Kritická situace při obstarávání
zdravotní služby byla v ministerstvu dopravy dostatečně
známa, jednak na podkladě vlastních šetření,
jednak na podkladě dopisů ministerstva zdravotnictví,
které na nedostatek motorových vozidel a pohonných
látek pro příslušníky zdravotnických
povolání poukazovalo. Proto se ministerstvo dopravy
snažilo tuto situaci upraviti a zlepšiti.
Pokud jde o přidělování motorových
vozidel, postupuje ministerstvo dopravy takto:
Ojetá osobní motorová vozidla přidělovaly
od skončení osvobozovacích bojů okresní
národní výbory (správní komise
a magistráty) z vozového parku, který byl
zajištěn po Němcích; jako národní
majetek. V rámci této akce bylo přiděleno
příslušníkům zdravotních
povolání poměrně značné
množství osobních aut a motocyklů. Přesná
čísla bude lze zjistiti po skončení
právě prováděné evidence motorových
vozidel při přidělování nových
poznávacích značek. Kromě toho uložilo
ministerstvo dopravy všem okresním národním
výborům (správním komisím a
magistrátům) výnosem čj. 6903/46-VII/1,
ze dne 8. února 1946, aby vozidla, v jejich obvodech do
národní správy již přidělená,
byla případně převedena do správy
lékařů, veterinářů a
jiných příslušníků zdravotních
povolání, kteří o to požádají.
Pokud jde o nová vozidla a motocykly, přidělovalo
je ministerstvo dopravy především lékařům,
případně zvěrolékařům.
Do 12. ledna 1946 byly vydány poukazy na nové osobní
automobily lékařům, zvěrolékařům
a: jiným příslušníkům
zdravotních povolání v těchto poměrných
množstvích:
a) Aero 30 | 31 % |
(jde o vozidla vyrobená za okupace, která se více nedodávají). | |
b) Jawa-Minor | 19 % |
(o tato vozidla nebyl v řadách lékařů tak veliký zájem), | |
c) Popular 995 | 49,3 % |
d) Tatra 57 | 50,7 % |
e) Tatra 87 | 7,5% |
(jde o luxusní vozy, které jsou přidělovány k representačním účelům). |
Poznamenávám, že většina vozidel
nebyla na odběrní poukazy továrnami dosud
vydána proto, že dohotovení vozů naráží
na určité technické potíže.
Benzin a motorový olej přidělují pro
vozidla příslušníků zdravotních
povolání okresní národní výbory
(správní komise a magistráty). Již v
prvním oběžníku ministerstva dopravy
("Směrnice" ze dne 30. května 1945) o
prozatímní úpravě provozu silničních
motorových vozidel je zdravotní služba, pokud
jde o přidělování tekutých
pohonných látek, zařazena v pořadí
naléhavosti na prvním místě. Ve výnosech,
jimiž ministerstvo dopravy pravidelně přidělovalo
okresům pohonné látky, je vždy výslovně
připomínáno, že příděly
pro zdravotní službu nutno krýti přednostně.
V oběžníku č. j. 5485/46-VII/1 ze dne
26. ledna 1946, jímž jsou přidělovány
pohonné látky a měsíc únor
t. r., přikazuje se okresům doslovně: "Zdůrazňujeme
opětovně, že příděly tekutých
pohonných látek (benzinu) pro zdravotní službu
musí býti přiměřené
rozsahu zdravotních úkolů. Přidělujte
tekuté pohonné látky pro osobní auta
lékařů a veterinářů,
jichž služba toho opravdu vyžaduje, v co největším
množství."
Konečně byl vydán zmíněný
již výnos č. 6.903/46-VII/1 ze dne 8. února
1946, v němž zemské a okresní národní
výbory (správní komise a magistráty)
ministerstvo dopravy upozorňuje na tento dotaz a ukládá
jim, aby počínajíc březnem t. r. přidělovaly
pohonné látky v rozsahu, který by umožnil
náležité vykonávání služby
zdravotní. Zároveň vyslovuje ministerstvo
dopravy příslib, že příděly
pohonných látek okresům pro měsíc
březen t.r. budou za tímto účelem
zvýšeny.