Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Po přechodnou dobu nedostatku stavebních hmot
se smějí prováděti stavby jedině
tehdy, když příslušný úřad
pro ně přidělí potřebné
vázané stavební hmoty (§ 2 odst. 1).
Stavbami se rozumějí všechny stavební
práce na stavbách pozemních, železničních,
dálničních, mostních, yodohospodářských,
hlubinných a jiných (a to i práce udržovací)
a stavební práce řemeslnické, pokud
je při všech těchto pracích třeba
vázaných stavebních hmot.
(2) Omezení podle odstavce 1 se nevztahuje
a) na stavby, pro něž byla po 4. květnu 1945
podle dosavadních předpisů povolena výjimka
ze zákazu staveb;
b) na stavby, k nimž je třeba jen stavebních
hmot; které možno nabývati volně (podle
§ 2; odst: 4 nebo stavební hmoty, které nejsou
vázány a
c) na práce řemeslnické - které nejsou
prováděny v souvislosti, vlastními stavebními
pracemi a pro něž postačí vázané
stavební hmoty přidělené řemeslníku
ku provozu živnosti.
(3) Vázané stavební hmoty lze přiděliti
jedině pro stavby, jejichž provedení je buď
naléhavě nutné z veřejných
důvodů nebo v životním zájmu
stavebníkově, a to v rozsahu přiměřeném
jejich účelu a v souhlasu s hospodářskými,
dopravními, zdravotními a jinými veřejnými
zájmy. Nutnost stavby potvrzuje
a) místní národní výbor, jde-li
o soukromé stavby obytné, a
b) příslušný ústřední
úřad nebo podřízený úřad
jím zmocněný při všech ostatních
stavbách.
(1) Vázanými stavebními hmotami jsou železo,
dřevo, cement, ploché sklo, cihly, tašky, součásti
montovaných staveb a krycí a isolační
lepenka. Tyto hmoty (s výjimkou podle odstavce 4) možno
nabývati jen, tehdy, když byly příslušným
úřadem přiděleny. Výrobci jsou
povinni hlásiti všechny vázané stavební
hmoty, které vytěží nebo vyrobí,
ministerstvu zemědělství, jde-li o těžbu
nebo zpracování dřeva, a ministerstvu průmyslu,
jde-li o výrobu ostatních hmot.
(2) Hospodářská rada rozhodne, jaké
množství jednotlivých vázaných
stavebních hmot se přikáže pro stavby,
a rozdělí je podle potřeby a naléhavosti
s ohledem na hospodářský plán v části
(kontingenty), které spravují
1. ministerstvo dopravy
a) pro veřejné nebo soukromé stavby tedy
i všechny stavby k účelům průmyslovým,
živnostenským a zemědělským -
pokud nejde o stavby uvedené v písmenu b) nebo v
bodu 2 nebo 3 tohoto odstavce,
b) pro stavby souvisící s provozem všech drah
(státních i soukromých, včetně
drah lanových; visutých, trolejbusů a vleček
průmyslových závodů),
2. ministerstvo národní obrany pro stavby k účelům
vojenským,
3. ministerstvo pošt pro stavby souvisící s
provozem poštovním a telekomunikačním.
(3) Na menší stavby (§ 3; odst. 2) přidělí
správci kontingentů přiměřené
množství vázaných stavebních
hmot do správy svým podřízeným
stavebním, po případě jiným
úřadům, příslušným
pro obor určitých zvláštních
staveb (na př. železničním; báňským).
(4) Ministerstvo zemědělství, pokud jde o
dřevo, ministerstvo vnitřního obchodu, pokud
jde o ploché sklo a ministerstvo průmyslu, pokud
jde o ostatní vázané hmoty, mohou vyhláškou
v Úředním listě stanoviti, až
do jakého množství a za jakých podmínek
možno tyto hmoty získávati volně.
(5) Pro potřebu na stavby uvedené v odstavci 2,
č. 1 a 3 na Slovensku přidělí Hospodářská
rada přiměřené množství
stavebních hmot; tyto části kontingentu spravují
pověřenec pro dopravu a veřejné práce,
po případě pro pošty, kteří
také rozhodují o přídělu stavebních
hmot. Působnost, příslušející
podle § 1, odst. 3, písm. b), § 2, odst. 4 jednotlivým
ústředním úřadům, vykonává
na Slovensku příslušný pověřenec.
(6) Působnost, jež podle tohoto zákona přísluší
okresním národním výborům a
jež svou povahou náleží na Slovensku do
oboru působnosti státních stavebních
úřadů, vykonávají tam tyto
úřady.
(1) K žádosti o povolení ke stavbě připojí
stavebník vedle příloh předepsaných
podle příslušných zvláštních
předpisů (stavebních řádů,..
vodního zákona a pod.)
a) potvrzení nutnosti stavby (§ 1, odst. 3),
b) trojmo, při menších stavbách (odstavec
2) dvojmo výpočet všech potřebných
vázaných stavebních hmot, v němž
uvede, které z nich a v jakém množství
má již ve vlastnictví nebo držbě,
a stavební rozpočet nebo odhad stavebního
nákladu. Vyžaduje-li toho odůvodnění
použité konstrukce, připojí ještě
statický výpočet. Výpočet potřeby
hmot a stavební rozpočet nebo odhad stavebního
nákladu musí býti pořízen nebo
potvrzen osobou oprávněnou k provádění
stavby navrženého způsobu a druhu, statický
výpočet úředně autorizovaným
civilním inženýrem příslušného
oboru.
(2) Jde-li o stavbu o celkovém stavebním nákladu
do 200.000 Kčs, přezkoumá stavební
nebo jiný příslušný úřad
žádost, správnost stavebního rozpočtu
nebo odhadu stavebního nákladu a výpočtu
potřeby hmot a přihlížeje k svým
přikázaným a dosud nerozděleným
vázaným stavebním hmotám, přidělí
je v množství, jehož potřebu zjistil odborným
přezkoušením stavebního návrhu.
(3) Převyšuje-li celkový stavební náklad
200.000 Kčs, předloží úřad
příslušné doklady [odstavec 1 písm.
a) a b)] s jedním stavebním plánem a se svým
posudkem příslušnému ústřednímu
úřadu (§ 2; odst. 2) k rozhodnutí.
(4) Při stavbách, které provádí
stát, země, okres, město pověřené
úkoly stavebního úřadu nebo podnik,
ústav nebo fond jimi spravovaný, přezkouší
stavební návrh svým odborným technickým
úředníkem úřad, do jehož
oboru působnosti stavba náleží. Příslušný
posudek se přiloží k žádosti o
povolení stavby. Rozhodl-li příslušný
ústřední úřad již předem
o přídělu vázaných stavebních
hmot, odpadá řízení podle tohoto paragrafu.
(5) Řízení podle odstavce 2 nebo 3 se provede
zpravidla před řízením předepsaným
podle příslušných zvláštních
předpisů; povolení potřebné
k provedení stavby budiž vydáno teprve potom,
když bylo o žádosti za příděl
vázaných stavebních hmot kladně rozhodnuto.
V případech podle odstavce 2 přidělí
stavební nebo jiný příslušný
úřad vázané stavební hmoty
zároveň s vydáním povolení
ke stavbě; ústřední úřad
(odstavec 3) přidělí vázané
stavební hmoty, jakmile mu stavební nebo jiný
příslušný úřad předloží
opis povolení ke stavbě, pokud tak neučinil
již zároveň s rozhodnutím o přídělu.
(6) Není-li potřebí povolení ke stavbě
nebo bylo-li již dříve uděleno a je
dosud platné, podá stavebník žádost
o příděl vázaných stavebních
hmot se všemi předepsanými doklady. U věcně
příslušného úřadu prvé
stolice. Bylo-li se stavbou již začato, vypracuje
se předepsaný výpočet potřeby
stavebních hmot a stavební rozpočet nebo
odhad stavebního nákladu jen pro zbývající
práce a připojí se dále popis prací
již provedených a podle potřeby stavební
plán, po případě i fotografický
snímek.
(7) Na příděl vázaných stavebních
hmot není právního nároku.
(8) Vázaných stavebních hmot smí býti
použito jedině pro tu stavbu, pro kterou byly přiděleny.
Ty z nich; kterých z jakýchkoli důvodů
nebylo použito pro tuto stavbu, musí Stavebník
neprodleně hlásiti úřadu, který
mu je přidělil, a nakládati s nimi podle
jeho pokynů. Bude-li vlastníku uloženo, aby
je postoupil jiné osobě, určí stavební
úřad náhradu ve shodě s cenovými
předpisy. Na správné používání
přidělených stavebních hmot dozírá
příslušný ústřední
úřad nebo podřízený úřad
jím zmocněný.
(9) Pro stavby uvedené v § 2, odst. 2, č. 1,
písm. b), č. 2 a č. 3 mohou příslušná
ministerstva upraviti řízení odchylně.
Jde-li o stavby nestátní, stane se tak vyhláškou
v Úředním listě.
(1) Při stavbách prováděných
podle zákona ze dne 1946, č. Sb., o stavební
obnově, podá zmocněnec pro obnovu (§
3 uvedeného zákona) u okresního národního
výboru dvojmo návrh na hromadné přidělení
stavebních hmot pro stavby zahrnuté do jednotné
stavební akce (§ 11 téhož zákona).
K návrhu připojí ve dvojím vyhotovení
a) úředně potvrzený výpis z
výměru o obnově [§ 7, odst. 2, písm.
b) a odst. 3, písm. h),. ch) a i) téhož zákona],
b) označení prováděných staveb
jmény stavebníků a čísly popisnými,
po případě čísly stavebních
parcel,
c) odhad stavebního nákladu jednotlivých
staveb a měřením nebo odhadem zjištěná
množství vázaných stavebních
hmot podle druhu a jejich celkové součty pro jednotlivé
stavby.
(2) Okresní národní výbor předloží
po odborném přezkoumání návrh
se svou zprávou ministerstvu dopravy k rozhodnutí.
Hromadně přidělené vázané
stavební hmoty vydá okresní národní
výbor zmocněnci pro obnovu, který je po provedení
stavby přesně vyúčtuje.
(3) Postup podle odstavců 1 a 2 je přípustný
i mimo jednotnou stavební akci, je-li v obci obnovován
jednotlivě větší počet stavebních
objektů. K návrhu na hromadný příděl
vázaných stavebních hmot se v tomto případě
připojí výpis z ustanovení výměru
o obnově [§ 7, odst. 2, písm. b) a odst. 3,
pism. h) a i) zákona č. /1946 Sb.] s vyznačením,
kolik ze staveb předvídaných výměrem
již bylo vybudováno a kolik z vázaných
stavebních hmot, odhadnutých výměrem
podle § 7, odst. 3; písma i) téhož zákona,
bylo snad již spotřebováno na jednotnou stavební
akci nebo na jednotlivě prováděné
obnovy.
Vláda může nařízením:
1. měniti částku, která je podle §
3, odst. 2 a 3 rozhodná pro příslušnost
úřadu;
2. poskytnouti úlevy z omezení podle předchozích
ustanovení, po případě
3. tato omezení vůbec zrušiti.
Jednání nebo opomenutí příčící
se předpisům tohoto zákona trestají
okresní národní výbory pokutou do
100.000 Kčs nebo vězením do 6 měsíců
nebo oběma těmito tresty. Zároveň
s pokutou se vyměří pro případ
nedobytnosti náhradní trest vězení
podle míry zavinění do 6 měsíců.
Byl-li vedle pokuty uložen trest na svobodě; nesmí
spolu s náhradním trestem vězení činiti
více než 6 měsíců. Při
potrestání osoby oprávněné
vésti nebo podnikati stavbu nebo potvrzovati správnost
technických výpočtů, plánů
a pod. může býti mimo to vyslovena ztráta
jejího oprávnění na určitou
dobu nebo navždy.
(1) Zrušuje se s výjimkami podle odstavce 2 použivatelnost
předpisů, jež jsou v rozporu s ustanoveními
tohoto zákona, zejména vládního nařízení
ze dne 30. dubna 1943, č. 118 Sb., o nové úpravě
zákazu staveb, a předpisů je měnících
a doplňujících.
(2) Trestních ustanovení vládního
nařízení č. 118/1943 Sb. lze použíti
nadálé v řízení pro přestupky
tohoto nařízení, pokud byly spáchány
po 4. květnu 1945 a řízení nebylo
dosud skončeno.
Tento zákon nabývá účinnosti
prvým dnem po vyhlášení; provedou jej
ministři dopravy, národní obrany a pošt
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Stavební činnost byla předpisy z r. 1941
a posledně vládním nařízením
č. 118/1943 Sb., s pozdějšími změnami
omezena jen na nejmenší rozsah, nutný pro obstarávání
úkolů souvisících s vedením
války, a jinak zásadně zakázána.
