Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

322.

Interpelace

poslance Pavlíka

ministru dopravy

ve věci výstavby dráhy Kyjovice - Budišovice, Pustá Polom - Opava.

Z obcí Pusté Polomy, Budišovic, Hlubočce, Podvihova, Jakubčovic, Skřipova atd. pracuje v ostravsko-karvinském revíru, jako na příklad v dolech a továrnách, několik set dělníků, kteří musí denně docházeti jen na dráhu několik hodin pěšky. Všeobecně se očekávalo, že zemská dráha, jež byla započata v roce 1923, projektovaná přes Kyjovice - Budišovice, Pustou Polom, směrem k Opavě, bude v brzku uskutečněna. Bohužel, po přenesení slezské samosprávy do Brna, byla tato v roce 1928 přerušena a o další výstavbu se už nikdo nestaral. Jedním z hlavních důvodů byla trvalá pasivita provozu, takže během krise bylo vyloučeno pomýšleti na další prodloužení této dráhy.

Dnes však je situace jiná. Dráha byla za války převzata do vlastnictví společnosti Moravsko-ostravských místních drah a tato má podle předběžných informací eminentní zájem na zelektrisování dosavadní dráhy a její prodloužení směrem k Opavě, při čemž by tato pak byla v provozu jako lokálka, podobně jako lokálky ostravské a dráha klimkovská. Provoz na všech těchto drahách byl a je aktivní, takže není pochyb o tom, že by i tato dráha řádnou reorganisací správy byla aktivní.

Její důležitost je dalekosáhlá. Sta dělníků, kteří musí většinou do práce docházeti pěšky, v dešti, sněhu a blátě do konečné stanice Kyjovic - Budišovic, a kteří musí denně vstávati o půl třetí hodině ráno, aby byli v šest hodin v práci, ztrácejí mnoho cenné energie. Místo, aby osvěženi spánkem se pustili s chutí do práce, přicházejí promočeni, unaveni neschůdnou cestou na nádraží, což má jistě veliký vliv na pracovní výkon.

I kdyby se ukázalo, že dráha by byla trvale pasivní, přece jen dělník svým zvýšeným výkonem nejen ji vyrovná, ale přinese státu daleko větší zisk, který jinak přichází nazmar.

Prodloužením dráhy by pak vzrostla naděje na zprůmyslovění kraje. Další hospodářský vývoj v kraji bude odvislý jen od spojení drahou, která by tímto krajem probíhala: Množství důlního dříví, které se kácí v našich lesích a dopravuje do Ostravy do dolů, nemuselo by se pak dovážeti tolik kilometrů po nápravě a tím by se neobyčejně snížila i nákupní cena.

Spojením obou měst elektrickou lokálkou, která by jezdila v pravidelných intervalech, získal by tamější kraj nesporně jako výletní a rekreační sídlo.

Některé místní národní výbory podaly již dopravním referátům zemskému národnímu výboru a místnímu národnímu výboru v Moravské Ostravě, jakož i ředitelství společnosti Moravsko-ostravských místních drah memoranda, v nichž uvedly závažné okolnosti, týkající se prodloužení dráhy a žádaly o urychlené započetí výstavby prvního úseku přes Budišovice na Pustou Polom.

Právě nyní, kdy tento kraj byl válkou silně postižen a celé časti obcí lehly popelem, je třeba, aby v rámci první pětiletky a akce "Budujeme Slezsko", byla tato investice postavena na první místo. Je důležité, aby všichni příslušní činitelé prozkoumali dané možnosti a použili všech prostředků k urychlenému zahájení přípravných prací. Všechny zúčastněné obce by byly při výstavbě nápomocny.

Podepsaní se proto táží pana ministra dopravy:

1. Jsou panu ministru známy dopravní potíže sta dělníků v tomto těžce postiženém kraji slezském?

2. Je pan ministr ochoten dáti příkaz k provedení další výstavby přerušené trati Kyjovice - Budišovice, přes Pustou Polom, směrem k Opavě?

V Praze dne 28. března 1946.

Pavlík,

Váňa, Hořínek, Adámek, Nermuť, K. Procházka, Víšek, Holcman, Peňáz, inž. Synek, Sova, Polomský, dr Řehulka, dr Vošahlík, Limpouch, Kostelka, Klimek, Šmehlík, Rolek, Štěpán, Vičánek, Skuhrovcová, Charvát, dr Chytil.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP