Prozatímní Národní shromáždění
republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Působnost advokátní komory v Praze vztahuje se na obvod zemského soudu v Praze.
(2) Působnost advokátní komory v Brně
vztahuje se na obvod zemského soudu v Brně.
(1) Ustanovení § 5, odst. 1 zákona ze dne 31. ledna 1922; č. 40 Sb., kterým se mění a doplňují některá ustanoveni o advokátech, ve znění čl. I zákona ze dne 26. května 1936, č. 144 Sb., bude zníti:
"(1) Žadatel o zápis do seznamu advokátů musí prokázati, že byl na území republiky československé nebo před 28. říjnem 1918 na území bývalého Rakousko-Uherska v právní službě zaměstnán po dobu pěti let. Z této služby musí právní služba u advokáta trvati nejméně čtyři roky: Právní služba u řádného soudu, u státního zastupitelství (vojenského prokurátora), u notáře, u úřadu správního nebo finančního, ať se koná pro výcvik nebo jiný účel, se započítává úhrnem jen do jednoho roku."
(2) Ustanovení § 6, odst.1 advokátního řádu uvedeného zákonem ze dne 6. července 1808, č. 96 ř. z., bude zníti:
"(1) Justiční služba konaná po
složení soudcovské zkoušky po dobu pěti
let v hodnosti nejméně okresního soudce nahrazuje
přípravnou právní službu, požadavek
doktorátu a advokátní zkoušky."
(3) Ustanovení § 7, odst. 2 advokátního řádu bude zníti:
"(2) Jsou-li tu zákonné podmínky splněny, povolí výbor zápis, pokud není závady podle trestního zákona nebo podle ustanovení tohoto zákona. Proti odepření zápise do seznamu advokátů může se žadatel odvolati k zemskému soudu a od tohoto k nejvyššímu soudu."
(4) Ustanovení 21 advokátního řádu se doplňuje takto:
"(2) Doba předepsaná podle odstavce 1 může býti z naléhavých důvodů výborem advokátní komory zkrácena nebo prominuta."
(5) Ustanovení § 27, písm. d) advokátního řádu bude zníti:
"d) přezkoumávati a schvalovati konečné účty o komorním hospodářství předložené výborem;".
(6) Ustanovení 28, písm. d) a písni. h) advokátního řádu budou zníti:
"d) spravovati hospodářské věci advokátní komory, usnášeti se o rozpočtu komoních příjmu a vydání, určovati a vybírati příspěvky členů a rozdělovati schodek na členy komory;
h) zřizovati prozatím náměstka, když některý advokát zemře nebo když onemocní, není přítomen nebo nemůže vykonávati advokacii z jiných právních nebo faktických důvodů a sám si náměstka neustanovil nebo ustanoviti nemohl."
(7) Ustanovení § 28 advokátního řádu se doplňuje za písmenem k) takto:
"l) uzavírati hromadné smlouvy pracovní: s odborovými organisacemi konceptních a jiných zaměstnanců v advokátních kancelářích; pokud je uzavírání takových smluv přípustné;
m) v oboru své působnosti obesílati advokáty
a kandidáty advokacie; aby se osobně dostavili,
žádati; aby dali potřebná vy světlém,
vydávati jim v mezích dohledu příkazy
a donucovati je k plnění těchto povinností
peněžitými pokutami do 3.000 Kčs u advokátů
a do 1:000 Kčs u kandidátů advokacie, uložení
pokuty musí předcházeti písemná
pohrůžka."
Výkazy výboru advokátní komory o splatných
členských příspěvcích
o rozvrhu schodku komorního hospodářství
na členy [§ 28, písm. d) advokátního
řádu ve znění § 2; odst. 6 tohoto
zákona]; jakož i výměry o uložení
pokuty [§ 28, písm. m) advokátního řádu
ve znění § 2, odst. 7 tohoto zákona]
opatřené doložkou vykonatelnosti; kterou podepíše
president advokátní komory nebo jeho náměstek,
jsou exekučními tituly a mohou býti vykonány
soudní exekucí.
0 tom, jak má krýti použito pokut podle 28,
písm m) advokátního řádu ve
znění § 2, odst. 7 tohoto zákona, platí
obdobně ustanovení čl. V a VII zákona
ze dne 6. listopadu 1906, č. 223 ř. z. (novely k
disciplinárnímu statutu pro advokáty a kandidáty
advokacie a k advokátnímu řádu).
