Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

338.

Odpověď

ministra financí

na interpelaci poslanců Weilanda, Caňkáře a Litery

o příčinách imobility bývalých německých peněžních ústavů v pohraničí (tisk 108).

Neodpovídá skutečnosti, že téměř všechny německé peněžní ústavy v pohraničí žádaly ministerstvo financí o příročí a že příročí bylo jim také povoleno. O nařízení příročí podle zákona ze dne 10. října 1924, č. 240 Sb., požádaly jen některé peněžní ústavy, zejména i bankovní pobočky. Příročí bylo však nařízeno jen ojediněle pro několik ústavů (Bank der Deutschen Arbeit, pobočky v Liberci a v Praze, a Úvěrní ústav Němců, dříve Kreditanstalt der Deutschen). Nebylo totiž zapotřebí nařizovati individuelně pro peněžní ústavy podle cit. zákona příročí, protože od 1. srpna 1945 bylo pro peněžní ústavy a peněžní podniky v pohraničním území dekretem presidenta republiky ze dne 31. července 1945, č. 35 Sb., zavedeno všeobecné příročí, a to u příležitosti nových měnových opatření v pohraničí, kterými marka byla nahrazena korunou.

Do všech peněžních ústavů a peněžních podniků v pohraničním území byla zavedena podle dekretu presidenta republiky ze dne 19. května 1945, č. 5 Sb., národní správa, a to buď ministerstvem financí (do velkých ústavů a bankovních poboček) anebo příslušným zemským národním výborem. Národními správci byli v nedostatku českých odborných sil v pohraničí ustanoveni z největší části bankovní a peněžní úředníci z vnitrozemí, zejména pak zaměstnanci pražských bank. Někteří z nich, nemohouce sehnati rodinné byty v pohraničí, dojížděli občas ke svým rodinám. Národní správci pracovali ostatně v zimním období (až do 4. března 1946) jen pět dnů v týdnu, protože peněžní ústavy byly v provozu z důvodů úspory energie rovněž jen 5 dnů v týdnu mimo sobotu.

Bankovním pobočkám a peněžním podnikům v pohraničí bylo nařízeno, aby dnem 15. srpna 1945 vstoupily do likvidace. Činnost národních správců jest kontrolována. Po stránce odborné provádějí kontrolu nad činností národních správců příslušné revisní svazy, nad bankovními pobočkami a peněžními podniky pak ministerstvo financí jakožto dozorčí úřad a z jeho pověření Revisní jednota bank v Praze. Ministerstvu financí nebyly dosud revisními orgány hlášeny nějaké závady zejména v tom směru, že národní správci by se nestarali o inkaso pohledávek svěřeného jim ústavu zejména za občany německé národnosti, resp. že by tyto neupomínali a pohledávky nevymáhali, po případě jejich splácení zdržovali. Ministerstvu financí jest naopak známo, že velká většina aktiv peněžních ústavů v pohraničí jest umístěna na říšském území, ať v cenných papírech nebo vkladech, které t. č. nejsou realisovatelné, z kteréhožto důvodu jsou tyto ústavy prozatím imobilní, a bylo nutno chrániti je proti překotným vkladovým výběrům příročím podle cit. již dekretu č. 35/44 Sb. Předním úkolem veřejné správy nyní jest, aby likvidace pohraničních peněžních ústavů, pokud jim byla nařízena, byla co nejdříve a co nejlevněji provedena. Obava, že české vklady v pohraničí jsou vzhledem k domněle nenáležitému výkonu funkce národních správců ohroženy, není nijak odůvodněna.

Protože o kontrolu činnosti národních správců peněžních ústavů a podniků, kteří byli ustanoveni ministerstvem financí, jest dostatečně postaráno, nepokládám za nutné jmenovati zvláštní komisi odborníků, která by dosavadní činnost národních správců přezkoušela.

V Praze dne 25. března 1946.

Ministr financí:

Dr V. Šrobár v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP