Veřejný význam lesů po stránce
hospodářské, sociální a kulturní
žádá, aby veškerý lesní
majetek v čs. republice byl podroben účinnému
veřejnému dohledu, který musí býti
vybudován na demokratické základně
tak, aby lid měl možnost přesvědčovati
se svými volenými zástupci jak se v lesích
v zájmu obecného blaha hospodaří.
Státní péče o lesy a dohled nad všemi
lesy, ať v držbě státní, jiné
veřejné, nebo soukromé, byly za první
republiky organisovány byrokraticky v úřadech
státní a lesní služby dohlédací
v rámci okresních úřadů (I
stolice), zemských úřadů (II. stolice)
a ministerstva;zemědělství (III. stolice
v VI. lesnickém odboru); tento dozor byl však těžkopádný
a neúčinný.
Má-li být dnes veřejná lesní
služba dohlédací demokraticky organisována
a řádně vybudována, jest třeba
rozhodnouti především zásadní
otázku, zda a v jakém rozsahu bude zachován
nebo rozmnožen vedle státních lesů také
lesní majetek samosprávných svazků,
zejména obcí a okresů, i ostatních
veřejných korporací, jakož i lesy soukromé,
zvláště pak drobné lesy selské.
Uznáváme plně potřebu účelného
zvětšení státního lesního
majetku postátněním přiměřené
částky lesů zkonfiskovaných podle
dekretu presidenta republiky ze dne 21. června 1945, čís:
12 Sb., ale nemůžeme přezírati, že
jsou též vážné důvody národohospodářské,
sociální, kulturní i odborné, jež
žádají; aby vhodné části
zkonfiskovaných lesů byly znárodněny
také přídělem určitých
lesních celků i ve větší míře
svazkům územní samosprávy a podle
poměrů i lesním družstvům obcí
nebo okresů, po případě též
jiným veřejným svazkům a korporacím.
Rozhodně se však musíme vysloviti proti postátnění
všech lesů vůbec, jak se z některých
stran navrhuje zejména pak proti zestátnění
dosavadních lesů obecních, okresních
a jiných veřejných, jakož i lesů
družstevních a zvláště drobných
lesů selských. Nemůžeme se na tomto
místě podrobněji zabývati touto velmi
důležitou otázkou, ale upozorňujeme
pana ministra zemědělství, že požadavek
postátnění všech lesů vůbec,
vyvolává povážlivý rozruch v
kruzích státně i národně spolehlivých
majitelů lesů, zejména pak majitelů
drobných lesů selských, které jsou
důležitým, ba mnohde nezbytným - doplňkem
jejích zemědělských usedlostí
a podniků.
Vznikající z toho neklid je pak velmi povážlivý
právě v době, kdy je třeba svorného
a společného vypjetí sil a prostředků
ke zdolání naléhavých úkolů
a potřeb našeho lesního hospodářství,
zejména pokud jde o vývoz ohromného množství
dříví ležícího v lesích
a o rozsáhlé zalesňovací práce
v nastávajícím jarním období,
jež třeba řešiti společným
úsilím všech činitelů, jimž
záleží na úspěšném
provedení naznačených úkolů
a na obnově i zvelebení našeho lesního
hospodářství ku prospěchu obecnému.
Přes některé zdánlivé výhody
všeobecného zestátnění lesů
nelze je doporučovati ani z důvodů odborných,
rovněž nelze ze zásadních důvodů
slučovati veřejnou lesní službu dohlédací
(vrchnostenskou) s hospodářskou lesní službou
ve státním podniku v jednotný útvar,
jaký byl,zřízen na př. v Německu
a měl býti zaveden i pro naše země v
tak zv. Protektorátu, protože úkoly těchto
oborů lesní služby jsou podstatně rozdílné
a zájmy a cíle jejich se mohou někdy rozcházeti,
jak nás o tom poučují dějiny i zkušenost
z praxe.
Proto jest nutno trvati na zásadě, že všechny
lesy a lesní podniky, ať jsou v držbě
státní, obecní, nebo jiné veřejné
i soukromé, musí býti podrobeny veřejnému
dohledu, který však nemohou účinně
prováděti těžkopádné úřady
ústřední, nýbrž demokraticky
zřízené orgány lesní služby
dohlédací pod přímou kontrolou lidem
volených zástupců okresních a zemských
národních výborů.
Naopak je třeba uvažovati o tom, zda bude účelné
vyjmouti podnik "Státní lesy a statky"
v zájmu jeho podnikatelské hybnosti a pružnosti
z rámce ministerstva zemědělství,
které má zůstati nejvyšším
dohlédacím a vrchnostenským úřadem
nad všemi lesy a pečovati o ně s hlediska celostátních
zájmů veřejných a,začleniti
státní lesy s ostatními státními
podniky do společného ústředního
útvaru, nebo ministerstva podnikového.
Majíce na zřeteli shora uvedené okolnosti,
veřejný význam lesů a zájem
širokých vrstev našeho lidu na tom, aby se lesy
staly nejen vydatným a trvalým zdrojem pro obnovu
našeho hospodářského života, ale
i bezpečnou zárukou blahobytu našich zemí
v budoucnosti, tážeme se proto pana ministra zemědělství:
1. Zda pan ministr zemědělství je ochoten
uklidniti zemědělskou veřejnost, zejména
majitele drobných lesů selských prohlášením,
že nezamýšlí postátniti všechny
lesy bez rozdílu držby a velikosti a že se neztotožňuje
s akcemi v tomto smyslu připravovanými a veřejně
diskutovanými?
2. Zda je pan ministr zemědělství ochoten
vyjiti vstříc oprávněným a
spravedlivým požadavkům svazků územní
samosprávy, po případě lesnických
družstev o příděl, případně
změnu vhodných částí i větších
lesních celků ze zkonfiskovaných lesů?
3. Je ochoten pan ministr zemědělství organisovati
veřejnou lesní službu dohlédací
tak, aby byla umožněna voleným zástupcům
lidu účinná kontrola nad hospodařením
ve všech lesích, tedy i ve státních
lesních podnicích?