(1) I když jsou splněny všechny podmínky předepsané advokátním řádem, povolí výbor advokátní komory zápis do seznamu advokátů jen, není-li dotčen veřejný zájem, zejména není-li žadatel státně a národně nespolehlivý.
(2) To platí obdobně též o zápisu do seznamu kandidátů advokacie.
(3) Povolení podle odstavců 1 a 2 může výbor advokátní komory omeziti na dobu, po kterou bude míti advokát sídlo nebo kandidát advokacie působiště v určitém místě, a v městech, která mají podle posledního sčítání lidu více než 50.000 obyvatel, po případě toliko v určité části města.
(4) Přesídlení advokáta a výkon právní služby kandidáta advokacie na jiném místě než dosavadním povolí výbor advokátní komory rovněž jen, není-li dotčen veřejný zájem.
(5) Na odepření povolení podle odstavců
1 až 4 může si žadatel stěžovati
u advokátní komory v 15 dnech od doručení
rozhodnutí k ministerstvu spravedlnosti: Stížnost
nemá odkladného účinku.
(1) Ministerstvo spravedlnosti může až do konce roku 1950, jsou-li tu závažné důvody, prominouti na žádost a podle volného uvážení v jednotlivých případech část právní služby předepsané pro zápis do seznamu advokátu a pro připuštění k advokátní zkoušce. Právní služba u advokáta, předepsaná pro zápis do seznamu advokátů, nesmí býti zkrácena pod 2 1/2 roku, právní služba u advokáta, předepsaná pro připuštění k advokátní zkoušce, pod 2 roky.
(2) Ministerstvo spravedlnosti může až do konce
z roku 1950; jsou-li tu závažné důvody;
uznati za právní službu předepsanou
pro zápis do seznamu advokátů a pro připuštění
k advokátní zkoušce, část právní
služby, kterou konal žadatel u advokáta nejsa
zapsán v seznav u kandidátů advokacie, nebo
kterou konal žadatel u advokáta na území,
které bylo po 29. září 1938 přechodně
odloučeno od Československé republiky. Právní
služba u advokáta, předepsaná pro zápis
do seznamu advokátů nesmí býti zkrácena
v tomto případě pod 1 rok, právní
služba u advokáta předepsaná, pro připuštění
k advokátní zkoušce, pod 1/2 roku.
Rozhodnutí a opatření, která byla
po 5. květnu 1945 a před účinností
tohoto zákona vydána pro území přechodně
odloučené od území zemi české
a Moravskoslezské podle předpisů platných
pro advokacii na ostatními území těchto
zemí, považují se za rozhodnutí a opatření
vydaná v rámci platných předpisů.
(1) Zrušuje se použivatelnost ustanovení vládního nařízení ze dne 25. října 1938, č. 249 Sb., kterým se mění obvod advokátní komor v Brně, opatření Stálého výboru ze dne 16. listopadu 1938, č. 284 Sb., o prozatímní úpravě některých otázek týkajících se advokacie, a, vládního nařízení ze dne 28. března 1940, č. 174 Sb., kterým se mění a doplňují některá ustanovení o působnosti orgánů advokátní komory.
(2) Zároveň se zrušuje použivatelnost
říšskoněmeckých právních
předpisů upravujících advokacii, které
byly v době nesvobody vydány pro území
zemí České a Moravskoslezské.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a platí v zemích
České a Moravskoslezské; provede jej ministr
spravedlnosti.
Osvobozením republiky Československé nastala
nutnost upraviti obvody advokátních komor a zavésti
v pohraničním území, kde byl za okupace
zaveden německý advokátní řád,
právní předpisy upravující
advokacii na ostatním uzemí zemí české
a Moravskoslezské. Při této příležitosti
se doporučuje převzíti již nyní
některé předpisy těch legislativních
úprav z doby nesvobody, které se osvědčily,
které by však - hledíc k ústavnímu
dekretu presidenta republiky o obnovení právního
pořádku (vyhl. č. 30/1945 Sb.) - byly po
uplynulí jisté doby z používání
vyloučeny. Jde tu o ustanovení opatření
Stálého výboru č. 284/1938 Sb., kterým
bylo povolení zápisu do seznamu advokátů
(kandidátů advokacie), povolení pře
sídlení advokáta nebo výkon praxe
kandidáta. advokacie na jiném místě
než dosavadním podmíněno tím,
že není dotčen veřejný zájem,
a ustanovení vládního nařízení
č. 174/1940 Sb., kterým byl rozšířen
okruh působnosti orgánů advokátních
komor. Naproti tomu předpisy o věkové hranici
advokátů pozbývají platnosti zrušením
použivatelnosti opatření Stálého
výboru č. 284; 1938 Sb., čímž
se vybavuje souhlasnému návrhu obou advokátních
komor, jednak v uvážení, že nebylo možno
uskutečniti pensijní pojištění
advokátů, jednak se zřetelem na nedostatek
advokátů a jich potřebu zejména pro
pohraniční území.
