Podepsaní navrhují: Prozatímní Národní
shromáždění račiž se usnésti
na tomto zákoně:
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Prozatímní Národní shromáždění
schvaluje a znovu usnáší jako zákon
dekret presidenta republiky ze dne 27. října 194,
č. 116 Sb., o změně zákona ze dne
25. června 1926, č. 122 Sb. a vládního
nařízení ze dne 17. července 1938,
č. 124 Sb., o úpravě platů duchovenstva
církví a náboženských společností
státem uznaných případně recipovaných
a o platovém příspěvku k nejnižšímu
ročnímu příjmu duchovenstva se změnami
a doplňky v tomto zákoně uvedenými.
Článek I., § 1. dekretu bude zníti:
Ustanovení § 1, odst. 1. zákona ze dne 25.
června 1926, č. 122 Sb. a § 2, odst. 1. vládního
nařízení ze dne 17. července 1928,
č. 124 Sb. se mění a zní:
"Nejnižší příjem (kongrua)
duchovenstva kongruálních církví,
činného při správě farních
úřadů, jakož i při veřejné
duchovní správě na místech systemizovaných
se souhlasem státní správy kultové,
se stanoví roční částkou Kčs
15.9oo.-, která se zvyšuje po každých
třech rocích započitatelné služební
doby o Kčs 1728.-, nejvýše však celkem
desetkrát."
Článek I., § 2. dekretu bude zníti:
Ustanovení § 5, odst. 2. zákona ze dme 25.
června 192 6, č. 122 Sb. a § 201, odst. 2.
vládního nařízení ze dne 17.
července 1928, č. 124 Sb. se mění
a zní:
"Povinnost platiti pensijní příspěvky
se pro duchovní kongruálních církví
zrušuje".
Článek II., § 1. dekretu bude zníti:
"K doplňku kongruy přísluší
duchovním platový přídavek 6.oo0 Kčs
ročně, jenž se snižuje od 3. zvýšení
kongruy na 4.8oo Kčs ročně a od 9. zvýšení
kongruy na 3.6oo Kčs ročně".
Ustanovení čl. V. dekretu se ruší článek
VI. dekretu bude označen jako čl. V.
Ministru vnitra se ukládá, aby jako přílohu
tohoto zákona uveřejnil úplné znění
citovaného dekretu o úpravě tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, provedou jej všichni členové
vlády.
Dekret presidenta republiky ze dne 27. října 1915,
č. 116 Sb., platí podle svého čl.
VII. jen pro země české. Pro stylisaci jeho
čl. I., § 1 bylo však nesprávně
použito textu § 1 kongruového zákona č.
122/1926 Sb. ["Nejnižší příjem
(kongrua) duchovenstva kongruálních církví
a. náboženských společností státem
uznaných případně recipovaných..."],
jenž ale platil pro celé tehdejší území
republiky, tudíž i pro Slovensko a nynější
Zakarpatskou Ukrajinu. V českých zemích jsou
podle platného právního řádu
církvemi kongruálními jen církev katolická
a pravoslavná. Slova "a náboženských
společností státem uznaných případně
recipovaných...") se týkala pouze Slovenska
a býv. Podkarpatské Rusi, kde jsou recipovanými
církvemi (srov. § 6 zák. čl. XLIII/1895
o svobodném vyznání náboženském)
vedle jmenovaných již dvou církví ještě
církev evangelická reformovaná, církev
evangelická augšpurského vyznání,
pak církev řecko-východní rumunská
a posléze unitáři a židi. Církvi
katolické se dostalo tam kongruy zák. čl.
XIV/1898, ostatním recipovanými církvím
a nábož. společnostem pak zák. č.
XIII/1909.
Ježto dekret č. 116/1945 Sb. se vztahuje jen na země
české, třeba jeho stylisaci upraviti tak,
aby byla ve shodě s právním řádem,
jenž zde platí.
Použitá stylisace, že pensijní příspěvky
se zrušují pro duchovní "na které
se použije tohoto dekretu", může zavdávati
podnět ke sporům a k nejistotě, na které
tedy duchovní se dekretu má použíti
a pak, kdo je povolán o tom rozhodovati.
Zatím je ale věc zcela jednoduchá. Pensijní
příspěvky platili dosud jen duchovní
kongruálních církví; duchovní
dotačních církví byli a jsou pojištěni
na pensi u pojišťoven. Pensijní příspěvky
za ně platí jejich církve a náboženské
společnosti z dotací, poskytovaných jim podle
kongruového zákona z prostředků státních.
Navržená stylisace neobsahuje proti textu dekretu
naprosto žádné novum, vyjadřuje jen
jasněji úmysl zákonodárcův
a zavadí plnou právní jistotu.
