Prozatímní Národní shromáždění,
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Účastníkem národního odboje
podle tohoto zákona je každá státně
a národně spolehlivá osoba české,
slovenské nebo jiné slovanské národnosti,
která v létech 1939 a 1945
a) byla příslušníkem československé
armády v zahraničí,
b) dobrovolně konala vojenskou službu v některé
spojenecké armádě, neměla-li možnost
konati vojenskou službu v československé zahraniční
armádě,
c) byla příslušníkem první československé
armády na Slovensku,
d) byla partyzánem,
e) byla vězněna nebo internována (zajištěna)
v koncentračních a podobných táborech
z politických důvodů, jejichž účelem
bylo znemožnění nebo potlačení
odbojového hnutí českého nebo slovenského
národa, zejména pro činnost směřující
přímo k obnovení samostatnosti československé
republiky odstraněním nacistické okupační
moci,
f) zúčastnila se soustavnou činností
zahraničního nebo domácího hnutí
směřujícího přímo k
obnovení samostatnosti Československé republiky
způsobem, že tato činnost přivodila
nebo byla prokazatelně způsobilá přivodit
jí nebo její rodině újmu na životě,
osobní svobodě nebo zdraví,
g) zúčastnila se českého povstání,
při čemž za bojů padla nebo byla těžce
zraněna.
(2) Účastníkem národního odboje
podle tohoto zákona je také osoba německé
nebo maďarské národnosti a československé
státní příslušnosti, která
se nikdy neprovinila proti národu českému
nebo slovenskému nebo proti samostatností Československé
republiky a byla dobrovolně ve válce v létech
1939 až 1945 příslušníkem československé
armády v zahraničí nebo partyzánem.
(3) Účastníkem národního odboje
není, kdo sice splňuje některou z podmínek
odstavce 1, písma a) až g) nebo v odstavci 2, ale
v době nesvobody ode dne 30. září
1938 do 4. května 1945 buďto:
a) konal dobrovolně službu v nepřátelské
armádě či jinak se účastnil
válečného podnikání proti spojencům,
nebo byl Němci či jejich pomahači vyznamenán,
nebo sloužil po 29. srpnu 1944 v armádě t.
zv. Slovenského státu, nebo
b) se stal členem národních skupin nebo útvarů
nebo politických stran fašistické povahy, sdružujících
osoby německé nebo maďarské národnosti;
nebo se ucházel o udělení německého
či maďarského státního občanství,
nebo
c) byl na vedoucím místě Národní
odborové ústředny zaměstnanecké,
Svazu zemědělství a lesnictví nebo
Hlinkovy slovenské ľudové strany, pokud tam
nebyl vyslán nebo určen vedoucími činiteli
domácího nebo zahraničního odboje,
nebo nevyužíval tohoto místa k odbojné
činností zvláště významné,
nebo kdo byl dobrovolně členem Svazu pro spolupráci
s Němci, Českého svazu válečníků,
Rodobrany, Vlajky, České ligy proti bolševismu,
Německo-české společnosti, Kuratoria
pro výchovu české mládeže nebo
Hlinkovy gardy, Německo-slovenské společnosti,
Hlinkovy mládeže nebo jiných fašistických
organisací podobné povahy, jejichž účelem
bylo šířiti nacistickou ideologii a udržovati
mocenské postavení Němců a Maďarů,
nebo
d) byl okupanty nebo jejich pomahači pověřen
vedoucím místem ve veřejných službách,
pokud se tak nestalo se souhlasem vedoucích činitelů
národního odboje, nebo kdo zaujal vedoucí
místo ve válečném průmyslu
pracujícím pro německou či maďarskou
armádu, nebo prováděl opevňovací
práce pro Němce či Maďary, aniž
byl k uvedeným činnostem donucen nebo nemohl se
jim vyhnouti, nebo kdo se obohatil v souvislosti s poměry
v době nesvobody, nebo
e) činy či slovy, přímo či
nepřímo, i když nebyl členem některé
organisace uvedené pod písmeny b) a c), podporoval
nebo obhajoval režim nacistů a fašistů,
jejich pomahačů a zrádců, nebo se
projevil živlem protidemokratickým nebo vůbec
státně a národně nespolehlivým.
(4) Stejně jako účastníci domácího
odboje uvedení v odstavci 1, písm. f) posuzují
se pro účel tohoto zákona státně
a národně spolehliví příslušníci
stráže obrany státu, zřízené
vládním nařízením ze dne 23.
října 1936, č. 270 Sb., o stráži
obrany státu, české, slovenské nebo
jiné slovanské národnosti, kteří
v roce 1938 v souvislostí s bojem proti nepřátelské
protistátní činnosti v pohraničí
utrpěli újmy na životě, osobní
svobodě nebo zdraví a u nichž není dán
některý z vylučovacích důvodů
uvedených v odstavci 3.
(1) Účastníkům národního
od b oje vyjmenovaným v § 1, odst. 1 vyhrazují
se jednou polovinou služební místa ve službě
a) státu, svazků územní samosprávy
a všech ostatních veřejnoprávních
korporací a nadací,
b) ústavů, podniků, fondů a zařízení,
které náležejí subjektům uvedeným
pod písm. a) nebo jsou jimi spravovány,
c) národních podniků, zřízených
podle § 12 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 100 Sb., o znárodnění dolů
a některých průmyslových podniků,
nebo podle § 8 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 101 Sb., o znárodnění některých
podniků průmyslu potravinářského,
a národních podniků, vzniklých podle
ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 1.02 Sb., o znárodnění akciových
bank, nebo podle ustanovení dekretu presidenta republiky
ze dne 24. října 1945, č. 103 Sb., o znárodnění
soukromých pojišťoven,
d) podniků, u nichž jsou subjekty uvedené pod
a) převážnou měrou podílníkem,
nebo které jsou jimi zaručeny, nebo které
jsou převážně závislé
na podporách z veřejných prostředků
(subvencích, výhodách).
(2) Každé liché místo uprázdněné
ode dne počátku účinnosti jest místo
vyhrazené.
(3) Výhrada služebních míst podle tohoto
paragrafu se nevztahuje na místa.
a) která se podle zákonných ustanovení
doplňují výhradně ze zaměstnanců
nižších kategorií,
b) která se obsazují povýšením
z nižší platové stupnice (z nižší
stupnice funkčního služného nebo ze
skupiny míst bez funkčního služného).
Účastníci národního odboje
(§ 1) mají přednostní právo:
a) na umístění v organisacích řízeného
hospodářství, v soukromých podnicích
sloužících veřejné dopravě
a v závodech nebo podnicích družstevních
nebo soukromých, pověřených převážně
státními nebo jinými veřejnými
dodávkami;
b) na opětné umístění v soukromém
podniku,.v němž byl účastník
národního odboje zaměstnán bezprostředně
před svou účastí v národním
odboji;
c) na udělení živnostenských oprávnění
(povolení licencí) a na povolení výdělečných
podniků jiného druhu, s výjimkou svobodných
povolání;
d) na přidělení zemědělského
majetku, živnostenských podniků a jiného
nemovitého i movitého nepřátelského
majetku, konfiskovaného podle dekretu presidenta republiky
ze dne 25. října 1945, č. 108 Sb., o konfiskaci
nepřátelského majetku a Fondech národní
obnovy, jakož i na nájem (pacht) takového majetku;
e) na ustanovení národními správci
nad majetkem uvedeným za písm. d);
f) na přijetí do škol a kursů, kde je
přijímání žáků
omezena přede všemi stejně kvalifikovanými
uchazeči (uchazeči stejného pořadí);
g) při udělování podpor z nadací
a fondů za všeobecných podmínek nadace
nebo fondu.
Ministerstvo školství a národní osvěty
může účastníkům národního
odboje poskytovati mimořádné úlevy
při přijímání a při
studiu na všech učilištích v jeho oboru
působnosti, zejména se zřetelem k druhu a
délce dřívějšího vzdělání
(zaměstnání) účastníkova,
nejvýše však v tom rozsahu, aby poskytnutými
úlevami nebylo.znemožněno dosažení
učebního cíle.
Účastník národního odboje z
doby do konce roku 1942 má nárok na umístění
a jiné zaopatření podle §§ 2 a
3 tohoto zákona v přednějším
pořadí před ostatními účastníky
národního odboje.
(1) Nemůže-li účastník národního
odboje úspěšně uplatnit některé
z práv podle § 2 nebo 3, protože padl, zemřel
nebo zemře, přecházejí tato práva
na
a) manžela nebo manželku, děti a osvojence, druha
nebo družku,
b) rodiče,
c) sourozence.
Podmínkou jest, aby osoba, na níž práva
přecházejí, byla státně a národně
spolehlivá a ze zákonného nebo mravního
nároku svoji výživou převážně
odkázána na účastníka národního
odboje.
(2) Práva přecházejí vždy jen
na jedinou osobu v pořadí, jak jsou vyjmenovány
za písmeny a), b), c) a uvnitř tohoto pořadí
mezí dětmi a osvojenci, rodiči a sourozenci
vždy v pořadí od nejstaršího.
(3) Nemůže-li účastník národního
odboje úspěšně uplatnit některé
z práv podle §§ 2 nebo 3 pro svoji invaliditu,
která je aspoň částečně
v příčinné souvislosti s jeho účastí
v národním odboji (§ 1), platí ustanovení
tohoto paragrafu obdobně pro osoby jmenované v odstavci
1.
(1) Práva podle tohoto zákona může uplatnit
jen osoba, které bude vydáno osvědčení
o účasti na národním odboji.
(2) Toto osvědčení, obsahující
údaje o osobě a způsobu její účasti
na národním odboji (§§ 1 a 5) a právech,
k jichž uplatnění je oprávněna,
vydá v jediném vyhotovení účastníku
národního odboje nebo osobě oprávněné
podle § 6 na jejich žádost ministerstvo národní
obrany, u účastníků zahraničního
odboje v dohodě s ministerstvem zahraničních
věcí, u účastníků domácího
odboje v dohodě s ministerstvem vnitra.
(1) Účastníci národního odboje
budou umístěni na místa uvedená v
§§ 2 a 3, písm. a) a b) zásadně
podle svého předběžného všeobecného
a odborného vzdělání nebo podle jiné
odborné způsobilosti, vyhovují-li všeobecným
i zvláštním podmínkám pro propůjčení
služebního místa příslušné
kategorie nebo vůbec místa podle ustanovení
§§ 2 nebo 3, písm. a) a b) tohoto zákona
s výjimkou úlev, které plynou z ustanovení
tohoto zákona.
(2) Pro místa IV. služební třídy
a jiná služební místa s předepsaným
vyšším předběžným vzděláním
než podává obecná škola stačí
úspěšná přijímací
zkouška ze znalostí čtení, psaní
a počtů v rozsahu učiva předepsaného
pro obecnou školu.
(3) Odborná zkouška vykonaná účastníkem
národního odboje v československé
armádě nebo v jiné službě nahrazuje
obsahem jí odpovídající odbornou zkoušku
v novém služebním poměru. Pokud taková
zkouška neodpovídá svým obsahem plně
odborné zkoušce předepsané v novém
služebním poměru, podrobí se umístěný
po předepsané praksi zkoušce doplňující,
jejíž rozsah určí příslušný
ústřední úřad v dohodě
s ministerstvem vnitra a ministerstvem národní obrany.
(4) Věková omezení pro nastoupení
některého z vyhrazených míst neplatí
pro účastníky národního odboje.
Nárok na umístění na služební
místa uvedená v § 2 zaniká však
dovršením 45. roku věku, na služební
místa vojenských gážistů a gážistů
Sboru národní bezpečností (četnictva,
státní policie), finanční a vězeňské
stráže dovršením 35. roku.
(5) Vojenská a jiná služba účastníků
národního odboje započítává
se v novém služebním poměru ve veřejných
službách jak pro zvýšení služného,
tak pro určení služebního stáří
(pořadí) a pro délku doby potřebné
pro povýšení nebo pro postup do vyššího
služebního poměru, jakož i pro nárok
na výslužné a jeho výměru v rozsahu
započitatelném podle platných předpisů.
Pro nastoupeni povolání (zaměstnání)
podle § 3, písm. c), d) a e) účastníky
národního odboje zkracuje se doba výcviku
(zaměstnání, činnosti) potřebná
podle zákonných předpisů pro podání
průkazu způsobilosti nebo pro udělení
dispense od předložení průkazu způsobilosti
nebo pro podání průkazu věcných
znalosti k nastoupení živnosti a to
a) při živnostech, u nichž doba výcviku
je pevně stanovena zákonnými předpisy,
na dobu rovnající se aspoň polovině
doby předepsané pro nabytí průkazu
způsobilosti;
b) při živnostech, u nichž jest zákonnými
předpisy doba výcviku stanovena v určitých
časových mezích, na dobu rovnající
se alespoň polovině nejnižší časové
hraníce výcviku,
c) pří živnostech, u nichž doba výcviku
plně stanovena není, na dobu odpovídající
polovině doby výcviku obvykle požadované.
(2) Výcvik (zaměstnání, činnost)
v příbuzné živnosti, jakož i prakse
ve vojenských dílnách a kursech nebo obdobná
činnost u vojenských útvarů vůbec
se pokládá za rovnocenný výcviku v
příslušné živnosti.
(3) V případech, kdy uchazeč o živnostenské
oprávnění nepodal průkaz aspoň
o dvouletém učení, může příslušný
živnostenský úřad požadovati kromě
dokladů o výcviku (zaměstnání;
činnosti) předložení průkazu
o úspěšném absolvování
kursu nebo o úspěšném složení
zvláštní zkoušky. Podrobnosti o kursu
a zkoušce stanoví věcně příslušný
ministr v dohodě s ministrem národní obrany
vyhláškou v úředním listě.
(4) V případech zvláštního zřetele
hodných může ministerstvo průmyslu nebo
ministerstvo vnitřního obchodu prominouti účastníkům
národního odboje, kteří nevyhovuji
podmínkám odstavce 1, podání živnostenského
průkazu způsobilosti.
(5) Úlevy podle předchozích odstavců
se neposkytují pro:
1. koncesované živnosti stavební,
2. živnosti na výrobu jedů a přípravu
látek a preparátů, které jsou určeny,
aby jich bylo užito na léky, jakož i prodej obojích
věcí, pokud to není výlučně
vyhrazeno lékárníkům,
3. živnost elektrotechnickou,
4. živnosti na zařizování plynovodů,
osvětlovacích zařízení a vodovodů,
5. živnost k hubení škodlivého živočišstva
kyanovodíkem, ethylenoxydem a chlorpikrinem,
6. živnost zubotechnickou.
(1) Služební místa uvedená v §
2 se vyhrazují a přednostní právo
podle § 3 vzniká dnem, kdy tento zákon nabývá
účinnosti.
(2) Účastníci národního odboje
podávají žádosti o umístění
a jiném zaopatření podle tohoto zákona
zásadně přímo subjektům příslušným
k propůjčení míst uvedených
v §§ 2 a 3 a v opise vždy též ministerstvu
národní obrany.
(3) Ministerstvo národní obrany vede evidenci podaných
žádostí a projedná podle potřeby
s propůjčovatelem místa (s jeho nadřízeným
nebo dozorčím úřadem) vyskytnuvší
se námitky nebo překážky propůjčení
místa.
(4) Ministerstvo národní obrany doporučí
propůjčovatelům míst vhodné
žádosti účastníků národního
odboje na místa, která se teprve uvolní.
(5) Orgány subjektů příslušné
k propůjčení míst podle §§
2 a 3, kterým nedojdou žádosti vhodných
uchazeči z účastníků národního
odboje, oznámí vždy ministerstvo národní
obrany jednotlivé druhy a počet uvolněných
míst, po případě pokud jde o subjekty
příslušné k propůjčení
míst podle § 3, písm. c) a d) též
možnosti a místa nových takových povolání
a stanoví nejméně čtrnáctidenní
lhůtu k předložení žádosti.
Zároveň s oznámením podle tohoto odstavce
postoupí ministerstvu národní obrany došlé
jim žádosti nevyhovujících uchazečů
o umístění.
(6) Propůjčí-li příslušný
orgán subjektu uvolněné místo žádajícímu
nebo zaznamenanému účastníku národního
odboje, učiní o tom oznámení ministerstvu
národní obrany.
(7) Orgány subjektů příslušné
k propůjčeni míst podle §§ 2 a
3 oznámí ministerstvu národní obrany
vždy po uplynutí každého kalendářního
čtvrtletí počet uvolněných
míst a způsob jejich propůjčení.
(8) Ministerstvo národní obrany určí
v dohodě s ministerstvem vnitra podle průběhu
umísťování konečnou lhůtu,
do které bude lze žádostmi o umístění
uplatňovati práva z tohoto zákona.
(1) Zaměstnavatelé (orgány subjektů)
uvedené v § 2, písm. c), d) a v § 3, písm.
a) a b), kteří nevyhovují povinnostem uloženým
v § 10 nebo propůjčí místo proti
předpisům tohoto zákona potrestá okresní
národní výbor pro přestupek pokutou
do 10.000 Kčs nebo vězením do jednoho měsíce;
byla-li uložena pokuta, budiž zároveň
vyměřen náhradní trest vězení
do jednoho měsíce pro případ její
nedobytnosti.
(2) Bude-li některé v §§ 2 a 3 uvedené
místo obsazeno proti ustanovení tohoto zákona,
prohlásí příslušný ústřední
úřad na návrh ministerstva národní
obrany, podanému do tří měsíců
od propůjčení místa, umístění
nebo udělení oprávnění nebo
přidělení živnosti či zemědělského
majetku za zrušené.
(1) Účastník národního odboje,
jemuž bylo propůjčeno místo ve státní
nebo jiné veřejné službě, je
povinen nastoupiti místo do čtrnácti dnů
po doručení ustanovovacího (přijímacího)
dekretu; dekret pozbývá platnosti, nebylo-li nenastoupení
ve lhůtě dalších 14 dnů důležitými
důvody ospravedlněno.
(2) Příslušný orgán může
zrušiti udělení živnostenského
oprávnění, přidělení
živnostenského podniku nebo zemědělského
majetku nebo ustanovení národním správcem,
jestliže takto umístěný účastník
národního odboje do lhůty mu určené
nikoliv však kratší jednoho měsíce
nepřevezme bez důležitých důvodů
živnostenskou provozovnu, neučiní kroky k zahájení
živnosti, neujme se národní správy svěřeného
majetku nebo nepřevezme přidělenou půdu.
(3) Účastník národního odboje;
který nenastoupil na služební místo,
nepřevzal živnost, zemědělský
nebo jiný majetek podle ustanovení tohoto zákona
bez závažných věcných důvodů,
pozbývá nároků na jiné přednostní
umístění nebo zaopatření.
(4) Práva podle tohoto zákona zanikají též
prvním umístěním na služební
místo vyhrazené podle § 2, anebo prvním
úspěšným uplatněním přednostního
práva podle § 3.
(5) Zánik práv a nároků, k němuž
došlo podle odstavce 3 nebo 4 vysloví ministerstvo
národní obrany po slyšení činitele
příslušného k propůjčení
místa, při čemž vyznačí
tento zánik a jeho důvod na osvědčení
o účasti na národním odboji a vede
příslušnou evidenci.
Subjekty uvedené v §§ 2 a 3 nejsou výjimečně
zavázány k propůjčení místa
účastníku národního odboje
podle ustanovení tohoto zákona.
a) nedojde-li propůjčovateli místa ve lhůtě
stanovené podle § 10, odst. 5 návrh ministerstva
národní obrany na umístění
se žádostí vhodného účastníka
národního odboje, nebo
b) nenastoupí-li umístěný včas
podle § 12, odst. 1 a je-li v obou případech
z důležitého veřejného a služebního
zájmu nutno toto služební místo ihned
obsaditi.
Ustanovení tohoto zákona nejsou dotčena ustanovení
zákona z 24. července 1919, č. 462 Sb., o
propůjčování míst legionářům,
ani předpisy o včleňování válečných
poškozenců do práce, které podle příslušných
zákonných ustanovení vydává
ve svém oboru působnosti ministerstvo ochrany práce
a sociální péče.
Veškeré žádosti a jejich přílohy,
které účastníci národního
odboje, jakož i osoby vyjmenované v § 6, předkládají
k uskutečnění práv a nároků
plynoucích z tohoto zákona jsou osvobozeny od kolků.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a pozbude ji uplynutím
2 roků od tohoto dne; provede jej ministr národní
obrany se zúčastněnými členy
vlády.
Osnovou zákona o umisťování a jiném
zaopatření účastníků
národního odboje zamýšlí ministerstvo
národní obrany v nejširší možné
míře zajistit osobám vyjmenovaným
v § 1 osnovy, které se zasloužily o znovudobytí
svobody Československé republiky, pevné životní
existence po jejich návratu do vlasti nebo do klidného
opět života doma. Umístění těchto
osob nechce být proto odměnou nebo dokonce almužnou
za vykonané služby vlastí; jeho účelem
je zbaviti účastníky národního
odboje, z nichž většinu potřebuje vlast
dosud ve službě se zbraní, existenčních
starostí. Je třeba míti na mysli, že
účastníci národního odboje
obětovali nebo nasadili nejdražší lidské
statky, a to život, zdraví a vlastní svobodu
i majetek, ať již v otevřeném boji proti
německým okupantům se zbraněmi jako
příslušníci armády nebo jako
partyzáni či v podzemním odboji domácím.
Zisk nebude však na straně účastníků
národního odboje, neboť jejich umístěním
na místech a v oborech uvedených v §§
2 a 3 osnov získají právě úřady,
ústavy, podniky a obory tam uvedené tím,
že na taková místa a do těchto oborů
přijdou lidé, kteří osvědčili
činy, že práce pro vlast a veřejné
blaho je jim nejvyšším ideálem, ba zákonem.
Z těchto hledisek je třeba posuzovati osnovu zákona,
neboť je vedena snahou, aby na nejpřednější
a nejdůležitější místa ve
veřejném i soukromém životě byli
postaveni účastníci národního
odboje jako osoby nejpovolanější a nejčestnější;
tak budou i pokud jde o převzetí živnostenských
a zemědělských podniků nejideálnějším
způsobem splněny požadavky, aby vnitřní
osídlení bylo uskutečněno státně
nejspolehlivějšími občany Československé
republiky.
Osnova zákona pokud jde o umístění
ve veřejných a některých soukromých
službách je obdobou zákona ze dne 24. července
1919, č. 462 Sb. o propůjčování
míst legionářům a zákona ze
dne 8: dubna 1924, č. 54 Sb., o umisťování
déle sloužících poddůstojníků
ve znění zákona ze dne 18. května
1938, č. 118 Sb., po případě i obdobou
vládního nařízení ze dne 6.
června 1939, č. 139 Sb., o umisťování
a jiném zaopatření zaměstnanců
vojenské správy a déle sloužících.
Osnova umožňuje též účastníkům
národního odboje zaopatření zaručením
přednostního práva na založení
živnostenských podniků, na příděl
živností, zemědělského a jiného
nepřátelského majetku Němců,
Maďarů, zrádců a jiných nepřátel
Československé republiky.
Osnova zasahuje hluboce do působnosti jiných resortů,
a to nejen pokud jde o umisťování v oborech
spadajících do kompetence jiných resortů,
ale i pokud jde o přiznávání charakteru
účastníka národního odboje,
neboť se vztahuje i na civilní osoby; které
se zúčastnily domácího nebo zahraničního
odboje. Z důvodů soustředění
jak rozhodování o přiznání
charakteru účastníků národního
odboje, tak i projednávání umisťování
účastníků národního
odboje bylo vhodné vypracovati osnovu jedinou a přiznati
ministerstvu národní obrany působnost, která
by jinak patřila zejména ministerstvu vnitra.
K úvodní větě je třeba zdůraznit,
že zákon platí pro celé území
Československé republiky.
