Rozvoj hospodářského blahobytu v osvobozené
vlasti musí míti základ v dobrých
předpokladech rozvoje a růstu všech hospodářských
složek. Jednou z nejdůležitějších
složek jest drobné a střední podnikání,
živnosti a řemesla. Tato utrpěla průběhem
války velké škody, z nichž nedostatek
školeného dorostu jest jedním z nejhlavnějších.
Péči o věci učňovské,
a to nejen po stránce sociální, ale i po
stránce odborného výcviku, musí býti
věnována největší péče.
Naléhavou otázkou, která poškozuje dobrý
rozvoj živností a řemesel jest otázka
úpravy učňovského školství,
ve kterém se provádějí experimentace
a stálým rozšiřováním
učebních hodin na školách učňovských
gest ztěžováno řemeslné vyučení
učňů v řemesle či živnosti
samé a velkým počtem hodin strávených
na učňovské škole jest v řadě
neposlední finančně zatěžován
zcela a výlučně učební pán.
Pro učně v živnostech a řemeslech jest
přece nejdůležitější získati
zručnost v povolání a vycvičiti se
prakticky v praktických zkušenostech a potřebách
toho kterého povolání. Toho lze ubýti
jedině pobytem a učením se v odborné
práci samé, v provozovně a dílně.
Theorie jest jen pomůckou a má doplniti jen tím
nejpotřebnějším vlastní základ
odborné přípravy - výcvik v dílně.
Bohužel dějí se pokusy přeměniti
pomocné odborné školství učňovské
a nějaký zvláštní vyšší
druh školství, který však nikdy nemůže
nahraditi specielní školství střední
nebo odborné. Jestliže jsou nedostatky základů
obecného vzdělání u dnešní
generace učňovské, třeba tento problém
jako zjev přechodný řešiti přechodnými
opatřeními a nikoliv přestavovati celé
učňovské školství, jak se o to
někde činí pokusy. Jedním z nich jest
také nedávno vyhlášené opatření
ministerstva školství a osvěty, které
zvyšuje počet vyučovacích hodin na učňovských
školách na 16 hodin týdně. Provedením
tohoto opatření byl by prakticky znemožněn
kvalitní výcvik učňů v řemeslech
a v živnosti, neboť zvýšení počtu
vyučovacích hodin znamená také zvýšení
počtu hodin nutných ku přípravě
do školy, takže by se učeň k praktickému
školení v povolání samém v dílně
a návodě dostal jen na zcela nepatrný zlomek
pracovní doby, kterou žádný svědomitý
zaměstnavatel, zvláště u učňů
nemůže a nechce prodlužovati.
Tato otázka potřebuje naléhavého řešení,
které by přispělo k uklidnění
v řemeslech a živnostech, aby tyto kategorie mohly
se v klidu věnovati svým povoláním
a výchově svých nástupců -
dorostu živnostenského a řemeslnického,
jednak na druhé straně, aby rodiče dětí,
kteří své děti chtějí
dáti na řemeslo, věděli, že jejich
děti se opravdu zvolenému povolání,
řemeslu či živnosti, řádně
a důkladně vyučí.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana ministra školství a osvěty:
1. Zda jest mu známo opatření o dalším
rozšíření vyučovacích
hodin na školách učňovských,
2. zda jest ochoten opatření to po slyšení
zájmových organisací živnostenských
a řemeslnických podrobiti revisi;
3. zda jest ochoten zaříditi, aby pro příště
otázky 'učňovského školství
byly řešeny po slyšení a po dohodě
se zájmovými organisacemi živnostenskými
a řemeslnickými.