Při stylisaci tohoto ustanovení byl autor dekretu
ovlivněn předpisy, platnými pro: státní
a jiné veřejné zaměstnance a nevzal
patřičného zřetele má zvláštní
povahu platového systému, zavedeného pro
kongruální duchovní, kteří
nedostávají z náboženské matice
(pravoslavná ze státní pokladny) platu, nýbrž
pouze doplňky kongruy, pokud tato není plně
uhrazena vlastními příjmy beneficiálními.
Salvatorní klausuli odst. 2. navrhujeme jako zbytečnou
vypustiti, poněvadž případ, jejž
má na zřeteli, nesprávně tam však
vyjádřený, nemůže vůbec
nastati, poněvadž kongrua se po každých
třech započitatelných letech zvyšuje
o roč. 1728 Kč, kdežto platové přídavky
se snižují po 2. a 8. trienálce postupně
jen o 12oo Kčs, takže zůstává
v každém případě navíc
(1728 - 12oo =) 528 Kčs. Mimo to pro určení,
v jaké výši náleží tomu
kterému duchovnímu platový přídavek,
může býti vodítkem jedině výše
dosažené kongruy, nikdy však vyplácený
doplněk kongruy. Stejně veliký doplněk
kongruy může totiž míti třeba duchovní,
úplný začátečník, jako
duchovní se 40 lety, poněvadž záleží
tu také na tom, jaká část kongruy
je uhrazena z vlastních místních příjmů
beneficia.
Po stránce materiálně-právní
je navržená stylisace v naprosté shodě
s čl. III. dekretu, poněvadž výše
dosažené kongruy při 2. jejím zvýšení
činí 19.359 Kčs, od 3. zvýšení
kongruy pak 21.084 Kčs, při 8. zvýšení
29.724 Kčs, od 9. zvýšení pak 31.452
Kčs ročně.
Ustanovení tohoto článku je v rozporu s ustanovením
čl. I, § 1 dekretu. Čl. I, § 1 přiznává
nárok na kongruu podle, dekretu č. 116/1945 Sb.
duchovenstvu, činném při správě
farních úřadů, jakož i při
veřejné duchovní správě na,
místech systemisovaných se souhlasem státní
správy kultové. Naproti tomu podle čl. V.
se těmto dekret vztahuje na duchovní, jejichž
kongrua byla upravena zákonem č. 122/1926 Sb. Tím
se nesprávně omezuje okruh osob, pro něž
dekret platí, poněvadž čl. V. bezdůvodně
vylučuje ze zvýšení všechny duchovní,
jejichž kongrua nebyla upravena zákonem č.
122/1926 Sb., t, j. tedy zejména ony, kdož mají
vyšší místní příjmy,
než činila stará kongruální mez
podle zákona č. 122/1926 Sb., t. j. 18.720 Kč
ročně, bez ohledu na to, že jejich příjmy
nedosahují nové kongruální hranice
podle dekretu č. 116/1945 Sb., t. j. částky
33.128 Kčs.
Poněvadž tedy ustanovení ta jsou ve vzájemném
rozporu a úmysl zákonodárcův je jasně
a přesně vyjádřen v čl. I.,
§ 1, je nutno čl. V. vypustiti, aby se jím
do věci nezanášel zbytečný zmatek.
Současně navrhujeme, aby se Prozatímní
národní shromáždění republiky
Československé usneslo na této
Vládě se ukládá, aby předložila
Národnímu shromáždění
návrh nového zákona o úpravě
platových poměrů duchovenstva, který
by
a) přiznal ruské pravoslavné církvi
povahu církve kongruální,
b) zrovnoprávnil i církve a náboženské
společnosti, jimž se dostal o státního
uznání podle zákona ze dne 20. května
1874, č. 68 ř, z., až po vydání
kongruového zákona ze dne 25. června 1926,
č. 122 Sb.
Ad a) Podle dosavadního platného právního
řádu jsou na našem území kongruálními
z církví pravoslavných jen pravoslavná
církev jurisdikce srbské a rumunské (srov.
na př. důvodovou zprávu ke kongruál.
vlád. nařízení č. 124/1928
Sb.). Ruská pravoslavná církev nebyla a dosud
není u nás církví ani kongruální
ani dotační a proto nemá ani ona, ani její
duchovní vůči sátu nároku na
nějakou hmotnou podporu nebo zabezpečení.
Poněvadž ani v dekretu č. 116/1945 Sb. nebylo
na ni vzpomenuto, má nyní býti nedopatření
to odstraněno v novém kongruálním
zákoně, jehož návrh by vláda
předložila Národnímu shromáždění
na základě této resoluce.
Ad b) Požadavek tento je ve shodě s prohlášením
p. ministra školství a osvěty prof. dr Nejedlého,
učiněným dne 1. února t. r. v kulturním
výboru Národního shromáždění,
podle něhož se připravuje zrovnoprávnění
ostatních církví (t. j. církví,
jež nejsou ani kongruálními ani dotačními.)