Z obcí Pusté Polomy, Budišovic, Hlubočce,
Podvihova, Jakubčovic, Skřipova atd. pracuje v ostravsko-karvinském
revíru, jako na příklad v dolech a továrnách,
několik set dělníků, kteří
musí denně docházeti jen na dráhu
několik hodin pěšky. Všeobecně
se očekávalo, že zemská dráha,
jež byla započata v roce 1923, projektovaná
přes Kyjovice - Budišovice, Pustou Polom, směrem
k Opavě, bude v brzku uskutečněna. Bohužel,
po přenesení slezské samosprávy do
Brna, byla tato v roce 1928 přerušena a o další
výstavbu se už nikdo nestaral. Jedním z hlavních
důvodů byla trvalá pasivita provozu, takže
během krise bylo vyloučeno pomýšleti
na další prodloužení této dráhy.
Dnes však je situace jiná. Dráha byla za války
převzata do vlastnictví společnosti Moravsko-ostravských
místních drah a tato má podle předběžných
informací eminentní zájem na zelektrisování
dosavadní dráhy a její prodloužení
směrem k Opavě, při čemž by tato
pak byla v provozu jako lokálka, podobně jako lokálky
ostravské a dráha klimkovská. Provoz na všech
těchto drahách byl a je aktivní, takže
není pochyb o tom, že by i tato dráha řádnou
reorganisací správy byla aktivní.
Její důležitost je dalekosáhlá.
Sta dělníků, kteří musí
většinou do práce docházeti pěšky,
v dešti, sněhu a blátě do konečné
stanice Kyjovic - Budišovic, a kteří musí
denně vstávati o půl třetí
hodině ráno, aby byli v šest hodin v práci,
ztrácejí mnoho cenné energie. Místo,
aby osvěženi spánkem se pustili s chutí
do práce, přicházejí promočeni,
unaveni neschůdnou cestou na nádraží,
což má jistě veliký vliv na pracovní
výkon.
I kdyby se ukázalo, že dráha by byla trvale
pasivní, přece jen dělník svým
zvýšeným výkonem nejen ji vyrovná,
ale přinese státu daleko větší
zisk, který jinak přichází nazmar.
Prodloužením dráhy by pak vzrostla naděje
na zprůmyslovění kraje. Další
hospodářský vývoj v kraji bude odvislý
jen od spojení drahou, která by tímto krajem
probíhala: Množství důlního dříví,
které se kácí v našich lesích
a dopravuje do Ostravy do dolů, nemuselo by se pak dovážeti
tolik kilometrů po nápravě a tím by
se neobyčejně snížila i nákupní
cena.
Spojením obou měst elektrickou lokálkou,
která by jezdila v pravidelných intervalech, získal
by tamější kraj nesporně jako výletní
a rekreační sídlo.
Některé místní národní
výbory podaly již dopravním referátům
zemskému národnímu výboru a místnímu
národnímu výboru v Moravské Ostravě,
jakož i ředitelství společnosti Moravsko-ostravských
místních drah memoranda, v nichž uvedly závažné
okolnosti, týkající se prodloužení
dráhy a žádaly o urychlené započetí
výstavby prvního úseku přes Budišovice
na Pustou Polom.
Právě nyní, kdy tento kraj byl válkou
silně postižen a celé časti obcí
lehly popelem, je třeba, aby v rámci první
pětiletky a akce "Budujeme Slezsko", byla tato
investice postavena na první místo. Je důležité,
aby všichni příslušní činitelé
prozkoumali dané možnosti a použili všech
prostředků k urychlenému zahájení
přípravných prací. Všechny zúčastněné
obce by byly při výstavbě nápomocny.
Podepsaní se proto táží pana ministra
dopravy:
1. Jsou panu ministru známy dopravní potíže
sta dělníků v tomto těžce postiženém
kraji slezském?
2. Je pan ministr ochoten dáti příkaz k provedení
další výstavby přerušené
trati Kyjovice - Budišovice, přes Pustou Polom, směrem
k Opavě?