Tím, že se ruší použivatelnost opatření Stálého výboru č. 284/1938 Sb. a že rozhodování o stížnostech pro nepovolení zápisu do seznamu advokáti (kandidátů advokacie) a přesídlení (povolení výkonu praxe kandidáta advokacie na jiném místě než dosavadním); kteréžto rozhodování bylo vzhledem k válečným poměrům přeneseno vládním nařízením č: 41/1944 Sb. na presidenty zemských soudů, vrací se podle § 5, odst. 5 tohoto zákon; na ministerstvo spravedlnosti, pozbývá významu položka č. 18 vl. nař. právě zmíněného, aniž by bylo třeba výslovného zrušovacího předpisu.
Nedostatek advokátů a advokátního
dorostu; který je důsledkem uzavření
českých vysokých škol; vyžaduje
zkrácení přípravné služby
kandidátů advokacie na pět roků (místo
dosavadních šest let), jak tomu bylo před účinností
zákona č. 144/1936 Sb.
V zájmu urychlení rozhodování o odvolání
proti odepření zápisu do seznamu advokátů
z důvodu, že žadatel nevyhovuje podmínkám
stanoveným advokátním řádem,
přesunuje se příslušnost s dosavadní
valné hromady advokátní komory na zemský
soud, jako je tomu při odepření zápisu
do seznamu kandidátů advokacie (§ 30 adv. ř.)
Okolnost, že soudcové ze Slovenska přicházejí
do zemí českých a působí tu
v justiční správě, msti, aby t. zv.
soudcovské privilegium bylo v zemích českých
upraveno obdobně jako na Slovensku.
K jednotlivým ustanovením osnovy se ještě
podotýká:
§ 1: Před okupací byla zřízena
advokátní komora v Praze pro obvod země České
a advokátní komory v Brně a v Opavě
v zemi Moravskoslezské. Odtržením pohraničního
území byl omezen obvod advokátní komory
v Praze a v Brně. Z obvodu advokátní komory
v Opavě zbyla jen nepatrná část, která
byla vládním nařízením č.
249/1938 Sb. připojena k obvodu advokátní
komory v Brně. Osnova rozšiřuje obvod advokátní
komory v Praze na obvod zemského soudu v Praze a obvod
advokátní komory v Brně na obvod zemského
soudu v Brně. Tato organisační úprava
odpovídá potřebám justiční
správy i zájmům advokátního
stavu, protože jen velké advokátní komory
mohou býti náležitě vybaveny a sloužiti
tak účinně prospěchu celého
stavu.
§ 2, odst. 1: Zákonem č. 144/1936 Sb. byla
dosavadní pětiletá přípravná
právní služba kandidátů advokacie
prodloužena na 6 let, Nyní k souhlasnému návrhu
obou advokátních komor se tato právní
služba zkracuje na pět let, z čehož služba
u advokáta musí trvati nejméně 4 roky.
Zkrácení je odůvodněno nedostatkem
advokátů a advokátního dorostu zaviněným
uzavřením českých vysokých
škol v r. 1939 a zvýšenou potřebou advokátů
pro pohraniční území (v r. 1938 bylo
zapsáno u advokátní komory v Praze 2854 advokátů,
v r. 1944 jen 1281 advokátů, u advokátní
komory v Brně v roce 1938 zapsáno 850 advokátů,
v roce 1944 jen 483 advokátů).
Odst. 2: Obdobné ustanovení platí na Slovensku
podle § 2 zákona č. 48/1941 Sl. z. Protože
soudcové a státní zástupcové
ze Slovenska konají službu v justiční
správě v zemích českých, je
spravedlivé, aby v celém státě byla
úprava t. zv. soudcovského privilegia jednotná.
Navrženou úpravou bude důsledně také
přiznána výhoda, náležející
dosud jen soudcům působícím po dobu
pěti let ve funkci hlasujícího rady u sborového
soudu, všem soudcům v hodnosti nejméně
okresního soudce, tedy soudcům s hlasovacím
právem. Dosavadní úprava byla na újmu
těch soudců, kteří působili
u okresních soudů. Osnova vychází
přitom z úvahy, že soudcovská nezávislost
muže býti bezpečně zajištěna
jedině tím, že soudce má možnost
vzdáti se soudcovského úřadu a najíti
si existenci v povolání jemu nejbližším,
totiž v advokacii. Je proto zachování soudcovského
privilegia i v zájmu veřejném, neboť
jen před neodvislým soudcem mohou se strany dovolati
spravedlivého rozhodnutí.
Odst. 3: Podle dosavadního ustanovení § 7,
odst. 2 adv. ř. rozhodovala o odvoláních
proti odepření zápisu do seznamu advokátů
valná hromada advokátní komory j oko druhá
stolice a nejvyšší soud jako třetí
stolice. Protože valná hromada advokátní
komory se schází jednou nebo dvakráte do
roka, je zřejmé, že rozhodování
o odvolání valnou hromadou je zdlouhavé a
nevyhovující. Proto se v zájmu urychlení
řízení přenáší
rozhodování v druhé stolici na zemský
soud. Stejný pořad instancí je již nyní
při rozhodování o odvoláni kandidáta.
advokacie proti odepřeni zápisu do seznamu kandidátů
advokacie.
Odst. 4: Toto ustanovení je převzato obsahově
z § 2, odst. 2 opatření Stálého
výboru č. 284/1938 Sb., jehož použivatelnost
se ruší.
Odst. 5, 6, 7 a §§ 3 a 4: Tato ustanovení jsou
shodná s ustanoveními vl. nař. č.
174/1940 Sb., jehož použivatelnost se současně
ruší.
§ 5: Ustanovení tohoto článku odpovídají
částečně ustanovením §§
1 až 4 opatření Stálého výboru
č. 284/1938 Sb., která se ukázala účelnými.
Pojem veřejného zájmu na rozdíl od
dosavadní úpravy, která zdůrazňovala
existenční zájmy stavovské, není
blíže vymezen a osnova mu podřaďuje zejména
otázku státní a národní spolehlivosti
široký rámec veřejného zájmu
umožní také žádoucí dislokaci
advokátních sídel v pohraničním
území, aby i v místech okresních soudů
byla zajištěna právní ochrana občanstva.
§ 6: Ustanovení tohoto paragrafu má umožniti;
aby byly poskytnuty úlevy zejména těm žadatelům;
kteří v důsledku politické, národní
nebo rasové persekuce, pracovního nasazení
nebo účastí v zahraničním nebo
domácím odboji byli donuceni přerušiti
výkon přípravné služby advokátní
nebo nemohli se této službě z týchž
důvodů věnovati. Navržená úprava
také umožní zhodnocení právní
služby, kterou konali posluchači vysokých škol
u advokátů po uzavření českých
vysokých škol. Tito posluchači vykonávali
u advokátů stejně hodnotnou praxi jako kandidáti
zapsaní do seznamu kandidáti advokacie a je proto
spravedlivé, aby tato právní služba
byla zhodnocena. Konečně bude možno zhodnotiti
službu, kterou konal žadatel u advokáta na území
dočasně odloučeném od území
československé republiky. Předpokládá
se, že žadatel prokáže československé
státní občanství a že nebude
námitek s hlediska veřejného zájmu,
zejména že půjde o žadatele národně
a státně spolehlivého.
§ 7: Protože bylo nutno v době od 5. května
1945 až do účinnosti zákona ustanoviti
v pohraničním území advokáty
pro právní službu občanstvu, ačkoliv
v pohraničním území neplatily právní
předpisy upravující advokacii na ostatním
území zemí české a Moravskoslezské,
prohlašují se učiněná rozhodnutí
a opatření za vydaná v rámci platných
předpisů.
§ 8: V pohraničním území byl
nařízením ze dne 31. března 1939 zaveden
německý advokátní řád
ze dne 21. února 1936, Ř. z. I, str. 107, a v důsledku
toho přestal tam platiti advokátní řád
č. 96/1868 ř. z. a doplňující
předpisy. Proto se zrušují říšskoněmecké
právní předpisy týkající
se advokacie, které byly zavedeny v době nesvobody
jednak v pohraničním území, jednak
v t. zv. protektorátu, tedy zejména říšskoněmecký
advokátní řád ze dne 21. února
1936, zavedený též na území t.
zv. protektorátu nařízením ze dne
14. dubna 1939, Ř. z. I, str. 752.
Provedení tohoto zákona si nevyžádá
zvláštních finančních nákladů
ze státní pokladny.