Ustanovení § 1 stanoví pojem účastníka
národního odboje ve smyslu zákona, t. j.
s nároky z tohoto zákona vyplývajícími.
Osnova zákona nepožaduje pokud jde o osoby české,
slovenské nebo jiné slovanské národnosti
československé státní občanství,
a to v úmyslu umožnit co nejvíce repatriaci
zejména těm, kteří se jako příslušníci
zahraniční armády zasloužili o osvobození
vlasti. Podmínka státního občanství
je pak při ucházení se o místa ve
veřejných službách zahrnuta do všeobecných
podmínek pro zapůjčení místa
(§ 8, odst. 1 zákona). Všude pak tam, kde bude
třeba; aby účastník národního
odboje získal československé státní
občanství, bude na příslušných
úřadech, aby s urychlení,m vyřizovaly
žádosti o přiznání československého
státního občanství účastníkům
národního odboje přikázáním
domovského práva. Osídlení pohraničních
oblastí osobami, které účastí
v národním odboji osvědčily svoji
státní spolehlivost, je totiž svrchovaným
zájmem státním.
Pojem příslušníka Československé
zahraniční armády, jakož i pojem partyzána
určí zvláštní normy.
Za písmenem c) jsou uvedeni příslušníci
1. československé armády na Slovensku, tedy
účastníci slovenského povstání,
kteří byli vojensky organisováni. Osoby nevojenské,
které se povstání zúčastnily,
jsou zahrnuty v účastnících domácího
osboje za písmenem f), nebot' svým rozsahem sem
slovenské povstání nepochybně patří.
Politické důvody, pro něž osoba uvedená
v § 1, odst. 1, písm. e) trpěla v koncentračním
táboře, bylo nutno pro velké množství
osob vězněných a internovaných blíže
vymeziti a zúžiti tím, že politické
důvody věznění nebo zajištění
musí míti za účel potlačení
odbojového hnutí českého nebo slovenského
národa. Pod pojmem odboj třeba rozuměti každou
činnost směřující přímo
k obnovení samostatnosti československé republiky
odstraněním okupačního režimu;
musí t.o býti činnost intensivní,
organisována a způsobilá splnit daný
účel ať vojenského či politického
rázu a významu. Nepatří sem tedy na
př. poslouchání zahraničního
rozhlasu, třebaže bylo ohroženo v určitých
případech těžkými tresty, ba
i trestem smrti. Rovněž sem nepatří
případy věznění z důvodu
t. zv. hospodářské sabotáže,
nebo jen pro nahodilou činnost, jako nalezení letáku,
urážky představitelů německé
říše, říšské branné,
moci a pod. Je zde tedy třeba, aby důvodem byla
buďto soustavná činnost směřující
k odbojovému hnutí, která je vytčena
v § 1 pod písmenem f) neb, aby důvodem zajištění
bylo preventivní potlačení možnosti
odbojového hnutí u osob, u nichž byla tato
činnost okupanty předpokládána, jako
na př. u zajištěných důstojníků
československé armády. Bude tedy třeba
účast v národním odboji podle písmene
e) a f) posuzovati spojitě a vzájemně rovnoměrně.
Slovy "soustavnou činností" chce osnova
vyjádřit, že při jinaké účasti
v zahraničním nebo domácím odboji
nežli povahy vojenské požaduje se skutečná
organisovaná činnost směřující
přímo proti německým okupantům
nebo k uspíšení jejich porážky,
nikoli tedy jen pasivní odpor nebo pouhé členství
v podzemním hnutí nebo odbojové organisaci.
Účastí v zahraničním nebo domácím
odboji třeba tedy rozuměti nejen organisační
účast, nýbrž organisovanou a záměrnou
činnost, t. j. aby šlo o úkony záměrně
řízené a opakující se v určité
době třeba i s přestávkami, směřující
a způsobilé k soustavnému odboji a vykazující
určité výsledky nebo vliv na uspíšení
porážky okupantů nebo aspoň na otřesení
jejich branné síly a schopnosti, nebo politické
ho či mocenského postavení vůbec.
Pod písmenem f) se uvádí pouze české
povstání, neboť povstání slovenské
je pokládáno za domácí odboj. Okruh
osob; kterým osnova hodlá poskytnouti umístění
nebo zaopatření, bylo však třeba co
nejvíce omezit vzhledem k velkému počtu účastníku
povstání, které bylo vpravdě národním
a pak vzhledem k obzvláště těžkému
způsobu zjištění rozsahu účasti
jednotlivců na povstání. Osnova učinila
tak tím, že se postará jen o osoby za povstání
nejvíce postižené; a to o osoby těžce
raněné a o pozůstalé po padlých.
K odstavci 2 dlužno zdůraznit, že zde osnova
pamatuje jen na Němce a Maďary mající
československou státní příslušnost,
kteří skutečně dobrovolně,
t. j. ještě v době před vyhlášením
všeobecné mobilisace v Anglii v r. 1940 vstoupili
do čs. zahraniční armády, nahot' po
této době byli stejně nuceni sloužit
v armádě anglické; u partyzánských
jednotek pak byl vstup a zařazení jen dobrovolné.
Odstavec 3 jest vlastně jen vytýčením,
koho nelze považovat za osobu státně a národně
spolehlivou; nepotřebuje vysvětlivek, neboť
jde o ustanovení v podstatě stejné, jako
v § 4 dekretu presidenta republiky ze dne 19. května
1945, č. 5 Sb. Vyloučení osob, které
dobrovolně konaly službu v nepřátelské
armádě nebo sloužily po 29. srpnu 1944 ve slovenské
armádě, nebo jako účastníci
boje proti spojencům byly vyznamenány, je přirozené,
neboť jejich účast v národním
odboji může býti posuzována nejvýše
jako odčinění jejích činnosti
nepřátelské.
Odstavcem 4 osnovy jsou přiznány nároky na
umístění a jiné zaopatření
též příslušníkům
stráže obrany státu národnosti české,
slovenské nebo jiné slovanské, kteří
v r. 1938 v souvislosti s nepřátelskou protistátní
činností v pohraničí utrpěli
újmu na životě, osobní svobodě
nebo zdraví. Půjde zejména o boj proti různým
teroristickým činům a akcím. Je spravedlivé,
aby těmto předním obhájcům
svobody republiky, kteří utrpěli újmy
shora uvedené, dostalo se téhož zaopatření
a výhod osnovy; aspoň jako účastníkům
českého povstání.
Toto ustanovení nepotřebuje zvláštních
vysvětlivek, neboť jde o vyhrazení míst
ve veřejných a podobných službách,
která byla již vyhrazena zákony o propůjčení
míst legionářům a o umisťování
déle sloužících.
Uvedení národních podniků pod písmenem
c) je vlastně jen vytýčením tohoto
nového odvětví podniků státu
[písm. b) 1, které jsou jeho majetkem, ale mají
postavení samostatných právnických
osob a jsou vedeny zásadami obchodního podnikání.
Služebními místy nutno rozuměti jen
služební místa v trvalém veřejnoprávním
(regulovaném) poměru, systemisovaná v určitých
kategoriích veřejnozaměstnaneckých,
třebaže i služební místa zaměstnanců
smluvních, jako jsou místa v pomocné kancelářské
službě a místa pomocných zřízenců;
již z povahy osnovy plyne, že se zamýšlí
umístění trvalé a že nejde zde
o místa, kde poměr služební není
trvalý, nýbrž jen přechodný,
jako jsou mí ta výpomocných a sezónních
dělníků.
Výhrada jedné poloviny míst je požadavek
skutečně minimální, uváží-li
se, že jde o osoby osvědčivší v
nejvyšší míře svoji státní
i národní spolehlivost, a že je tedy i v nejvyšším
zájmu veřejném; aby právě tyto
osoby byly zaměstnány ve veřejných
službách. Pokud jde o kvalifikaci, nedává
pak osnova v § 8 nějaké podstatné úlevy,
takže i po této stránce nemůže
býti námitek proti umístění
účastníků národního
odboje.
Ze znění úvodní věty odstavce
1 je zřejmo, že z umístění ve
státních a jiných veřejných
službách uvedených v § 2 jsou vyloučeni
účastníci národního odboje
vyjmenovaní v § 1, odst. 2, t: j.Němci a Maďaři.
Toto ustanovení bylo pojato do osnovy, aby byl zachován
soulad s osnovou o vyloučení Němců
a Maďarů z veřejných služeb.
Ustanovení, že se výhrada služebních
míst nevztahuje na služební místa, která
se obsazují povýšením z nižší
platové stupnice (z nižší stupnice funkčního
služného), bylo pojato do osnovy proti původnímu
stanovisku ministerstva národní obrany, že
se nemůže spokojit s výhradou míst v
nejnižších hodnostech a počátečních
platových stupnicích, jako tomu bylo v zákonech
o propůjčování míst legionářům
a o umísťování déle sloužících.
Ministerstvo národní obrany upustilo od tohoto stanoviska,
aby možností, aby ze zákona mohl být
uplatňován nárok na umístění
(jmenování) na nejvyšší služební
místa, nebyly porušeny veškeré zásady
a systém dosavadního veřejnozaměstnaneckého
práva; očekává však, že
důsledným a urychleným zhodnocením
vojenské tak i jiné služby podle § 8 odst.
5 osnovy budou účastníci národního
odboje povýšeni do odpovídajících
hodností, a nezůstanou tedy v hodnostech nejnižších
a v počátečních platových stupnicích.
Ustanovení tohoto paragrafu jsou jasná a nepotřebují
vlastně vysvětlivek nebo odůvodnění;
zajišťují všem účastníkům
národního odboje vyjmenovaným v § 1,
tedy i Němcům a Maďarům přednostní
právo jednak na umístění v některých
soukromých službách, jednak na založení
živnostenských a jiných samostatných
podniků, jakž i na příděl živností
a zemědělského i jiného majetku Němců
a Maďarů, zrádců a kolaborantů,
konfiskovaného a daného do národní
správy.
Ustanovení o přednostním právu na
zpětné přijetí do soukromého
podniku, v němž byl účastník
národního odboje zaměstnán bezprostředně
před svou účastí v národním
odboji, jest zcela přirozené, neboť je vlastně
morální povinností a ctí takového
podniku přijmouti zpět účastníka
národního odboje. Ve veřejných službách
je věc řešena dekretem o odčinění
křivd.
Rovněž ustanovení § 3, odst. 1, písm.
g) a h) jsou jasná; přednostní právo
na udělení podpor z nadací a fondů
bylo třeba v osnově vytýčiti, ježto
v těchto rozhodují v prvé řadě
všeobecné podmínky nadace nebo fondu.
Není třeba vysvětlivek, neboť jde o
ustanovení převzaté z části
II. vládního nařízení ze dne
2. listopadu 1939, č. 45/1940 Sb., jímž se
provádí § 19, odst. 2 vládního
nařízení ze dne 6. června 1939, č.
139 Sb., o umísťování a jiném
zaopatření zaměstnanců vojenské
správy a déle sloužících. Má
za účel, aby účastníkům
národního odboje bylo usnadněna dosáhnouti
nebo dokončiti vzdělání potřebné
k jejich umístění. Kromě toho jsou
tyto osoby účastny také všeobecných
úlev stanovených vzhledem ke stavu školství
za okupace.
Účast v národním odboji do konce roku
1942, tedy do doby před porážkou Němců
u Stalingradu, je nutno hodnotit výše a osnova činí
tak přiznáním přednějšího
pořadí, neboť do té doby byla činnost
v odboji prováděna v době vrcholných
úspěchů Němců.
V tomto paragrafu se stanoví.uplatnění práv
plynoucích z osnovy rodinný"mí příslušníky
a některými nejbližšími příbuznými
padlých, zemřelých nebo invalidních
účastníků národního
odboje. Je jen;spravedlivé, aby tyto osoby, které
v účastnících národního
odboje ztratily jediného živitele, byly zbaveny existenčních
starostí poskytnutím práv, které účastník
národního odboje nemůže pro sebe uplatnit:
Proto osnova stanoví vedle podmínky státní
a národní spolehlivosti převážné
a skutečné odkázání na výživu
účastníka národního odboje.
Stanovení pořadí, v kterém osoby nastupují
v oprávnění podle této osnovy, je
nutné a přirozené.
Modality přiznání charakteru účastníka
národního odboje řeší ustanovení
tohoto paragrafu tím, že za rozhodný orgán
určuje ministerstvo národní obrany jako ústřední
vojenský úřad, který může
nejlépe posoudit činnost účastníka
národního odboje s hlediska požadavků
na skutečné odbojové hnutí; zejména
pak posoudit význam a výsledky činnosti pro
úspěch domácího odboje. Má
pak možnost nejvšestrannějšího prověření
údajů o odbojové činnosti jak u vojenských
osob, tak i pokud jde o činnost vojenské povahy
vůbec. K dokonalému posouzení a zhodnocení
činnosti účastníka národního
odboje stanoví se u zahraničního odboje dohoda
s ministerstvem zahraničních věcí,
u domácího odboje dohoda s ministerstvem vnitra.
Charakter účastníka národního
odboje přiznává se osvědčením,
které se vydává na žádost oprávněných
osob a které je listinou, na jejímž podkladě
lze teprve uplatňovat práva z osnovy plynoucí.
Pokud osnova má podrobnější ustanovení
o obsahu tohoto osvědčení, činí
tak jako ještě na jiných místech z důvodů,
aby k provádění osnovy nebylo třeba
vydávati prováděcí nařízeni,
jež by umístění ještě dále
oddálilo.
Osnova stanoví zásadu, že umístění
bude prováděno podle předběžného
všeobecného i odborného vzdělání
nebo i jiné odborné způsobilosti. Jen u kategorii
zaměstnanců u nichž je předepsáno
vyšší vzdělání než
podává obecná škola jako je IV. služební
třída, pomocná kancelářská
služba a pod. stačí úspěšná
zkouška z učiva obecné školy.
Ustanovení o odborných zkouškách netvoří
zvláštních výhod a je jen povahy vlastně
deklaratorní, neboť zamýšleného
výsledku dosáhlo by se i podáním žádosti
o zhodnocení odborné zkoušky v novém
působišti; má tedy za účel toho
zhodnocení usnadnit. Osnova neposkytuje pokud jde o předběžné
vzdělání jakož i pokud jde o vyhovění
všeobecným a zvláštním podmínkám
pro propůjčeni místa v novém poměru
nějakých podstatných výhod. Budou
tedy účastníci národního odboje
vyhovovati i svou kvalifikací požadavkům míst.
Zde třeba znovu poukázat; že všeobecnou
podmínkou pro ustanovení ve veřejných
službách je československé státní
občanství, o čemž byla již zmínka
v odůvodnění k § 1.
Vyloučení věkových omezení
pokud jsou stanovena pro jednotlivá vyhrazená místa
nebo obory je nutné, ježto při umisťování
půjde též o starší účastníky
národního odboje. Podstatně nižší
věková hranice u kategorií služeb tam
vyjmenovaných je odůvodněna povahou služby
těchto kategorií.
Ustanovení o způsobu a směrech započítání
vojenské a jiné služby v novém služebním
poměru ve veřejných službách
je nutné, aby zhodnocením předcházející
služby účastníci národního
odboje dosáhli v novém služebním poměru
hodnosti, které jim náleží podle zásluh,
vyjádřených poměrem započítání
zejména vojenské služby. Pokud jde o časový
rozsah započítání, o poměr
služeb, odkazuje osnova na platné předpisy.
Ustanovení o úlevách pro nastoupení
nebo zaměstnáni podle §, písm. c), d)
a e) chce usnadnit provádění umísťování
a zkracuje za tím účelem dobu výcviku
potřebnou k nastoupení živností prakticky
všude na polovinu; při tom pokládá se
za rovnocenný výcvik a prakse u vojenských
útvarů a to dokonce i jen činnost obdobná.
Předpis o absolvování kursu nebo složení
zvláštní zkoušky v případech,
kdy uchazeč neprokáže ani dvouletou učební
dobu a kdy tedy nenavštěvoval kursy pokračovacích
škol, je jen v zájmu takového uchazeče,
aby si osvojil potřebné vědomosti a znalosti
k vedení samostatné živnosti jako ve věcech
daňových, cenových, kalkulačních
a účetnictví atd. Naproti tomu je zde však
dána možnost úplného prominutí
průkazu způsobilosti.
Omezení vyloučení jakýchkoliv úlev
při nastoupení živnosti vyjmenovaných
v odstavci 5 je dáno nebezpečnou povahou těchto
živností pro zdraví nebo i život většího
počtu lidí.
Vzhledem k značnému obsazení a zaplňováni
míst vyhrazených v §§ 2 a 3 osnovy přijetím
nových uchazečů je nutno stanovit, že
se místa v § 2 vyhrazují a přednostní
právo na místa uvedená v § vzniká
dnem vyhlášení, když již nelze uplatňovat
zpětnou platnost pro značný hospodářský
chaos, který by vznikl ve vyhrazených službách
a oborech, jakož i pro obtíže, s kterými
by bylo spojeno prohlašování dosud obsazených
míst za neplatné.
Proti původní snaze soustřediti celé
řízení umísťovací u ministerstva
národní obrany již od podávání
žádostí, přiklonila se osnova k zásadnímu
podávání žádosti přímo
u jednotlivých resortů v zájmu urychleného
obsazování míst jako k ustanovení
pružnějšímu. Ministerstvo národní
obrany vede však evidenci žádostí a bdí
nad prováděním umísťování
též tím, že projednává odstranění
námitek nebo překážek při propůjčení
místa žádajícímu účastníku
národního odboje. Doporučení žádostí
na místa; která se teprve uvolní a povinnost
vésti seznam a pořadí takových žádostí
není ustanovením novým, nýbrž
převzatým ze zákona o umísťování
déle sloužících a nepotřebuje
tudíž připomínek. Rovněž
ustanovení o povinnosti oznamovati uvolněná
místa, předpis o stanovení přiměřené
lhůty k podávání žádostí,
jakož i oznámení o propůjčení
míst jsou předpisy převzaté z cit.
zákona jen v obměněné formě
přizpůsobené shora vytčeným
změnám. Vyměření nejméně
čtrnácti denní lhůty k podání
žádostí nemá býti tedy podle
osnovy pravidlem, nýbrž tuto nejkratší
lhůtu vyměří příslušný
úřad jen v případech, kdy naléhavý
služební nebo veřejný zájem vyžaduje
urychlené obsazení místa.
Ustanovení o čtvrtletním oznamování
počtu uvolněných míst a způsobu
jejich propůjčení je povahy kontrolní.
Ustanovení o zmocnění k určení
konečné lhůty pro podání žádostí
k uplatnění práv je nutné, neboť
jednak není možno předem tuto lhůtu
určit, ježto nelze předvídat průběh
umísťování, naproti tomu však bude
nutno umísťování ukončit a vyhlásit
tedy podle průběhu umísťováni
konečnou lhůtu, do které lze ještě
práva na umístění podle dekretu uplatniti.
Ustanovení tohoto paragrafu jsou převzata ze zákonů
o propůjčování míst legionářům
a o umístění déle sloužících
a to pokud jde o prohlášení protiprávního
obsazení místa za neplatné dokonce ve formě
mírnější, neboť je vázáno
tříměsíční lhůtou
k podání návrhu. Od těchto trestních
sankcí nebylo možno upustit, neboť zaručují
ve vyšší míře splnění
všech povinností v dekretu uvedených a plynulý
chod provádění umísťování.
Ustanovení o neplatnosti protiprávního obsazení
je tu jedinou možností jak zachovati místa
volná pro účastníky národního
odboje. Trestní sankce nebo disciplinární
stíhání viníka neuvolní totiž
samo o sobě místo již protiprávně
obsazené. Toto ustanovení zdánlivě
zasahující do nabytých práv osob třetích
lze uplatňovati, neboť osnova bude pro svojí
povahu natolik veřejnosti známa, že nebude
možno mluviti o bona fide nabytí práv u osob
třetích v pravém slova smyslu, jde-li o získání
místa, živnosti nebo zemědělského
majetku, u nichž je přednostní právo
všeobecně vyhrazeno účastníkům
národního odboje. Majetkové újmy,
které by snad mohly nastati ve výjimečných
případech lze urovnati dohodou pod patronací
příslušného orgánu aniž
by muselo dojíti k soukromoprávním sporům.
Kromě toho ministerstvo národní obrany upustí
od podání návrhu na zrušení umístění,
půjde-li o výjimečný případ
jednání bona fide a mělo-li by prohlášení
obsazení místa za zrušení příkré
a majetkově nenahraditelné důsledky.
Ustanovení o důsledcích bezdůvodného
nenastoupení propůjčeného místa,
jsou předpisy přirozené, odůvodněné
veřejnými i služebními zájmy.
Předpis o nenastoupení míst ve veřejných
službách je formulován v duchu ustanovení
§ 7 služební pragmatiky.
Rovněž předpis o zániku na umístění
podle osnovy umístěním nebo úspěšným
uplatněním tohoto práva, je přirozený,
aby se vyloučilo hromadění práv po
případě opětné uplatňování
práv z osnovy plynoucích.
Jde o ustanovení plynoucí z veřejného
i služebního zájmu na včasném
obsazení míst a není tedy třeba zvláštních
vysvětlivek. Nutno jen podotknout, že jde o postup
zcela výjimečný a že v případech,
kdy není nutno místo ihned obsadit, trvá
závazek k propůjčení místa
účastníka odboje.
Ustanovení o poměru osnovy k zákonu o propůjčování
míst legionářům je jasné a
nepotřebuje vysvětlivek. Prakticky nedojde snad
ani k střetnutí nároků neboť
zákon o propůjčování míst
je proveden a vyskytnuvší se dosud nároky byly
by zcela výjimečné. Osnovou nehodlá
dále ministerstvo národní obrany zasahovati
do včleňování válečných
poškozenců do práce, jak je ve svém
oboru podle zákonných ustanovení, jednotně
provádí ministerstvo ochrany práce a sociální
péče podle předpisů jim vydaných.
Od stanovení poměru osnovy zákona o umísťování
účastníků národního
odboje k zákonu o umísťování
déle sloužících bylo upuštěno.
Působnost zákona o umisťování
déle sloužících je a bude nějaký
čas v klidu, neboť závazky déle sloužících
během nesvobody zanikly a pokud nebudou obnoveny, zůstanou
déle sloužící na místech, kam
byli umístěni podle vládního nařízení
ze 6. června 1939, č. 139 Sb. o umísťování
a jiném zaopatřeni zaměstnanců vojenské
správy a déle sloužících. Než
pak dojde k opětnému umísťování
déle sloužících, bude již umístění
účastníků národního
odboje nejpravděpodobněji skončeno, neboť
nový závazek déle sloužících
bude zníti nejméně na dobu 3 let, do té
doby dojde patrně též k nové normativní
úpravě zákona o umísťování
déle sloužících.
Osvobození žádosti a jejich příloh
od kolků měly již zákony o propůjčování
míst legionářům a o umisťování
déle sloužících a vyplývá
ze sociální povahy osnovy.
Účinnost zákona je nutno stanovit dnem vyhlášení,
neboť aspoň od tohoto dne lze požadovat vyhrazení
služebních míst a podniků, když
již do té doby bylo mnohé z vyhrazených
míst nově obsazeno a mnohé zemědělské
a jiné konfiskované majetky již přiděleny.
Konec působnosti zákona uplynutím dvou let
od účinnosti zákona je ustanovení
potřebné; provedením umístění,
bude splněn účel, pro který byl zákon
vydán a nebude tudíž důvodu, aby jeho
ustanovení dále platila. Nebude-li možno do
této doby umísťování skončiti,
bylo by nutno dobu účinnosti prodloužiti; stanovení
delší doby není však v zájmu normální
personální politiky ve službách veřejných
a i v ostatních oborech bude třeba co nejdříve
vrátiti možnost umístěni a soutěžení
osobám plně kvalifikovaným.