Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh zákona o sjednocení a úpravě
některých poplatkových předpisů
ve svých schůzích dne 6., 7. a 12. února
1946. Usnesl se na těchto změnách a doplňcích
vládního návrhu:
1. Před § 1 vládního návrhu se
vkládá nový v § 1 (takže všechny
další §§ jsou přečíslovány),
jímž se vracíme v oboru poplatkového
práva k československému právu (s
výjimkami v dalších §§ obsaženými).
Tento nový § 1 bylo třeba vložiti do zákona
proto, že ustanovení dekretu presidenta republiky
52/45 Sb., § 5, odst. 1, bylo zatím zrušeno ustanovením
zákona 159/45 Sb. § 8.
2. § 7 byl u srovnání s vládním
návrhem zákona změněn a doplněn
v základním směru. Rozpočtový
výbor se postavil totiž na stanovisko, že poplatky
z účtů, vybírané methodou kolků,
jsou zastaralým pozůstatkem z dřívějších
dob poměrně jednoduchého chodu hospodářství,
a že nemají v moderním poplatkovém zákonodárství
místa. Zřetel na potřebu státní
pokladny vedl však rozpočtový výbor
k tomu, že se nepostavil k poplatkům z účtů
úplně záporně, nýbrž že
umožnil vsunutím odst. 3 poplatníkům
zvoliti si místo placení poplatků z účtů
kolky placení methodou paušálu. Výše
paušálu (tři desetiny promile z docílené
tržby podniku) byla stanovena tak, že státní
pokladna nedozná újmy, ba je pravděpodobné,
že její příjem bude o něco vyšší
než při placení kolky. Poplatníci, kteří
by se nerozhodli voliti methodu placení paušálem,
budou povinni platiti poplatky z účtů kolky
podle škály, která byla proti vládnímu
návrhu zjednodušena. Bylo při tom zároveň
upuštěno od ustanovení, že poplatky jest
platiti za každý arch, protože pro výši
poplatku může býti rozhodnou pouze výše
účtovaného obnosu, a nikoliv, na kolika účtových
arších je účet rozepsán. Táž
úvaha vedla také k tomu, že u účtů
nad 10.000 Kčs stanovil rozpočtový výbor
poplatek vždy 3 Kčs z každých dalších
i započatých 10.000. Kčs.
3. § 9, jednající o kolku z hracích
karet, byl celý nově přepracován tak,
aby odpovídal současnému způsobu výroby
karetních her a zároveň aby odstupňování
kolkové sazby pro jednotlivé výrobní
druhy karet odpovídalo různé trvanlivosti
karet.
4. V § 11 je vložen nový odst. 5, který
řeší otázku hracích karet v oběhu,
které nepodlehnou povinnosti ke kolku o dle tohoto zákona,
budou-li zavčas evidenčně označeny.
5. V § 13 změnil rozpočtový výbor
vládním návrhem navržené zvýšení
poplatků ze sázek a z výher při sázkách
u bookmakerů a totalisátorů. Řídě
se úvahou podepřenou znaleckým dobrozdáním,
že zvýšení poplatků nesmí
vésti k porušení poplatkového pramene
(a tím nakonec k nežádoucímu snížení
poplatkového výnosu), snížil v prvních
třech stupních navrhovanou sazbu o 50%. Naproti
tomu změnil u nejvyšších výher
původně navrhovanou absolutní sazbu v sazbu
procentní (35%). Tato změna § 13 se projevuje
ve změně textace Přílohy k zákonu,
shrnující "předpisy o poplatcích
ze sázek totalisátorských a bookmakerských"
v § 1.
6. § 16 byl u srovnání s textem vládní
předlohy vyplněn jiným textem vzhledem k
vsunutí nového § 1 do zákona: Jde o
změnu formální.
7. V § 22 se nově textuje první věta
odst. 1. opět vzhledem k vsunutému § 1. V témže
odst. se vsunuje nový bod 4, kterým se ponechávají
v platnosti předpisy z doby po 29. září
1938 o osvobození od poplatků a dávek za
úřední úkony ve věcech správních,
a to zejména též proto, že jde hlavně
o osvobození, týkající se institutů
řízeného hospodářství.
8. V § 24 se nově textuje první věta
opět vzhledem k řečenému vsunutému
§ 1. Dále se vkládá nový bod
5 vzhledem na právní stav na Slovensku.
9. V § 24 škrtl rozpočtový výbor
celý pův. odst. 1, ve kterém se vláda
zmocňovala k tomu, aby upravila, jednotila a s platností
pro celé území státu vyhlásila
ve Sbírce zák. a nař. znění
zákonných ustanovení o poplatcích.
Toto ustanovení bylo škrtnuto proto, že rozpočtový
výbor zastává názor, že pouhé
upravení a sjednocení platných předpisů
je nedostačující, a že je na místo
toho nutno v ministerstvu financí přikročiti
urychleně k reformě celého našeho poplatkového
práva, která by v sobě obsahovala nejen upravení
a unifikaci dosud platných předpisů, nýbrž
přebudování celého systému
našeho poplatkového práva tak, aby odpovídalo
plně po všech stránkách výsledkům
finanční vědy a potřebám národního
hospodářství. Proto se rozpočtový
výbor usnesl jednomyslně na připojené
resoluci, která lépe řeší to,
oč šlo vládnímu návrhu v pův.
odst. 1.
Odst. 3 byl nahrazen novými odst. 2 a 3 formální
povahy.
Rozpočtový výbor doporučuje Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
ke schválení osnovu zákona, jak se na ní
usnesl i s navrženými změnami.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Pro poplatky, daň z obohacení, daň z obchodu
cennými papíry, daň dopravní, dávku
z telefonních poplatků, dávku z jízdného
za osobní dopravu na drahách a pro dávky
za úřední úkony ve věcech správních
platí výlučně právní
předpisy československého státu vydané
do 29. září 1938 včetně a v
době od 5. května 1945 s výjimkami a změnami
uvedenými v dalších ustanoveních tohoto
zákona (§§ 2 až 25).
(1) Sazby pevných kolkových poplatků platné
v den 29. září 1938 se zvyšují:
z 50 h a z 1 Kčs na 2 Kčs, z 3 Kčs na 8 Kčs,
z 5 Kčs na 12 Kčs, z 8 Kčs na 20 Kčs,
z 10 Kčs na 25 Kčs, z 15 Kčs na 40 Kčs,
z 20 Kčs na 50 Kčs, z 30 Kčs na 75 Kčs
a z 50 Kčs na 125 Kčs.
(2) Poplatky podle § 6 zákona ze dne 3. dubna 1925,
č. 54 Sb., kterým se mění některá
ustanovení o poplatcích, taxách a kolcích
(hrací karty), se zvyšují na 1.500 Kčs.
(3) Poplatek z poštovních průvodek a z lístků
o přepravě zavazadel a spěšnin na železnicích
všeho druhu činí 1 Kčs.
(4) Zvýšení podle odstavce 1 se nevztahuje
na poplatky ze směnek a listin jim podle § 13 zákona
ze dne 23. března 1928,. č. 48 Sb., o směnečném
poplatku, na roveň postavených, na poplatky z legitimací
na sníženou a volnou jízdu na drahách,
na poplatky soudní, na poplatky v řízení
před nejvyšším správním
soudem, na Slovensku mimo to na poplatky z dobytčích
pasů a rybářských lístků.
Ustanovení odstavce 1 nelze také užíti
na poplatky upravené následujícími
paragrafy tohoto zákona.
(5) Zpoplatnění přepravy balíků,
zavazadel a zboží jinými dopravními
prostředky než poštou a železnicí
bez ohledu na listinné osvědčení,
ve stejné výši a podle stejných zásad
jako v přepravě poštovní a železniční
upraví vláda nařízením, kterým
se stanoví též způsob dozoru a forma
pomůcek potřebných k jeho provádění
(listin, záznamů a pod.).
(6) Ministr financí se zmocňuje, aby vydal vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení
předpisy o způsobu zapravení kolkových
poplatků; pokud jde o poplatky z listin o železniční
a poštovní přepravě nákladů
(nákladních listů, přepravních
lístků atp.) a stvrzenek o převzetí
k dopravě nebo o přijetí zásilky přepravené
(zavazadlových lístků, návěští
a odběrných listů atp.), budou tyto předpisy
vydány v dohodě s ministrem dopravy a ministrem
pošt. Tytéž předpisy pro Slovensko budou
vydány také v dohodě s pověřencem
financí, po případě s pověřenci
dopravy a veřejných prací a pošt a telegrafů
vyhláškou v úředním Věstníku.
(1) Uzavřely-li smluvní strany před jedním
nebo několika svědky ústně smlouvu
(právní jednání - v dalším
jen smlouva) o předmětu, jehož hodnota převyšuje
5.000 Kčs, nebo prohlásily-li před nimi,
že uzavřely ústně takovou smlouvu již
dříve, pokládá se zápis o obsahu
smlouvy podepsaný svědkem nebo svědky za
listinu o smlouvě, a to bez rozdílu, zdali zápis
je v rukou jedné ze smluvních stran či osoby
třetí.
(2) Obsahuje-li takový zápis osvědčení
o splnění smlouvy, užije se ustanovení
odstavce 1 jen, pokud svědecký zápis nebo
listina o uzavření téže smlouvy nebyly
již podrobeny poplatku stupnicovému nebo procentnímu;
byly-li mu podrobeny, podléhá zápis pevnému
poplatku 12 Kčs z každého archu.
(3) Zapraviti poplatek podle tohoto paragrafu jsou povinny osoby,
které smlouvu uzavřely jménem vlastním
nebo prostřednictvím zmocněnce (zástupce).
Za poplatek ručí ten, kdo uzavřel smlouvu
jménem druhého, kdo z ní nabyl prospěchu
a posléze ten, kdo zápisu užil před
úřadem nebo soudem. Jinak platí ustanovení
poplatkového zákona, po případě
poplatkových pravidel; nedotčena zůstávají
zejména ustanovení saz. pol. 20/102, písm.
r) popl. zák. a saz. pol. 13/79, písm. r) popl.
prav.
(4) O svědeckých zápisech, sepsaných
v zemích České a Moravskoslezské před
účinností tohoto zákona a na Slovensku
před 15. únorem 1942, a dále o svědeckých
zápisech sepsaných o předmětu, jehož
hodnota nepřevyšuje 5.000 Kčs, platí
i nadále ustanovení § 19 zákona č.
54/1925 Sb.
Ustanovení §§ 13 až 17 zákona č.
54/1925 Sb. se zrušují.
(1) Ustanovení saz. pol. 30/47, písm. a), saz. pol.
96/83, písm. B, č. 2, odst. 2 a saz. pol. 19/101
I, písm. A n) poplatkového zákona a saz.
pol. 25/101, písm. a), saz. pol. 84/84, písm. B,
č. 2, písm. c) a saz. pol. 12/78 I, písm.
A n) poplatkových pravidel lze užíti na stvrzenky
jen tehdy, týkají-li se splnění závazků
knihovně zajištěných, ať tato okolnost
z listiny vyplývá či nic.
(2) Osvobození z důvodu obchodní korespondence
se nevztahuje na stvrzenky poplatné podle předchozího
odstavce a na výmazná prohlášení
(svolení k výmazu, žádosti o výmaz).
Pro šeky, které v den 29. září
1938 podléhaly podle tehdy platných právních
předpisů poplatku 4 h, stanoví se poplatek
částkou 10 h, pro šeky podléhající
v týž den poplatku 10 h stanoví se poplatek
částkou 50 h.
(1) Sazba poplatků z účtů obchodníků
a živnostníků, stanovená v § 11,
odst. 1 cís. nařízení ze dne 28. srpna
1916, č. 281 ř. z., o změně některých
předpisů o kolkových a přímých
poplatcích, a v § 4, odst. 1 zákona ze dne
30. června 1921, č. 244, kterým se mění
na Slovensku a Podkarpatské Rusi některá
ustanovení o kolcích a bezprostředních
poplatcích, nahrazuje se sazbou
50 | h při pohledávce do | 500 Kčs, |
1 | Kčs při pohledávce do | 1.000 Kčs, |
2 | Kčs při pohledávce do | 5.000 Kčs, |
3 | Kčs při pohledávce do | 10.000 Kčs, |
a 3 Kčs za každých dalších, i započatých
10.000 Kčs, bez ohledu na počet archů.
(2) Od poplatků jsou osvobozeny stejnopisy nebo opisy účtů,
které vydávají obchodníci nebo živnostníci
výhradně pro účely daňové
nebo jiné úřední kontroly vedle původních
účtů.
(3) Poplatníci mohou požádati finanční
úřad prvé stolice, aby jim povolil na místo
povinnosti kolkování účtů platiti
roční paušál ve výši 0.3‰
(tři desetiny promille) z docílené tržby
podniku v běžném roce. Toto povolení
paušálu jest vyznačiti na účtech.
Ministr financí vydá vyhláškou ve Sbírce
zákonů a nařízení předpisy
o ohlašování poplatného základu
a jeho přezkoušení a stanoví lhůty
k placení paušálu.
(1) Obchodní a živnostenské knihy podléhají
kolkovému poplatku 1 Kčs za každý arch.
(2) Obchodními a živnostenskými knihami se
rozumějí všechny obchodní zápisy,
jež se vedou o provozu obchodu nebo živnosti, o jeho
jednotlivých částech nebo o pomocných
zařízeních k účelu takového
provozu, při čemž je nerozhodné, zda
tyto zápisy jsou svázány nebo sešity
nebo zda se činí na jednotlivých arších
nebo listech a vyznačují jednotlivé obchody
samé nebo jejich přehledy; na poplatkovou povinnost
také nemá vlivu okolnost, zda se vedou knihy v několika
stejnopisech nebo zda se vyplňují po jedné
či po obou stranách listů.
(3) Poplatku podle odstavce 1 nepodléhají:
a) knihy, jež se vedou pouze o manipulaci nebo o vnitřním
obchodním provozu, zejména indexy, knihy lhůt
a poznámkové knížky, jež obchodníci
a živnostníci obvykle nosí u sebe;
b) zápisní knížky, jež vydávají
zaměstnavatelé zaměstnancům o odevzdaných
předmětech nebo vykonaných pracích,
pokud se jich nepoužije před soudem;
c) záznamy, které se vedou vedle obvyklých
obchodních a živnostenských knih výhradně
pro účely daňové nebo jiné
úřední kontroly, pokud obsahují pouze
zápisy, uložené k tomu účelu
zvláštními předpisy;
d) knížky o zadávání a odvádění
domáckých prací (dodávkové
knížky), obsahující zápisy, stanovené
předpisy o domácké práci.
(4) Počet poplatných archů se u vázaných
obchodních a živnostenských knih zjistí
tak, že se celková plošná míra
všech listů dělí jednotkovou mírou
normálního archu, jež činí 1.750
cm2.
(5) Finanční správa může dovoliti,
aby poplatek z obchodních a živnostenských
knih, vedených na volných listech, byl zapraven
přímo paušální částkou,
při čemž se použije ustanovení
odstavce 4.
(6) Výpisy z obchodních a živnostenských
knih (bilance, bilancovaná konta, kontokorentní
výpisy), osvědčující vzájemné
pohledávky a závazky obchodníků nebo
živnostníků mezi sebou, podléhají
pevnému poplatku 5 Kčs z každého archu
bez rozdílu, jsou-li podepsány jen vystavitelem
nebo příjemcem aneb oběma.
(7) Nebyl-li poplatek z obchodních a živnostenských
knih nebo z výpisů zaplacen vůbec, správnou
částkou, včas nebo předepsaným
způsobem, může finanční správa
bez zavedení trestního řízení
vyměřiti zvýšený poplatek ve
výši desetinásobku poplatku, který nebyl
zapraven nebo nebyl zapraven včas nebo předepsaným
způsobem.
(8) Bližší předpisy o způsobu zapravování
poplatku vydá ministr financí vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení,
pro Slovensko v dohodě s pověřencem financí
vyhláškou v Úředním Věstníku.
(1) Kolek z hracích karet činí bez ohledu
na počet listů hry:
1. Při kartách zhotovených z papíru,
jde-li o
a) karty, jejichž jednotlivé listy sestávají z méně než tří vrstev a činí-li okraj karty až k orámování kresby na obou protilehlých stranách dohromady méně než 8 mm | 25 Kčs; |
b) karty, jejichž jednotlivé listy sestávají ze tří nebo více vrstev | 50 Kčs; |
c) karty uvedené pod písm. a) se širším okrajem nebo bez orámování kresby | 50 Kčs; |
2. při kartách zhotovených z jiných látek než z papíru, jako z celuloidu a jeho náhražek, cellonu, cellofanu, bakelitu, polopasu a pod., po případě ještě vyztužených vložkou z vláken všeho druhu nebo přídavkem těchto vláken | 75 Kčs. |
(2) Nastane-li změna ve způsobu výroby karet
tak, že při ní bude použito vedle papíru
ještě i jiné látky, stanoví ministr
financí vyhláškou ve Sbírce zákonů
a nařízení, pod kterou sazbu se mají
karty zařaditi.
(3) Ustanovení o závěrné známce
na hrací karty se zrušují:
Pokud není jinak stanoveno, platí o kolku z hracích
karet, zejména o úrocích z prodlení
a o vymáhání kolku z hracích karet,
úroků z prodlení, zvýšení
a pokut všeobecná ustanovení poplatková.
(1) Ode dne počátku účinnosti tohoto
zákona smějí býti v republice Československé
dány do oběhu pouze hrací karty, které
budou opatřeny kolkem stanoveným v § 8.
(2) Výrobci hracích karet jsou povinni ohlásiti
a předložiti podáním kolku prostým
ústřední státní pokladně
republiky Československé v Praze, zemské
finanční pokladně v Brně nebo Státní
pokladně pro Slovensko v Bratislavě k okolkování
všechny karetní hry, které nebyly dosud vyklizeny
z výrobní místnosti.
(3) Prodavači hracích karet jsou povinni ohlásiti
a předložiti podáním kolku prostým
ústřední státní pokladně
republiky Československé v Praze, zemské
finanční pokladně v Brně nebo Státní
pokladně pro Slovensko v Bratislavě buď přímo
nebo prostřednictvím berního úřadu
k okolkování všechny karetní hry, které
mají na skladě v den počátku účinnosti
tohoto zákona. Zaplacený poplatek, po případě
daň z hracích karet, se započte na kolkový
poplatek, jenž má býti podle předcházejících
ustanovení zaplacen.
(4) Výrobci a prodavači jsou povinni ohlásiti
a předložiti všechny zásoby karetních
her k okolkování podle odstavců 2 a 3 nejpozději
do 30 dnů ode dne počátku účinnosti
tohoto zákona; zároveň jsou povinni zapraviti
příslušný poplatek.
(5) Hracích karet, které jsou v oběhu a nejsou
kolkovány, smí býti používáno
ke hře po uplynutí 90 dnů od účinnosti
tohoto zákona jen tehdy, byly-li v této lhůtě
předloženy k bezplatnému evidenčnímu
označení. Ustanovení odst. 3 o úřadech,
jimž jest karty předložiti k okolkování,
platí obdobně.
(6) Porušení ustanovení tohoto paragrafu se
trestá padesátinásobkem zkráceného
kolku a propadnutím hracích karet.
Ministr financí stanoví vyhláškou ve
Sbírce zákonů a nařízení
obrazec a barvu karetního kolku a vydá podrobnější
předpisy o způsobu a podmínkách okolkování
hracích karet a o zaplacení, po případě
doplacení kolkového poplatku; pro Slovensko vydá
tuto vyhlášku v dohodě s pověřencem
financí v Úředním Věstníku.
(1) Poplatek ze sázek uzavřených bookmakery
se zvyšuje o 100%, poplatek z výher při sázkách
totalisátorských a bookmakerských v nejnižších
třech stupních sazby o 50%, v dalších
stupních o 100%; nejvyšší stupeň
sazby poplatku z těchto výher se nahražuje
sazbou 35% z výhry po odečtení sázkového
vkladu (§§ 3 a 9, odstavec 1, písm. a) a §
7 cís. nařízení ze dne 29. srpna 1916,
č. 282 ř. z., o poplatcích ze sázek
totalisátorských a bookmakerských, jakož
i o opatřeních k potlačení pokoutních
sázek, ve znění § 5, písm. c)
zákona ze dne 7. ledna 1920, č. 31 Sb., kterým
se nově upravují válečné přirážky
k poplatkům a mění některá
ustanovení o poplatcích).
(2) Na Slovensku se vybírají poplatky ze sázek
totalisátorských a bookmakerských podle zásad
platných v zemích České a Moravskoslezské.
(3) Platné znění předpisů o
poplatcích ze sázek totalisátorských
a bookmakerských je obsaženo v příloze,
která tvoří součást tohoto
zákona.
(1) § 1 zákona ze dne 30. června 1921, č.
242 Sb., o dopravních daních, se doplňuje
novým odstavcem, tohoto znění:
"Při přepravě osob na drobných
drahách, které zprostředkují přepravu
v území obce a v obvodu 10 km od obecních
hranic, platí se daň ve výši pouze 6%.
(2) § 6 téhož zákona zní:
"Ministr financí v dohodě s ministrem dopravy,
pro Slovensko také v dohodě s pověřencem
financí, může povoliti dočasné
osvobození nebo snížení daňové
sazby pro nově vybudované dráhy."
(3) § 9 téhož zákona doplňuje se
dalším odstavcem:
"Od daně ze zavazadel jest osvobozena přeprava
zavazadel na drobných drahách, které zprostředkují
přepravu v území obce a v obvodu 10 km od
obecních hranic."
(4) § 14, odst. 2 téhož zákona zní:
"Ministr financí v dohodě s ministrem dopravy,
pro Slovensko také v dohodě s pověřencem
financí, může povoliti osvobození od
přepravní daně pro přepravu zboží
na neveřejných drahách."
(1) Pro výpočet a vyměření
poplatků, daně z obohacení a daní
dopravních jest přepočítávati
cizozemské hodnoty na koruny bez újmy odstavce 2
podle kursu, stanoveného ministrem financí jako
průměrný kurs vždy pro kalendářní
měsíc, v němž poplatková (daňová)
povinnost vznikla. Přepočítací kursy
budou uveřejňovány vyhláškou
ministra financí v úředním listě,
pro Slovensko v dohodě s pověřencem financí
též vyhláškou v Úředním
Věstníku.
(2) Pro poplatky (daně), které se mají zapravovati
kolky nebo užitím úředních kolkovaných
blanketů, jest rozhodným poslední uveřejněný
přepočítací kurs.
(1) Odchylkou od § 1 jest nadále používati
vl. nařízení ze dne 21. listopadu 1940, č.
458 Sb., o dávkách za úřední
úkony ve věcech správních, a zákona
ze dne 20. prosince 1940, č. 340 Sb. z., o dávkách
za úřední úkony ve věcech správních,
spolu s předpisy, které na jejich základě
byly vydány.
(2) Vláda se zmocňuje, aby v rámci ustanovení
uvedených v odstavci 1 změnila a doplnila nařízením
sazebníky dávek za úřední úkony
ve věcech správních, při čemž
sazba dávky za udělení státního
občanství nesmí přesahovati 100.000
Kčs, za udělení jiných oprávnění
nebo z poskytnutí výhod 50.000 Kčs a za jiný
úřední úkon 15.000 Kčs.
(1) Poplatek ze společenské smlouvy podle saz. pol.
91/55, písm. A poplatkového zákona ve znění
§ 1 zákona ze dne 3: dubna 1925, č. 54 Sb.,
se zvyšuje na 100 Kčs; u spolků, které
podle stanov mají právo zřizovati odbočky,
činí tento poplatek 200 Kčs.
(2) Poplatek podle téže sazební položky
pod písm. B, č. 1 se zvyšuje na 300 Kčs,
pod písm. B, č. 2 c) se stanoví podle stupnice
III, nejméně však částkou 300
Kčs.
(3) Nesplní-li strany, povinné ohlásiti obchodní
smlouvu společenskou (disoluční) nebo poplatnou
změnu takové smlouvy, tuto povinnost včas
a řádně, může finanční
úřad bez zavedení trestního řízení
uložiti jim zvýšení v částce
rovnající se řádnému poplatku,
jež jsou povinny zaplatiti nerozdílnou rukou.
(4) Nejmenší poplatek podle § 6, písm.
c) zákona č. 31/1920 Sb. se stanoví částkou
100 Kčs za kus.
(5) Ustanovení S § 118 - 119 zákona ze dne
6. března 1906, č. 58 ř. z., o společnostech
s ručením omezeným, se zrušují.
(1) Z nabytí akcií (nakolkovaných nebo nových
nebo obojích) dosavadními akcionáři
při zvýšení akciového kapitálu
společností akciových nebo komanditních
na akcie z vlastního kapitálu reservního,
včetně z převodu zisku, kromě zvýšení
z reservního fondu stabilisačního (§§
4 a 5 zákona ze dne 15. června 1927, č. 78
Sb., o stabilisačních bilancích), platí
se zvláštní poplatek. Poplatek tento činí
30% z hodnoty podrobené poplatku z akcií, odůvodněnému
zvýšením akciového kapitálu,
pokud dosavadní akcionáři nabývají
nároku na ně bezplatně (použitím
kapitálu společnosti). Poplatková povinnost
nastává vznikem nároku dosavadních
akcionářů na tyto akcie. Zaplatiti tento
poplatek jsou povinni dosavadní akcionáři,
od nichž jej společnost vybere a odvede přímo
způsobem stanoveným pro poplatek z akcií.
Společnost ručí za zapravení poplatku:
Pokud není stanoveno jinak, platí o tomto poplatku
zákonná ustanovení o poplatcích z
akcií.
(2) Tentýž poplatek platí se ze zvýšení
podílů dosavadních společníků
na společnostech s ručením omezeným
a na těžířstvech, dojde-li ke zvýšení
z prostředků shora uvedených a za týchž
podmínek. Zaplatiti poplatek jsou povinni společníci,
jejichž podíly se zvýšily; společnost
(těžířstvo) za něj ručí.
Jinak platí o něm ustanovení o poplatku ze
smlouvy společenské.
§ 4, odst. 1 zákona ze dne 21. května 1873,
č. 87 ř. z., o výhodách výdělkových
a hospodářských společenstev co do
kolků a přímých poplatků, zní:
"Poplatky podle § 3 platí se podle stupnice II."
Nebyla-li listina o záplatném splnění
knihovně zajištěného závazku
podrobena poplatku stupnicovému, podléhá
výmazné prohlášení (svolení
k výmazu, žádost o výmaz) poplatku podle
stupnice II. z úplaty - bez ujmy ustanovení saz.
pol. 105/71, písm. b) popl. zák. Trvá-li
závazek dále bez knihovního zajištění,
nebo svoluje-li se k výmazu zástavního práva
za úvěrní pohledávku, podléhá
výmazné prohlášení témuž
stupnicovému poplatku z hodnoty zajištěného
závazku nebo zástavního práva.
Nebyl-li poplatek z účtů obchodníků
a živnostníků zaplacen vůbec, správnou
částkou, včas nebo předepsaným
způsobem, vyměří se bez zavedení
trestního řízení zvýšený
poplatek ve výši desetinásobku poplatku, který
nebyl zapraven nebo nebyl zapraven včas nebo předepsaným
způsobem.
(1) Odchylkou od § 1 jest nadále používati
1. ustanovení § 3 vládního nařízení
ze dne 25. ledna 1939, č. 11 Sb. I, kterým se upravuje
výše některých poplatků stanovených
v haléřových částkách;
2. vládního nařízení ze dne
19. prosince 1940, č. 112 Sb. z r. 1941, kterým
se mění zákon o. směnečném
poplatku;
3. vládního nařízení ze dne
3. ledna 1942, č. 31 Sb., o dani z požární
ochrany, a vládního nařízení
ze dne 12. září 1942, č. 337 Sb.,
kterým se doplňují předpisy o dani
z požární ochrany;
4. ustanovení o osvobození od poplatků a
dávek za úřední úkony ve věcech
správních, obsažených v předpisech
vydaných po 29. září 1938 z oboru
jiného než výhradně veřejných
dávek se týkajícího, a to až
do doby, kdy skončí použivatelnost těchto
předpisů.
(2) Úřady a důchodkové soudy, rozhodující
o přestupcích předpisů o poplatcích,
poplatkovém ekvivalentu, dani z obohacení, dani
z obchodu cennými papíry, daních dopravních
a dávkách za úřední úkony
ve věcech správních hodnotí provedené
důkazy podle volného uvážení.
Poplatek z plné moci v soudním řízení
činí 12 Kčs.
Odchylkou od § 1 jest nadále používati
1. §§ 3 a 4 vl. nařízení č.
11/1939 Sb. I;
2. § 3 (kromě sazby účtového
poplatku), § 8, §§ 11 až 18, §§
20 až 25, §§ 27 až 32, § 35, § 36,
č. 1 až 8 a č. 10 zákona č. 14/1942
Sl. z.; při tom se však mění tato ustanovení:
V § 13, odst. 7 uvedená sazba 15% se zvyšuje
na 30%;
§ 14, odst. 3, písm. b) zní: "při
jiných družstvech 2% až 6% podle sazby §
13, odst. 4, nejméně však
1. ze založení družstva 200 Kčs,
2. po založení družstva 2 Kčs z přístupu
každého nového člena aneb z upsání
každého dalšího podílu."
§ 18, odst. 2, písm. a), věta první
zní: "pro dluhopisy o půjčkách
poskytnutých do úhrnné částky
nejvýše 70.000 Kčs, aneb pro úvěr
zabezpečující listiny o půjčkách,
poskytnutých do úhrnné částky
nejvýše 40.000 Kčs pro jednoho člena
a jeho rodinu, jakož i pro rukojemské závazky
v nich obsažené."
3. § 2 zákona ze dne 4. prosince 1942, č. 233
Sl. z., o poplatkovém osvobození Slovenské
národní banky a komunálních půjček;
4. čl. III a V zákona ze dne 28. října
1943, č. 138 Sl. z., o změně některých
právních předpisů o poplatcích;
5. § 77 zákona ze dne 6. července 1944, č.
85 Sl. z., o zástavním listu na zboží;
6. nařízení předsednictva Slovenské
národní rady ze dne 30. března 1945, č.
22 Sb. nař., o úpravě právního
pořádku a revisi právních aktů
na území Slovenska, které bylo dočasně
okupováno maďarským státem.
(1) Všechna ustanovení tomuto zákonu odporující
se zrušují. Jsou to zejména:
Pro celé státní území vládní
nařízení ze dne 21. března 1929, č.
35 Sb., o zapravování poplatků ze železničních
a nákladních listů, přepravních
lístků, jakož i návěští
a odběrných listů;
pro země Českou a Moravskoslezskou § 30, věta
5, saz. pol. 1/28 a 32/59 poplatkového zákona, §
2, odst. 2 a 3 připomínek k sazebníku z roku
1862 a § 11 zákona ze dne 29. února 1864, č.
20 ř. z.;
pro Slovensko §§ 2 a 3 zák. čl. XIII/1913,
o změně zák. čl. XXIX/1894, o živnostenských
nebo veřejných sázkách při
koňských dostizích a o zprostředkování
vzájemných sázek.
(2) Tento zákon nabývá účinnosti
15. dnem po vyhlášení; tímto dnem končí
použivatelnost všech předpisů o poplatcích,
dani z obohacení, dani z obchodu cennými papíry,
dani z přepravy kolejovými drahami, dávce
z telefonních poplatků, dani dopravní, dávce
z jízdného za osobní dopravu na drahách,
dani směnečné, dani z požární
ochrany a dávkách za úřední
úkon ve věcech správních, vydaných
v době od 30. září 1938 do 4. května
1945, pokud v tomto zákoně není stanoveno
jinak.
(3) Tento zákon provede ministr financí.
Příloha k zákonu č. ..../1946 Sb.
Výhra, které se dosáhne při sázce
zprostředkované totalisátorem při
sportovním podniku, podléhá poplatku (výhernímu
poplatku) podle níže uvedené sazby, převyšuje-li
částka (kvota), jež se má vyplatiti
výherci na tuto sázku, trojnásobek sázkového
vkladu, počítajíc v to i sázkový
vklad.
3 násobek až do | 4 násobku | ||
4 násobek až do | 5 násobku | ||
5 násobek až do | 7 násobku | ||
7 násobek až do | 9 násobku | ||
9 násobek až do | 11 násobku | ||
11 násobek až do | 13 násobku | ||
13 násobek až do | 15 násobku | ||
15 násobek až do | 17 násobku | ||
17 násobek až do | 19 násobku | ||
19 násobek až do | 20 násobku | ||
21 násobek až do | 23 násobku | ||
23 násobek až do | 25 násobku |
Převyšuje-li výhra 25 násobek sázkového
vkladu, činí poplatek 35% z výhry po odečtení
sázkového vkladu.
Poznámky: 1. Výherní poplatek se vypočte
tak, že částka poplatku, připadající
podle sazby na každou jednotlivou sázku, se násobí
částkou sázkového vkladu. Při
tom se počítají sázkové vklady
menší než 1 Kčs za celou korunu; to platí
i o zlomcích sázkového vkladu, nedosahujících
1 Kčs.
2. Výherní poplatek vypočtený podle
poznámky 1 se zaokrouhlí na celé koruny dolů;
nedosahuje-li 1 Kčs, nevybere se vůbec.
3. Výherní poplatek se vypočte tak, že
z kvoty, náležející pod vyšší
stupen sazby, nesmí zbýti po srážce
výherního poplatku méně, než
z nejvyšší kvoty náležející
pod nejblíže nižší stupeň
sazby, po srážce výherního poplatku
odpovídajícího této kvotě.
Totalisátor jest povinen odvésti výherní
poplatek přímo státní pokladně
a může si jej odečísti z výhry
při její výplatě výherci.
Ze sázek, zprostředkovaných totalisátorem
při sportovních podnicích, jest tento povinen
zapravovati přímo poplatek ve výši 10%
z úhrnné částky sázkových
vkladů.
(1) Finanční správa je zmocněna
a) uložiti k zajištění státní
pokladny všem totalisátorům, aby vedli deník
shodující se přesně s jejich zápisy
a obsahující údaje nutné k posouzení
správnosti základu poplatků, jakož i
dáti prozkoumati svými úředníky
správnost a úplnost tohoto deníku srovnáním
s jejich obchodními zápisy;
b) uzavříti s totalisátory dohodu o částce
odbytného na místo poplatků, pokud lze vyšetřiti
okolnosti potřebné pro posouzení rozsahu
jejich činnosti.
(2) Totalisátoři ručí nerozdílnou
rukou s osobami, které obstarávají správu
jejich věcí a jsou povinny splniti poplatkovou povinnost
při této správě, za správnost
a úplnost zápisů, za částku
poplatků, jež přísluší státní
pokladně, a za škodlivé následky i tresty
uložené za přestupky, jež spáchají
zmíněné osoby proti těmto předpisům.
(3) Ministr financí může vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení
učiniti též jiná opatření
o dozoru na zapravování poplatků podle těchto
předpisů nebo o zajištění jejich
zaplacení.
(1) Sázky uzavřené bookmakery při
sportovních podnicích podléhají poplatku
podle výše vkladu osob sázejících
proti bookmakerovi. Tento poplatek činí:
při vkladu až do | 50 Kčs | 80 h, | ||
při vkladu přes | 50 Kčs | do | 150 Kčs | 4 Kčs, |
při vkladu přes | 150 Kčs | do | 300 Kčs | 8 Kčs, |
při vkladu přes | 300 Kčs | do | 500 Kčs | 16 Kčs, |
při vkladu přes | 5 00 Kčs | do | 1.000 Kčs | 40 Kčs, |
při vkladu přes | 1.000 Kčs | 80 Kčs. |
(2) Ze sázek, při jejichž uzavření
se nezaplatí vklad v hotovosti (knihovní sázky),
buď zapraven poplatek toliko podle skutečně
zaplaceného sázkového vkladu. Při
dodatečných platech na účet vkladu
původně plně nezaplaceného buď
poplatek vždy doplněn na částku, jež
odpovídá úhrnné částce
vkladu na příslušnou sázku skutečně
zaplacené. Sázkové částky připsané
ve prospěch je nutno klásti na roveň částkám
skutečně zaplaceným.
(3) Zapraviti poplatek jest povinen v prvé řadě
bookmaker. Druhý smluvník ručí za
poplatek rukou společnou a nerozdílnou s bookmakerem.
(4) Byla-li sázka zrušena před konáním
sportovního podniku, lze žádati o vrácení
zaplaceného poplatku.
(5) Sázky, které uzavírá bookmaker,
jsou podrobeny poplatku bez rozdílu, vztahuje-li se sázka
na sportovní podnik konaný v tuzemsku nebo v cizozemsku.
Ministerstvo financí může pro všechny
sázky bookmakery uzavřené nebo pro jednotlivé
druhy těchto sázek
a) naříditi, že bookmaker jest povinen vydati
druhému smluvníku listinu o sázce, u knihovních
sázek (§ 5, odst. 2) potvrzení o zaplacení
sázkového vkladu nebo účet,
b) předepsati, v jaké formě se má
vydati listina o sázce, potvrzení o zaplacení
sázkového vkladu nebo účet, nebo
c) naříditi, že sázky se mají
uzavříti v určité jiné formě.
Výhry, jichž se docílí při sázkách
uvedených, v § 5, jsou podrobeny těmto poplatkům:
a) Výhra osoby, sázející proti bookmakerovi,
podléhá poplatku (výhernímu poplatku)
z každé jednotlivé sázky podle sazby
uvedené v § 1, převyšuje-li částka
(kvota), připadající výherci z této
částky, trojnásobek sázkového
vkladu, počítajíc v to i sázkový
vklad. Tento poplatek budiž odveden bookmakerem přímo
státní pokladně a může býti
odečten z výhry při její výplatě
nebo připsání v prospěch.
b) Bookmaker jest povinen zapraviti na místo poplatku z
výher, které mu plynou z jednotlivých sázek,
roční paušální poplatek ve výši
30% úhrnného zisku, připadajícího
na něho v příslušném kalendářním
roce. Tento paušální poplatek se vypočte
podle ustanovení § 8 a bookmaker jej odvede přímo
státní pokladně.
(1) Úhrnný zisk, z něhož má býti
zapraven paušální poplatek podle § 7,
písm. b), se vypočte tímto způsobem:
Především nutno zjistiti úhrnnou částku
sázkových vkladů, které byly na sázky
podle § 5 v příslušném kalendářním
roce skutečně zaplaceny nebo připsány
bookmakerovi ve prospěch. Od této úhrnné
částky se pak odečtou sázkové
výhry, které bookmaker v tomtéž kalendářním
roce druhým sázkovým smluvníkům
skutečně vyplatil nebo připsal ve prospěch,
dále pak náhrada, kterou zaplatil podle smlouvy
bookmaker podnikateli sportovního podniku za povolení
pořádati sázkový podnik ve sportovním
prostoru, pokud připadá na příslušný
kalendářní rok (stánkovné).
Sázkové vklady a sázkové výhry
buďte vždy pojaty do výpočtu paušálního
poplatku pro ten kalendářní rok, v němž
byly zaplaceny nebo připsány ve prospěch
beze zření k tomu, v kterém kalendářním
roce byla uzavřena sázka, jíž se tyto
vklady a výhry týkají.
(2) Byla-li sázka zrušena před konáním
sportovního podniku, budiž sázkový vklad
této sázky se týkající vyloučen
ze základu paušálního poplatku.
(3) Podle odstavce 1 lze odečísti toliko ony sázkové
výhry, které podle ustanovení § 7, písm.
a) buď nepodléhají výhernímu
poplatku tam uvedenému nebo z nichž byl tento poplatek
prokazatelně zapraven.
(4) Úhrnný zisk zjištěný podle
předchozích odstavců zaokrouhlí se
na částku dělitelnou 40, při čemž
zbytek 2 Kčs nebo více se zaokrouhlí na 40
Kčs, kdežto ke zbytku pod 2 Kčs se nepřihlíží.
(5) Pozbude-li bookmaker oprávnění provozovati
svoji živnostenskou činnost v republice Československé
před koncem kalendářního roku nebo
zastaví-li zde svoji činnost před koncem
kalendářního roku, buď paušální
poplatek vypočten podle ustanovení odstavců
1 až 4 a zapraven za onu část kalendářního
roku, která uplynula do ztráty oprávnění
vykonávati uvedenou živnostenskou činnost nebo
až do zastavení této činnosti.
(1) Ustanovení § 4 se vztahují přiměřeně
na bookmakery, pokud jde o poplatky podle těchto předpisů.
(2) Finanční úřad může
kdykoliv vykonati u bookmakerů prohlídky (revise)
za účelem dozoru na provádění
těchto předpisů.
(3) Bookmakeři jsou povinni předložiti kdykoliv
finančnímu úřadu a jeho orgánům
na požádání své obchodní
zápisy a dovoliti mu do nich neomezeně nahlížeti.
Dále jsou povinni poskytnouti finančnímu
úřadu všechna vysvětlení jím
požadovaná o okolnostech souvisejících
s jejich sázkovým podnikem.
(4) Podrobnější předpisy o provedení
odstavců 1 až 3 vydá ministr financí
vyhláškou ve Sbírce zákonů a
nařízení. Zejména může
naříditi, aby se vedla úředně
ověřená kniha o sázkách (sázkový
rejstřík) a stanoviti její vnitřní
zařízení.
(1) Bookmakeři, kteří hodlají uzavírati
sázky při některém sportovním
podniku, jsou povinni to oznámiti finančnímu
úřadu I. stolice nejpozději 48 hodin před
začátkem.
(2) Podnikatelé sportovních podniků smějí
dovoliti přístup do sportovního prostoru
jen takovým bookmakerům, kteří prokáží,
že vyhověli této oznamovací povinnosti.
(1) Nebudou-li poplatky uvedené v §§ 5 a 7, písm.
a) a b) zapraveny vůbec nebo včas nebo předepsaným
způsobem, budiž vybrán od bookmakera bez zavedení
trestního řízení zvýšený
poplatek, který činí, počítajíc
v to řádný poplatek,
a) jde-li o přestupek u poplatku podle § 5, padesátinásobek,
b) jde-li o přestupek u poplatku podle § 7, písm.
a), trojnásobek,
c) jde-li o přestupek u paušálního poplatku
podle § 7, písm. b), dvojnásobek,
poplatku, který nebyl zapraven vůbec nebo včas
nebo předepsaným způsobem.
(2) Za zvýšení poplatku vybírané
podle odstavce 1, písm. a) ručí u sázek,
pro něž jest předepsáno vydání
listiny o sázce nebo potvrzení o zaplaceném
sázkovém vkladu nebo účtu, též
druhý smluvník rukou společnou a nerozdílnou
s bookmakerem.
Uzavírají-li sázky při sportovních
podnicích po živnostensku osoby, nemající
k tomu povolení politického úřadu,
nebo překročí-li se při uzavření
takových sázek úřední povolení,
vztahují se na tyto sázky přiměřeně
ustanovení §§ 5 až 11.
Povinnost zapraviti poplatky podle těchto předpisů
nezávisí na sepsání listiny. Bližší
prováděcí předpisy, zejména
o době a způsobu zapravení těchto
poplatků, vydá ministr financí vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení.
Orgány vyslané finančním úřadem
k dozoru na totalisátora a bookmakera mají volný
vstup do sportovního prostoru.
Každý přestupek předpisů §§
1 až 10, 12 nebo 14 nebo předpisů a úředních
příkazů; vydaných k provedení
těchto ustanovení, může býti
potrestán finančním úřadem
pořádkovými pokutami až do 5000 Kčs
za každý opakující se případ
a při trvalém nešetření může
býti uložena za každé marné napomenutí
další pořádková pokuta v uvedené
nejvyšší částce.
Není-li v těchto předpisech stanoveno jinak,
platí o poplatcích v nich uvedených všeobecná
ustanovení poplatková.
Ministr financí se vyzývá, aby zařídil,
aby jemu podřízené ministerstvo financí
zahájilo neprodleně práce na unifikaci a
reformě poplatkového práva československého,
a aby v době co nejkratší byl předložen
Národnímu shromáždění
příslušný vládní návrh.
Při reformě poplatkového práva budiž
dbáno toho, aby jí vznikl zákon odpovídající
požadavkům novodobého národního
hospodářství, aby byl v souladu s výsledky
nejnovější finanční vědy,
aby jeho textace byla přesná, jasná a pokud
možno jednoduchá, a zejména aby zákon
- opíraje se o srovnání s cizím zákonodárstvím
- modernisoval způsob vybírání poplatků
ve všech případech, kde je to možné.