Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

243.

Odpověď

ministr a dopravy

na interpelaci poslance Limpoucha

ve věci urychleného vydání jednotného a moderního stavebního řádu (tisk 123).

Potřeba nového stavebního řádu byla pociťována již poprvé světové válce a proto již tehdy bylo přikročeno k pracím na tomto díle. Prvá osnova byla hotova v r. 1929, avšak po obsáhlém připomínkovém řízení byla ze základu přepracována a připravovány osnovy dvě: jednak pro větší, jednak pro menši obce. Osnova stavebního řádu pro větší obce byla dokončena v r. 1938, ale k jejímu projednávání již nedošlo.

I uvedená osnova je však vývojem poměrů již zatím zase předstižena a bude nutno ji znovu přepracovati. Tato práce a zejména projednání by si pro obsáhlost osnovy vyžádaly - i kdyby bylo postupováno podstatně rychleji než dříve - přece jen určitého delšího času a proto byla zvolena novelisace postupná. Pro nejbližší dobu, kdy bude prováděna stavební obnova a kdy normální stavební ruch se pro nedostatek stavebnin nebude moci zcela rozvinouti, bude na místě, aby byly opatřeny upravovací plány jako nezbytný základ pro spořádaný stavební vývoj obcí. Proto byl vypracován návrh zákona o plánování a provádění výstavby obcí, který obsahuje předpisy o upravovacích plánech obcí a o opatřeních k jejich provádění, t, j. o parcelaci, stanovení stavební čáry a úrovně, o postupu ploch pro veřejná prostranství a dalších povinnostech vlastníků, o dozoru na dělení a zcizování stavebních ploch, jakož i o rozsáhlé možnosti vyvlastnění. Touto osnovou se nahradí prvé dvě části dosavadních, stavebních řádů, platných v zemích České a Moravskoslezské; nový zákon má míti platnost celostátní.

Osnova je již v podstatě připravena a potřebuje jen konečnou redakci, aby mohla býti rozeslána do připomínkového řízení. Stane se tak ihned, jakmile budou skončeny nejnutnější práce na předpisech o stavební obnově a o regulační komisi pro hlav. město Prahu s okolím.

Nová úprava ostatních častí stavebních řádů přijde na řadu co možná nejdříve.

Tímto rozdělením se novelisace usnadní a zejména urychlí, pokud jde o její zatím nejnaléhavější část, t. j. plánovací. Teprve později bude možno tyto dílčí úpravy skloubiti v jednotný a soustavný stavební řád; při tom bude možno je upraviti podle nabytých zkušeností a podle dalších, do té doby již ujasněných problémů, které zatím ještě čekají na rozřešení, jako na př. otázka oceňování pozemků.

V Praze dne 21. února 1946.

Ministr dopravy:

Gen. Hasal v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP