Ve snaze vychovati českou a slovenskou mládež
v novém duchu, byla na našich národních,
středních i odborných školách
zavedena od počátku roku 1945/46 politická
výchova, jako samostatný předmět.
Uvítali jsme tento iniciativní čin ministerstva
školství a osvěty, neboť od něho
očekáváme mnoho pro občanskou výchovu
a vzděláni naší dorůstající
mládeže. Uskutečnění této
myšlenky naráží však na četné
překážky. Nejvíce si stěžují
učitelé, kteří poukazují na
to, že nebyly dosud vydány pro tento předmět
osnovy, ač je naléhavě třeba vymeziti
ještě pro rok 1945/46 minimum látky a požadavků.
Mnozí učitelé, pověření
správami škol vyučováním tomuto
předmětu, jsou bezradní, neboť nejsou
na tak velký úkol připraveni ani po stránce
vědecké ani po stránce pedagogické
(didaktické i metodické). Potřebné
kursy a přednášky na příslušných
fakultách (zejména filosofických) nebyly
dosud zahájeny. Je však nezbytné, aby přípravné
práce pro školení učitelů provedly
se s největším urychlením. Mnoho záleží
na volbě dobrých odborníků, aby byla
zaručena vědecká úroveň i pokrokový
duch tohoto školení. Stejně je nutné,
aby to byli lidé, znalí školské prakse.
Podepsaní se proto táží:
Je pan ministr školství a osvěty ochoten oznámiti,
proč dosud nemohly býti doručeny školám
osnovy o politické výchově? Je ochotno ministerstvo
školství a osvěty vyžádati si v
této věci spolupráci vynikajících
odborníků, zvláště Výzkumného
ústavu pedagogického v Praze a v Brně, aby
osnovy o politické výchově mohly být
v nejkratším čase vydány?