Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Na Karlově universitě v Praze, na Masarykově
universitě v Brně a na Slovenské universitě
v Bratislavě zřizují se pedagogické
fakulty (§ 1 dekretu presidenta republiky ze dne 27. října
1945, č. 132 Sb., o vzdělaní učitelstva).
(2) Jejich úkolem jest pěstovati vědy pedagogické
a vzdělávati v těchto vědách
kandidáty učitelství na školách
všech stupňů a druhů kromě kandidátů
učitelství na školách vysokých.
Pedagogické fakulty poskytují svým posluchačům
vzdělání i v jiných oborech, které
stanoví ministr školství a osvěty.
(3) Dobu jejich otevření určí ministr
školství a osvěty.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
zřizovala pobočky pedagogických fakult mimo
sídla universit.
(1) Statut pedagogických fakult a jejich poboček
vydá vláda nařízením. Statut
bude šetřiti základních organizačních
předpisů universit.
(2) Studijní a zkušební řády
vydá ministr školství a osvěty.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
V dekretu presidenta republiky ze dne 27. října
1945, č. 132 Sb., se stanoví: "Učitelé
škol všech stupňů a druhů nabývají
vzdělání na pedagogických i jiných
fakultách (odděleních) vysokých škol.
Zřízení těchto fakult (oddělení)
se upraví zvlášť."
Aby bylo vyhověno ustanovení cit. dekretu presidenta
republiky, je nutno zříditi pedagogické fakulty,
a proto se předkládá osnova zákona,
kterým se pedagogické fakulty zřizují.
Pedagogické fakulty mají podobně jako jiné
fakulty universitní dvojí úkol, vědecký
a praktický. Mají se stát středisky
vědeckého badání v pedagogice a v
jejich pomocných vědách a zároveň
mají vzdělávat v pedagogických oborech
kandidáty a kandidátky učitelství
všech stupňů a druhů škol kromě
škol vysokých a pedagogickému vzdělání
všeho učitelstva dát jednotný vědecký
základ.
Zřízením pedagogických fakult se má
dosáhnout toho, aby se pedagogické vzdělání
učitelstva všech stupňů a druhů
škol zdokonalilo, zodbornilo, založilo na vědeckých
základech a především sjednotilo. Sjednocením
pedagogického vzdělání všeho
učitelstva má se dosíci žádoucí
jednotnosti ve výchově veškeré mládeže
ve všech školách. Mimoto se má také
nově upravit a zdokonalit odborné vzdělání
učitelstva některých školských
stupňů ve vědeckých, technických
a uměleckých oborech, zejména učitelstva
škol měšťanských (druhého
stupně). Proto se veškeré odborné vzdělávání
kandidátů učitelství na všech
stupních a druzích škol překládá
na vysoké školy a jejich pedagogické vzdělání
se soustřeďuje na pedagogických fakultách.
Nynější stav vzdělávání
kandidátů a kandidátek učitelství
na různých stupních a druzích škol
u nás nevyhovuje nynějším poměrům
a požadavkům. Je zastaralé, neuspořádané,
neúčelné a velkou většinou nedostačující.
Učitelky mateřských škol se vzdělávají
na dvouletých ústavech, do nichž se přijímají
nejméně šestnáctileté dívky
s přiměřeným předpravným
vzděláním, které i jinak vyhovují
předepsaným podmínkám. Pro vzdělání
učitelek mateřských škol jsou nyní
v Čechách a na Moravě čtyři
ústavy, a to dva státní (v Praze a v Brně)
a dva městské (v Plzni a v Moravské Ostravě).
Učitelky dívčích ručních
prací a domácích nauk se vzdělávají
ve dvouletých ústavech, do nichž se přijímají
žákyně, které vychodily s úspěchem
měšťanskou nebo nižší střední
školu a aspoň dva ročníky odborné
školy pro ženská povolání. Po absolvování
nabývají vysvědčení způsobilosti
pro vyučování dívčím
ručním pracím a domácím naukám
na obecných školách. Chtějí-li
nabýti způsobilosti pro měšťanské
školy, musí vykonat aspoň po tříleté
učitelské praxi odbornou zkoušku učitelské
způsobilosti před zvláštní komisí.
Celkem je nyní v Čechách a na Moravě
7 ústavů pro vzdělání učitelek
domácích nauk, z nichž jsou 2 státní
(v Praze a v Brně).
Pro vzdělání kandidátů a kandidátek
učitelství na obecných školách
jsou čtyřleté učitelské ústavy,
v době nesvobody pětileté, zřízené
podle rakouského školského zákona ze
dne 14. května 1869, č. 62, ř. z. (novelisovaného
v r. 1883 a zákonem ze dne 27. května 1919, č.
293 Sb., vztaženého i na Slovensko). Trvají
tedy již tři čtvrtiny století, a to
většinou v úpravě, stanovené
organizačním statutem z r. 1886. Studium na učitelských
ústavech se končí zkouškou dospělosti.
Po dvouleté praktické školské službě
vykoná každý učitel zkoušku učitelské
způsobilosti a může být ustanoven definitivně
v školské službě. Chce-li po tříleté
praktické školské službě nabýt
vysvědčení způsobilosti pro měšťanské
školy, vykoná zkoušku učitelské
způsobilosti z některé odborné skupiny
předmětů. Pro vzdělání
kandidátů i kandidátek učitelství
je nyní v českých zemích 22 státních
učitelských ústavů.
Kandidáti (kandidátky) učitelství
na středních a většinou i na odborných
školách se vzdělávají osm semestrů
na vysokých školách, na universitě a
po případě i na technice, především
na fakultě filosofické a přírodovědecké.
Po 4 semestrech studia konají první a po dalších
4 semestrech druhou státní zkoušku z předmětů
zvolené skupiny a na budou vysvědčení
způsobilosti pro střední školy.
Pro vzdělání učitelů učňovských
škol byly před válkou zvláštní
jednoleté ústavy při některých
průmyslových školách (v Praze, v Plzni)
a při obchodní akademii v Berouně. Po válce
tyto ústavy nebyly dosud otevřeny.
Kdo se chce stát profesorem zemědělské
školy, musí na vysoké škole zemědělské
po předepsaných studiích a zkouškách
získat hodnost inženýra a aspoň po dvouleté
praxi se vzdělávat v jednoročním pedagogickém
semináři (v Praze). Potom vykoná zkoušku
učitelské způsobilosti pro zemědělské
školy; zkouška má ráz pedagogicko-didaktický.
Pro profesory lesnických škol není předepsán
pedagogický seminář. Ti konají zkoušku
učitelské způsobilosti po dvou letech praxe;
zkouška má ráz odborný.
Učitelky hospodyňských škol se vzdělávají
ve vyšší hospodyňské škole
a po dvouleté praxi ještě v jednoletém
pedagogickém semináři (v Chrudimi).
Učitelky na odborných školách pro ženská
povolání se po úspěšném
absolvování odborné školy pro ženská
povolání vzdělávají dále
na dvouletém ústavě. Dosud jsou zřízeny
ústavy dva, v Praze a v Brně. Studium na ústavě
se končí zkouškou dospělosti. Po jednoroční
školské praxi konají učitelky zkoušku
způsobilosti.
Tato nejednotnost a pestrost ve vzdělání
kandidátů (kandidátek) učitelství
na jednotlivých stupních a druzích škol
má se nyní odstranit a nahradit sjednocením
jejich pedagogického vzdělání a jeho
soustředění na pedagogických fakultách.
V některých státech jsou již pedagogické
fakulty nebo podobné ústavy a školy vysokoškolské
úrovně zřízeny.
Ve Spojených státech amerických jsou zřízeny
na většině universit učitelské
koleje, departementy, na státních universitách
pedagogické školy (School of Education). Vzdělávají
se na nich učitelé všech stupňů
a druhů škol. Vzdělávací doba
je zpravidla čtyřletá. Kdo chce získat
hodnost mistra nebo doktora pedagogiky; musí se vzdělávat
delší dobu. Kolumbijská universita v New Yorku
má pro vzdělání učitelů
kolej, na níž přednáší přes
500 profesorů posluchačům (posluchačkám),
jejichž počet přestupuje 10.000. Zároveň
to je největší badatelský ústav
pro pedagogiku a její pomocné vědy na světě.
Ve větších městech je i pro učitelstvo
obecných a mateřských škol předepsáno
vysokoškolské vzdělání. Stát
Kalifornie je povinně zavedl pro učitelstvo všech
stupňů škol.
Sovětský svaz má pro tento účel
dvouleté pedagogické instituty, které jsou
vysokými školami pedagogickými.
V Anglii se kandidáti učitelství vzdělávají
jednak na učitelských kolejích (Training
College), jednak na pedagogických fakultách (Education
Departement). Učitelské koleje jsou vysokoškolské
ústavy, do nichž se přijímají
absolventi středních škol, kteří
mají certifikát ze střední školy
a dosáhli 18 let věku. Studium na nich je většinou
dvouleté, na některých tříleté.
V Anglii je celkem 83 učitelských kolejí,
na nichž se v dělávají asi dvě
třetiny všech kandidátů a kandidátek
učitelství. Jedna třetina kandidátů
učitelství se vzdělává na pedagogických
fakultách, které jsou zřízeny na 11
anglických universitách (mimo universitu v Oxfordu).
Studium na pedagogických fakultách, jako vůbec
na všech universitních fakultách v Anglii kromě
fakulty lékařské, je tříleté.
Některé anglické university mají několik
pedagogických fakult, na př. universita v Londýně
má dvě, v Durhamu také dvě, ve Walesu
čtyři pedagogické fakulty. Komise pro úpravu
učitelského vzdělání v Anglii,
zřízená v r. 1944, navrhuje obecné
rozšíření učitelského
vzdělání na tři roky a povinné
vzdělávání všech kandidátů
učitelství na vysokých školách
pedagogických (School of Education), které by byly
universitními fakultami.
Ve Francii jsou vysokoškolské úrovně
vyšší učitelské ústavy (écoles
normales supérieures), v kterých se vzdělávají
profesoři učitelských ústavů
a vyšších škol obecných.
Také některé kantony švýcarské
zavedly vysokoškolské vzdělání
pro učitelstvo. Na příklad v Basileji je
zřízen pří universitě pedagogický
seminář, v němž vzdělávací
doba pro učitelstvo obecných škol trvá
tři semestry. V tomto pedagogickém semináři
nabývají pedagogického vzdělání
učitelé všech stupňů a druhů
škol. V Curychu je při universitě roční
kurs pro absolventy středních škol, kteří
se chtějí věnovat učitelskému
povolání. Učitelé škol sekundárních
(našich měšťanských) se musí
vzdělávat dvě léta na vysoké
škole. Ve Svatém Havlu je vysoká škola
pedagogická.
V Maďarsku byly zřízeny pro odborné
vzdělání učitelstva měšťanských
škol zvláštní vysoké školy,
v nichž trvá studium podle statutu z r. 1928 osm semestrů.
Pedagogické školy vysoké měla také
Jugoslávie v Bělehradě a v Záhřebu.
I v jiných státech se jeví snaha zvýšit
učitelské vzdělání a dát
mu vysokoškolskou úroveň.
U nás pedagogické (školské) fakulty
navrhoval již před 40 lety známý pedagogický
odborník, profesor Drtina, a po něm i jiní
vynikající pedagogičtí pracovníci.
Pro sjednocení a zvýšení odborného
pedagogického vzdělání učitelstva
všech stupňů a druhů škol jsou
pedagogické fakulty nezbytné, neboť dosavadní
nestejná, různá a vědecky nevyhovující
pedagogická příprava učitelstva již
nestačí. Časté stížnosti
byly i na nevyhovující pedagogické vzdělání
profesorů středních a odborných škol.
Pedagogické fakulty mají zvýšením
pedagogického vzdělání napravit tyto
nedostatky a v pedagogice a v jejich pomocných vědách
vzdělat učitelstvo všech stupňů
a druhů tak, aby mohlo s úspěchem plnit zvýšené
úkoly, které mu ukládá nová
doba.
Pedagogické fakulty se zřizují při
dosavadních universitách v českých
zemích i na Slovensku, aby učitelské vzdělání
v celém státě bylo v základě
jednotné. Stanovení doby, kdy se mají otevřít,
se ponechává ministerstvu školství a
osvěty, které podle vykonaných příprav
nejlépe může posoudit, kdy to bude nejvhodnější
a nejúčelnější. Se zřetelem
k nedostatku učitelstva na všech stupních škol
je vsak tře ba, aby byly co nejdříve zřízeny
a otevřeny.
Platnost ustanovení o povinném vzdělávání
kandidátů učitelství v pedagogických
oborech na pedagogické fakultě se samozřejmě
nemůže vztahovat na profesory vysokých škol,
a proto se z něho vyjímají.
Pedagogické fakulty mají poskytovat kandidátům
(kandidátkám) učitelství na některých
stupních a druzích škol, zejména škol
mateřských, obecných (I. stupně) a
měšťanských (II. stupně) vzdělání
také v jiných oborech (vědních, technických,
uměleckých) než pedagogických. Které
obory tu budou, ustanoví ministr školství a
osvěty se zřením k potřebám
učitelstva jednotlivých stupňů a druhů
škol a k možnostem dosavadních fakult universitních.
Zejména je třeba, aby se předešlo přeplňování
jednotlivých fakult, a umožnilo se posluchačům
řádné studium. Kandidáti (kandidátky)
učitelství škol středních a od
borných (III. stupně) budou jako dosud nabývat
potřebného odborného vzdělání
na fakultě filosofické, přírodovědecké,
a popřípadě i na odděleních
vysokého učení technického atd.; na
pedagogické fakultě se budou povinně vzdělávat
jako ostatní kandidáti učitelství
jen v pedagogice a v jejích pomocných vědách
a účastnit se povinných cvičení
ve školské praxi.
Se zření m k značnému počtu
kandidátů a kandidátek učitelství
na školách mateřských, obecních
(I. stupně) a měšťanských (II.
stupně) bude třeba, aby se mohly zřizovat
pobočky pedagogických fakult mimo sídla universit,
poněvadž pedagogické fakulty by sotva samy
stačily obstarat vzdělání všech
kandidátů a kandidátek učitelství
pro všechny stupně a druhy škol. Na těchto
pobočkách by se mohli vzdělávat hlavně
ti kandidáti a kandidátky, kteří by
nepotřebovali současného odborného
vzdělání na jiných fakultách
universitních. Tyto pobočky budou zřizovány
tak, aby pro jednotlivé stupně škol byl včas
zajištěn potřebný počet učitelstva.
Ani rozsahem ani zařízením nebudou dosahovat
významu fakult. Ponechává se proto jejich
zřizování vládnímu nařízení.
Pro pedagogické fakulty budou platiti obecné předpisy,
platné pro ostatní universitní fakulty. Do
statutu budou pojaty jen takové předpisy, jichž
je zvláště třeba pro pedagogické
fakulty vzhledem k jejích zvláštním
potřebám a zařízením.
Budou tam na př. předpisy o právním
postavení a správě poboček, o délce
vzdělávací doby, odstupňované
různě pra kandidáty jednotlivých stupňů
škol o posluchačích atd.
Pro kandidáty a kandidátky učitelství
na mateřských a obecných školách
(I. stupně) má být stanovena dvouletá,
na měšťanských (II. stupně) tříletá
a na školách vyšších stupňů
čtyřletá vzdělávací
doba.
Za řádné posluchače (posluchačky)
mají se přijímat absolventi škol středních
se zkouškou dospělosti a škol jim na roveň
postavených (obchodních, průmyslových,
zemědělských, odborných, učitelských
ústavů a jiných), pokud jejich absolventi
vykonali zkoušku dospělosti a vyhovují i jiným
podmínkám (státní spolehlivosti; mravní
bezúhonnosti, tělesné způsobilosti
a jiným).
Ve zkušebním řádě budou obsaženy
předpisy o zkouškách pro kandidáty (kandidátky)
učitelství na jednotlivých stupních
a druzích škol a naznačen studijní plán,
který posluchačům (posluchačkám)
předepíše účelný postup
studií, aby mohli v stanoveném čase vyhovět
požadavkům zkušebního řádu.
Na úplně vybudované pedagogické fakultě
bude asi 20 stolic pro profesory jednotlivých oborů.
Vedle nich tam ještě budou lektoři, asistenti
a jiní pomocní pracovníci. Na osobní
výdaje pedagogické fakulty bude potřebí
přibližně 3,000.000 Kčs, na věcné
potřeby 1,000.000 Kčs, tedy asi 4,000.000 Kčs
ročně. Na zařizovací náklad
bude třeba asi 3,000.000 Kčs. Na tři pedagogické
fakulty by bylo tedy potřebí ročního
nákladu asi 12,00.000 Kčs. K tomu ještě
přistupuje náklad zařizovací v celkové
částce asi 9,000.000 Kčs. Osobní náklad
by v prvním roce byl ovšem nižší
poněvadž by nebylo hned v prvním roce obsazeno
všech 20 stolic. Také zařizovací náklad
by nedostoupil v prvním roce naznačené výše,
poněvadž by všechny ústavy, potřebné
pro pedagogickou fakultu, nebyly hned v prvním roce zřízeny.
Odbočky pedagogických fakult se budou zřizovat
postupně podle toho, jak bude přibývat posluchačů.
V prvním roce zřízeny nebudou: Celkový
náklad na jednu odbočku, na které bude asi
10 stolic, bude asi poloviční.
Dosavadní ústavy pro vzdělávání
učitelstva v českých zemích (4 pro
učitelky mateřských škol, 7 pro učitelky
domácích nauk, 22 pro učitelstvo obecných
škol, 2 pro učitelky odborných škol pro
ženská povolání) a jiná zařízení
pro pedagogickou přípravu učitelstva (pedagogický
seminář pro profesory škol zemědělských,
pedagogický seminář pro učitelky hospodyňských
škol a jiné) vyžadují ročního
nákladu asi 30,000.000 Kčs. Po zřízení
pedagogických fakult by nebylo těchto ústavů
a zařízení již potřebí
a bylo by možná je postupně rušit aneb
přeměňovat v jiné školy a ústavy,
pokud by jich bylo třeba. Získaných peněz
by se užilo na pedagogické fakulty. Podobně
i na Slovensku by odpadly náklady na dosavadní způsob
učitelského vzdělání. Žáci
a žačky, kteří se nyní vzdělávají
na učitelských ústavech, by se potom vzdělávali
v středních a odborných školách.
Zvláštní třídy nebo školy
pro ně nebude zpravidla tře ba zřizovat,
neboť bude možno je umístit v dosavadních
třídách vyšších středních
škol, v nichž počet žactva není úplný.
Dosavadní počet absolventů středních
a odborných škol, kteří se chtějí
věnovat učitelskému povolání,
úplně stačí školské v
potřebě a není třeba ho z tohoto důvodu
nějak zvyšovat. S přibývajícím
počtem nově zřizovaných středních
a odborných škol bude také přibývat
jejich absolventů, kteří si zvolí
učitelské povolání, aniž by bylo
třeba pro ně zřizovat zvláštní
školy neb třídy. Celkový náklad
na vzdělání učitelstva by se tedy
zřízením pedagogických fakult nijak
podstatně nezvýšil.