Částečné zrušení úřední
distribuce textilního zboží přineslo
obchodu i spotřebiteli v určitých druzích
zlepšení celkové situace zásobovací.
Jest krajně nespravedlivé, aby některé
druhy metrového zboží byly ze 70 až 1oo%
přidělovány ke zpracování oděvnímu
průmyslu. Jedná se hlavně o tyto druhy:
1oo% vlněné metrové zboží na
pracovní oděvy (sk. č. 9031-9033), tkaniny
na pracovní šatstvo (sk, č. 9011-9018), pilot
na pracovní oděvy (sk. č. 9021), tkaniny
na pracovní oděvy (sk, č. 9022), hornický
barchet na pánské prádlo (sk. č. 9042),
90% impregnované látky na pláště
do deště (sk. č. 9113); látky na pánské
prádlo (sk. č. 9160 a 9171), flanel na pánské
prádlo (sk. č. 9041 a 9043), 80° c látky
na zástěry (sk. č. 9151 až 9153),
70% látky na dámské prádlo (sk. č.
9165 a 9172), umělé Hedvábné tkaniny
na ženské prac. oděvy (sk, č. 9125),
oblekové látky pro muže, jinochy a chlapce
(k. č. 9061/2), látky na pánské zimníky
(sk. č. 9071), vlasové lodeny (sk. č. 9072),
gabardinové látky na pláště do
deště (sk. č. 9073), látky na dámské
pláště (sk. č. 91oo), látky na
dámské a dívčí kostýmy
(sk. č. 9095), látky na dámské a dívčí
šaty (sk. č. 9090).
Díváme-li se na toto rozdělení s hlediska
spotřebitele, musíme v tom spatřovati poškození
sociálně nejslabších vrstev národa.
Tito spotřebitelé musí určité
druhy zboží, příkladně pánské
pracovní kalhoty, pánský pracovní
oděv, pánské prac. košile nakupovati
hotové, ač by jim daleko lépe vyhovovalo
koupiti si zboží metrové a ušíti
si potřebné prac: šatstvo po domácku,
které by tímto způsobem pořídili
daleko levněji.
U dámských šatových a prádlových
látek je tento problém ještě tíživější,
takže jest zcela rozumné, žádají-li
ženy v obchodech výhradně zboží
metrové. Těchto příkladů dalo
by se uvésti mnoho a pomineme-li všechny ostatní
důvody, které mluví pro opravu určených
kvot mezi oděvním průmyslem a obchodem, zůstává
zde jeden, který nemůže býti v žádném
případě přehlížen. Pořídí-li
spotřebitel součást svého oděvu
při nákupu metrového zboží nejméně
za polovinu obnosu, který je žádán za
hotový výrobek a při tom mu zcela nevyhovuje,
je to sociálně nespravedlivé.
Na poradě, konané dne 21. února t. r. v místnostech
ústřední rady odborů v paláci
Kotva za přítomnosti zástupců Hospodářské
skupiny čs., průmyslu textilního, Hospodářské
skupiny oděvního průmyslu, Hospodářské
skupiny maloobchodu společně se zástupci
ÚRO, bylo výslovně konstatováno zástupcem
Hospodářské skupiny čs. průmyslu
textilního, že v továrnách je dosud
na skladě reservováno pro oděvní průmysl:
2 mil. metrů kepru, 1 mil. 2oo.oo0 metrů pilotu,
4oo.oo0 metrů cajku, 150.oo0 metrů vlněného
metrového zboží na prac, oděvy, 6oo.oo0
metrů barchetu, 160.oo0 metrů oblekové látky
pro muže, jinochy a chlapce.
Zboží toto je podřadné kvality a zástupci
Hospodářské skupiny čs. průmyslu
textilního upozornili, že nemůže býti
jako hotový výrobek dáno do obchodu dříve
než v květnu až v červnu (v nejlepším
případě). Ježto se jedná většinou
o zboží zimní, stane se neprodejným,
i když bude spotřebiteli nabídnuto bez dosavadních
odběrních oprávnění, nebo bez
bodů, event. i se značnou slevou.
Tímto postupem by vznikla státu veliká národohospodářská
škoda a proto
1. se tážeme pana ministra průmyslu, zda jsou
mu shora uvedené skutečnosti známy;
2. zda je pan ministr průmyslu ochoten zjednati rychle
nápravu tím, že nařídí,
aby kvoty uvedených druhů textilního zboží
byly znovu upraveny a z větší části
dány do prodeje jako metrové zboží,
jak to vyžaduje sociální zájem nejširších
vrstev spotřebitelských.