Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

252.

Interpelace

poslanců Váni a Fuska

ministru školství

ve věci naléhavé úpravy některých otázek učňovských.

Rozvoj hospodářského blahobytu v osvobozené vlasti musí míti základ v dobrých předpokladech rozvoje a růstu všech hospodářských složek. Jednou z nejdůležitějších složek jest drobné a střední podnikání, živnosti a řemesla. Tato utrpěla průběhem války velké škody, z nichž nedostatek školeného dorostu jest jedním z nejhlavnějších. Péči o věci učňovské, a to nejen po stránce sociální, ale i po stránce odborného výcviku, musí býti věnována největší péče.

Naléhavou otázkou, která poškozuje dobrý rozvoj živností a řemesel jest otázka úpravy učňovského školství, ve kterém se provádějí experimentace a stálým rozšiřováním učebních hodin na školách učňovských gest ztěžováno řemeslné vyučení učňů v řemesle či živnosti samé a velkým počtem hodin strávených na učňovské škole jest v řadě neposlední finančně zatěžován zcela a výlučně učební pán. Pro učně v živnostech a řemeslech jest přece nejdůležitější získati zručnost v povolání a vycvičiti se prakticky v praktických zkušenostech a potřebách toho kterého povolání. Toho lze ubýti jedině pobytem a učením se v odborné práci samé, v provozovně a dílně. Theorie jest jen pomůckou a má doplniti jen tím nejpotřebnějším vlastní základ odborné přípravy - výcvik v dílně. Bohužel dějí se pokusy přeměniti pomocné odborné školství učňovské a nějaký zvláštní vyšší druh školství, který však nikdy nemůže nahraditi specielní školství střední nebo odborné. Jestliže jsou nedostatky základů obecného vzdělání u dnešní generace učňovské, třeba tento problém jako zjev přechodný řešiti přechodnými opatřeními a nikoliv přestavovati celé učňovské školství, jak se o to někde činí pokusy. Jedním z nich jest také nedávno vyhlášené opatření ministerstva školství a osvěty, které zvyšuje počet vyučovacích hodin na učňovských školách na 16 hodin týdně. Provedením tohoto opatření byl by prakticky znemožněn kvalitní výcvik učňů v řemeslech a v živnosti, neboť zvýšení počtu vyučovacích hodin znamená také zvýšení počtu hodin nutných ku přípravě do školy, takže by se učeň k praktickému školení v povolání samém v dílně a návodě dostal jen na zcela nepatrný zlomek pracovní doby, kterou žádný svědomitý zaměstnavatel, zvláště u učňů nemůže a nechce prodlužovati.

Tato otázka potřebuje naléhavého řešení, které by přispělo k uklidnění v řemeslech a živnostech, aby tyto kategorie mohly se v klidu věnovati svým povoláním a výchově svých nástupců - dorostu živnostenského a řemeslnického, jednak na druhé straně, aby rodiče dětí, kteří své děti chtějí dáti na řemeslo, věděli, že jejich děti se opravdu zvolenému povolání, řemeslu či živnosti, řádně a důkladně vyučí.

Z těchto důvodů táží se podepsaní pana ministra školství a osvěty:

1. Zda jest mu známo opatření o dalším rozšíření vyučovacích hodin na školách učňovských,

2. zda jest ochoten opatření to po slyšení zájmových organisací živnostenských a řemeslnických podrobiti revisi;

3. zda jest ochoten zaříditi, aby pro příště otázky 'učňovského školství byly řešeny po slyšení a po dohodě se zájmovými organisacemi živnostenskými a řemeslnickými.

V Praze dne 28. února 1946.

Váňa, Fusek,

Brukner Holcman, Víšek Klimek, Polomský, Kostelka, dr Moravec, dr Bunža dr Kellner, Šmehlík, Plojhar, inž. Kopecký, Fránek, Trojanová, dr Chytil, K. Procházka, Vojanec, Vičánek, Charvát, V. Pavlík, Kaďůrek; inž. dr Benda, dr Vošahlík, Peňáz, Hořínek, Konvalina.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP