Ve dnech 9. až 12. února 1946 při povodni řek
Labe, Tiché Orlice, Chrudimky a jiných, byl pardubický
kraj, hlavně okresy Pardubice, Chrudim a Ústí
n. Orl., citelně postiženy.
Šetřením, které ovšem ještě
dnes nemůže plně vystihnouti všechny ztráty,
způsobené jen v pardubickém okrese zemědělcům,
byly zjištěny a potvrzeny místními národními
výbory obcí Počáply, Lhota u Přelouče,
Brojany, Rosice n. L., Chvaletice, Trnávka, Melice, Opatovice
n. L., Břehy, Kunětice, Opočinek, Němčice,
Trnová, Pardubice, Dražkov, Hrobice, Labětín,
Kladruby, Semín, Čeperka, Bohdaneč, Lány
na Aůlku, Srnojedy, Vysoká n. L., Ráby, Svítkov,
Černá u Bohdanče, Dřiteč, Řečany,
Valy, Budovina, Živanice, tyto škody:
V uvedených obcích bylo postiženo 1238 zemědělců,
při čemž plocha zatopených rolí
činí 3.863 ha orné půdy. Škoda,
odhadnutá místními národními
výbory, činí 5,390.000 Kčs. Zemědělci
budou pravděpodobně potřebovati 900 q pšenice,
500 q ječmene, 400 q ovsa, 50 q luštěnin, 10
q olejnin, 1500 q brambor, aby mohli nahraditi škody, způsobené
na ozimech a na bramborech, které byly zničeny v
krechtech. Podotýkáme, že dosud nemohly býti
zjištěny škody ve všech obcích a
celková škoda bude moci býti správně
odhadnuta, až voda opadne a až se z jara projeví
celkový rozsah škod.
V chrudimském okrese byla řada obcí, jako
Trhová Kamenice, z polovice pod vodou a vznikla značná
škoda.
V okrese Ústí n. Orlicí bylo postiženo
několik obcí, jejichž škoda po předběžném
odhadu činí 300.000 Kčs. Ani zde není
možno provésti celkový odhad škod, jelikož
pole leží pod sněhem a věcné
škody občanů nebyly doposud zjištěny.
Na základě těchto předběžně
zjištěných škod byly provedeny intervence
zástupců ONV Pardubice, Chrudim a Ústí
n. Orl. na ministerstvu sociální péče
a ministerstvu zemědělství. Musíme
kvitovat veliké porozumění hlavně
pana ministra ochrany práce a sociální péče,
který vyšel všemožně vstříc
a přislíbil pomoc sociálně nejslabším
a nejvíce postiženým, a to 200 rodinám
v okrese pardubickém, 40 rodinám v okrese chrudimském
a 30 rodinám v okrese Ústí n. Orl. Také
kabinet ministra zemědělství vyšel zástupcům
ONV všemožně vstříc a přislíbil,
že udělá vše, aby zemědělci
dostali náhradní osivo a umělé hnojivo,
které nutně potřebují.
Poskytování náhrady je však zdržováno
tím, že o náhradách mimo zmíněná
ministerstva rozhoduje ještě ministerstvo vnitra,
dále ministerstvo dopravy, které bude míti
hlavně na starosti upravení a zvýšení
železničních mostů přes Labe,
zejména u Rosic n. L. Mimo to bylo by nutno zajistiti rychlý
dovoz koksu pro výtop domů a bytů, dodání
většího přídělu benzinu
na odčerpání vody ve sklepích. Konečně
bude o náhradách rozhodovati také ministerstvo
průmyslu, neboť některé průmyslové
objekty, zejména v Kerharticích, jsou zpravidla
při jarních povodních poškozovány.
0 výši náhrady rozhoduje pak s konečnou
platností ministerstvo financí.
Komplikovanost tohoto celého řízení
je tedy jasná. Zástupcové lidu ztrácejí
drahocenný čas, na jedné a téže
věci je zainteresováno několik ministerstev,
která jen v rámci své kompetence jsou oprávněna
pomáhati. A tak nedostatek koordinace zaviňuje,
že se dostává jen pomalu pomoci, která
je nutná a nestrpí proto odkladu.
K tomu ještě uvádíme, že tak důležitá
opatření, jako je vybudování řádných,
moderních přehrad, správná regulace
řek atd., náleží z velké části
do kompetence Zemského národního výboru.
Tážeme se proto předsednictva vlády:
1. Jsou předsednictvu vlády tyto skutečnosti
známy?
2. Je předsednictvo vlády ochotno učiniti
opatření k zjednodušení celého
procesu, a zejména jmenovati komisi ze zástupců
ministerstva vnitra, ochrany práce a sociální
péče, zemědělství, průmyslu
a financí, která by jednotně poskytovala
náhradu škod; způsobených živelnými
pohromami?
2. Je předsednictvo vlády ochotno vytvořiti
komisi, složenou ze zainteresovaných ministerstev
a úřadů, která by bez zbytečných
průtahů přezkoumala stav bezpečnostních
opatření na řekách pardubického
kraje?