Ministerstvo spravedlnosti má plné pochopení
pro zájmy snoubenek osob, které se staly obětí
persekuce nebo válečných událostí,
a jejich nemanželských dětí. Využívá
proto, a i v budoucnu bude využívati všech možností,
které dává platný právní
řád, k tomu cíli, aby újma, která
postihla osoby blízké zemřelému, byla
co možná zmírněna.
Žádosti o legitimaci dětí rozhodnutím
vlády posuzují se v takových případech
velmi blahovolně. Pokud to bude možno se zřetelem
na výnos býv. min. práv č. 30/1917
Věst., bude vládě navrhováno, aby
povolila snoubence zemřelého, je-li matkou jeho
nemanželského dítěte, užívat
rodového jména snoubencova. Jinak může
snoubenka zemřelého žádat za změnu
jména na jméno snoubencovo; ministerstvo spravedlnosti
požádalo ministerstvo vnitra, aby dalo příslušným
svým podřízeným orgánům
pokyn, aby při posuzování žádostí
takových osob o změnu jména vycházely
žadatelkám co nejvíce vstříc,
jak je tomu u justičních úřadů
v řízení o legitimaci aktem vlády.
Měly-li by se požadavky v interpelaci tlumočené
uspokojit v plném rozsahu mohlo by se tak stát jen
zvláštním zákonem, který by za
určitých podmínek (jež by musel zjistiti
soud v příslušném řízení),
přiznal snoubenkám osob, které se staly obětí
persekuce nebo válečných událostí,
postavení vdov a nemanželským dětem
takových osob postavení dětí manželských.
Ministerstvo spravedlnosti se neuzavírá tomu, aby
uvažovalo o přepravě osnovy podobného
zákona, upozorňuje však hned, že zejména
v oboru zákonného práva dědického
mělo by soudní rozhodnutí, přiznávající
snoubence postavení vdovy a nemanželskému dítěti
postavení dítěte manželského,
praktický význam jedině tehdy, když
by mu byla dána zpětná účinnost
ke dni smrti snoubence, resp. nemanželského otce.
Tím by se ovšem zase zasáhlo do práv
osob, kterým dědictví smrtí osoby,
jež se stala obětí -persekuce nebo válečných
událostí, už napadlo a není vyloučeno,
že v některých případech toho
druhu je už projednání pozůstalosti
končeno nebo aspoň už valně pokročilo.
Jakékoliv řešení by proto vyžadovalo
krajní opatrnosti.
Ministerstvo spravedlnosti dává si proto především
vyšetřit, zda už soudy mají nějaké
praktické zkušenosti, kterých by bylo možno
při přípravných pracích na
zákonné úpravě využít.