Podepsaní navrhují: Poslanecká sněmovno
račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Každá obec v republice československé
jest povinna pečovati o řádné uložení,
zabezpečení a doplňování svého
obecního archivu a o takovou jeho úpravu, aby sloužil
potřebě jak úřední, tak i vědecké,
aniž by při tom hrozilo nebezpečí jeho
poškození nebo ztráty.
Obecním archivem jest rozuměti souhrn písemných,
kreslených, tištěných, fotografických
a jiných podobných památek, vzešlý
výběrem za účely správními
i vědeckými z materiálu nahromaděného
organickou úřední činností
obecní správy.
Podmínkou řádného uložení
obecního archivu jest:
a) jeho úschova,
b) odborné uspořádání a opatření
řádným inventářem.
Uschován má býti archiv v uzamčené,
suché a proti ohni opatřené místnosti.
Není-li takové místnosti, budiž uložen
v pevné uzavřené skříni postavené
v místnosti zabezpečené proti vloupání
a ohni.
Uspořádání a opatření
archivu řádným inventářem může
provésti jedině osoba znalá zásad
odborné archivní práce.
Obce, mající více jak 20.000 obyvatel jsou
povinny za tímto účelem a pro další
správu obecního archivu ustanoviti zvláštního
odborného úředníka s předběžným
archivním vzděláním, který
však podle potřeby obecní může
konati i jinou agendu osvětového rázu.
Menším obcím se doporučuje pověřiti
uspořádáním a opatrováním
obecního archivu profesora nebo učitele nebo jinou
osobu, jež má o věc opravdový zájem
a jež jest povinna říditi se pokyny orgánů
ministerstvem školství a osvěty k tomu ustanovených.
Obcím, u nichž ani prvou ani druhou možnost nelze
splniti, ponechává se na vůli buď dáti
svůj archiv odborně uspořádati a zabezpečiti
jej náležitým uložením v bezpečné
schránce nebo jej deponovati v nejbližším
městském archivu spravovaném odborným
archivním úředníkem nebo v městském
archivu hlavního zemského města. V tomto
případě jest obec povinna správě
těchto archivů přispívati určitým
příspěvkem předem smluveným
nebo stanoveným ve sporných případech
ministerstvem školství a osvěty.
Revisí obecních archivů ministerstvo školství
a osvěty pověří úředníky
větších městských archivů,
kteří o svých nálezech podávají
zprávy ministerstvu školství a osvěty.
Podle potřeby mají tito úředníci
sestavovati inventáře archivů malých
obcí, nebo udíleti pokyny a rady archivářům,
spravujícím menší obecní archivy.
Jestliže se shledá, že se obec o svůj
archiv a jeho řádnou správu nebo uspořádání
a bezpečné uložení nestará, má
ministerstvo školství a osvěty právo
naříditi deponování tohoto archivu
v nejbližším obecním archivu odborným
úředníkem spravovaném, nebo v archivu
hlavního zemského města a předepsati
obci příspěvek na udržovací náklady,
stanovený podle rozsahu uloženého archivu.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení.
Provedením tohoto zákona se pověřuj
se ministr školství a osvěty v dohodě
s ministrem vnitra.
Každý stát musí pečovati o svoji
kulturu a to se neobejde bez zabezpečení oněch
zdrojů, z nichž kulturní dění
bere podněty a látku ke svému tvoření.
Obecní archivy jsou velmi důležitým
takovým zdrojem, poněvadž nás poučují
o minulosti národa, země a života v ní.
Nedostatečná a zákonem neuložená
péče o obecní archivy už způsobila
mnoho nedozírných škod. Archivy byly zpřeházeny,
mnoho věcí ztraceno, prodáno ba i zašantročeno
do ciziny.
Podstata vědecké práce si vyžaduje,
aby byl zachráněn archiv každý, ať
obsahuje co chce: Jen dostatečné množství
látky dovádí k soudům platným
a poučujícím.
Úschova a náležité vědecké
zhodnocení obecních archivů má i význam
mravní. Národ znající svoji minulost
nalezne cestu sám k sobě, stane se sebevědomým
a tvořivého života schopným. Je už,
bohužel, smutným údělem každého
kulturního statku, že ač jeho význam
pro vývoj státu a národa jest nad jiné
důležitý, nedochází bezprostředního
ocenění. Až na nemnohé výjimky
neuvědomují si správy obcí, jak vzácné
národní statky jsou jim svěřeny v
podobě obecních archivů. Musí tedy
péče o tyto statky jim býti přikázána
zákonem.
U větších měst může se vyskytnouti
několik případů: 1. Archiv jest tak
velký a důležitý, že vyžaduje
svoji vlastní odbornou správu obstarávanou
vysokoškolským úředníkem zvlášť
pro ten případ jmenovaným. Vskutku mnohá
města už mají své odborné archiváře.
2. Archiv jest sice důležitý a potřebný
odborné péče a správy, ale není
tak rozsáhlý, že jím byl odborný
úředník plně zaměstnán.
Tu jest možné několikeré řešení:
a) Správce archivu jest současně kustodem
městského musea, b) pro konceptního úředníka
pověřeného řízením obecní
agendy osvětové vyžaduje se filosofické
a odborné archivní vzdělání
a tento úředník jest současně
pak pověřen správou městského
archivu. V obojím případě budiž
požadováno předběžné odborné
vzdělání. U menších měst
může býti správa obecního archivu
svěřena obecnímu knihovníkovi nebo
osobě, jež má o věc zájem. Řešení
prvé neznamená pro obec podstatné zvýšení
obecních výdajů, neboť obecní
knihovník jest stejně placen obcí. V každém
případě budiž požadováno,
aby tato osoba navštěvovala kurs pro obecní
archiváře. Takové kursy může
v budoucnu organisovati ministerstvo školství a osvěty,
pomocí Osvětových sborů ve všech
městech, kde jsou odborně spravované městské
archivy. Svěření archivu menších
obcí v depositum odborně spravovaného městského
archivu nebo archivu hlavního zemského města
jest jediným řešením pro obce, u nichž
se nelze nadíti, že by daly archiv náležitě
uspořádati. Jde o obce, u nichž se často
nenachází více než několik fasciklů
písemností, takže lze snadno archivy i několika
set obcí deponovati v některém z velkých
archivů městských. Zvlášť
výhodné by bylo deponování v archivech
hlavních zemských měst, poněvadž
tyto archivy jsou vybaveny velkými vědeckými
knihovnami a jsou středisky vědeckého badání
o městských dějinách, takže tam
by se i po této stránce těchto deposit využilo.
Kdyby pro obec byl stanoven minimální roční
příspěvek Kčs 30.-, jest dobře
možné, že by několik set obcí zaplatilo
odborného úředníka nutného
k správě deponovaných archivů a náklad
spojený s uložením. Drobné zatížení,
jež by pro jednotlivé obce vzniklo, bylo by vyváženo
mnohonásobně tím, že obce by byly zbaveny
jednou pro vždy starosti a péče o svůj
archiv.
Svěřením archivu v depositum nevzdaly by
se obce svého vlastnického práva vůči
němu a mohly by si jej kdykoliv vyžádati zpět,
jakmile by byla dána záruka řádného
uložení.
Budou-li revisí obecních archivů pověřeni
úředníci větších městských
archivů, kteří budou podávati o svých
nálezech zprávy ministerstvu školství
a osvěty resp. orgánu, který řečené
ministerstvo bude jmenovat jako vrchní revisní instituci
(na př. zemským archivním inspektorům),
odpadne náklad, který by nutně vznikl, kdyby
revisi prováděly osoby z některých
ústředních ústavů a úřadů.
Prakticky by se věc provedla tak, že podobně
jako jsou Státním památkovým úřadem
jmenováni státní konservatoři, jmenováni
by byli archiváři větších měst
státními oblastními archivními inspektory.
S výkonem této funkce spojené výlohy
podléhající: schválení ministerstva
školství a osvěty mohly by býti přeneseny
na okresy zahrnuté do inspekční oblasti.
Byly by to položky v celku nepatrné a okresy by se
tím zhostily své povinnosti, kterou v osvětovém
ohledu mají vůči obecním archivům.
Právo dané ministerstvu školství a osvěty
tímto paragrafem jest nutné, má-li se zabrániti
tomu, aby se zákon neminul vlastním účinkem.
Provedením tohoto zákona nevzniknou státu
žádné podstatné výlohy, takže
není potřebí připojiti návrh
úhradový.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh byl přikázán výboru iniciativnímu,
kulturnímu a ústavně-právnímu.