
movitého i nemovitého, bez rozdílu doby vzniku,
který má kulturní (uměleckou, historickou,
vědeckou) hodnotu kteréhokoli stupně, jednak
konfiskovaného
1. dekretem presidenta republiky ze dne 21. června 1945,
č. 12 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa,
2. dekretem presidenta republiky ze dne 25. října
1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy,
3. nařízením Slovenské národní
rady ze dne 23. srpna 1945, č. 104 Sb. nař. SNR,
o konfiskování a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
slovenského národa,
jednak ostatního státního kulturního
majetku.
(1) Za státní kulturní majetek (§ 2)
se pokládají zejména:
a) pozemky, které mají charakter přírodní
památky, přírodní reservace nebo archeologické
lokality,
b) stavební objekty hodnoty umělecké nebo
historické (zejména hrady, tvrze a jejich zříceniny,
zámky, městské paláce a obytné
domy, letohrádky a vily) i pozemky památkového
charakteru s nimi souvislé (zejména zahrady, parky,
obory),
c) movité věci hodnoty umělecké, historické
nebo vědecké, a to jednotlivé předměty
i jejich sbírky.
(2) Ministr školství a osvěty, na Slovensku
v dohodě s pověřencem školství
a osvěty, určí majetek, který se pokládá
za státní kulturní majetek ve smyslu odstavce
1; pokud jde o zemědělský majetek, učiní
tak v dohodě s ministrem zemědělství,
na Slovensku též v dohodě s pověřencem
zemědělství a pozemkové reformy.
(1) Národní kulturní komise plní zejména
tyto úkoly:
a) zjišťují státní kulturní
majetek a přejímají jej do správy,
b) organisují odbornou správu státního
kulturního:majetku a udržují jej v řádném
stavu,
c) pečují o vhodné využití státního
kulturního majetku,
d) po případě zcizují některé
movité věci se souhlasem ministrů školství
a osvěty a financí.
(2) Národní kulturní komise mohou svěřiti
správu státního kulturního majetku
nebo dozor nad ním odborným korporacím, ústavům
nebo jednotlivým odborníkům.
(1) Úřady, orgány a osoby, které mají
věci, prohlášené za státní
kulturní majetek (§ 3, odst. 2) jsou povinny jej odevzdati
Národním kulturním komisím, jakmile
o to Národní kulturní komise požádají.
(2) Úřady, orgány a osoby; které věci
uvedené v odstavci 1 nebo jejich části převedly
do majetku třetích osob, jsou povinny se postarati,
aby tyta věci nebo jejich části byly neprodleně
odevzdány Národním kulturním komisím;
není-li to dobře možné, jsou povinny
to oznámiti Národním kulturním komisím.
Kdo státní kulturní majetek neodevzdá
nebo se nepostará, aby byl odevzdán, nebo neučiní
předepsaného oznámení (§ 5, odst.
2), bude potrestán na návrh příslušné
Národní kulturní komise bez újmy soudního
stíhání okresním národním
výborem pro správní přestupek vězením
do jednoho roku nebo pokutou do 1 000.000. Kčs nebo oběma
těmito tresty. Pro případ. nedobytnosti pokuty
buď zároveň stanoven náhradní
trest vězení podle míry zavinění
až do jednoho roku.
Všechny veřejné úřady, soudy,
veřejnoprávní korporace a jejich orgány
jsou povinny v mezích své působnosti podporovati
Národní kulturní komise v jejich činnosti
a spolupůsobiti při provádění
jejich úkolů.
(1) Ministr školství a osvěty vydá v
dohodě s ministry vnitra, financí, zemědělství,
dopravy, vnitřního obchodu a národní
obrany, (na Slovensku též v dohodě s příslušnými
pověřenci a ministrem národní obrany),
organisační a jednací řády
Národních kulturních komisí a vyhlásí
je v Úředním listě, na Slovensku v
Úředním věstníku.
(2) Ministr školství a osvěty, na Slovensku
pověřenec školství a osvěty,
zařadí do svých rozpočtů příjmové
a výdajové položky spojené se správou
státního kulturního majetku. Pokud však
jde a správu objektů stavebních, zařadí
příslušné položky do svých
rozpočtů ministr dopravy, na Slovensku pověřenec
dopravy a veřejných prací.
(3) K provádění úkolů Národních
kulturních komisí obstará ministerstva školství
a osvěty potřebné síly administrativní,
účetní, kancelářské
a manipulační, jakož i potřebné
kanceláře, sběrny a skladiště;
na Slovensku učiní tak pověřenec školství
a osvěty. K udržování stavebních
objektů obstará administrativní a technické
síly ministerstvo dopravy, na Slovensku pověřenectvo
dopravy a veřejných prací.
Nedotčena zůstávají ustanovení
právních předpisů a pozemkové
reformě, zejména zákona ze dne 16. dubna
1919, č. 215 Sb., o zabrání velkého
majetku pozemkového, zákona ze dne 30. ledna 1920,
č. 81 Sb., kterým se vydávají po rozumu
§u 10 zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215
Sb. zák. a nař., ustanovení o přídělu
zabrané půdy a upravuje se právní
poměr ku přidělené půdě
(Zákon přídělový), zákona
ze dne 12. února 1920, č. 118 Sb., o hospodaření
na zabraném majetku pozemkovém a zákona ze
dne 8. dubna 1920, č. 329 Sb., o převzetí
a náhradě za zabraný majetek pozemkový
(zákon náhradový), jakož i právních
předpisů uvedených v § 2.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
školství a osvěty, vnitra, financí,
zemědělství, dopravy, vnitřního
obchodu a národní obrany.
Československá republika nabývá na
základě dekretů presidenta republiky č.
12/45 Sb. a č. 108/45 Sb., jakož i na základě
nařízení Slovenské národní
rady č. 104 Sb. nar. SNR velikého majetku nemovitého
a movitého všeho druhu, zemědělské
i lesní půdy, budov i mobilií. V tomto konfiskovaném
majetku je také zahrnuto mnoho kulturních statků
a věcí všech druhů a stupňů
hodnoty, od pravěku do přítomnosti, což
zavazuje státní správu, aby od počátku
pečovala o řádnou správu a zachování
této skupiny. Jde o přírodní památky
a reservace, o archeologické lokality, historické
a umělecké stavby i movité předměty
z inventáře stavebních objektů nebo
jednotlivých obytných místností. Jejich
veliká cena hmotná i ideová musí býti
postavena ve službě veřejnosti.
Bohužel utrpěl již tento majetek překotnými
zásahy nejrůznějších činitelů,
a to jak státních resortů, národních
rad, veřejných i soukromých korporací;
tak neukázněných jednotlivců značné
ztráty přesunováním, zcizováním,
ba nerozumným ničením kulturních předmětů.
Současně s těmito zásahy neoprávněných
činitelů domácích utrpěl konfiskovaný
majetek kulturní pronikavé škody zásahy
vojenských oddílů na československém
území přechodně ubytovaných,
čímž byly některé významné
stavební objekty úplně zbaveny svého
kulturního inventáře.
Tyto nezdravé zjevy nelze paralysovati než rychlou
evidencí všech kulturních statků a věcí
do citovaných dekretů zahrnutých, jejich
odborným zajištěním a roztříděním,
udržováním v řádném stavu
a cílevědomým kulturním využitím.
Při tom nerozhoduje, jde-li majetek nashromážděný
organickým vývojem nebo sběratelskou činností
jednotlivců v různých obdobích, o
stylové originály nebo jejich kopie, nebo dokonce
falsa, bona i mala fide.
Osnova zákona o Národních kulturních
komisích sjednává právní podklad
pro toto odborné zajištění, správu
a rozdělení státního kulturního
majetku pro celé státní území,
a to jak zkonfiskovaného tak i jiného státního
kulturního majetku, i když je na ten čas zapůjčen,
zavlečen nebo odcizen.
Národní kulturní komise se zřizují
jako orgány státní správy při
ministerstvu školství a osvěty, na Slovensku
při pověřenectvu školství a osvěty,
protože ani ministerstvo zemědělství
(Národní pozemkový fond) ani Fondy národní
obnovy ani národní správy nemohou zajistiti
odbornost správy uměleckého a vědeckého
majetku, při níž jde o speciální
znalosti a praktické zkušeností dějepisců
umění, museologů, archivářů,
knihovníků a odborníků ochrany památek
přírodních i uměleckých.
K jednotlivým ustanovením osnovy se poznamenává:
Národní kulturní komise se zřizují
při odborném ministerstvu školství a
osvěty, na Slovensku při pověřenectvu
školství a osvěty. Jiným resortům,
které mají vztah k určitým kulturním
statkům a věcem (ministerstvo zemědělství
k přírodním reservacím, ministerstvo
veřejné správy technické k udržování
staveb) nebo k provádění jejich ochrany a
správného využití (ministerstvo vnitra
a financí), je vyhrazena ingerence a spolupráce
v Národních kulturních komisích. Ministerstvu
vnitřního obchodu jde o podchycení zájmu
o kulturní státní majetek pro účely
cizineckého a turistického ruchu, ministerstvu národní
obrany pak o památky vojenské. Živlu odbornému,
musejnictví, archivnictví, knihovnictví a
ochraně památek přírodních
i historických dostává se v Národních
kulturních komisích zastoupení.
Tato ustanovení vytyčují úkol Národních
kulturních komisí, zjišťují druhy
kulturního majetku jimi spravovaného, stanoví
způsob určení majetku, jehož správy
se Národní kulturní komise ujímají,
a stanoví kompetenci Národních kulturních
komisí. Dojde-li ke zcizení některých
věcí, připadne výtěžek
státní pokladně pro měnové
účely.
Jde o stanovení doby, kdy na Národní kulturní
komise přechází správa státního
kulturního majetku vykonávaná dosud jinými
orgány. Stanoví se též povinnost odevzdati
konfiskovaný kulturní majetek, pokud se jakýmkoli
způsobem octl mimo původní uložení,
a v § 6 se hrozí tresty pro nesplnění
této povinnosti.
Opatření ministra školství a osvěty,
po případě ministra dopravy, jimiž se
stanoví vnitřní organisace a opatřují
finanční prostředky Národních
kulturních komisí i jejich personál přesunem
z jiných resortů.