Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) V každé obci se zřídí stálé
seznamy voličské podle ustanovení tohoto
zákona.
(2) Zápis do těchto seznamů je podmínkou
výkonu práva voliti do sboru zákonodárného
a do národních výborů. Volič
může voliti jen v té obci, v níž
je zapsán ve stálých voličských
seznamech; výjimky z této zásady se určují
v § 15.
Do voličských seznamů (§ 1) buďtež
zapsáni všichni státní občané
Československé republiky české, slovenské
nebo jiné slovanské národnosti, bez rozdílu
pohlaví, kteří v den vyložení
voličských seznamů (§ 8) překročili
18. rok věku, mají - bez újmy ustanovení
§§ 4, 5 a 22 - bydliště v obci a nejsou
podle § 3 výslovně vyloučeni ze zápisu.
Doba strávená ve vojenské službě
nebo při válečných úkonech
nepřetrhuje bydlení.
(1) Vyloučeni ze zápisu do voličských
seznamů jsou ti,
1. kdož pravoplatným soudním výrokem
jsou zcela nebo částečně zbaveni svéprávnosti;
2. kdož ztratili volební právo pravoplatným
výrokem trestního soudu, pokud ztráta tohoto
práva trvá (odstavec 2 a 3);
3. kdož jsou v donucovací pracovně.
(2) Není-li ztráta volebního práva
zahrnuta již v jiném vedlejším trestu
(ztráta čestných práv občanských,
ztráta občanské cti), vysloví ji soud
jako vedlejší trest, jestliže podle jiných
zákonných ustanovení nastane ztráta
tohoto práva (ztráta volebního práva
do obcí, odnětí politických práv)
již ze zákona nebo má-li podle jiných
zákonných ustanovení býti vždy
vyslovena, anebo jestliže podle předpisů dosud
platných může býti vyslovena a čin
byl spáchán z pohnutky nízké a nečestné.
O tom, zda čin byl spáchán z pohnutky nízké
a nečestné, rozhodne v řízení
před porotními soudy porota.
(3) Ztráta volebního práva pomíjí,
pokud podle zákona to není vyloučeno nebo
jinak stanoveno, po třech letech, byla-li vyslovena při
odsouzení pro zločin, a po jednom roce, byla-li
vyslovena při odsouzení pro přečin
nebo přestupek, počítajíc od výkonu
nebo prominutí trestu nebo od promlčení jeho
výkonu.
(1) Osoby vojenské v činné službě,
s výjimkou vojenských gážistů
z povolání, zapíší se do voličských
seznamů obce, v níž jsou službou trvale
přikázány v den vyložení voličských
seznamů (§ 8), byť i tam neměly bydliště.
Totéž platí o členech Sboru národní
bezpečnosti v činné službě, pokud
jsou hromadně ubytováni ve služebních
ubikacích.
(2) Byla-li osoba, uvedená v odstavci 1, zapsána
do voličských seznamů v obci, v níž
je službou trvale přikázána v den vyložení
voličských seznamů (§ 8), musí
býti na podkladě oznámení příslušného
místního národního výboru ihned
škrtnuta místním národním výborem
ve voličských seznamech v jiné obci, v nichž
byla dosud zapsána. Toto oznámení musí
býti odesláno národnímu výboru
nejpozději do uplynutí lhůty stanovené
pro rozhodnutí o námitkách.
(3) Budou-li osoby, uvedené v odstavci 1, propuštěny
z činné služby, zapíší se,
podají-li přihlášku, dodatečně
do platných voličských seznamů v obci,
v níž založily nebo obnovily své bydliště,
vyhovují-li jinak zákonným podmínkám,
a to na podkladě zároveň předloženého
potvrzení o propuštění z činné
služby. Byla-li podána přihláška
o dodatečný zápis po vypsání
volby, a došla-li, jsouc řádně doložena,
nejpozději devátý den přede dnem volby,
budiž žadatel ještě pro tuto volbu dodatečně
zapsán do voličských seznamů. Zároveň
zařídí místní národní
výbor, aby dotčená osoba byla ihned škrtnuta
ve voličských seznamech obce, v nichž je dosud
zapsána podle odstavce 1.
(4) Pro zápis osob, uvedených v odstavci 1, do voličských
seznamů, které se po jejich propuštění
z činné služby teprve vykládají
k podání námitek, platí všeobecné
zákonné podmínky (§ 2).
Státní zaměstnanec Československé
republiky, který má svoje služební působiště
v některé obci sousedního státu, ležící
poblíže československých státních
hranic, jakož i příslušníci jeho
rodiny sdílející s ním společnou
domácnost, buďtež, podají-li přihlášku,
zapsáni do voličských seznamů v nejbližší
zdejší obci, byť i tam vůbec neměli
bydliště. Takové přihlášky
se podávají a projednávají způsobem,
předepsaným pro podávání a
projednávání námitek proti voličským
seznamům (§§ 9 a 10). Ustanovení §
4, odst. 2 platí obdobně.
(1) Nikdo nesmí býti zapsán zároveň
ve voličských seznamech dvou nebo více obcí
ani ve dvou nebo více dílčích seznamech
téže obce (§ 7).
(2) Má-li někdo několik bydlišť,
je povinen oznámiti místním národním
výborům, v jejichž obvodech má bydliště,
ve které obci chce býti zapsán do voličských
seznamů. Oznámení musí učiniti
do 8 dnů ode dne, kdy bylo založeno druhé bydliště.
Stalo-li se tak před počátkem účinnosti
tohoto zákona, plyne osmidenní lhůta od tohoto
dne.
(1) Voličské seznamy se sestavují na dobu
tří let. S přípravnými pracemi
se započne tak, aby voličské seznamy mohly
býti včas vyloženy (§ 8). Voličské:seznamy
sestavují se z úřední povinnosti.
Při sestavování jest použíti
všech pomůcek, které jsou v obci po ruce. Voličské
seznamy buďtež pořízeny ve dvou stejnopisech.
(2) Voličské seznamy (odstavec 3 až 5) sestavuje
místní národní výbor zvláštní
komisí (místní volební komise), v
níž musí býti rovnoměrně
zastoupeny všechny politické strany, vyvíjející
činnost v dotčené zemi, které o to
požádají do stanovené lhůty.
Předsedou místní volební komise nesmí
býti předseda místního národního
výboru. Podle potřeby může místní
národní výbor naříditi všeobecnou
povinnost osob v obci se zdržujících, které
překročily 18. rok věku, jakož i jiných
osob, pokud mají v obci domovní majetek, aby samy
nebo svými zástupci spolupůsobily při
sestavování voličských seznamů.
Za tím účelem může zejména
uložiti majitelům domů (jejich zástupcům),
držitelům bytů a zaměstnavatelům,
aby mu podali potřebná ústní nebo
písemná sdělení o osobách u
nich bydlících nebo zaměstnaných a
uložiti osobám v obci se zdržujícím,
aby předložily své osobní průkazy.
Nařízení buď v obci vyhlášeno
veřejnou vyhláškou a také jiným
způsobem v obci obvyklým.
(3) V obcích, v nichž není více než
1000 osob, které se mají zapsati do voličských
seznamů, sestaví se voličské seznamy
podle popisných čísel domů, počínajíc
číslem nejnižším, a v domech podle
abecedního pořadu. V ostatních obcích
sestaví se pro každý souvislý obvod,
na nějž připadá přibližně
1000 osob, které je zapsati do voličských
seznamů, dílčí voličské
seznamy podle abecedního pořadu ulic a náměstí
do obvodu pojatých, v ulicích a náměstích
podle domovních čísel, počínajíc
nejnižším, a v domech podle abecedního
pořadu.
(4) Osoby vojenské v činné službě,
s výjimkou vojenských gážistů
z povolání, se zapisují na podkladě
výkazu sestaveného a potvrzeného velitelem
za jeho zvýšené odpovědnosti do zvláštních
dílčích voličských seznamů.
Také členové Sboru národní
bezpečnosti v činné službě, a
to pokud jsou hromadně ubytováni ve služebních
ubikacích, se zapisují na podkladě výkazu
sestaveného a potvrzeného velitelem za jeho zvýšené
odpovědnosti do zvláštních dílčích
voličských seznamů. Stejnopis takových
dílčích voličských seznamů
zůstane v úschově a opatrování
u velitelství příslušné posádky
nebo jednotky. Podrobnosti budou upraveny směrnicemi, které
vydá ministr vnitra, a to pokud jde o dílčí
voličské seznamy vojenské, v dohodě
s ministrem národní obrany.
(5) Voličské seznamy obsahují běžná
pořadová čísla zapsaných osob,
jejich příjmení a jména, zaměstnání,
bydliště a den, měsíc a rok narození,
sloupec pro záznamy o opravě chyb ve psaní
(§ 11), potřebný počet sloupců
k vyznačení účasti na hlasování,
jakož i sloupec pro poznámky. Odevzdání
hlasovacích lístků při téže
volbě je vyznačiti v témže sloupci voličských
seznamů.
(6) Před vyložením (§ 8) jest oba stejnopisy
voličských seznamů uzavříti,
vyznačiti v nich součet zapsaných osob, s
údajem počtu mužů a žen, a opatřiti
seznamy datem a podpisy předsedy místního
národního výboru jakož i předsedy
místní volební komise a ostatních
jejích členů.
(1) Sestavené voličské seznamy vyloží
- s výhradou ustanovení odstavce 3 - místní
národní výbor dne 16. ledna po dalších
15 dnů měsíce ledna k veřejnému
nahlédnutí: Voličské seznamy musí
býti v úředních hodinách přístupny
nejméně 5 hodin denně, v obcích, v
nichž je více než 5000 osob, které se
mají zapsati do voličských seznamů,
po 10 hodin denně, ve všech obcích v sobotu
i v hodinách poledních, v neděli vždy
od 8. do 12. hodiny polední. Do seznamů má
právo nahlížeti a činiti si z nich opisy
a výpisy, pokud tím nevylučuje jiné
osoby z výkonu téhož práva, každý
státní občan republiky Československé
národnosti české, slovenské nebo jiné
slovanské, starší 18 let.
(2) Vyložení voličských seznamů
oznámí místní národní
výbor předem v obci (a v jejích místních
částech) vyhláškou, jakož i jiným
způsobem v obci obvyklým. Vyhlášku jest
veřejně vyvěsiti po celou dobu vyložení
voličských seznamů: Buďtež v ní
uvedeny počáteční a konečný
den doby vyložení, jakož i místo a doba
určená pro nahlédnutí do voličských
seznamů s upozorněním, že v uvedené
době možno též podati voličským
seznamům námitky u místního národního
výboru. Vyložení seznamů oznámí
místní národní výbor neprodleně
písemně přímo nadřízenému
národnímu výboru.
(3) Nahlédnouti do dílčích voličských
seznamů, uvedených v § 7, odst. 4, umožní
místní národní výbor jen osobám,
které jsou v nich zapsány a vykáží
se svolením vydaným velitelem posádky nebo
jednotky. Jiným osobám, které osvědčí
právní zájem, může býti
sděleno jen, zda v takovém dílčím
voličském seznamu jsou zapsány či
nikoliv.
(4) V obcích, v nichž je více než 5000
osob, které se mají zapsati do voličských
seznamů, dá místní národní
výbor po dobu vyložení voličských
seznamů vyvěsiti v každém domě
seznam osob tam bydlících, zapsaných ve voličských
seznamech. Majitel domu (jeho zástupce) je povinen vyvěsiti
tento seznam na místě přístupném
všem osobám v domě bydlícím.
(5) Voličské seznamy (jejich jednotlivé části)
buďtež rozmnoženy za náhradu pořizovacích
nákladů, požádá-li a to u místního
národního výboru politická strana,
která může při volbě kandidovati,
nejméně 8 dnů před vyložením
voličských seznamů (odstavec 1) a složí-li
zároveň v hotovosti částku rovnající
se pravděpodobně výši uvedených
nákladů, určenou místním národním
výborem. Žádané výtisky voličských
seznamů se vydají nejpozději v den jejich
vyložení, jsou-li náklady jejich pořízení
kryty složenou zálohou, po případě
zaplatí-li žadatel neuhrazený zbytek nákladů.
Dílčí voličské seznamy podle
§ 7, odst. 4 se nerozmnožují.
(1) Proti voličským seznamům lze v době
jejich vyložení podati u místního národního
výboru v dotčené obci písemně
námitky proto, že ve voličských seznamech
někdo neprávem buď je nebo není zapsán,
anebo jest nesprávně zapsán v osobních
údajích.
(2) Námitky může podati každý,
kdo je zapsán v právě vyložených
voličských seznamech v téže nebo v jiné
obci v obvodu téhož okresního národního
výboru, jakož i ten, kdo se domáhá,
aby do voličských seznamů byl zapsán,
pokud jde jen o jeho zápis.
(3) V námitkách jest uvésti skutečnosti
odůvodňující žádanou úpravu
a osvědčiti jejich správnost podle možnosti.
Jedny námitky smějí se týkati pouze
jedné osoby.
(4) Nevyhovují-li podané námitky ustanovením
předchozích odstavců a má-li orgán
rozhodující o námitkách (§ 10,
odst. 1) za to, že lze formální vady odstraniti
bez nepřiměřeného průtahu v
řízení, vrátí je podateli s
výzvou, aby je ve lhůtě 24 hodin doplnil;
jinak odmítne námitky bez dalšího řízení
a zpraví o tom podatele.
(5) Osoby, proti jejichž zápisu do voličských
seznamů byly podány námitky, se uvědomí
o tom do 24 hodin po podání námitek s tím;
že mohou do 2 dnů od doručení tohoto
vyrozumění podati k námitkám své
písemné vyjádření.
(1) O námitkách rozhodne příslušný
místní národní výbor do 15
dnů ode dne jejich podání, nejpozději
do 15 dnů, počínajíc prvním
dnem po uplynutí lhůty pro vyložení
voličských seznamů. Každé rozhodnutí
o námitkách vyznačí v obou stejnopisech
voličských seznamů, pokud jeho provedení
vyžaduje změnu seznamů. Rozhodnutí o
námitkách, týkajících se toho,
že někdo neprávem buď je nebo není
zapsán ve voličských seznamech, sdělí
podateli a tomu kdo byl rozhodnutím dotčen, o námitkách,
týkajících se toho, že něčí
osobní údaje jsou nesprávně zapsány
ve voličských seznamech, rozhoduje místní
národní výbor s konečnou platností.
U místního národního výboru
je zříditi potřebný počet reklamačních
komisí k rozhodování o námitkách.
V těchto komisích buďtež rovnoměrně
zastoupeny všechny politické strany, vyvíjející
činnost v dotčené zemi, které o to
požádají do stanovené lhůty.
(2) Z rozhodnutí místního národního
výboru o námitkách, týkajících
se toho, že někdo neprávem buď je nebo
není zapsán ve voličských seznamech,
lze se odvolati do tří dnů ode dne následujícího
po doručení rozhodnutí u místního
národního výboru k nadřízenému
národnímu výboru, který rozhoduje
s konečnou platností. Za tím účelem
předloží mu místní národní
výbor oba stejnopisy voličských seznamů
s námitkami, odvoláními a vyjádřeními
nejpozději osmého dne, počítajíc
prvým dnem po uplynutí lhůty dané
pro rozhodnutí o námitkách. Nadřízený
národní výbor rozhodne do 8 dnů ode
dne, kdy ho došly voličské seznamy, s konečnou
platností. Do této lhůty vrátí
místnímu národnímu výboru všechny
stejnopisy voličských seznamů, v nichž
vyznačí všechny opravy na podkladě svých
rozhodnutí, a zároveň mu sdělí
svá rozhodnutí o podaných námitkách,
aby zpravil o nich zúčastněné osoby.
(3) Nerozhodne-li národní výbor ve lhůtě
podle odstavce 1 nebo 2, přechází tato pravomoc
na nadřízený národní výbor
(na Slovensku na pověřenectvo vnitra), pokud se
týče na ministerstvo vnitra.
(4) U odvolací stolce (odstavec 2) je zříditi
potřebný počet odvolacích komisí
pro vyřizování odvolání z rozhodnutí
o námitkách. V odvolací komisi buďtež
rovnoměrně zastoupeny všechny politické
strany, vyvíjející činnost v dotčené
zemi. Alespoň jeden člen komise má míti
pokud možno způsobilost k úřadu soudcovskému
nebo k vyšší správní službě
(s právnickým vzděláním); volí
jej okresní národní výbor, a to jde-li
o soudce a veřejné úředníky
v činné službě, v dohodě s příslušným
služebním úřadem. Nebyla-li za člena
komise zvolena taková osoba, označí okresní
národní výbor úředníka
právní služby svého úřadu,
který se zúčastní jednání
komise s hlasem poradním.
(5) Po skončení řízení o námitkách
a odvoláních uzavřou se oba stejnopisy voličských
seznamů a pořídí se jejich ověřený
opis. Ustanovení § 7, odst. 6 platí obdobně.
Takto upravené voličské seznamy s výjimkou
dílčích voličských seznamů
uvedených v § 7, odst. 4 vyloží místní
národní výbor dne 7. března k veřejnému
nahlédnutí po dalších 8 dnů do
15. března. Ustanovení § 8, odst. 3 platí
obdobně. Zároveň zašle místní
národní výbor ověřený
opis voličských seznamů nadřízenému
národnímu výboru a stejnopis dílčích
voličských seznamů, uvedených v §
7, odst. 4, příslušnému velitelství.
Jinak zůstanou oba stejnopisy voličských
seznamů v úschově a opatrování
u místního národnímu výboru.
Chyby ve psaní osobních údajů osob
zapsaných ve voličských seznamech může
místní národní výbor kdykoli
opraviti z moci úřední nebo k řádně
doložené přihlášce dotčené
osoby. Provedení opravy se vyznačí v obou
stejnopisech a v opisu (§ 10, odst. 5) voličských
seznamů ve sloupci pro tyto záznamy určeném
(§ 7, odst. 5).
(1) Po uzavření voličských seznamů
(§ 10, odst. 5) sleduje místní národní
výbor svou místní volební komisí
všechny skutečnosti, které působí
změny ve voličských seznamech.
(2) Do 15. ledna prvního i druhého roku, následujícího
po sestavení voličských seznamů (§
7), vyznačí místní národní
výbor svou volební komisí v jednom stejnopise
těchto seznamů všechny změny, které
zatím nastaly. Osoby nově do voličských
seznamů zapisované jest uvésti za závěrečnými
doložkami seznamů a tyto zápisy jest opatřiti
dalšími běžnými čísly.
Ustanovení § 7, odst. 6 platí obdobně.
(3) Stejnopis voličských seznamů, upravený
podle ustanovení předchozího odstavce, vyloží
místní národní výbor dne 16:
ledna (odstavec 2) k veřejnému nahlédnutí.
Pro toto vyložení platí obdobně ustanovení
§§ 8 až 10 s tou odchylkou, že řízení
se týká jen jednoho stejnopisu voličských
seznamů.
(4) Nejpozději do 15. března vyznačí
místní národní výbor všechny
změny, provedené ve voličských seznamech
podle odstavce 2 a v řízení o námitkách,
také v druhém stejnopisu a v opisu voličských
seznamů a potvrdí, že tento stejnopis doslovně
souhlasí se stejnopisem, jehož bylo použito při
řízení.
(1) Vláda může usnesením, sděleným
místním národním výborům
nejpozději do 4. července, umožniti, aby ve
všech obcích byly ke dni 16. července voličské
seznamy vyloženy a upraveny podle obdoby § 12. K tomuto
dni provedou se ve voličských seznamech všechny
změny, které zatím nastaly.
(2) Ukáže-li se toho potřeba, aby voličské
seznamy byly v některé obci vyloženy, upraveny,
po případě znovu sestaveny mimo dobu uvedenou
v odstavci 1 nebo v §§ 8 a 12, může ministr
vnitra uložiti, aby dotčené voličské
seznamy byly po určité dny, které stanoví,
vyloženy a upraveny podle obdoby § 12, po případě
sestaveny podle obdoby §§ 7 až 10. Při tom
může lhůty určené pro rozhodnutí
o námitkách, pro předložení spisů
odvolací stolici zkrátiti na 3 dny.
(1) Voličské seznamy, sestavené podle §§
7 až 10, jsou podkladem pro volby, při nichž
se odevzdávají hlasy době od 16. března
roku, v němž byly voličské seznamy sestaveny,
do 15. března roku následujícího.
Voličské seznamy upravené podle § 12
jsou podkladem pro volby, při nichž se odevzdávají
hlasy v době od 16. března roku, v němž
byly seznamy upraveny, do 15. března roku následujícího.
Toto ustanovení platí s výhradou odchylek
stanovených v odstavcích 2 a 3 a v § 21, odst.
1.
(2) Voličské seznamy upravené podle §
13., odst. 1 jsou podkladem pro volby, při nichž se
odevzdávají hlasy v době od 16. září
roku, v němž byly voličské seznamy upraveny,
do 15. března roku následujícího.
Voličské seznamy upravené podle § 13,
odst. 2 jsou podkladem pro volby, při nichž se odevzdávají
hlasy v době ode dne ukončení řízení
podle tohoto ustanovení, který stanoví ministr
vnitra, do 15. března roku následujícího.
(3) Při sloučení a rozloučení
obcí nebo při změně jejich hranic
zůstávají podkladem pro volby v dobách
uvedených v předchozích odstavcích
voličské seznamy dosavadní. Potřebné
jejich spojení nebo rozdělení nařídí
národní výbor nadřízený
zúčastněným místním
národním výborům.
(1) Voličský průkaz pro volbu do zákonodárného
sboru nebo pro volbu do okresního nebo zemského
národního výboru vydá na přihlášku
místní národní výbor v obci,
v níž je žadatel zapsán ve voličských
seznamech.
1. Členům volebních orgánů
a jejich náhradníkům, jakož i úředníkům,
vykonávajícím dohled u volebních orgánů,
jsou-li zapsáni do voličských seznamů
v jiné obci, než v té, v níž jsou
pověřeni výkonem této funkce;
2. osobám, uvedeným v § 4, odst. 1 a zapsaným
ve voličských seznamech v jiné obci než
v té, v níž jsou trvale přikázány
službou;
3. osobám, jež přeložily své bydliště
z obce, v níž jsou zapsány ve voličských
seznamech, do jiné obce, v níž nemohly býti
dosud zapsány do voličských seznamů,
které jsou podkladem pro volbu, proto, že v době
jejich vyložení k podání námitek
nesplnily ještě podmínku bydliště;
4. osobám, které prokáží, že
v den volby v době odevzdávání hlasů
se musí z nutných důvodů zdržovati
mimo obec svého bydliště, v níž
jsou zapsány ve voličských seznamech, po
případě mimo obec, v níž jsou
trvale přikázány službou a zapsány
ve voličských seznamech.
(2) Přihláška musí obsahovati skutečnosti,
odůvodňující vydání
voličského průkazu, jejichž správnost
nutno zároveň prokázati. Jedna přihláška
smí se týkati pouze jedné osoby. Přihlášku
lze podati po vypsání voleb, nejpozději však
8. den přede dnem volby u místního národního
výboru (odstavec 1). Voličské průkazy
lze vydávati nejpozději třetí den
před volbou.
(3) Z výměru místního národního
výboru, jímž bylo odepřeno vydání
voličského průkazu, lze se odvolati k nadřízenému
národnímu výboru. Ustanovení §
10, odst. 2, první věty platí obdobně.
(4) Vydání voličského průkazu
jest zároveň poznamenati ve sloupci voličských
seznamů, určeném k vyznačení
hlasování při dotčené volbě.
Za ztracený voličský průkaz nesmí
býti vydán duplikát. Vydané voličské
průkazy zapisuje místní národní
výbor do zvláštního seznamu a o jejich
počtu podává zprávu nadřízeným
orgánům podle směrnic, které vydá
ministerstvo vnitra.
(5) Osoba, které byl vydán voličský
průkaz, může voliti do zákonodárného
sboru v kterékoli obci. Do okresního nebo zemského
národního výboru může voliti
v kterékoli obci správního okresu nebo zemského
obvodu, v němž je zapsána ve voličských
seznamech. Nesmí však voliti a býti připuštěna
k volbě v obci, v níž je zapsána do
voličských seznamů.
V dobách uvedených v § 14 mohou se státi
změny ve voličských seznamech jen podle §
4, odst. 3, § 11, § 15, odst. 4, § 17, odst. 3,
§§ 23, 24 a 25 nebo na podkladě rozhodnutí
vydaného o mimořádném opravném
prostředku nebo na podkladě rozhodnutí příslušného
orgánu (úřadu) veřejné správy,
vydaného v důsledku rozhodnutí o mimořádném
opravném prostředku, budou-li tato rozhodnutí
dodána místnímu národnímu výboru
stranou nebo úředně nejpozději devátého
dne přede dnem volby. Změny je vyznačiti
ve všech stejnopisech voličských seznamů
nejpozději devátého dne přede dnem
volby, což se však nevztahuje na opravu podle §
11, ani na záznam podle § 15, odst. 4, ani na opatření
podle § 17, odst. 3, podle §§ 23, 24 a 25.
(1) Ministerstvo vnitra může uložiti místním
národním výborům, byly-li na týž
den rozepsány volby alespoň do dvou sborů,
do nichž se volí podle voličských seznamů,
aby opatřily potřebný počet jimi ověřených
opisů voličských seznamů, a to nejpozději
devátý den přede dnem volby.
(2) Na řádné a včasné provádění
úkonů, uložených tímto zákonem
místním národním výborům,
dozírá přímo nadřízený
národní výbor. Shledá-li to nutným,
učiní na náklad obce, čeho je třeba
k řádnému provedení úkolů,
místnímu národnímu výboru podle
tohoto zákona uložených.
(3) Nadřízený národní výbor
(na Slovensku po případě i pověřenectvo
vnitra) je povinen z moci úřední škrtnouti
z voličských seznamů osoby, které
nejsou státními občany československými
české, slovenské nebo jiné slovanské
národnosti, jakož i osoby, které nedosáhly
v den vyložení voličských seznamů
18. roku věku.
(1) Úřady národní bezpečnosti
jsou povinny dovoliti orgánům nebo zaměstnancům
místního národního výboru,
aby za účelem sestavení nebo doplnění
a opravení voličských seznamů nahlíželi
do příslušných pomůcek o hlášení
pobytu osob v obci a činili si z nich výpisy.
(2) Správcové matrik jsou povinni každého
roku do 3. ledna oznámiti místnímu národnímu
výboru příjmení, jméno, zaměstnání
a bydliště osob starších 18 let, jež
zemřely v obci v uplynulém kalendářním
roce. Plnění této povinnosti - pokud nejde
o správce státních matrik - může
vymáhati okresní národní výbor
pořádkovými pokutami do 5000 Kčs.
(3) Všechny veřejné úřady a orgány
jsou povinny na dožádání spolupůsobiti
s národními výbory a účinně
je podporovati při výkonu úkolů uložených
jim tímto zákonem.
(1) Kdo nesplní povinnosti uložené podle ustanovení
§ 7, odst. 2, třetí a čtvrté
věty nebo kdo učiní úmyslně
nebo z nedbalosti údaje nesprávné nebo v
podstatných bodech neúplné, nebo kdo nesplní
povinnost uloženou v § 6, odst. 2 nebo v 8, odst. 4,
věta druhá, bude potrestán bez újmy
soudního stíhání okresním národním
výborem - nejde-li o čin přísněji
trestný - pro přestupek pokutou do 10.000 Kčs
nebo vězením (uzamčením) do 1 měsíce.
Byla-li uložena pokuta budiž pro případ
její nedobytnosti vyměřen náhradní
trest vězení podle míry zavinění
v mezích sazby trestu na svobodě na čin stanovené.
(2) Nejde-li o trestný čin přísněji
trestný, trestá se pro přečin tuhým
vězením od jednoho do šesti měsíců,
kdo jednaje úmyslně nebo z hrubé nedbalosti
proti ustanovení § 15, snaží se obdržeti
voličský průkaz nebo kdo za týchž
předpokladů se snaží umožniti takové
osobě vydání voličského průkazu.
Stejně se trestá, kdo se snaží, aby
byl zapsán ve více než jednom voličském
seznamu (dílčím voličském seznamu),
a kdo takové osobě to úmyslně nebo
z hrubé nedbalosti umožňuje.
(1) Veškerá podání a veškeré
zápisy pořízené podle tohoto zákona
a jejich přílohy jsou prosty kolku.
(2) Vzorce voličských seznamů, voličských
průkazů a vyhlášek podle tohoto zákona
stanoví ministerstvo vnitra. Jejich výtisky dodá
státní správa zdarma.
(1) První voličské seznamy sestavené
podle tohoto zákona vyloží se dne 1. března
1946. Ministr vnitra stanoví příslušné
další lhůty podle obdoby ustanovení
§§ 8 a 10 vyhláškou, kterou uveřejní
v Úředním listě republiky Československé.
Tyto první voličské seznamy jsou podkladem
pro volby, při nichž se odevzdávají
hlasy v době od 1. května 1946 do 15. března
1947. Ustanovení § 13 zůstává
nedotčeno.
(2) Pro sestavení prvních voličských
seznamů se použije voličských seznamů
zatím již připravených místními
národními výbory.
(3) Podle ustanovení § 13, odst. 2 jest všeobecně
postupovati v nejbližších letech až do doby,
kdy ustane zvýšený přesun obyvatelstva.
Vojenští gážisté z povolání
v činné službě vojenské, kteří
nemají bydliště, zapíší
se do prvních voličských seznamů (§
21) v obci, v níž mají v den jejich vyložení
svůj pobyt; to platí obdobně i o členech
Sboru národní bezpečnosti, pokud nejsou hromadně
ubytováni ve služebních ubikacích.
(1) Do voličských seznamů se nezapisují
osoby, proti nimž bylo zahájeno přípravné
soudní vyšetřování pro trestný
čin podle dekretu presidenta republiky ze dne 19. června
1945, č. 16 Sb., o potrestání nacistických
zločinců, zrádců a jejich pomahačů
a o mimořádných lidových soudech,
nebo podle dekretu presidenta republiky ze dne 19. června
1945, č. 17 Sb., o Národním soudu, nebo podle
§§ 1 až 4 nařízení Slovenské
národní rady ze dne 15. května 1945, č.
33 Sb. n. SNR, o potrestaní fašistických zločinců,
okupantů, zrádců a kolaborantů a zřízení
lidového soudnictví, byla-li ve všech těchto
případech na ně pro takový trestný
čin uvalena soudní vazba vyšetřovací.
(2) Do voličských seznamů se dále
nezapisuji osoby, které byly pravoplatně odsouzeny
pro činy trestné podle dekretu presidenta republiky
ze dne 27. října 1945, č. 138 Sb., o potrestání
některých provinění proti národní
cti, nebo podle § 5 nařízení Slovenské
národní rady č. 33/1945 Sb. n. SNR, a to
i když místní lidový soud nevyslovil
v odsuzujícím rozsudku současně ztrátu
občanských práv. Ztráta volebního
práva pomíjí, jde-li o trest vězení
delší 6 měsíců nebo jde-li o
zařazení do pracovního útvaru alespoň
na tuto dobu, po třech letech, jinak po jednom roce, počítajíc
od výmazu nebo prominutí trestu.
(3) Zahájení trestního řízení
pro trestné činy, uvedené v předchozích
odstavcích, poznamená neprodleně místní
volební komise ve voličských seznamech, ve
sloupci určeném pro poznámky. Dokud je vyznačena
tato poznámka, nesmí býti vydán dotčené
osobě voličský průkaz (§ 15).
Nastanou-li předpoklady, za nichž se osoba podle ustanovení
odstavců 1 a 2 do voličských seznamů
nezapisuje, škrtne ji místní volební
komise z voličských seznamů na podkladě
oznámení příslušného soudu
nebo okresního národního výboru. Byl-li
vydán rozsudek zprošťující nebo
bylo-li trestní řízení zastaveno,
budiž z moci úřední nebo na žádost
strany na podkladě oznámení příslušného
soudu nebo okresního národního výboru
poznámka ve voličských seznamech vymazána
a po případě obnoven zápis škrtnuté
osoby ve voličských seznamech, jsou-li zároveň
splněny ostatní zákonné podmínky
pro zápis. Tyto změny je neprodleně vyznačiti
v obou stejnopisech voličských seznamů, a
to i v době, v níž se voličské
seznamy nesmějí jinak měniti (§ 16).
(1). Nejsou-li sice dány předpoklady § 23,
odst. 1 a 2, uzná-li však okresní národní
výbor (odstavec 3), že veřejný zájem
vyžaduje, aby osoba důvodně podezřelá
z trestného činu uvedeného v § 23, odst.
1 a 2 nebo z chování, pro něž může
býti postavena před Národní soud jako
soud čestný, nevykonala volební právo,
poznamená místní národní výbor
tuto překážku výkonu volebního
práva u jejího zápisu ve voličských
seznamech ve sloupci určeném k vyznačení
hlasování, a to i v době, v níž
se voličské seznamy nesmějí jinak
měniti (§ 16). Rozhodnutí okresního
národního výboru je konečné.
§ 23, odst. 3, věta druhá platí obdobně.
Ustanovení §§ 9 a 10 se vztahují přiměřeně
i na poznámku překážky výkonu
práva volebního.
(2) Poznámka překážky volebního
práva bude vymazána z moci úřední
nebo na žádost strany, odpadnou-li předpoklady
pro její vyznačení, nejpozději však
dnem 31. prosince 1946.
(3) Pro postup národních výborů podle
předchozích odstavců jsou závazné
směrnice, které vydá ministr vnitra se schválením
vlády.
Ztráta volebního práva podle rozsudku trestního
soudu z doby nesvobody a doby dřívější,
pokud dosud nepominula, nevylučuje ze zápisu do
voličských seznamů. Uzná-li však
okresní národní výbor, že trestný
čin byl spáchán z důvodů národně,
mravně nebo sociálně zavržení
hodných, škrtne dotčenou osobu v obou stejnopisech
voličských seznamů, a to i v době,
v níž se jinak voličské seznamy nesmějí
měniti (§ 16).
Ustanovení dosud platných předpisů,
které odporují tomuto zákonu, se ruší.
Zejména se zrušují
1. zákon ze dne 19. prosince 1919, č. 663 Sb., o
stálých seznamech voličských, ve znění
zákona ze dne 23. ledna 1920, č. 44 Sb., a vládní
nařízení ze dne 23. prosince 1919, č.
664 Sb., k provedení zákona o stálých
seznamech voličských,
2. ustanovení § 3, č. 3 zákona ze dne
31. ledna 1919, č. 75 Sb., kterým se vydává
řád volení v obcích republiky Československé,
ve znění zákona ze dne 18. března
1920, č. 163 Sb., a zákona ze dne 14. července
1922, č. 253 Sb.,
3. zákon ze dne 8. dubna 1927, č. 56 Sb., o volebním
právu příslušníků branné
moci a četnictva, a vládní nařízení
ze dne 28. května 1927, č. 67 Sb., kterým
se provádí zákon o volebním právu
příslušníků branné moci
a četnictva.
Další podrobnosti řízení o sestavení
a úpravě voličských seznamů
a o vydávání voličských průkazů
může upraviti ministr vnitra směrnicemi, které
uveřejní v úředním listě
republiky Československé.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Stálé seznamy voličské zavedl u nás
zákon ze dne 19. prosince 1919, č. 6 3 Sb., ve znění
novely ze dne 23. ledna 1920, č. 44 Sb., s prováděcím
nařízením ze dne 23. prosince 1919, č.
663 Sb. Nepřímou novelisaci představuje úprava
volebního práva příslušníků
branné moci a četnictva podle zákona ze dne
8. dubna 1927, č. 56 Sb., a prováděcího
vládního nařízení ze dne 28.
května 1927, č. 67 Sb., jakož i některá
ustanovení volebních řádů,
zejména zákona o volbách zemských
a okresních zastupitelstev. Zákon o stálých
seznamech voličských prováděl se téměř
19 let (od 29. prosince 1919 do 19. listopadu 1938, srov. vládní
nařízení ze dne 16. listopadu 1938, č.
286 Sb., o změně tohoto zákona, vydané
v době nesvobody). Za tuto dobu byly získány
cenné zkušenosti; které umožňují
všestranně zhodnotiti tuto instituci.
Stálé seznamy voličské umožňují,
aby volby, pro něž jsou seznamy ty určeny,
mohly býti provedeny kdykoliv, a to v době co nejkratší,
ježto řízení volební od rozepsání
voleb do jejich provedení není zatěžováno
nejobtížnější z přípravných
prací: sestavováním seznamů voličů.
Mají proto ve státě vybudovaném na
principu demokracie stálé seznamy voličské
značný význam, poněvadž ulehčují
dovolati se vůle voličstva.
Předkládaný návrh zákona nemění
proto nic na základech stálých seznamů
voličských. Sleduje však myšlenku zjednodušení
této instituce i příslušného
řízení a úspor na finančních
nákladech veřejné správy, jakož
i myšlenku zabezpečiti co nejvíce úplnost
a správnost voličských seznamů.
Dosavadní sestavování voličských
seznamů každého půl roku ukázalo
se nejen zbytečným, nýbrž i značně
nákladným. Tíha nákladů spočívá
nad to z největší části na obcích.
Proto navrhuje se nové sestavování těchto
seznamů na dobu tří let, při čemž
však vždy po prvním a druhém roce jsou
seznamy doplňovány a opravovány.
Vedle pravidelného sestavování, opravování
a doplňování stálých voličských
seznamů pamatuje nová úprava na možnost
naříditi doplnění a opravení
těchto seznamů - ukáže-li se toho potřeba
- mimo pravidelný termín.
Další podstatnou změnou proti dosavadnímu
právnímu stavu je zjednodušení řízení
při sestavování stálých seznamů
voličských a při rozhodování
o námitkách proti nim tím způsobem,
že místo orgánů ad hoc teprve zřizovaných
(místních komisí a reklamačních
komisí) svěřuje se tato působnost
stávajícím již orgánům:
místním a okresním národním
výborům. Dalším zjednodušením
je též zavedení jednotné podmínky
zápisu do voličských seznamů, pokud
jde o bydliště v obci.
Velkým zjednodušením je také ustanovení
o věkové hranici jako podmínce zápisu
do voličských seznamů. Náš právní
řád znal dosud 3 věkové hranice, pokud
jde o právo voliti do sborů, do nichž se volí
podle stálých seznamů voličských:
21 let (do obcí a poslanecké sněmovny), 24
let (do zemských a okresních zastupitelstev) a 26
let (do senátu). Tím bylo komplikováno i
sestavování stálých seznamů
voličských. Vychází se totiž
z toho, že v připravovaných volebních
řádech snižuje se tato hranice pro volby do
ústavodárného Národního shromáždění
a do národních výborů na 18 let. Rovněž
se předpokládá obnovení volebního
práva vojáků; na což osnova bere zvláštní
zřetel. Jde v podstatě o změny naznačené
přímo již v košickém programu vlády
ze dne 5. dubna 1945 (srov. oddíl I, odst. 3 a oddíl
V, odst. 5), v němž se mluví o zavedení
všeobecného volebního práva mužů
a žen, počínajíc 18. rokem věku,
a o jeho rozšíření i na příslušníky
branné moci.
K větší přesnosti voličských
seznamů přispěje a úlevu řízení
reklamačnímu přinese též ustanovení,
že pouhé chyby vzniklé ve psaní seznamů
mohou býti kdykoliv i mimo řízení
reklamační opraveny, stejně jako ustanovení
o součinnosti úřadů národní
bezpečnosti, správců matrik a občanstva
při sestavování voličských
seznamů.
Nově se zavádí instituce voličských
průkazů (§ 15), jež má umožniti
větší a snadnější účast
při volbách.
Při připravování osnovy bylo uvažováno
i o tom, nemělo-li by býti navrženo ustanovení,
že stálé seznamy voličské lze
doplňovati též před samotnou volbou
na základě námitkového řízení
provedeného v průběhu řízení
volebního. Od této myšlenky bylo však
upuštěno z těchto důvodů: Stálé
seznamy voličské mají hlavně význam
v tom směru, že umožňují rychlé
provedení volebního řízení,
které není zatěžována jejich
sestavováním. Bylo-li by možno doplňovati
voličské seznamy také i za řízení
volebního; ztratily by stálé voličské
seznamy tento svůj vlastní význam a staly
by se jen jakousi přípravnou pomůckou. Lze
totiž důvodně očekávati, že
občanstvo nejevilo by o jejich opravování
a doplňování v normálním upravovacím
období valného zájmu, spoléhajíc,
že v případě rozepsání
voleb může si ještě opatřiti dodatečný
zápis do těchto seznamů. Vedle toho vrhalo
by upravovací řízení prováděné
v době volebního řízení rušivé
reflexy na průběh posléze uvedeného
řízení; správní orgány,
plně zaměstnané volebním řízením,
byly by přípravami k rozhodování o
námitkách jež by se muselo státi v době
co nejkratší odváděny od svých
úkolů, nutných k řádnému
provedení voleb. Svěřovati pak rozhodování
o námitkách v této době, jinému
orgánu, než jak je tomu v normálním
řízení upravovacím, bylo by nebezpečným,
poněvadž nelze nalézti jiného vhodného
orgánu, jenž by vzhledem k předvolebnímu
vzrušení podával při rozhodování
dostatečnou záruku objektivního posouzení
věci.
Osnova předpokládá současně
připravovanou úpravu práva voliti do zákonodárného
sboru (ústavodárného Národního
shromáždění) a do národních
výborů.
K jednotlivým ustanovením osnovy se podotýká
ještě toto:
Odstavec 1 odpovídá § 1 dosavadního
zákona o stálých seznamech voličských
a odstavec 2 v podstatě ustanovení § 14, odst.
1 téhož zákona. V odstavci 2, větě
první se zvláště stanoví, že
zápis do voličských seznamů jest podmínkou
aktivního volebního práva do sborů
v tomto ustanovení uvedených. Tuto zásadu
dále rozvádí ustanovení věty
následující; při tom se přihlíží
k výjimkám stanovených v § 15.
Jde celkem o obdobu § 2 dosavadního zákona.
Nejnižší věková hranice aktivního
volebního práva se sjednocuje. Od zvláštní
podmínky tříměsíčního
nebo delšího bydlení bylo upuštěno.
Ustanovení § 2 vztahuje se nyní i na příslušníky
branné moci a aktivní členy Sboru národní
bezpečnosti, pokud se dosud do voličských
seznamů nezapisovali. Ustanovení zákona ze
dne 8. dubna 1927, č. 56 Sb. a prováděcího
vládního nařízení ze dne 28.
května 1927, se zrušují (§ 26, č.
3).
V podstatě se přejímá ustanovení
§ 3 platného zákona o stálých
seznamech voličských a § 3 řádu
volení v obcích.
Naproti tomu nevylučují se ze zápisu - jak
tomu bylo dosud - osoby, na jejichž návrh se koná
řízení vyrovnací, jakož i ti,
kdož upadli v konkurs. Hospodářské poměry
přinášejí totiž s sebou častěji
případy vyrovnání i konkursu, mnohdy
bez zavinění dlužníkova. Tím
ztrácejí tyto instituce na svém diffamujícím
rázu. Vyloučení z volebního oprávnění
bylo by tu proto důsledkem příliš přísným.
Poněvadž vzhledem k posléze platnému
znění § 3, odst. 1; č. 3 řádu
volení v obcích nastává vyloučení
z práva voliti - jsou-li splněny ostatní
podmínky - všeobecně již při prvním
odsouzení trestním soudem pro přečin
nebo přestupek, nemá významu a nebylo proto
osnovou převzato ustanovení § 3, č.,
odst. 2 platného zákona o stálých
seznamech voličských, vyslovující
tento důsledek speciálně pro přečiny
cís. nař. č. 275/1914 ř. z., o lichvě.
V této souvislosti se odkazuje na ustanovení §§
23 až 25 osnovy.
V odstavci 1 vyslovuje se v podstatě zásada, která
platila v našem právním řádu
v době, v níž osoby vojenské v činné
službě volily do obcí a obou sněmoven
Národního shromáždění
(srov. § 2, odst. 3 zákona č. 663/1919 Sb.,
část I, zákona ze dne 31. března 1920,
č. 208 Sb., kterým se doplňují ustanovení
o volbách do Národního shromáždění).
Pro zápis vojenských gážistů
z povolání v činné službě
platí v celém rozsahu zásady §§
2 a 5. Totéž platí obdobně také
pro členy Sboru národní bezpečnosti
v činné službě, pokud nejsou hromadně
ubytováni ve společných ubikacích.
Ustanovení odstavce 2 chce znemožniti zápis
ve voličských seznamech dvou obcí. Ustanovení
odstavce 3 snaží se zabezpečiti dotčeným
osobám propuštěným nebo vystoupivším
z činné služby včasný zápis
v obci jejich bydliště podle obdoby ustanovení
§§ 3, 4 a 6 vl. nař. č. 67/1927 Sb.
Umožňuje se tu státním zaměstnancům,
kteří služebně působí
na cizím státním území v blízkosti
státních hranic (zaměstnanci železniční,
celní a j.), a příslušníkům
jejich rodin zápis do seznamů a tedy i výkon
volebního práva. Za nejbližší obec
jest považovati onu, jež jest od služebního
působiště státního zaměstnance
po dráze nebo po obvyklých schůdných
cestách, nejméně vzdálena.
Toto ustanovení odpovídá § 4 dosavadního
zákona o stálých seznamech voličských.
Z důvodů zjednodušení svěřuje
osnova sestavení voličských seznamů,
jakož i úkony s tím souvisící
místním národním výborům,
které k tomu zčásti použijí zvláštních
komisí. Aby sestavení voličských seznamů
bylo místnímu národnímu výboru
usnadněno a zajištěn co možno přesný
a správný výsledek, vybavuje se tento orgán
příslušnou pravomocí umožňující
řádné spolupůsobení občanstva
(§ 7, odst. 2).
Z příčin vylíčených
ve všeobecné části důvodové
zprávy budou voličské seznamy nově
sestavovány na dobu tří let; vždy po
prvním a druhém roce budou však doplňovány
a opravovány (§ 12 osnovy).
Podle ustanovení dosavadních volebních řádů
(§ 31, odst. 4 řádu volení do posl.
sněmovny, § 30 odst. 4 a § 60 zákona o
volbách zemských a okresních zastupitelstev,
§ 28, odst. 3 řádu volení v obcích)
má v jedné volební místnosti voliti
nejvýše 1000 voličů; pamatuje proto
osnova na to, aby v obcích s více než 1000
voličů byly sestavovány dílčí
voličské seznamy pro jednotlivé místní
obvody obce tak, aby na každý obvod nepřipadlo
více než 1000 voličů.
Zvláštním druhem dílčích
voličských seznamů jsou voličské
seznamy uvedené v § 7, odst. 4. Jinak jsou ustanovení
tohoto paragrafu obdobou § 7 platného zákona.
Odstavec 1, 2 a 4 obsahují předpisy obdobné
§ 8 dosud platného zákona; do odstavce 4 bylo
převzato s některými změnami ustanovení
§ 9 dosud platného zákona. V zájmu voličů
jakož i úplnosti a správnosti seznamů
prodlužuje se v odstavci 1 reklamační lhůta
z 8 na 15 dnů. Odstavec 3 souvisí se zvláštní
povahou dílčích voličských
seznamů, uvedených v § 7, odst. 4.
Oprávnění podati námitky se proti
dosavadnímu stavu poněkud omezuje. Vedle občana,
jenž se domáhá, aby do voličských
seznamů byl zapsán, může podati námitky
jen osoba zapsaná v právě vyložených
voličských seznamech v obci, o jejíž
seznamy jde, nebo v jiné obci téhož správního
okresu, kdežto dosud mohli podati námitky občané
zapsaní do voličských seznamů kterékoli
obce téhož volebního kraje. Zkušenosti
při provádění dosud platného
zákona však ukázaly, že tak široké
pojetí reklamačního oprávnění
nemá praktického významu.