Osnovou zákona o přídělu stavebních
hmot se tento zákaz zrušuje. Stavební činnost
nelze ovšem ani nyní zcela uvolniti; protože
válka i ve výrobě stavebních hmot
zanechala takové následky, že není zatím
možno uspokojiti všechny nároky, vyvolané
nejen běžnou normální, nýbrž
i zcela mimořádnou potřebou (zejména
obnovou objektů zničených nebo poškozených
i udržovacími stavebními pracemi, zanedbanými
za války). Dlužno voliti takovou úpravu, která
by zajistila, potřebné stavební hmoty nejprve
pro nejdůležitější účely
v pořadí podle jejich naléhavosti a teprve
zbytek ponechala pro potřeby méně nutné.
Osnova vychází z této zásady a při
tom přináší největší
uvolnění, které nynější
poměry dovolují, pamatujíc též
na postupné další uvolňování
(§ 2, odst. 4 a § 5) podle vývoje výroby.
K jednotlivým ustanovením třeba uvésti:
Stavbou se tu rozumějí stavební práce
v nejširším slova smyslu, jak vyplývá
z uvedených příkladů. Nespadá
sem ovšem výroba, i když se někdy označuje
jako stavba (na př. "stavba" strojů).
Omezení se nevztahuje na stavby, které již
po skončení války byly podle dřívějších
předpisů uznány za nutné nebo ke kterým
je třeba jen stavebních hmot, jež podle jejich
druhu nebo množství možno volně nabývati.
O nutnosti stavby musí podati posudek úřad,
kterému přísluší, aby řídil
příslušný obor činnosti, nebo
který má nejlepší přehled o potřebě.
Jde tu na př. o to, aby nebyl obnovován průmyslový
závod, k němuž by nedal souhlas ministr průmyslu
s hlediska řízení výroby, a pod.
Osnova navazuje na dosavadní praksi a upravuje ji podle
nynějších potřeb. Zejména nastává
změna potud, že rozdělování hmot
pro stavební účely se přenáší
na Hospodářskou radu.
Pokud jde o určování správců
kontingentů, snaží se osnova v zájmu
přehlednosti a účelnosti v hospodaření
s hmotami omeziti jejich počet na nejmenší
míru. Od všeobecného kontingentu oddělují
se jen ty části, jichž je třeba k uspokojení
zcela zvláštních zájmů, jaké
představuje obrana státu a potřeba státních
drah a pošt.
V odstavcích 3 a 4 se dává podklad pro decentralisaci
v přídělu hmot a pro postupné uvolňování.
Protože zákon má platiti pro celý stát,
byly v odstavcích 5 a 6 provedeny potřebné
úpravy vzhledem k právním poměrům
na Slovensku.
Řízení se proti dosavadnímu stavu
co nejvíce zjednodušuje.
Příslušnost k rozhodování o přídělu
stavebních hmot se řídí rozsahem stavby,
vyjádřeným pravděpodobným stavebním
nákladem. Hranice se zatím stanoví částkou
200.000 Kčs, ale podle § 5 lze ji vládním
nařízením přizpůsobiti vývoji
poměrů.
Pro zjednodušení se přídělové
řízení pokud možno spojuje se řízením
stavebním; oboje rozhodnutí budou také zpravidla
vydána současně. V odstavci 6 je pamatováno
na případy, kde stavební povolení
bylo vydáno již dříve nebo kde ha není
třeba (na př. menší stavební
opravy stavby silniční).
Pro stavby vojenské, železniční a poštovní
se v odstavci 9 připouští odchylná úprava
řízení, neboť tyto stavby dovolí
zpravidla ještě další zjednodušení.
Pro účely stavební obnovy se zavádějí
další úlevy; zejména odpadá posudek
o nutnosti stavby (je nahrazen výměrem o obnově)
a stavební hmoty se podle souhrnně vyjádřené
potřeby přidělují hromadně
zpravidla pro celou obec.
Pro zjednodušení se všeobecné poskytnutí
úlev a podle vývoje poměrů i zrušení
všech omezení stavební činnosti ponechává
vládnímu nařízení.