Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

281.

Odpověď

ministrů dopravy a zdravotnictví

na interpelaci poslanců dra Kácla, dra Haviara, dra Moravce, Hroboňové a dra Bureše

o přidělování pohonných látek a motorových vozů lékařům, veterinářům a jiným příslušníkům zdravotnických povolání (tisk 72).

Kritická situace při obstarávání zdravotní služby byla v ministerstvu dopravy dostatečně známa, jednak na podkladě vlastních šetření, jednak na podkladě dopisů ministerstva zdravotnictví, které na nedostatek motorových vozidel a pohonných látek pro příslušníky zdravotnických povolání poukazovalo. Proto se ministerstvo dopravy snažilo tuto situaci upraviti a zlepšiti.

Pokud jde o přidělování motorových vozidel, postupuje ministerstvo dopravy takto:

Ojetá osobní motorová vozidla přidělovaly od skončení osvobozovacích bojů okresní národní výbory (správní komise a magistráty) z vozového parku, který byl zajištěn po Němcích; jako národní majetek. V rámci této akce bylo přiděleno příslušníkům zdravotních povolání poměrně značné množství osobních aut a motocyklů. Přesná čísla bude lze zjistiti po skončení právě prováděné evidence motorových vozidel při přidělování nových poznávacích značek. Kromě toho uložilo ministerstvo dopravy všem okresním národním výborům (správním komisím a magistrátům) výnosem čj. 6903/46-VII/1, ze dne 8. února 1946, aby vozidla, v jejich obvodech do národní správy již přidělená, byla případně převedena do správy lékařů, veterinářů a jiných příslušníků zdravotních povolání, kteří o to požádají.

Pokud jde o nová vozidla a motocykly, přidělovalo je ministerstvo dopravy především lékařům, případně zvěrolékařům.

Do 12. ledna 1946 byly vydány poukazy na nové osobní automobily lékařům, zvěrolékařům a: jiným příslušníkům zdravotních povolání v těchto poměrných množstvích:

a) Aero 3031 %
(jde o vozidla vyrobená za okupace, která se více nedodávají).
b) Jawa-Minor19 %
(o tato vozidla nebyl v řadách lékařů tak veliký zájem),
c) Popular 99549,3 %
d) Tatra 5750,7 %
e) Tatra 877,5%
(jde o luxusní vozy, které jsou přidělovány k representačním účelům).

Poznamenávám, že většina vozidel nebyla na odběrní poukazy továrnami dosud vydána proto, že dohotovení vozů naráží na určité technické potíže.

Přidělování tekutých pohonných látek.

Benzin a motorový olej přidělují pro vozidla příslušníků zdravotních povolání okresní národní výbory (správní komise a magistráty). Již v prvním oběžníku ministerstva dopravy ("Směrnice" ze dne 30. května 1945) o prozatímní úpravě provozu silničních motorových vozidel je zdravotní služba, pokud jde o přidělování tekutých pohonných látek, zařazena v pořadí naléhavosti na prvním místě. Ve výnosech, jimiž ministerstvo dopravy pravidelně přidělovalo okresům pohonné látky, je vždy výslovně připomínáno, že příděly pro zdravotní službu nutno krýti přednostně. V oběžníku č. j. 5485/46-VII/1 ze dne 26. ledna 1946, jímž jsou přidělovány pohonné látky a měsíc únor t. r., přikazuje se okresům doslovně: "Zdůrazňujeme opětovně, že příděly tekutých pohonných látek (benzinu) pro zdravotní službu musí býti přiměřené rozsahu zdravotních úkolů. Přidělujte tekuté pohonné látky pro osobní auta lékařů a veterinářů, jichž služba toho opravdu vyžaduje, v co největším množství."

Konečně byl vydán zmíněný již výnos č. 6.903/46-VII/1 ze dne 8. února 1946, v němž zemské a okresní národní výbory (správní komise a magistráty) ministerstvo dopravy upozorňuje na tento dotaz a ukládá jim, aby počínajíc březnem t. r. přidělovaly pohonné látky v rozsahu, který by umožnil náležité vykonávání služby zdravotní. Zároveň vyslovuje ministerstvo dopravy příslib, že příděly pohonných látek okresům pro měsíc březen t.r. budou za tímto účelem zvýšeny.

V Praze dne 28. února 1946.

Ministr dopravy:
Ministr zdravotnictví:
gen. Hasal v. r.
Dr A. Procházka v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP