Podepsaní navrhují, aby se Prozatímní
Národní shromáždění usneslo
na tomto zákoně:
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé se usneslo na tomto zákoně:
Dnem vyhlášení tohoto zákona se znárodňuje
zestátněním krasové území
Moravský Kras v rozsahu vyznačeném na mapce
přiložené k originálu návrhu
tohoto zákona a zřizuje se z něho přírodní
reservace: Národní park Moravský Kras ve
formě národního podniku s názvem "Národní
podnik Moravský Kras, výzkum a provoz jeskyň"
se sídlem v Brně.
Znárodněním nabývá Československý
stát vlastnictví znárodněné
rasové oblasti Moravský Kras.
Znárodnění se týká podzemí
krasové oblasti i povrchu, pokud je k zachování
krasových zjevů a k provozu nezbytně potřebný,
jakož i všech práv vědeckého badání,
hospodářského využití a provozu.
Znárodňují se tudíž nemovitosti;
budovy a zařízení, které slouží
k provozu znárodněné krasové oblasti,
jakož i práva budovati turistické chaty, hotely
a jiné objekty Národního parku Moravský,
Kras. - Podrobnosti upraví příslušné
prováděcí nařízení.
Za znárodněný majetek se bud' poskytuje náhrada
neb se vyvlastňuje bez náhrady. Viz dekret presidenta
republiky ze dne 24. října 1945 o znárodnění
dolů a některých průmyslových
podniků, oddíl II., § 7-11.
Správu "Národního podniku Moravský
Kras, výzkum a provoz jeskyň", vykonává
v zastoupení státu Zemský Národní
výbor moravský v Brně prostřednictvím
devítičlenného představenstva, které
se skládá:
a) ze čtyř zástupců rady ZNV v Brně,
b) ze dvou zástupců zaměstnanců, z
nichž jeden zastupuje krasové oddělení
zemského; musea v Brně, jako vrcholné instituce
pro organisaci vědeckého výzkumu v Moravském
Krasu,
c) ze tří zástupců krasových
obcí, z nichž jeden zástupce za město
Brno.
Správě Národního podniku Moravský
Kras výzkum a provoz jeskyň přísluší:
1. navrhovati k vyvlastnění z titulu veřejného
zájmu (§ 365 obč. zák.) další
jeskyně, a krasové oblasti za účelem
jich hospodářského provozu a využitkování,
po předchozím vyjádření krasového
oddělení zemského musea v Brně,
2. navrhovati k zajištění vědeckého
výzkumu krasové oblasti, aniž by byla porušena
vlastnická práva příslušného
majitele, po návrhu krasového oddělení
zemského musea v Brně,
3. navrhovati k dodatečnému vyvlastnění
další podniky, které se v budoucnu stanou pro
provoz podniku nezbytnými,
4. zpřístupňovati a udržovati plynulý
provoz v jeskyních za účelem zvýšení
cizineckého ruchu,
5: budovati dokonalé komunikační spojení,
zřizovati hotely, restaurace, kavárny, noclehárny,
bufety a jiná rekreační zařízení
opět v zájmu zdokonalení a oživení
cizineckého ruchu,
6. výhradní právo veškeré propagace
a reklamy jeskynních podniků doma i za hranicemi,
vydávání propagační a reklamní
literatury v nejširším slova smyslu, jako brožur,
časopisů, letáků, filmů, fotografií;
pohledů, atd., prodeje upomínkových předmětů
a pod.,
7. zřizovati a provozovati hospodářské
pomocné podniky, obchody a živnosti všeho druhu,
8. působiti k tomu, aby s hlediska estetického nebyl
krajinný ráz Národního parku nikým
a ničím porušován a zůstal zachován
v původním stavu, dbáti toho, aby veškeré
zásahy stavebně-technické, leso- a vodohospodářské,
reklamní, stavba elektrického vedení a pod.
dály se po dohodě a za souhlasu Památkového
úřadu nebo jiného úřadu, do
jehož kompetence bude náležeti ochrana přírody.
Vědeckým výzkumem Moravského Krasu
všech oborů (spelaeologie, geologie, zoologie, botaniky,
praehistorie, etnologie; pedologie a j.) pověřuje
se krasové oddělení zemského musea
v Brně, které soustředí vědecké
pracovníky z oborů krasového bádání
a zorganisuje výzkumné práce. Krasové
oddělení zemského musea v Brně je
vědeckým poradním sborem Národního
podniku Moravský Kras, výzkum a provoz jeskyň
v Brně.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provede jej ministerstvo zemědělství.
Dekretem presidenta republiky bylo znárodněno veškeré
československé podzemní nerostné bohatství
těžené v dolech a veliká část
nerostného bohatství na povrchu.
Příroda sama založila "doly" tam,
kde ve vápencích vyhlodaly vodní toky podzemní
údolí tím; že pronikly po puklinách
do podzemí. Snížením vodní hladiny
octla se starší vyšší podzemní
koryta na suchu. A tak dnes lze procházeti hluboko pod
zemí suchými jeskyněmi a plouti vodními
jeskyněmi. Oblasti tyto označujeme jako oblasti
krasové. Kdežto exploitace podzemního nerostného
bohatství vyžaduje otvírání nerostů
pod zemí krok za krokem; v oblastech krasových vyhlodala
voda rozsáhlé prostory; v nichž často
lze proniknouti bez velikých potíží
poměrně rychle mnoho set metrů dopředu.
Vzhledem k tomu, že bylo znárodněno nerostné
bohatství těžené v dolech; je nutno
znárodniti i nerostné bohatství krasové.
Je nutno především znárodniti bezvýhradně
celé krasové podzemí, jako bylo bezvýhradně
znárodněno nerostné bohatství dolované
v podzemí. Krasové zjevy neomezují se však
jenom na podzemí, nýbrž jsou rozšířeny
i na povrchu. Veliké krasové doliny na povrchu ukazují.průběh
větších vodních toků v podzemí.
Na tvoření jeskyní a zvláště
krápníků má veliký vliv spodní
voda hromadící se na spodu lesních porostů
na vápencích. Zásahy do těchto porostů
mění i průběh zkrasovění.
Proto nelze, pokud se týče lesů, odděliti
krasový povrch od podzemí.
Vedle toho nutno na povrchu krasových oblastí počítati
s výzkumem, stavěti tam objekty u vchodů
k jeskyním, turistické chaty, hotely, zřizovati
komunikace všeho druhu atd. Proto je nutno krasové
podzemí bezvýhradně krasový povrch
zalesněný z největší části,
ostatní krasový povrch podle potřeby bez
náhrady vyvlastniti. V případě potřeby
jest nutno s ohledem na zájmy malorolníků
ve zcela výjimečných případech
použíti zřízení služebnosti
anebo jiného věcného práva.
Národní park Moravský Kras je světovou
atrakcí cizineckého ruchu. Jeho řádný
provoz může zlepšiti platební bilanci
státní. Po náležitém vybudování
Národního parku po stránce komunikační
(dokonalá sít' silniční, napojená
na dálkové magistrály, vhodné spojení
vlakové, dokonalé spojení autobusové
a autokarové, vybudování turistických
stezek atd.), po stránce ubytovací (stavba prvotřídních
hotelů na místech klimaticky i komunikačně
nejvýhodnějších a dbáti toho,
aby stávající hotely a hostince stály
na výši situace a návštěvníky
lákaly a nikoliv odrazovaly od opakování
návštěvy), bude se cizinecká návštěva
stupňovati. K tomu účelu nutno provésti
nejintensivnější propagandu tiskem (zejména
vydati podrobnou turistickou mapu v měřítku
1:2.500 a důkladný cestovní plán s
mnoha alternativami), propagandu filmem doma i v zahraničí
a účelně ji provozovati. Tak se trvale bude
zvyšovati příliv cizí valuty k všeobecnému
veřejnému prospěchu.
K udržování nutného provozu a jeho zvelebování
jest potřebí zříditi prostředky,
které by sloužily k úhradě provozních
a bádacích výloh. Těmito prostředky
rozumí se výhradní prodej tiskovin, průvodců,
pohlednic, památkových předmětů
a samozřejmě prodej vstupenek. K těmto prostředkům
řadí se pronájem ubytovacích podniků,
restaurací, bufetů, pronájem rybolovu a příjem
ze získané elektrické energie využitím
krasových vod, event. využití krasového
povrchu. Soustředěním těchto příjmů
zajistí se potřebná rentabilita jeskynních
podniků.
Je nutno navrhovaný zákon a prováděcí
nařízení vydati co nejdříve.
Bude tak možno, aby pro nejbližší sezónu,
která začíná počátkem
dubna, fungovala pro oblast Národního parku Moravský
Kras pevná organisace výzkumu i provozu.