Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

282.

Odpověď

ministra financí

na interpelaci poslance Děda

ve věci placení daní za berní rok 1945/46 (tisk 74).

Placení daní, poplatků a jiných veřejných dávek z vázaných vkladů jest upraveno dekretem presidenta republiky ze dne 19. října 1945, č. 91/1945 Sb. o obnovení československé měny. Cit. dekret v § 17, odst. 1 stanoví: "Daně, poplatky a jiné veřejné dávky, připadající na dobu do 31. října 1945, může poplatník vyrovnati ze svého vkladu (§ 7). U opakujících se daní připadá na dobu od 1. ledna 1945 do 31. října 1945 pět šestin předpisu za celý rok, za Teta předcházející vždy celý roční předpis."

Dotaz uvedený v interpelaci pod č. 2 jest nyní již bezpředmětný, ježto ministerstvo financí svým výnosem ze dne 14. prosince 1945, č. j. 90.914/45-V/5 stanovilo, že daň z obratu z úplat za zdanitelné dodávky a jiná plnění, jež poplatník přijal podle ustanovení § 16 dekretu č. 91/1945 Sb. v listopadu a prosinci 1945 na svůj vázaný vklad nebo účet u peněžního ústavu nebo podniku, může uhraditi převodem z přihlášeného vkladu nebo účtu. V důsledku prodloužení lhůty, stanovené v § 16, odst. 1 cit. dekretu, do 14. února 1946 (vyhláška ministra financí ze dne 22. prosince 1945, Úř. list 1, částka 16 ze dne 28. prosince 1945); rozšířilo ministerstvo financí svým výnosem ze dne 9: února 1946, č. j. 4141/46-V/5, zmíněné povolení i na daň z obratu z úplat, jež poplatník přijal na svůj vázaný vklad nebo účet u peněžního ústavu nebo podniku podle § 16, odst. 1 dekretu č. 91/1945 a cit. vyhlášky ministerstva financí do 14. února 1946. Uvedená opatření ministerstva financí odpovídají znění cit. § 17, odst. 1 dekretu č. 91/1945 Sb. ve spojení s ustanovením § 16, odst. 1 cit. dekretu. Ustanoveným § 16, odst. 1 cit. dekretu, že závazky za dodávky a jiná plněná, uskutečněná před 1. listopadem 1945, lze vyrovnati i po 31. říjnu 1945 převodem z vázaného účtu dlužníka na vázaný účet dodavatele, bylo zároveň vyjádřeno, že daň z obratu z takových úplat jest daní připadající na dobu do 31. října 1945.

Jinak však jest tomu u přímých daní; jichž se týká dotaz, uvedený v interpelaci pod č. 1. Tyto daně jsou nesporně opakujícími se daněmi ve smyslu druhé věty odstavce 1, § 17 dekretu č. 91/1945 Sb. V této větě, vykládající ustanovení věty první, se jasně stanoví, že na dobu do 31. října 1945 připadá. pět šestin předpisu za celý rok, t. j. za celý rok 1945. Předpisem za rok 1945 jest bez jakékoliv pochybnosti daň na berní rok 1945 vyměřená. Vzhledem k uvedenému znění § 17, odst. 1 cit. dekretu nelze z pouhé okolnosti, že daně přímé na berní rok 1946 se zásadně vyměřují podle hospodářských výsledků kalendářního roku 1945, vyvozovati, že daně vyměřené na berní rok 1946 jsou daněmi připadajícími na rok 1945. Takový výklad byl by ve zřejmém rozporu s cit. zněním §.17, odst. 1 dekretu č. 91/1945 Sb., což je potvrzováno i zněním odst. 2. téhož paragrafu, podle něhož jsou vázány přeplatky ke dni 31. prosince 1945 a nikoliv ke dni 31. prosince 1946.

Požadavek, aby pět šestin daní přímých za rok 1946 bylo možno uhraditi převodem z vázaných vkladů, není odůvodněn ani s hlediska hospodářského. Interpelace vychází z předpokladu, že přímé daně se platí z faktických, peněžně realisovaných a uložených výtěžků minulého roku. Tento předpoklad neodpovídá skutečnosti. Bilanční zisk jednoho roku jest pouze měřítkem daňové povinnosti na následující (berní) rok, splatná resp. vyměřená dlaň se však platí z běžných příjmů pokladních předmětného kalendářního roku. Vypočtený bilanční zisk nemusí se ani projeviti v odpovídající pokladní likviditě nebo ve vkladech u peněžních ústavů, nýbrž může spočívati ve vzrůstu obchodních pohledávek, ve skladu zboží nebo v přírůstku stálého kapitálu. Přímé daně platí se podle § 269 zák. o př. d. ve čtvrtletních splátkách předem. Přímé daně za berní rok 1945 byly placeny ve čtvrtletních s plátkách, konaných v kalendářním roce 1945 z běžných pokladních příjmů téhož kalendářního roka, přímé daně za berní rok 1946 se platí ve čtvrtletních splátkách konaných v kalendářním roce 1946 z běžných pokladních příjmů téhož roku. Kdyby se tedy připustilo placení pěti šestin přímých daní za berní rok 1946 z vázaných vkladů, byly aby hraženy z běžných příjmů kalendářního roku 1945 (po případě z nashromážděných hotovostí z let předchozích) jednak čtvrtletní daňové splátky na berní nok 1945 a případné doplatky na daně vyměřené na berní rok 1945 a léta předchozí, jednak čtvrtletní daňové splátky na berní rod 1946, které mají býti uhraženy z běžných pokladních příjmů kalendářního roku 1946.

Ve výjimečných případech bude ovšem jistá pomoc poplatníku nutna např. tehdy, přestal-li se podnik v roce 1945 provozovati. Úpravu pro takové výjimečné případy bylo by možno provésti pro individuelní případy v rámci § 14 nebo při obecnějším řešení usnesená m vlády podle § 18 cit. dekretu.

S hlediska měnového jest nevyhnutelno brániti se všeobecnému placení pěti šestin přímých daní na berní rok 1946 z vázaných vkladů. Úhrady veřejných daní a dávek převodem z vázaných vkladů rovnají se ve svých důsledcích uvolňovaní vázaných: vkladů; ježto přecházejí dobropisem na konta veřejných úřadů, z nichž lze podle § 15, odst. 1 cit. dekretu volně čerpati v nových platidlech. Uvolňováním vázaných vkladů se však vytváří nepružný blok oběživa, neovladatelný úvěrovou politikou cedulové banky, a proto je nutno uvolňování omeziti na míru jen zcela nezbytně nutnou. Nynější vypjatý stav oběživa nedopouští dalšího rozmnožování emisemi platidel, nekrytých obchodní úhradou; měnová správa musí se proto zejména varovati obecných opatření uvolňovacích, při nichž se nelze vyhnouti tomu, aby jich nevyužily též osoby, u nichž není potřeba uvolnění věcně odůvodněna.

V Praze dne 11. března 1946.

Ministr financí:

Dr V. Šrobár v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP