Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Jednání, které by podle platných předpisů
zakládalo soudně trestný čin, není
trestné, došlo-li k němu v době od 30.
září 1938 do 28. října 1945
z důvodu boje o znovunabytí svobody Čechů
a Slováků nebo bylo-li výrazem touhy po spravedlivé
odplatě za činy okupantů nebo jejich pomahačů.
Vyjdou-li v kterémkoli období trestního řízení
najevo okolnosti odůvodňující beztrestnost
činu podle § 1, zastaví soud (státní
zastupitelství, vojenský prokurátor), z moci
úřední řízení pro tento
čin. Pravoplatný odsuzující rozsudek
pro takový čin prohlásí soud, u kterého
se konalo trestní řízení v první
stolici nebo soud, který by byl pro toto řízení
nyní příslušný, k návrhu
nebo z úřední moci za zrušený
ohledně tohoto činu. Nesbíhá-li se
s takovým činem jiný trestný čin,
řízení zastaví, jinak vysloví
rozsudkem nový trest, přihlížeje k pravoplatnému
výroku o vině o sbíhajícím
se jiném trestném činu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
spravedlnosti a národní obrany.
V době nesvobody a v revolučním období
po znovunabytí svobody Čechů a Slováků
došlo namnoze se strany právě těch,
kdo se stavěli nesmlouvavě za myšlenku svobody
českého a slovenského národa a Československé
republiky, k jednání proti nepřátelům
národa a státu, které by při strohém
výkladu zákona zakládalo skutkovou podstatu
trestného činu. Přihlédne-li se však
k pohnutce a k okolnostem, za nichž bylo jednáno,
příčilo by se obecnému právnímu
cítění, a by tyto činy byly trestány.
Pokud jde o jednání z doby nesvobody, lze v některých
případech vystačiti s ustanovením
čl. 10 ústavního dekretu presidenta republiky
ze dne 3. srpna 1944, č. 11 Úř. věst.
čsl., o obnovení právního pořádku
(č. 30/1945 Sb.), který však platí zatím
jen v zemích České a Moravskoslezské;
na Slovensku by pak velká část činů
spáchaných do osvobození byla zachycena již
ustanovením čl. I nařízení
Slovenské národní rady ze dne 6. června
1945, č. 53 Sb. SNR, o úpravě některých
trestněprávních otázek souvisících
s obnovením československého právního
řádu a o novelisování některých
ustanovení trestního práva procesního.
V mnohých zřetele hodných případech
se však s těmito zákonnými ustanoveními
nevystačí. Tyto případy mají
býti zachyceny prohlášením beztrestnosti
jednání uvedeného v § 1. Ustanovení
se má vztahovati i na jednání, které
leží mimo rámec vlastního boje, k němuž
však byl podnětem boj o znovunabytí svobody
Čechů a Slováků nebo touha po spravedlivé
odplatě. Budou sem tedy na př. spadati též
rekvisice prováděné partyzány bez
právního podkladu, revoluční soudy
a pod. Ustanovení o beztrestnosti se také neomezuje
na činy spáchané v době nesvobody,
nýbrž vztahuje se i na činy spáchané
v době do 8. října 1945, kdy zahájilo
svou činnost Prozatímní Národní
shromáždění, kteroužto skutečnost
možno považovati za skončení revolučního
období.
Dodatečné prohlášení jednání
za beztrestné by se vzhledem k obecným zásadám
o časové působnosti trestních zákonů
nevztahovalo na případy rozsouzené, ba ani
na všechny případy, které dosud pravoplatně
rozhodnuty nebyly. Je třeba proto zvláštního
ustanovení, aby účinky prohlášení
beztrestnosti bylo možno vztáhnouti i na tyto případy,
a to na všechny případy, a aby se tak stalo
způsobem formálně co možná nejjednodušším
a nejrychlejším. Má se tak státi ustanovením
§ 2.
Vzhledem k ustanovení § 2, prvé věty,
bude trestní řízení zastaveno v kterémkoli
období řízení, tedy zejména
i když byla už pravoplatně podána obžaloba
nebo i když věc dospěla do stadia řízení
opravného. Zmínka o státním zastupitelství
se činí vzhledem na právo platné na
území Slovenska, zmínka o vojenském
prokurátoru proto, že zákon se vztahuje i na
trestné činy, o nichž přísluší
rozhodovati soudům vojenským, resp na řízení
zavedená u vojenských justičních úřadů.
Pokud jde o pravoplatné rozsudky, bylo navázáno
na obdobu řízení o obnovu. Poněvadž
ustanovení § 1 bude za určitých předpokladů
užíti i na rozsudky soudů, které dříve
(v době nesvobody) vykonávaly pravomoc na území
Československé republiky, které však
zanikly (na př. soudy německé), bylo třeba
přijati dodatek "nebo soud, který by byl pro
toto řízení nyní příslušný",
t. j. soud, který by byl povolán podle obecných
předpisů rozhodovati v první stolici.
Vztahuje-li se rozsudek výhradně na činy,
které se prohlašují podle § 1 za beztrestné,
soud po zrušení rozsudku řízení
zastaví. Sbíhal-li se však s tímto činem
nebo s těmito činy čin, na který ustanovení
o beztrestnosti nedopadá, je třeba, aby soud vyměřil,
přihlížeje k pravoplatnému výroku
o vině o sbíhajícím se jiném
trestném činu, nový trest.
Proti rozhodnutí ve smyslu § 2 jsou přípustné
opravné prostředky podle obecných ustanovení.
To však není nutné zvláště
zdůrazňovati.
Zákon má platiti na území celého
státu.