Jinak odpovídá tento předpis - s drobnými
změnami vyplynuvšími z praxe - ustanovení
§ 10 dosavadního zákona.
Rozhodování o námitkách na místo
dosavadních zvláštních komisí
reklamačních svěřuje se zásadně
místním národním výborům
a - pokud nerozhodují s konečnou platností
- též okresním národním výborům,
a to jen v odvolacím řízení. Dosavadní
lhůta 14 dnů k rozhodnutí o podaných
námitkách se přiměřeně
prodlužuje v úvaze, že při nové
úpravě bude v reklamačním řízení
třeba projednati větší počet
námitek, než tomu bylo dosud, kdy reklamační
řízení se konalo dvakráte v roce.
V odstavci 3 pamatuje se na možnost, že by příslušné
orgány nerozhodly o námitkách v předepsané
lhůtě a ohrozily tak včasné skončení
celého řízení.
Odstavec 4 jedná o odvolacích komisích jako
instituci obligatorní, jejímž účelem
je usnadniti a urychliti provedení odvolacího řízení.
V ostatním přejímají se tu ustanovení
§§ 12 a 13 dosud platného zákona a doplňky,
jež vyplývají z nové úpravy kompetenční.
Velmi mnoho chyb v osobních údajích je ve
voličských seznamech způsobováno při
opisování, resp. písařskými
chybami při jejich sestavování. Jeví
se proto vhodným umožniti, aby opravy chyb tohoto
druhu voliči nijak nezaviněných bylo možno
prováděti z úřední moci nebo
k návrhu kdykoliv; o důvodnosti takových
oprav může se místní národní
výbor snadno přesvědčiti porovnáním
s dřívějšími seznamy nebo z osobních
dokladů zapsaných voličů.
Doplňování a opravy voličských
seznamů, jež se konají vždy v onom roce,
kdy se seznamy nově nesestavují, upravují
se celkem obdobně jako řízení při
sestavování nových seznamů; doplnění
a opravy se však provedou na stejnopise seznamů sestavených
před rokem, resp. před dvěma lety.
Před rozepsáním voleb mohou býti zjištěny
okolnosti, budící důvodné pochybnosti
o správnosti stálých voličských
seznamů, jež mají býti podkladem pro
volby, zvláště uplynula-li již delší
doba od jejich sestavení nebo doplnění v
pravidelném termínu. Proto toto ustanovení
umožňuje zjednati v tomto případě
ještě včas nápravu. Zvláštní
přechodné ustanovení o obligatorním
všeobecném použití § 13, odst. 2
obsahuje § 21, odst. 3.
Odstavec 1 a 2 odstraňuje pochybnosti, jež by mohly
vzniknouti o tom, podle kterých seznamů se v tu
kterou dobu provedou volby. Stejný účel byl
sledován v § 14 dosud platného zákona
o stálých seznamech voličských, v
§ 18 řádu volení do poslanecké
sněmovny a v § 17 zákona o volbách zemských
a okresních zastupitelstev.
Instituce obdobná voličskému průkazu
není našemu právnímu řádu
neznáma. Již § 10 zákona č. 208/1920
Sb., kterým se doplňují ustanovení
o volbách do Národního shromáždění,
stanoví, že členové obvodních
volebních komisí, jejich náhradníci
a úředníci vykonávající
dohled u obvodní komise, kteří jsou zapsáni
do stálých voličských seznamů
v jiné obci téhož volebního kraje, odevzdají
při volbách do Národního shromáždění
hlas v obci, v níž jsou členy (náhradníky)
obvodní volební komise anebo konají dohled
při této komisi. Za tím účelem
předloží obvodní volební komisi
průkaz politického úřadu přímo
nadřízeného obcí, v níž
jsou zapsáni do voličských seznamů,
že v seznamech těch je poznamenáno, že
vykonají volební právo pro tuto volbu v obci,
u jejíž obvodní volební komise fungují.
Politický úřad dav potvrzení, učiní
opatření, aby bylo poznamenáno nejpozději
devátý den přede dnem volby ve voličských
seznamech, ve kterých je dotčený volič
zapsán. Taková osoba nesmí býti připuštěna
k volbě v obci, v níž je zapsána do
voličských seznamů.
Ustanovení § 15 osnovy rozvíjí jen tuto
myšlenku, ovšem jen potud, pokud jde o volby do zákonodárného
sboru a do zemských a okresních národních
výborů.
Případy, v nichž dojde k vydání
voličského průkazu, omezují se v zásadě
na osoby, zapsané již ve voličských
seznamech.
Při stanovení lhůt přihlíží
se k předpisu volebních řádů,
že v posledních osmi dnech přede dnem volby
nesmí býti ve voličských seznamech
nic měněno. Pokud se výslovně připouští
oprava chyb ve psaní i v této době, poukazuje
se na názor volebního soudu vyslovený v usnesení
č. II/1 Koschin, podle něhož pouhé chyby
v písmě mohou býti ve stálých
voličských seznamech opraveny ještě
v osmidenní lhůtě přede dnem volby.
V odstavci 1 pamatuje se na případ, že by volby
do různých sborů byly rozepsány na
týž den, tak, že by se nevystačilo s normálním
počtem stejnopisů a opisů voličských
seznamů.
K zabezpečení správnosti a úplnosti
voličských seznamů mají sloužiti
i donucovací prostředky podle odstavce 2 tohoto
předpisu.
Ustanovení odstavce 3 umožňuje nápravu,
když by do voličských seznamů byly zapsány
osoby nevyhovující nejdůležitějším
podmínkám pro zápis do voličských
seznamů, zejména nedošlo-li k odstranění
těchto závad v rámci reklamačního
řízení.
Toto ustanovení, jehož nedostatek byl v praxi pociťován,
má ulehčiti sestavování voličských
seznamů a přispěti k jejich správnosti.
Obsahuje potřebná ustanovení trestní.
§ 20 se shoduje s § 16 dosud platného zákona
o stálých seznamech voličských.
§§ 21 až 27 obsahují ustanovení přechodná,
účinnostní a prováděcí.
§§ 23 a 24 se týkají osob, které
již z důvodů státně politických
nelze zapisovati do voličských seznamů.
§ 25 se upravuje otázka revise výroků
trestních soudů z doby nesvobody a z doby dřívější
o ztrátě volebního práva.
Vedle všeobecné derogační klausule uvádí
§ 26 některé význačnější
předpisy, které se ruší.
Osobní náklad závisí na finanční
úpravě náhrad členům komisí
národních výborů a bude hrazen v rámci
úhrady všeobecných osobních nákladů
na národní výbory. Věcný náklad
(§ 20, odst. 2), ponese stát, jak tomu bylo dříve,
a o jeho úhradu bude postaráno ve státním
rozpočtu.